Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuivaksi opettelu 2v

Vierailija
26.06.2014 |

Taidan siirtää myöhemmälle opettelua. Alkaa lapsesta tuntua vastenmieliseltä potalla käynti ja itse en jaksa siivota enää pissoja lattialta :/

Mites muilla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 07:52"]

Yksilöllisyys ja lapsen kuunteleminen on tärkeää, silti uskaltaisin väittää, että kyllä moni lapsi voisi oppia aiemminkin kuivaksi. Ei muutama vuosikymmen taaksepäin kolmivuotiaat kulkeneet vaipoissa, eikä ihmisen fysiologia niin nopeasti muutu.

Itse olen 34-vuotias ja käyttänyt vauvana vain harsovaippoja ja äiti on kertonut, että 1,5-vuotiaana kävin hyvin potalla. Ja tosiaan päivähoidossa olevat 1,5-2-vuotiaat on hyvin usein päiväkuivia. Samoin jossain muualla maailmassa lapset oppivat kuiviksi nuorina. Mutta toki lapset ovat yksilöllisiä, se on hyvä muistaa.

Sitä en sitten tiedä, miten saisi lapsen oppimaan aiemmin. Meillä kävi kummankin kanssa tosi helposti, ehkä meidän lapset on sitten varhaiskypsiä? En tosin itse ajattelisi niinkään.

Tytär lopetti päivävaipan käytön 1 v 7 kk iässä ja yövaipat vähän yli 2-vuotiaana ja poikakin lopetti yö- ja päivävaipan käytön juuri 2-vuotissynttäreiden aikaan. Toki  kannustin usein potalle, mutta en usko, että lapset ahdistuivat, vaan kehujen kautta molemmat oppivat. Eikä ollut remmi tai muukaan väkivalta tai uhkailu käytössä...ihme ajatuksia teillä.

Kun vaipat meni roskiin, saivat kummatkin kyllä jonkun "ison lapsen lahjan".

Eikä kyllä siivottu pissoja lattioilta myöskään, tytön kanssa ei kertaakaan, pojan kanssa ehkä kerran kaksi. Itse ainakin huomasin lapsesta helposti, milloin saattaa olla pissan tai kakan aika ja sitten on helppo sanoa, että sua taitaa pissattaa, käydäänkö kokeilemassa pottaa?

Tää seuraava ei TODELLAKAAN päde kaikkiin, mutta olen joistakuista ystävistä huomannut, etteivät ehkä jaksa potattaa lasta säännöllisesti, vaan odottavat, että lapsi pelkästään itse päättäisi ryhtyä käymään potalla. Sitten nää pitkälti yli 3-vuotiaat tekee kakkaa vaippaan ja vanhemmat harmittelee asiaa. Eräänkin ystävän mies oli käyttänyt kesälomansa aikana lasta säännöllisesti potalla ja lapsi oli oppinut, mutta sitten äiti ei myöhemmin pitänyt yhtä säännöllistä rutiinia ja lapsi sitten käyttikin vielä pitkään vaippoja. 

[/quote]

ajattelisin ehkä itsekin vähän näin, jos eivät lapseni olisi olleet tässä asiassa hyvin erilaisia. Se, johon nimenomaan näin aikaa ja vaivaa (huom. en painostanut!) oppi myöhään kuivaksi, mutta se, jonka annoin vaan mennä sivussa oppi paljon aikaisemmin! Kumpikaan lapsista ei oppinut uimaan, ennen kuin uimahalliin vein, mutta mielestäni tämä kuivaksioppiminen on vähän monimutkaisempi juttu! Vähän niin kuin puhekin - lapsi jolle ei puhuta, ei itsekään opi puhumaan, mutta jos siinä on kehityksessä viivästymää, niin pelkällä omalla puheliaisuudella kyllä mitään ihmeitä saa aikaiseksi.

Vierailija
22/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun tuttuni kehuskeli minulle, miten heidän esikoinen oppi päivä- ja yökuivaksi jo 2-vuotiaana, koska hän oli treenannut lapsen kanssa säännöllisesti potalla käymistä jo puolivuotiaasta asti. Omani oppi päiväkuivaksi siis vasta 2v10kk iässä ja sitä tämä tuttu ihmetteli ja päivitteli ja tiesi, että jos olisi treenattu niin olisi oppinut. No suoraan sanottuna en ollut jaksanut treenaamalla treenata ja sen jo silloin ihan avoimesti myönsin. Lapsi alkoi sitten yhtäkkiä itse haluta vessaan.

Toisen lapsensa kanssa tämä tuttuni aloitti pottatreenit samalla tavalla puolivuotiaana, mutta ei päässyt kehuskelemaan. Lapsi oppi päiväkuivaksi reilu 3,5-vuotiaana ja yövaippa jäi pois 5-vuotiaana. Minun toinen lapseni oppi minulle sopivalla laiska äiti -metodilla 2v11kk kk iässä päivä- ja yökuivaksi ilman treeniä, ilman vahinkoja. Lapsi vaan rupesi taas yhtäkkiä käymään oma-aloitteisesti potalla tarpeen tullen.

Minä lasken päiväkuivaksi lapsen, joka osaa tunnistaa itse tarpeensa ja mennä potalle. Jonkun toisen mielestä lapsi on päiväkuiva, kun aikuisen ylläpitämällä säännöllisellä potattamisella vaippa/housut pysyy kuivana. Ei kai näillä ole väliä. Jokainen tehköön tyylillään, mutta asiasta kehuskelu tai toisten arvostelu on minusta outoa.

Minä olen omaan laiskan äidin valintaani tyytyväinen ja oman kokemukseni perusteella uskon, että lapset kypsyvät sitten kun kypsyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:12"]

Meillä mennyt tosi helposti ALLE 2-vuotiaana. 1v8kk, 1v5kk ja 1v9kk. Muutama päivä opettelua. Ja ihan oikeasti, kyllä 2-vuotias osaa ja ymmärtää! Vanhemmissa vika, jos ei toimi.

[/quote]

Kyllä meilläkin lapsi oli kuiva alle 2v iässä, mutta en minä siitä itselleni mitään meriittejä ota. En minä voinut mitenkään kontrolloida sitä, että lapsi oppii pissaamaan pottaan, oli kuitenkin jo monta kuukautta tottunut potalla istumaan. Ei vaan tehnyt sinne yhtään mitään ennen kuin yhtäkkiä 1v10kk iässä. Jonka jälkeen kuukaudessa oppi täysin kuivaksi, siis myös yökuivaksi (mitä ei voi opettaa vaan se on kypsymisen tulosta). Oli vaan omalle lapselleni oikea aika oppia, toiselle lapselle sama tulee sitten myöhemmin.

Vierailija
24/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lisäisin tohon edelliseen vielä, että mistäs tiedätte, onko vanhemmat "laiskoja" vai ei!!! Jos lapsi kieltäytyy menemästä potalle/tekemästä pottaan mitään, niin onko teistä silloin asiallista ruveta taistelemaan tästä asiasta esim. kylässä??? Mistäs tiedätte, vaikka kotona olis ahkerasti harjoiteltu! En ainakaan viitsi nolata lastani harmittelemaan ensimmäiseksi tutuilleni ääneen, että ei meidän Jannica-Petteri vieläkään tee mitään pottaan, vaikka ollaan taas harjoiteltu yötä päivää pari viikkoa....

Vierailija
25/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 07:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 07:35"]

Lasketaanko lapsen olevan päiväkuiva silloin kun vanhemman toimesta säännöllisellä potatuksella saadaan päivän pissat napattua pottaan vai silloin kun lapsi itse osaa tunnistaa pissahätänsä ja suorituu sen tuntemuksen  johdosta potalle toimittamaan tarpeensa?

[/quote]

No, ainakin meillä meni ehkä niin, että säännöllisen potatuksen myötä lapsi oppi hyvin hyvin nopeasti myös tunnistamaan itse tarpeensa.

[/quote]

Meillä ei. Potta otettiin käyttöön alle vuoden iässä, mutta silloin sitä käytettiin aika harvoin, lähinnä vain siihen, että totuteltiin kyseiseen kapineeseen. Säännöllinen potallakäynti aloitettiin suunnilleen 2-vuotiaana. Aluksi pidettiin vain vaippaa, vähän ajan päästä siirryttiin kalsareihin. Nyt, kun lapsi on 2 vuotta ja 9 kuukautta, voi sanoa, että lapsi on päiväkuiva ja tunnistaa itse pissahätänsä. Vähän yli viikko sitten alkoi sanoa, että pissattaa. Kakkahädän on tunnistanut jo jokusen kuukauden.

Vierailija
26/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvetin fanaatikkoja täällä uhoaa tällä kertaa kuivaksi opettelun tiimoilta. Eikö teillä aikuiset ihmiset ole muuta paikkaa päästä pätemään elämässänne?Hankkikaa nyt vaikka joku ura jossa toteuttaa itsensä esille tuomista ja jättäkää lapset rauhaan. 

Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä. Jos sinun lapsesi oppii aiemmin, ei se ole sinun ahkeruudestasi kiinni vaan lapsen hermostollisesta kehityksestä.

Mll:n vanhempainnetti:

Lapset oppivat kuiviksi eri-ikäisinä, yksi aikaisemmin toinen myöhemmin. Viisas vanhempi ei ota asiasta paineita eikä vaadi lasta kypsymään liian aikaisin. Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3–4-vuotiaina. Tämänkin jälkeen voi sattua silloin tällöin vahinkoja.

Keskimäärin tytöt oppivat kuiviksi aiemmin kuin pojat, mutta tässäkin on yksilöllistä vaihtelua. Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi.

Vierailija
27/29 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mua hiukan tai enemmänkin ärsytti nämä äidit, jotka väittivät lapsensa osavaan olla ilman vaippaa. Meiltä meni yksi nojatuoli ( onneksi jo vanha), kun sukulaislapsi pissasi siihen. Myös yksi patja, kun yökylässä ollut toinen lapsi pissasi siihen yöllä. Olin kysynyt äidiltä, onko vahingot mahdollisisa, niin olisin laittanut muovitetun froteen patjan alle ( oli vielä talleessa) Mutta "ei todella ole tarvetta", vaikka oli pakannut lapsen yökylälaukkuun 3 pikkarit pojalle (hmm). Myös josksu kylässä talon lapset leikkivät sängyisssän, mutta lapseni ei mennyt mukaan, Sanoi mulle myöhemmin, että ei menyt koska "patja oli pissinen", oli nähnyt kun kyläpaikan lapselta oli lirahtanut sinne. 

Ja en ymmärrä sen kuivaksi oppimisen hehkutusta. Vastaani ei koskaan ole tullut tätä tietoa cv:ssä, ja kukaan ei ole tuonut ansionaan esiin sitä, kuinka nopsaan oppi kuivaksi.

Vierailija
28/29 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:12"]

Meillä mennyt tosi helposti ALLE 2-vuotiaana. 1v8kk, 1v5kk ja 1v9kk. Muutama päivä opettelua. Ja ihan oikeasti, kyllä 2-vuotias osaa ja ymmärtää! Vanhemmissa vika, jos ei toimi.

[/quote]

Lapsi on vasta kaksivuotiaana FYSIOLOGISESTI kykenevä pidättämään rakkoaan ja suoltaan. Toki remmin tai muun väkivallan avulla saa vaikka 1-vuotiaan tekemään kaikenlaisia temppuja, jos on tarpeeksi sekaisin.

[/quote] älä ole tyhmä. Jos lapsi on fysiologisesti valmis vasta 2 vuotiaana niin miten ihmeessä joku remmi sitä fysiikkaa muuttaa?! Toki lapsissa on varmasti yksillösiä eroja, mutta suurin osa on laiskuutta. Meidän lapset siis kuivia 1,5v. Remmiä ei käytetty, lahjontaa kylläkin. Edes yö vaippa ei ole ollut käytössä ja kenelläkään ei ole tullut kertaakaan sänkyyn pissit. Se siitä. Mikä siinä on niin vaikea uskoa?

Vierailija
29/29 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on keskimäärin fysiologisesti kypsä vasta 2 ja puoli vuotiaana. En ymmärrä miksi siitä pitää tehdä kauhea show. Lapseni kävi alla 2 v potalla, ja josksu tuli pissat. sitten lopetti, ei halunnut mennä. En pakottanut. Yritin sit puolen vuoden päästsä tarjota pottaa, mutta ei. Noin kuukauden päästä ruoesi itse vaatimaan vaipan vaihtoa heti tarpeen tultua, ja esitin taas pottaa. viikon päästä suostui kokeilemaan, kun lupasin tarroja ja 6 tarraa kohden pikkuauton. perjantai-iltana aloitti, sunnuntaina osterttiin pikku-auto ja sitten tarrat menetti merkityksensä. aunnuntaina otettiin jo päivällä vaippa pois ja yävaippakin jäi käytöstä 4 päivän päästä. Lapsi oli itse niin ylpeä ja tyytyväinen, ettei palkinnoilla ollut enää merkitystä. sen jälkeen lapselle on tapahtunut kaksi pissivahinkoa, molemmilla kerroilla oli kuumeessa sairaana. 

Laiska äiti pääsi helpolla, koti pysyi siistinä, lapsi ei saanut traumoja vaaan asia meni ohi puolihuolimattomasti. Lapsi oli jo melkein 2 v ja 8 kk silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi