Ystävä pyytää itselleen ja ystävälleen asuntoani käyttöönsä pariksi viikoksi heinäkuussa - pyytäisitkö sinä vastapalvelusta tai muuta korvausta?
Ystävä on tulossa kotiseudulleen ja pyysi minulta asuntoani käyttöönsä. Siis hänen ja mukana tulevan ystävänsä käyttöön.
Ilmaisi aivan suoraan, että haluaisi asunnon kokonaan heidän käyttöönsä, ilman minua.
Ei yhtään minkäänlaista ongelmaa, voin punkata poikaystävän luona, mutta vaikka arvostankin ystävän suoruutta (luottamuksenosoitus), niin koen tämän kuitenkin aavistuksen röyhkeäksi.
Ystävä vaatii, että pyytäisin korvausta tai vastapalvelusta, mutten osaa pyytää. Periaatteessa osa minusta haluaisi pyytää vaikkapa sitä rahaa, koska se olisi helpoin, mutta toisaalta en osaa pyytää sitä vähääkään.
Mutta kun ystävä vaatii.
Mikä olisi sopiva korvaus tai vastapalvelus kahden viikon majoituksesta? Näytän tämän ketjun sitten hänelle, että saa itse valita. Kun kerran vaatii.
Kommentit (148)
Katsoisin paikallisten airbnb-asuntojen hintoja ja laskuttaisin sen mukaan tyyliin 80e/vrk eli 1120 e/2 vko. Maksu etukäteen ja ihan oikea sopimus siitä, miten toimia, loppusiivota jne.
Vähintään vuokran ja vakuutuksen, rahana. Tosin "ystävä" joka kehtaa pyytää noin röyhkeää palvelusta ei kyllä varmasti maksaisi, jos aiheuttaisikin kodillesi jotakin tuhoa.
Fiksuinta on jos vaan sanot että ei käy.
Härski pyyntö. Ihan pokkana ajetaan vielä asukas pois. En antaisi. Todella outo ja röyhkeä pyyntö. Hotellit on sitä varten. Ja vielä kaverilleenkin pitäisi asunto luovuttaa??
Minusta tuossa on aika isokin ongelma. Sen verran tahditon pyyntö ja aikoo vielä ”vastapalveluksella” kuitata koko asian. Sitä vastapalvelusta saat odotella.
Millainen ystävä se edes on jos ei halua sinua tavata mutta asunto kelpaa? Loppuisi tuollainen kaveruus äkkiä.
Itse teimme tuon kerran. Vuosia sitten, aikaa ennen kun kännyt oli yleisiä.
Annoimme asuntomme joulunaikaan ystävällemme käyttöön, kun olimme toisaalla.
Sitten siivottiin asuntoamme huolella ja maksoimme lankapuhelimesta pälätetyt puhelut. Kiitoksena eli vuokrana taisi olla 2 tlk olutta jääkaapissa
Kiitos kaikista vastauksista.
En tullut ollenkaan ajatelleeksi alivuokrausoikeusasiaa, ja siksi toisekseen en myöskään ajatellut mahdollisia vahinkoja ja vakuutusta.
Keskustelen hänen kanssaan uudelleen, näytän ketjunkin.
Kiitos!
Ap
Sanoisin, että enemmän kuin aavistuksen röyhkeää. Ei tulisi mieleenkään pyytää keneltäkään kotia omaan käyttöön ja pyytää kodin omistajaa lähtemään pois.
Mutta jos järjestely on sinulle ok niin puolen kk:n vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Mä en antaisi asuntoani kenenkään käyttöön. Voi tulla yöksi, mutta olisin itse kotona. Kaikki sun tavaratkin: mitä jos jotain menee rikki? Pitävät meteliä, saat varoituksen? Järjetön sähkölasku ja vesilasku: mikäs siinä kulutellessa kun joku muu maksaa…
Entä jos teillä tulee miesystävän kanssa jotain riitaa, tai vaikka karanteeni?Minusta koko pyyntö on aivan järjetön, kuinka joku kehtaa. Älä suostu. Tuntuu ettei edes ole sun ystävä.
Onko sulla oikeesti tuollaisia ystäviä? Miksi?
Kyllä mä luotan ystäviini sen verran että tiedän että he eivät pidä meteliä tai hajota tahallaan mitään, puhumattakaan että ajattelisivat tuohon tyyliin että voihan sitä hanaa pitää auki kun joku muu maksaa.
Itse kutsun ystäviksi sellaisia joihin luotan, joille uskallan antaa lpseni ja lemmikkini hoitoon, joten miksi en siis asuntoani.
Omalta ystävältäni voisin pyytää vaikka 100€/vko ja sen että siivoaisivat asunnon lähtiessään.
Tietysti siis jos minulla olisi itselläni pikka mihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
en antaisi kotiani kenellekkään, ilman todella hyvää syytä, ja MAKSUA vastaan tietty. Ja itse olisin kyllä siellä tietenkin.
Missä tavarasi olivat vaihtovuoden ajan?
Miten niin monet naiset ovat tällaisia alistujia, jotka eivät osaa ajatella yhtään omaa etuaan? Ystäväsi haluaa tarjota rahaa, kahdelta viikolta majoituksesta. Miten se voi olla niin helvetin vaikea määrittää tuon arvo ja vaatia itselleen sinulle moraalisesti kuuluvaa osuutta? Imaiseksiko siellä tällä hetkellä asut? Eikö teillä ole paikkakunnalla mitään majoituspalveluita, joiden avulla voi määrittää paljonko ystäväsi säästää sinun luonasi oleilemalla? Vähän yritystä, selkärangan kasvatusta ja omista oikeuksista kiinnipitämistä!
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät mene hotelliin?
Eiköhän tarkoitus ole panna kaveria halvalla.
Av:lla ei kannata luottaa siihen että ketju pysyy täällä kovin kauan aikaa joten kannattaa ottaa vaikka kuvakaappaus ruudusta.
Sanoisin että ten lähde kodistani mihinkään. Jos ette tänne sovi kun minä olen paikalla niin hotelli löytyy nurkan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista.
En tullut ollenkaan ajatelleeksi alivuokrausoikeusasiaa, ja siksi toisekseen en myöskään ajatellut mahdollisia vahinkoja ja vakuutusta.
Keskustelen hänen kanssaan uudelleen, näytän ketjunkin.
Kiitos!
Ap
Tuo ei ole alivuokrausta, tuo on edelleenvuokrausta ja se on kiellettyä, ellei asiaa ole erikseen vuokranantajan kanssa sovittu.
Miksi ystävä ei mene hotelliin tai vastaavaan? En kyllä suostuisi tuollaiseen, jos homman nimi on ettei halua nähdä minua.
Puolen kk vuokra + vesi ja sähkö. Omat ruoat ostavat tietenkin ja loppusiivouksen tekevät.
On kyllä harvinaisen törppö ystävä. Ei taida olla ainut kerta, kun sinulta tuollaista pyydetään, kun et osaa pyytää edes sitä rahaa. Oletko ollut aina kiltti ja höveli?
Ensinnäkin miettisin sitä, jos he rikkovat jotain, tai tavaroitasi häviää, henkilökohtaisia juttujasi pengotaan, he järjestävät kotibileet asunnossasi, käy vesivahinko jne jne. Joudut maksumieheksi ja ystävyys, jos sitä tuon ystäväsi puolelta aidosti edes on, lentää taivaan tuuliin.
Itse en ottaisi riskiä, mutta jos itse aiot niin tehdä, niin kirjallinen sopimus mahdollisista korvausvastuista ja kuukauden vuokra etukäteen. Ja jos jostain syystä sinun olisikin palattava kotiin aiemmin, niin tulet ilman vastaväitteitä.
Katsoisin paikalliset Airbnb hinnat ja laskuttaisin tuplasti enemmän, koska joutuisin itse asumaan muualla.
Kysy vuokraisännältäsi, saatko luovuttaa asuntosi kahdeksi viikoksi. Se on lähtökohta.
Kuka korvaa mahd. vahingot? Jos heiltä hukkuu avain, lukkojen uudelleen sarjoitus? Ikkunan rikkooutuminen? Vesivahinko? Jne.
Älä tee sitä salaa. Voit joutua isoihin vaikeuksiin, jos jotain tapahtuu.