kuivaksi opettelu 2v
Taidan siirtää myöhemmälle opettelua. Alkaa lapsesta tuntua vastenmieliseltä potalla käynti ja itse en jaksa siivota enää pissoja lattialta :/
Mites muilla.
Kommentit (29)
Minäkin kannatan oikeaa hetkeä. Meillä molemmilla lapsilla mennyt ilman mitään varsinaisia opetteluja vähän vajaa 2,5 vuotiaana. Nuorempi ilmoitti, että ei laiteta enää vaippaa eikä laitettu. Yhtenä päivänä tuli pissat lattialle 4 kertaa, sen jälkee voitiin jättää yövaippakin pois. Todella helpolla ja stressaamatta sujunut. Jos ei nyt näytö onnistuvan kokeile myöhemmin uudestaan. Kyllä se siitä suttaantuu!
Hyvä päätös. Se, että lapsesta tuntuu vastenmieliseltä, voi jopa viivästyttää sitä kuivaksi oppimista. Meillä kuivuus on ollut pitkä tie, mutta nyt vihdoin syyskuussa 3 täyttävä poika on päiväkuiva. Unilla vielä pidetään vaippaa ja varmuuden vuoksi myös pitemmillä kauppareissuilla ym.
Meillä mennyt tosi helposti ALLE 2-vuotiaana. 1v8kk, 1v5kk ja 1v9kk. Muutama päivä opettelua. Ja ihan oikeasti, kyllä 2-vuotias osaa ja ymmärtää! Vanhemmissa vika, jos ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:11"]Hyvä päätös. Se, että lapsesta tuntuu vastenmieliseltä, voi jopa viivästyttää sitä kuivaksi oppimista. Meillä kuivuus on ollut pitkä tie, mutta nyt vihdoin syyskuussa 3 täyttävä poika on päiväkuiva. Unilla vielä pidetään vaippaa ja varmuuden vuoksi myös pitemmillä kauppareissuilla ym.
[/quote]
Kiva kuulla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:12"]Meillä mennyt tosi helposti ALLE 2-vuotiaana. 1v8kk, 1v5kk ja 1v9kk. Muutama päivä opettelua. Ja ihan oikeasti, kyllä 2-vuotias osaa ja ymmärtää! Vanhemmissa vika, jos ei toimi.
[/quote]
Vanhemmissa vika jos ei toimi
Yeah right..
Mä en ymmärrä sitä jatkuvaa vauhkoamista kuivaksiopettelusta. Ihan oikein, että otatte vähän taukoa. Lapsi oppii jos on oppiakseen. Jos ei opi, niin ei ole vielä aika. Tiesittekö, että on täysin normaalia, että 2-3-vuotias vielä pissii housuun? Toiset taas oppii jo alle 2-vuotiaina kuiviksi ja sekin on normaalia. Tuossa iässä housuun pissivälle ei neuvolassakaan tehdä mitään, koska mitään ongelmaa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:20"]Mä en ymmärrä sitä jatkuvaa vauhkoamista kuivaksiopettelusta. Ihan oikein, että otatte vähän taukoa. Lapsi oppii jos on oppiakseen. Jos ei opi, niin ei ole vielä aika. Tiesittekö, että on täysin normaalia, että 2-3-vuotias vielä pissii housuun? Toiset taas oppii jo alle 2-vuotiaina kuiviksi ja sekin on normaalia. Tuossa iässä housuun pissivälle ei neuvolassakaan tehdä mitään, koska mitään ongelmaa ei ole.
[/quote]
Samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:11"]Hyvä päätös. Se, että lapsesta tuntuu vastenmieliseltä, voi jopa viivästyttää sitä kuivaksi oppimista. Meillä kuivuus on ollut pitkä tie, mutta nyt vihdoin syyskuussa 3 täyttävä poika on päiväkuiva. Unilla vielä pidetään vaippaa ja varmuuden vuoksi myös pitemmillä kauppareissuilla ym.
[/quote]
Kiva kuulla.
Ap
[/quote]
Me jätettiin suosiolla tarhan tehtäväksi, kun ei kotona tuntunut sujuvan. Potta ostettiin kun lapsi 9kk, ja pikku hiljaa silloin tällöin kokeiltiin sitä. Aluksi lapsi jopa pelkäs sitä.
Kausittain aina treenattiin, mutten ottanut stressiä.
Lapsi meni tarhaan 3-vuotiaana ja oli täysin kuiva 2 viikossa :)
Wow. Ihanan täyspäistä porukkaa täällä liikkeellä tänään (paitsi nro 5). Kuten vastauksista huomaat, olet oikeilla jäljillä, ap. Lapset ovat yksilöitä, ja oppivat kuivaksi parhaiten silloin, kun opettelu ajoitetaan juuri ko. lapselle sopivaan ajankohtaan. Itselläni on 2 v 6 kk kuivaksi oppinut ja 3 v 5 kk kuivaksi oppinut lapsi ja lähipiiristä löytyy kaikkea reilusti alle 2-vuotiaasta aina 4-vuotiaaksi.
Meillä 1,5v kuivia kaikki lapset, otin vaan vaipan kokonaan pois, viikon verran pissoja tuli minne sattuu sen jälkeen loppui, potalle lahjoin suklaalla. Ei kai vaipoissa olemisessa mitään pahaa ole, mutta harvat lapset haluaa itse ryhtyä pottailemaan kun on vuosia tottunut vaippaan tekemään. Vaippoja ei kannata pitää toisinaan ja toisinaan ei, johdon mukaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:12"]
Meillä mennyt tosi helposti ALLE 2-vuotiaana. 1v8kk, 1v5kk ja 1v9kk. Muutama päivä opettelua. Ja ihan oikeasti, kyllä 2-vuotias osaa ja ymmärtää! Vanhemmissa vika, jos ei toimi.
[/quote]
Lapsi on vasta kaksivuotiaana FYSIOLOGISESTI kykenevä pidättämään rakkoaan ja suoltaan. Toki remmin tai muun väkivallan avulla saa vaikka 1-vuotiaan tekemään kaikenlaisia temppuja, jos on tarpeeksi sekaisin.
Lapsi on usein alle 2 vuotiaana päiväkuiva päivähoidossa, mutta ei kotona, mikäköhän tässäkin sen fysiologian muuttaa kotona..
Minulle on ihan sama vaikka lapsesi olisi vaipoissa vielä kolmevuotiaana.
Mutta turha sitä lapsen piikkin on panna.
Pamppers ja libero kiittää ja bisnes luistaa. Kiitos laiska äiti, ei kaikkien tarvitse olla ahkeria, mutta turha siitä itseensä on ottaa jos toisten lapset ovat kuivia jo paljon aiemmin.
Lasketaanko lapsen olevan päiväkuiva silloin kun vanhemman toimesta säännöllisellä potatuksella saadaan päivän pissat napattua pottaan vai silloin kun lapsi itse osaa tunnistaa pissahätänsä ja suorituu sen tuntemuksen johdosta potalle toimittamaan tarpeensa?
On oikein, että otatte taukoa. Se on hyvä päätös tuossa tilanteessa. Ei pottailusta voi tehdä valtataistelua. Seuraava yritys eri asenteella.
Mutta sillä tavalla huomautan vielä, että ootte aika myöhässä liikenteessä. Pottaan kannattaa tutustuttaa jo vauvana, niin ei tule kammoa. Monet lapset pystyvät oppimaan kuivaksi jo 2-vuotiaaksi mennessä. Noin ainaikin "ennen vanhaan", ennen näitä nykyajan super-vaippoja. Ennen kuin tuli tämä vaippafirmojen propaganda, että ei kannata liian pienenä koittaa pottaa.
Voi luoja, täällä on kyllä ihan muissa vanhemmissa vikaa, kuin niissä, jotka ottavat rennosti ja huomioivat lapsensa yksilöllisyyden! Taidat olla aika erinomainen äiti, jos olet omalla ahkeruudellasi saanut kaikki kolme kuivaksi reilusti alle 2v.? Lapsesi ovat varmasti syntyneet myös 10p.lapsina, täysimetit, lähtivät kaikki kävelemään 9kk, eivät sairastele, oppivat 4-vuotiaina lukemaan, voittivat hymypatsaan ja kirjoittivat 6 ällää kirjoituksissa? Jos ei, ne se on kyllä sitten ihan omaa laiskuuttasi!
Yksilöllisyys ja lapsen kuunteleminen on tärkeää, silti uskaltaisin väittää, että kyllä moni lapsi voisi oppia aiemminkin kuivaksi. Ei muutama vuosikymmen taaksepäin kolmivuotiaat kulkeneet vaipoissa, eikä ihmisen fysiologia niin nopeasti muutu.
Itse olen 34-vuotias ja käyttänyt vauvana vain harsovaippoja ja äiti on kertonut, että 1,5-vuotiaana kävin hyvin potalla. Ja tosiaan päivähoidossa olevat 1,5-2-vuotiaat on hyvin usein päiväkuivia. Samoin jossain muualla maailmassa lapset oppivat kuiviksi nuorina. Mutta toki lapset ovat yksilöllisiä, se on hyvä muistaa.
Sitä en sitten tiedä, miten saisi lapsen oppimaan aiemmin. Meillä kävi kummankin kanssa tosi helposti, ehkä meidän lapset on sitten varhaiskypsiä? En tosin itse ajattelisi niinkään.
Tytär lopetti päivävaipan käytön 1 v 7 kk iässä ja yövaipat vähän yli 2-vuotiaana ja poikakin lopetti yö- ja päivävaipan käytön juuri 2-vuotissynttäreiden aikaan. Toki kannustin usein potalle, mutta en usko, että lapset ahdistuivat, vaan kehujen kautta molemmat oppivat. Eikä ollut remmi tai muukaan väkivalta tai uhkailu käytössä...ihme ajatuksia teillä.
Kun vaipat meni roskiin, saivat kummatkin kyllä jonkun "ison lapsen lahjan".
Eikä kyllä siivottu pissoja lattioilta myöskään, tytön kanssa ei kertaakaan, pojan kanssa ehkä kerran kaksi. Itse ainakin huomasin lapsesta helposti, milloin saattaa olla pissan tai kakan aika ja sitten on helppo sanoa, että sua taitaa pissattaa, käydäänkö kokeilemassa pottaa?
Tää seuraava ei TODELLAKAAN päde kaikkiin, mutta olen joistakuista ystävistä huomannut, etteivät ehkä jaksa potattaa lasta säännöllisesti, vaan odottavat, että lapsi pelkästään itse päättäisi ryhtyä käymään potalla. Sitten nää pitkälti yli 3-vuotiaat tekee kakkaa vaippaan ja vanhemmat harmittelee asiaa. Eräänkin ystävän mies oli käyttänyt kesälomansa aikana lasta säännöllisesti potalla ja lapsi oli oppinut, mutta sitten äiti ei myöhemmin pitänyt yhtä säännöllistä rutiinia ja lapsi sitten käyttikin vielä pitkään vaippoja.
Meillä kanssa päiväkuivaksi poika oppi vasta 2v 7kk iässä kuukauden thaimaan reissun aikana. Sitä ennen kotona sujui hetkittäin hyvin ja tuli välillä takapakkia. Mielestäni ei kannata stressata. Kyllä lapsi oppii kun on sen aika. Lähipiirissä jotkut ovat olleet kuivia todella aikaisin ja jotkut päälle kolme vuotiaana. Meillä on vielä yö vaippa (nyt 2v ja 9kk). Vielä on ollut aamuisin vaippa märkä joten otan sen pois kun on kuivempi. Pidä tauko ja koita myöhemmin :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 07:35"]
Lasketaanko lapsen olevan päiväkuiva silloin kun vanhemman toimesta säännöllisellä potatuksella saadaan päivän pissat napattua pottaan vai silloin kun lapsi itse osaa tunnistaa pissahätänsä ja suorituu sen tuntemuksen johdosta potalle toimittamaan tarpeensa?
[/quote]
No, ainakin meillä meni ehkä niin, että säännöllisen potatuksen myötä lapsi oppi hyvin hyvin nopeasti myös tunnistamaan itse tarpeensa.
Ihan oikein teet ap!
Meillä on pottaan aloitettu tutustuminen heti kun lapsi oppi istumaan eli aluksi vain jonkin aikaa istuskeli siinä. Sitten sinne tuli vahingossa pissat. Olin innoissani. 2-vuotiaana kävi aina aamulla ja illalla pissillä onnistuneesti. Sitten yhtenä iltana pissa olikin tullut jo vaippaan. Lapsi koitti pinnistää ja pinnistää pissaa pää punaisena. No, otin lapsen pois potalta ja aamulla uudestaan. Lapsi itki ja pinnisteli. Päätin pitää viikon taukoa koko pottailusta koska tuo väkisin pinnistely oli kamalaa. Siitä sitten taas ihan uudestaan silloin tällöin kokeiltiin pottaa ja vähän ennen kuin täytti 3 oli päiväkuiva. Päiväkodissa pidettiin aluksi päiväuniaikaan vaippaa ja sitten se jäi pois. Sitten jossain vaiheessa yövaippa jäi pois.
Toisella lapsella toimi kun oli 2v11kk - toisella kun oli 2v6kk. En mäkään jaksanut sitä pottatappelua ja pissaamista matoille, sohville, sänkyyn, tyynylle... Tuon vanhemman pissaamisten jäljiltä piti vaihtaa koko sohva, nuoremman kanssa oli uusi sohva. Oppi nopeasti kun oikea hetki oli. Nyt on ihan karvan alle 3v ja täytyy kyllä muistutella ja kantaa vessaankin joskus.