Olin jo ovella lähdössä töihin, kun
soittivat, että tulekin vähän myöhemmin (ja ole myöhempään). Onko oikein?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:19"]
Kannattaa vaihtaa muuhun kuin vuoropäiväkotiin töihin, jos ei ole valmis joustamaan. Pitämällä tiukasti kiinni omista työvuoroista huomaat jossain vaiheessa että susta ei tykkää kukaan eikä kukaan vaihda sun kanssa työvuoroja kun sulla on tarve.
[/quote]
Ihmisistä, jotka usein laitetaan iltaan, ei myöskään tykätä. Illalla joutuu usein olemaan yksin töissä.......
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:09"]
Kyllä meillä päiväkodissa joustetaan, jos joku työkaveri on sairaana. Eihän ne lapset siellä keskenään voi olla! Yleensä sijaisen saa (jos saa) vaan 8-16. Tällä järjestelyllä lapset voi olla tutun hoitajan kanssa aamut ja illat. Ihan oikein toimit!
[/quote]Se, että joustetaan ei ole sama asia kuin että olisi pakko ;-)
Lisäksi on työnantajan velvollisuus hoitaa asiat siten, että ne toimii. Sitten koulutetaan vaikka lisää väkeä, jotka on reservissä.
[/quote]
Ei kunnissa mitään reservejä ole kun ei ole rahaa. AP voi oikeutetusti valita linjan jossa ei suostu mihinkään, mutta varmasti huomaa sen jossain vaiheessa että myöskään hänen vaatimuksiin suostuta. Jousto puolin ja toisin on ihan normaalia tämän päivän työelämässä.
Ja taas mammat kehottaa ihan vaan periaatteesta asettumaan työnantajaa vastaan. Toki jos tämä toiminta on jatkuvaa, ei mielestäni ole ok, mutta pieni satunnainen joustavuus puolin ja toisin yleensä koituu kummankin osapuolen eduksi. Sinulla olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä jos näin olisit halunnut ja oikea tarve ollut.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:22"]
Ja jos sulla ei ole työsuhdepuhelinta, sun ei tarvitse edes olla vapaa-ajalla tavoitettavissa. Eli tuollaisiin puheluihin ei tarvitse vastata.
[/quote]
Ei tarvise vastata periaatteessa vaikka olisi työsuhdepuhelin. Itse en ole hoitoalalla, ja luen tälläkin hetkellä lomalla ollessani sähköposteja. Ja jos joku soittaisi niin vastaisin. Miksi? Koska työni on niin kivaa vielä 20 vuoden jälkeenkin että en ole siihen kyllästynyt.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:26"]
Minä menisin tottelisin kuuliaisesti. Onhan työpaikat näin päivin kiven alla.
[/quote]
Mulla on joku kiltin tytön syndrooma, suostun aina näihin muutoksiin, jos ei mulla ole mitään sovittuna. Ja sitten itken täällä kotona tyhmyyttäni. En ymmärrä mikä mulla on. Nytkin jää isä ja lapsi kotiin keskenään pariksi tunniksi pitämään hauskaa, kun äiti on kiltisti taas töissä. Ja lomakin on alkamassa, lomafiilis kyllä meni, eilen sitä vielä odotti inolla. ap
[/quote]
No alkaahan se loma silti ei vaan voi tommosten asioiden takia romahtaa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:26"]
[/quote]
Mulla on joku kiltin tytön syndrooma, suostun aina näihin muutoksiin, jos ei mulla ole mitään sovittuna. Ja sitten itken täällä kotona tyhmyyttäni. En ymmärrä mikä mulla on. Nytkin jää isä ja lapsi kotiin keskenään pariksi tunniksi pitämään hauskaa, kun äiti on kiltisti taas töissä. Ja lomakin on alkamassa, lomafiilis kyllä meni, eilen sitä vielä odotti inolla. ap
[/quote]
[/quote]
Tästä vastauksesta ei tajunnu yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tästä vastauksesta ei tajunnu yhtään mitään.
[/quote]
Ei yllätä.
[/quote]Lisäksi on työnantajan velvollisuus hoitaa asiat siten, että ne toimii. Sitten koulutetaan vaikka lisää väkeä, jotka on reservissä.
[/quote]
Ideana hirmu kiva, mutta mikään yritys saatika pienellä budjetilla pyöritettävä kunnallinen päiväkoti ei pysty rahoittamaan tuollaisten reservien ylläpitoa. Melkoiseen päivähoitomaksujen korotukseen saisit varautua jos tuota tosiaan työnantajalta odotat.
Hyvä ihme, olisit nyt sanonut, että myöhäistä enää ilmoittaa, kun olet jo matkalla töihin! Ihan liian myöhään työnantaja liikkeellä, eikä tuo muutenkaan ole ilmoitusasia, pitäisi kysyä, sopiiko muutos työntekijälle.
Ai että tule 15 min myöhempään? Vai 4 tuntia? Vissi ero.
Huomatteko, kuinka tällaisiin ketjuihin melko nopeasti tulee työnantajan edustajia, jotka muka työntekijöinä rupeaa puolustamaan työantajan harrastamaa yksipuolista joustoa. Edes nainen ei voi olla niin tyhmä, että hänen mielestä yksipuolinen jousto on ok ja sillä muka parantaa omaa asemaansa. Toisaalta taas on aivan liian paljon naisia, jotka hyväksyy nöyränä tällaisen rukkasena olemisen ja sen takia naisen euro on edelleenkin 80 senttiä. Ei tuollainen toiminta tulisi kuuloonkaan miesvaltaisilla aloilla.
Täytyy selkeästi erottaa toisistaan työnantajien yksipuolinen ja jatkuva jouston vaatiminen/itsestäänselvyytenä pitäminen ja työnantajalle tietyissä pakkoraoissa joustaminen. Varmasti jokainen normaali ihminen joustaa tarvittessa jos se ei ole yksipuolista ja jatkuvaa ja työnantaja myös tavalla tai toisella huomio joustosi.
On toki olemassa ihan reiluja ja rehtejäkin työnantajia, jotka myös huomio työntekijän jouston, eivätkä pidä sitä minään automaattina, mutta aivan liikaa on härskejä ja moraalittomia työnantajia, jotka maksimoi voitot juurikin sen kilteimmän ja nöyrimmän kustannuksella ja härskisti hyväksikäyttää työntekijän kilteyttä vaikka maailman tappiin, jos vain saa siihen mahdollisuuden, tuntematta minkäänlaisia omantunnontuskia käytöksestään.
Kokonaan toinen juttu on työkavereiden kanssa tehdyt joustot ja vuoronvaihdot, mutta niidenkin suhteen pitää muistaa pitää kiinni vuoroperiaatteesta, eli niissäkään ei kannata suostua jatkuvaan yksipuoliseen joustamiseen, nimittäin valitettavasti työkavereistakin löytyy härskejä hyväksikäyttäjiä jotka käyttävät kiltteyttäsi härskisti hyväksi jos heille siihen mahdollisuuden annat.
Hyvissä työpaikoissa joustetaan puolin ja toisin. Kyllä meilläkin työntekijät tiukan tullen venyy, mutta sitten myös tarvittaessa työnantaja joustaa jossain kohtaa työntekijän hyväksi. Työnantaja on huomioinut sen, että joistakin tiukoista paikoista ei olisi selvitty ilman työntekijöiden joustoa, vaikka mikään laki ei sellaista työntekijöiltä edellytä.