G: mitä nestettä käytät lihapullissa?
Kommentit (25)
kermaviiliä viimeksi, sitä ennen ruokakermaa, kun sattui olemaan purkki valmiina kaapissa.
Kun teen itse sipulikeittoa, niin yleesä tulee sitten käytettyä jämät lihapullien taikinaan. :)
Muuten kermaviiliä tai kermaa.
Miksi niihin pitäisi nestettä laittaa? Paahdettua sipulia, valkosipulia, yrttejä, pippuria ja suolaa, naudan jauhelihaa, siinä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:39"]
Miksi niihin pitäisi nestettä laittaa? Paahdettua sipulia, valkosipulia, yrttejä, pippuria ja suolaa, naudan jauhelihaa, siinä kaikki.
[/quote]
Ja jauhot...
Te jotka ette laita nestettä: jätättekö myös korppujauhot pois? Pysyvätkö kasassa pannulla paistettaessa?
Lihalientä. Keitän vettä, johon liotan lihaliemikuution.
Pihveihin ja pulliin ei tartte mitään sidosaineita. Lihat myllyyn, mausteet sekaan, muotoilu, pariksi tunniksi pakastimeen ja sieltä pannulle.
Korppujauhoihin, tai kuivaan jauhettuun leipäänhän se neste lähinnä menee. Lihapullista en tiedä, mutta hampurilaispihviä voi paistaa ilmankin korppujauhoja.
En mitään. En muutenkaan käytä myös mitään korppujauhoja tai muita jauhoja. Lihaa, kananmuna, mausteita (usein suolaa, mustapippuria ja paprikajauhetta). Siinä se.
Ei mitään jauhoja tai litkuja. Mausteet ja tuore naudan jauheliha, paistetaan vain sen verran että ovat kypsiä, ei käryytetä ylikypsiksi ja koviksi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:49"]
Te jotka ette laita nestettä: jätättekö myös korppujauhot pois? Pysyvätkö kasassa pannulla paistettaessa?
[/quote]
Mulla ainakin pysyvät. Käytän yleensä kunnon jauhelihaa.
[/quote]
Ei lihapullataikina mun mielestä korppujauhoja kaipaa. En ole koskaan ymmärtänyt niiden tarkoitusta.
Mä teen lihapullat joskus nesteen (kerma, jugurtti) kanssa, joskus ilman. Riippuu mitä muuta laitan. Mulla ei ole määrättyä reseptiä, vaan säveltelen.
Yleensä en mitään, mutta jos kaapissa sattuu olemaan kermaa tai kermaviiliä niin saatan se hyödyntää tuossa.
Muutoin teen niin, että jauhetta naudanlihaa ja mausteita. Ja pannulle tai uuniin.
mitä sitä paistamaan. Tatarpihvinä vaan.
Ne jauhot on aikanaan lisätty ohjeeseen jatkamaan taikinaa, liha kun on ollut kallista. Jos ei ole rahasta nuusa niin en käyttäisi jauhopölyjä taikinaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:51"]
Pihveihin ja pulliin ei tartte mitään sidosaineita. Lihat myllyyn, mausteet sekaan, muotoilu, pariksi tunniksi pakastimeen ja sieltä pannulle.
[/quote]
Eikös yl neuvota paistamaan huoneen lämpöistä lihaa? Mikä pakastimessa käyttämisen juju on?
Joskus laitan nestettä, joskus en. jos laitan, laitan sitä, mitä sattuu käsillä olemaan: vettä, maitoa, kermaviiliä, tuorejuustoa, punaviiniä, olutta, tomaattisosetta, jotain. En nimittäin aina tee seamanlaisia lihapullia.
joskus laitan jauhoja, joskus en. Joskus laitan jotain muuta, kuten esim porkkanaraastetta tai punajuuriraastetta tai paprikakuutioita tai juustoa tai hernemurskaa tai jotain. Jos laittaa jotain tällaista piristettä, eikä siis pelkkää rasvaista lihaa, voi pullien koossapysyminen edellyttää korppujauhon tai keitetyn perunan käyttämistä.
[/quote]
Jätän nekin pois. Kananmunaa laitan, se sitoo kyllä tarpeeksi.
Kermaviili