Menieren tauti ns. huimaustauti ,kellään kokemusta? Miehellä epäillään
Kommentit (27)
Mun sukulaisella tehtiin joku operaatio/leikkaus korvassa. Sen jälkeen ei ole vaivannut ollenkaan. Toki leikkaus vaikutti leikatun korvan kuuloon.
Kuten miesflunssa, miehellä pieni huimauskin on henkeä uhkaava tila.
Menieren tauti on sisäkorvan nestekierron ylipaineistushäiriö, joka aiheuttaa kohtauksittaista huminaa, huonokuuloisuutta ja huimausta.
Siihen ei kuole hintelinkään ukko.
Vierailija kirjoitti:
Kuten miesflunssa, miehellä pieni huimauskin on henkeä uhkaava tila.
Älä vittuile! Se on ajoittain tosi inhottava tauti.
Kyllä huimaus on ahdistavaa. Lisäksi siihen voi liittyä oksentelua. Ei ole yhtään niin miellyttävää kuin kuvaatte.
Mun äidillä on. Kohtaukset ovat ihan hirveitä: kaikki pyörii silmissä ja oksentaminen on jatkuvaa ja voimakasta, kestää noin tunnin. Onneksi hänellä on niitä hyvin harvoin.
Minulla on. Kohtaukset on todella hirveitä, kukaan ei osaa kuvitella millaista on kun ei ole tasapainoaistia. Mulla on ainakin invalidisoiva tauti.
Kannattaa myös tarkistaa, onko hartiat kunnolla jumissa.
Minulla ja miehellä on näitä vaivoja. Kunnon hieronta on tähän mennessä tepsinyt.
Ei siihen kuole, mutta saattaa kyllä rajoittaa elämää. Itse en halua enää ajaa autoa kun välillä voi maisemat heilua.
Pahimmillaan todella rajoittava ja jopa invalidisoiva tauti. Ei siinä pysty mitään tekemään kun koko ajan huimaa ja oksettaa. Ainoa vaihtoehto on pysyä täysin paikallaan puolimakuulla hämärässä ja viileässä.
Menieren tauti ei ole mitään pientä huimausta. Kuulokin on jo mennyt toisesta korvasta.
Minulla on ja olen joutunut sairaalaan meneen usein ambulanssilla kun ei pysy pystyssä ja saa oksentaa. Kohtaukset kyllä harvenee ja kannattaa kiinnittää mm. Ruokavalioon huomiota kuten suolan käyttöön. Lisäksi minulle määrättiin nesteenpoistolääke.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaisella tehtiin joku operaatio/leikkaus korvassa. Sen jälkeen ei ole vaivannut ollenkaan. Toki leikkaus vaikutti leikatun korvan kuuloon.
Tuo leikkaus on ison riskin leikkaus, jos menee pieleen niin loppuelämä on helvettiä.
Kitos asiallisista vastauksista. Tiedän että siihen ei kuole mutta mies miettii voiko hän ajaa autoa, jatkaa vartijan hommissa, lasketella? Samaa mietin minäkin. Kun ensimmäinen kohtaus tuli, luulin miehen saaneen migreenin tai jotain pahempaa, kun koko ukko käveli seiniä pitkin ja piti päästään kiinni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tarkistaa, onko hartiat kunnolla jumissa.
Minulla ja miehellä on näitä vaivoja. Kunnon hieronta on tähän mennessä tepsinyt.
Menieren tautiin ei hieronnat tepsi. Tauti on parantumaton.
Voi jatkaa töissä, tästä taudista ei sairauseläkkeelle taida enää päästä. Ajokortin saa pitää koska kohtaukset vähän varoittaa etukäteen. Stressi voi aiheuttaa kohtauksia ja ruokavalio pitäisi laittaa kuntoon. Kuulo voi tosin heikentyä, mutta yleensä tauti on toisessa korvassa ei molemmissa.
Mulla oli tasapainohermon tulehdus, jota myös aluksi Menieriksi epäiltiin. Vuosi nyt oireetta ja kuulo normaali. 2020 kevät-talven kuumetaudin jälkioire, kesti pari kk toipua.
Se on on aivan järkyttävää....
Päässä heittää, vähitellen tila pahenee, pienikin liike saa hirveä karuselli aikaan ja oksentelun. Tila pahenee mutta noin puoleen vuorokauteen menneessä parempi. MAtkapahoinvointipilleri auttaa, mutta muuten menee kaksi päivää sängyssä. Jälkimmäise onneksi vain hutera olo
Välillä oksennan niin kovin että joudun ensiapuun tiputukseen. Ikinä ei tiedä koska seuraava kohtaus iskee.
https://www.suomenmeniereliitto.fi/