Lyhennetty työpäivä on tuloillaan suomeen
Pian ei tarvitse olla kuin viitisen tuntia töissä tai millainen versio nyt tuleekin. Ihanaa! Ranskassa, usassa jne kokeiltu ja toimiviksi havaittu.
Kommentit (28)
Tämä toimii ainoastaan valtion virastoissa, joissa tehdään päivässä neljä tuntia töitä ja loppupäivä kahvitellaan. Oikea ratkaisu ongelmaan olisi vähentää työntekijöiden määrää ja nostaa työkuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäätkö sillä leikatulla palkalla?
Ethän kuitenkaan kuvittele, että saat vajaista päivistä täyden päivän palkan?
Jos palkka tulee mitatun tuloksen mukaan, niin sittenhän tuo on hieno juttu.
Unohdetaan samalla takuutuntipalkat.Nyt menee niin korkeaan matematiikkaan että ihan turhaan yrität ...
Ainiin, sori. Näille AV-mammoille se raha tulee seinästä tai miehen lompakosta.
Työtävieroksuvan työväen toiveita.
Ai USA:ssa testattu? Enpä usko. Ne on hulluja. Siellä esim. älyaloilla on pakko notkua iltaan töissä. Käyvät toki salilla kesken päivää, pitkällä lounaalla jne. Pääasia, että työpaikalla on. Mahdollisimman paljon. Hyvä työntekijä ei myöskään pidä kaikkia lomia ahneena vaan singahtaa innostuneena kesken loman takaisin. On levännyt ja hyvä fiilis, kaipaa työtään sen 1 viikon loman jälkeen jo. Suotavaa on, että lomia jää käyttämättä ylipäätään. Ahne ja huonosti motivoitunut on se, joka kehtaa pitää kaikki lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiko tuota ylen juttua kukaan? Ei kovinkaan mairittelevia olleet kokeilujen tulokset.
Nehän onnistuivat hyvin. Osa jopa lopetti työnteon kokonaan kun alkoi ymmärtää, että elämässä on muutakin kuin vain työnteko ehdittyään pidemmän vapaansa aikana miettiä asioita. Onnellisuus kasvoi ja ranskassa on jo vakiintunut työaikamuodoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisiko nelipäiväinen työviikko? Entä viisituntinen työpäivä? Lyhennetty työaika on buumi maailmalla ja tällaisia tuloksia siitä on saatu
Yksittäiset firmat eri puolilla maailmaa kokeilevat uusia työaikaratkaisuja. Kaikkien kokeilujen perustavanlaatuisessa filosofiassa näyttävät korostuvan muut kuin työelämän kovat arvot.
Tekisin heti, jos olisi mahdollista rahallisesti. Naisvaltaisella alalla palkasta jää perusasumismenojen jälkeen nyt toimeentulotuen verran käteen. Ei ole ukkoa, jonka palkkaan turvautua. Tästä on paha lähteä tuloja enää alentamaan.
T: yli 20 vuotta työkokemusta, AMK-tutkinto, sosiaaliala.
Itse siirryin kokoaikaisesta osa-aikaiseen työhön vuosi sitten ja oli elämäni paras päätös, vaikka käteen jää 900e enää alkuperäisestä 1400 eurosta. Silti paras päätös ikinä. Ahdistuneisuus, unihäiriöt, suorittaminen, töiden oleminen 247 päässä loppui ja olin irtisanoutumassa uupumisen takia, mutta sitten löysin tällaisen vaihtoehdon ja juttelin työnantajan kanssa. Työmatka on lähes tunnin suuntaansa, eikä tarvitse aja iltapäiväruuhkassa enää. Päivässä jää aikaa tehdä muutakin, kuin kotiin, suihkuun ja nukkumaan jota tein kirjaimellisesti pelkästään töiden jälkeen. Olen selkeästi pirteämpi ja tuottavampi nyt. Työnantaja koki ensin, että jääkö hän pulaan, kun en tee 8 tuntia, mutta minun työ on saatu rullaamaan niin, että tarvittaessa loput 2 tuntia tuuraa toinen työntekijä, koska hänen työnkuva ei ole niin nöpön nuukaa, vaan pystyy helposti irtautumaan omista töistä minun töihin jos tarve vaatii. Yleensä ei vaadi, vaan olen mitoittanut niin, että kerkeän tehdä vähintään akuutit työnkuvat kuudessa tunnissa. Työkaveri ei ole kokenut asiassa ongelmia, suorasanaisena sanoisi kyllä vastalauseen varmasti, työnantajakin on nyt huomannut, että homma toimii. Kyseessä ei ole toimisto- tai kaupan työ, joten onnistuu se lyhennetty muissakin kuin vain istumatöissä. Enää en vaihtaisi kokoaikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisiko nelipäiväinen työviikko? Entä viisituntinen työpäivä? Lyhennetty työaika on buumi maailmalla ja tällaisia tuloksia siitä on saatu
Yksittäiset firmat eri puolilla maailmaa kokeilevat uusia työaikaratkaisuja. Kaikkien kokeilujen perustavanlaatuisessa filosofiassa näyttävät korostuvan muut kuin työelämän kovat arvot.
Tekisin heti, jos olisi mahdollista rahallisesti. Naisvaltaisella alalla palkasta jää perusasumismenojen jälkeen nyt toimeentulotuen verran käteen. Ei ole ukkoa, jonka palkkaan turvautua. Tästä on paha lähteä tuloja enää alentamaan.
T: yli 20 vuotta työkokemusta, AMK-tutkinto, sosiaaliala.
Itse siirryin kokoaikaisesta osa-aikaiseen työhön vuosi sitten ja oli elämäni paras päätös, vaikka käteen jää 900e enää alkuperäisestä 1400 eurosta. Silti paras päätös ikinä. Ahdistuneisuus, unihäiriöt, suorittaminen, töiden oleminen 247 päässä loppui ja olin irtisanoutumassa uupumisen takia, mutta sitten löysin tällaisen vaihtoehdon ja juttelin työnantajan kanssa. Työmatka on lähes tunnin suuntaansa, eikä tarvitse aja iltapäiväruuhkassa enää. Päivässä jää aikaa tehdä muutakin, kuin kotiin, suihkuun ja nukkumaan jota tein kirjaimellisesti pelkästään töiden jälkeen. Olen selkeästi pirteämpi ja tuottavampi nyt. Työnantaja koki ensin, että jääkö hän pulaan, kun en tee 8 tuntia, mutta minun työ on saatu rullaamaan niin, että tarvittaessa loput 2 tuntia tuuraa toinen työntekijä, koska hänen työnkuva ei ole niin nöpön nuukaa, vaan pystyy helposti irtautumaan omista töistä minun töihin jos tarve vaatii. Yleensä ei vaadi, vaan olen mitoittanut niin, että kerkeän tehdä vähintään akuutit työnkuvat kuudessa tunnissa. Työkaveri ei ole kokenut asiassa ongelmia, suorasanaisena sanoisi kyllä vastalauseen varmasti, työnantajakin on nyt huomannut, että homma toimii. Kyseessä ei ole toimisto- tai kaupan työ, joten onnistuu se lyhennetty muissakin kuin vain istumatöissä. Enää en vaihtaisi kokoaikatyöhön.
Tuosta 900 eurosta menee asumiseen yms. 600e, että 300 e on se käteen jäävä osuus mulla pakollisten jälkeen. Siitä auto hörppäsee isoimman osan. Että ihan persnetolla teen töitä minäkin, mutta pärjään hyvin. Perhettä toki ei perusteta, ellei ole maksukykyistä puolisoa tasaamassa tuloja.
Lukiko tuota ylen juttua kukaan? Ei kovinkaan mairittelevia olleet kokeilujen tulokset.