Kannattaako köyhän mennä ravitsemusterapeutille?
Mulla on alhainen verenpaine, johon olen kokeillut yhtä lääkitystä. Jouduin kuitenkin lopettamaan sen sivuvaikutusten takia. Sen jälkeen lääkäri on kehottanut syömään suolaa, lakua ja salmiakkia reilusti, sortumatta kuitenkaan övereihin. Se on helpottanut hiukan vointiani, mutta kärsin edelleen huimauksesta, heikotuksesta ja väsymyksestä. Toista lääkettä ei kuulemma kannata kokeilla, jos vaan pärjään ilman. Yritän pärjätä, vaikka välillä täytyy jättää asioita tekemättä kun vointi ei anna periksi.
Olenkin ruvennut miettimään, voisinko saada apua oireisiini ravitsemusterapeutin vastaanotolta. Ruokavaliossani on varmasti parantamisen varaa, osittain siksi kun olen köyhä opiskelija ja joudun pärjäämään pienellä budjetilla. (Ja älkää nyt käskekö menemään töihin, koska haen kyllä töitä koko ajan.) En odota mitään kaikkia oireita parantavaa ihmettä, mutta olisi hienoa jos vointini paranisi edes vähän. Oireeni kun on sellaisia, että syömisessä tehdyt virheet voi helposti pahentaa tilannetta.
Se mikä mua eniten mietityttää on, että ravitsemusterapeutilla käyminen on kallista (n. 130 €/kerta) ja käyntejä tarvitaan luultavasti useampi. Tämän takia suurin osa asiakkaista on varmasti sellaisia, joilla on joko reilusti rahaa ruokaan tai niin pahoja ongelmia, että heille on annettu lähete julkiselta puolelta. Osaako ravitsemusterapeutit antaa hyviä neuvoja tällaiselle köyhälle opiskelijalle, jolla on ruokavalion perusteet kunnossa ja joka hankkii ruokansa minimibudjetilla? Yritän pärjätä suunnilleen satasella kuussa, ja se tarkoittaa sitä että ostan sitä mitä milloinkin halvalla saa. Toisaalta kiertelen aktiivisesti kauppoja tarjousten perässä, hyödynnän etnisten kauppojen valikoimia, poimin paljon marjoja ja sieniä ja käyn välillä onkimassakin, joten syön terveellisemmin kuin moni uskoisi.
En siis pysty noudattamaan mitään tarkkoja ruokavaliosuunnitelmia, mutta voin toki pyrkiä suosimaan joitain ruokia enemmän kuin toisia, rytmittämään syömisiä yms. Onko tällaisessa tilanteessa mitään järkeä maksaa satasia ravitsemusterapeutin vastaanotosta, vai kannattaisiko nekin rahat käyttää ennemmin ruokaan?
Kommentit (38)
Mä kävin kerran , kertoi mitä pitäisi syödä, sanoin että ei ole varaa syödä!
Jos tiedät mitkä ruokavaliossasi on väärin, niin korjaa itse. Tulee halvemmaksi ja opit analyyttistä ajattelua, joka auttaa jatkossakin
Vierailija kirjoitti:
No ei kannata. Katso mielummin suurinta pidottajaa ja ota opit sieltä
En ole koskaan katsonut Suurinta pudottajaa, mutta kuvittelisin, ettei sillä ohjelmalla ole mulle oikein mitään annettavaa. Olen kuitenkin normaalipainon alarajoilla ja haluan helpotusta alhaiseen verenpaineeseen liittyviin oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät mitkä ruokavaliossasi on väärin, niin korjaa itse. Tulee halvemmaksi ja opit analyyttistä ajattelua, joka auttaa jatkossakin
Tiedän paljon terveellisestä ruokavaliosta, mutta omassa ruokavaliossani on varmasti hienosäädön varaa ja siihen kaipaisin apua.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin kerran , kertoi mitä pitäisi syödä, sanoin että ei ole varaa syödä!
Juuri tuota pelkään kaikkein eniten. Siinä ei mene pelkästään rahat hukkaan vaan tulee samalla kokemus siitä, että on liian köyhä kelvatakseen.
Suoraan sanoen käytät ihan liian vähän ruokaan rahaa. Ymmärrän kyllä, että heikko taloustilanne ei anna myöden, mutta kai kuitenkin nostat opintolainan? Voisitko jostakin tinkiä, jotta saisit 50 lisää ruokaan? syötkö opinahjossasi? Mitä ylipäätään syöt?
Kertaluontoinen käynti voisi olla hyvä ajatus. Tosin matalaan verenpaineeseen ei ruokavaliosta muuten ole juuri apua, mutta jos syö omaan tarpeeseen nähden liian vähän, voi se näkyä oirehtivana matalana verenpaineena. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, syökö säännöllisesti ja riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen käytät ihan liian vähän ruokaan rahaa. Ymmärrän kyllä, että heikko taloustilanne ei anna myöden, mutta kai kuitenkin nostat opintolainan? Voisitko jostakin tinkiä, jotta saisit 50 lisää ruokaan? syötkö opinahjossasi? Mitä ylipäätään syöt?
Nostan opintolainan, mutta joudun elämään aika lailla minimibudjetilla koska en saa kesällä mitään tukia. Syön paljon kaurapuuroa, perunoita, palkokasveja, kananmunia, marjoja, sieniä, halpoja kasviksia ja sitä mikä milloinkin on tarpeeksi hyvässä tarjouksessa. Maitotuotteita tulee syötyä tarpeeksi, ja ruokakaapissani on aina myös maapähkinöitä, kylmäpuristettua rypsiöljyä, tummaa makaronia ja tofua. Lihaa, kanaa ja kalaa tulee syötyä vaihtelevasti.
Tuossa tilanteessa kannattaa ehdottomasti käyttää rahat ruokaan, ei noin pienellä budjetilla valitettavasti saa kuukaudessa kaikkea sitä mitä ihmisen pitäisi syödä, jotta ruokavalio olisi oikeasti terveellinen.
Itse en edes viidensadan kuukausibudjetilla pysty syömään niin terveellisesti kuin haluaisin, saatika että olisi varaa minnekään ravitsemusterapeutille mennä. Tämä siitäkin huolimatta, että en käytä lainkaan alkoholia tai kahvia tai muutakaan kallista mutta ravintoköyhää ainesta omassa ruokavaliossani. Joskus heikkona hetkenä sorrun lihansyöntiin, juustoon tai johonkin rasvaiseen/suolaiseen herkkuun kuten perunalastuihin tai sulkaaseen. Muulloin ruokavalioni on hyvin stoalaisen kurinalainen sekä täysin vegaaninen lukuunottamatta hunajatuotteita, gheevoita ja nautapohjaista kollageenijauhetta satunnaiskäytössä. Yleensä juon pelkästään vettä, joskus talvisin yrttiteetä, heikkona hetkenä sorrun mehupurkkiin tai suklaajuomatölkkiin.
Vaivannäöllä ja itse asioihin tutustumalla kirjojen ja internetin ihmeellisen maailman ohjeilla pystyy kyllä muokkaamaan omasta ruokavaliostaan parhaan mahdollisen vaikka ei mikään rakettitieteilijä älykkyydeltään olisikaan. Mutta ajallista panostamista ja asioihin tutustumista tuo tosiaan vaatii.
Voisiko oireisiisi (huimaus, heikotus, väsymys) vaikuttaa jokin muukin kuin verenpaine? Nukutko tarpeeksi, entä liikutko, millainen on fyysinen kunto? Oletko käynyt verikokeissa? Voiko olla vaikka raudanpuutetta?
Ei. Netistä ja kirjastosta löydät kaiken tarvittavan tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan opintolainan, mutta joudun elämään aika lailla minimibudjetilla koska en saa kesällä mitään tukia. Syön paljon kaurapuuroa, perunoita, palkokasveja, kananmunia, marjoja, sieniä, halpoja kasviksia ja sitä mikä milloinkin on tarpeeksi hyvässä tarjouksessa. Maitotuotteita tulee syötyä tarpeeksi, ja ruokakaapissani on aina myös maapähkinöitä, kylmäpuristettua rypsiöljyä, tummaa makaronia ja tofua. Lihaa, kanaa ja kalaa tulee syötyä vaihtelevasti.
Sanoisin, että sinulla on varmasti perusasiat ainakin tiedon suhteen kunnossa. Kun syöt jokaisella aterialla laadukasta rasvaa, proteiinia ja hiilareita ja oikeassa suhteessa ja runsaasti kasviksia ja marjoja, niin se on hyvä suunta. Luulen, että ongelmasi ei ole tiedon puute, vaan sinun tulisi pystyä budjetoimaan enemmän rahaa ruokaan ja terapeutilla käynti ei muuta sitä. Miten voisit saada tämän onnistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Kertaluontoinen käynti voisi olla hyvä ajatus. Tosin matalaan verenpaineeseen ei ruokavaliosta muuten ole juuri apua, mutta jos syö omaan tarpeeseen nähden liian vähän, voi se näkyä oirehtivana matalana verenpaineena. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, syökö säännöllisesti ja riittävästi.
En odota saavani ruokavaliosta apua alhaiseen verenpaineeseen, ellei suolaa, lakua ja salmiakkia lasketa. Kaikki kai kuitenkin tietää, että myös syömisessä tehdyt virheet voi aiheuttaa/lisätä heikotusta, väsymystä ja huimausta. Tahtoisin siksi saada ruokavalioni siihen kuntoon, ettei oireeni pahenisi sen takia turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko oireisiisi (huimaus, heikotus, väsymys) vaikuttaa jokin muukin kuin verenpaine? Nukutko tarpeeksi, entä liikutko, millainen on fyysinen kunto? Oletko käynyt verikokeissa? Voiko olla vaikka raudanpuutetta?
Ainahan taustalla voi olla vaikka mitä muuta, mutta silloin kun oireiluani on tutkittu, ainoa löydetty selitys oli verenpaine.
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En odota saavani ruokavaliosta apua alhaiseen verenpaineeseen, ellei suolaa, lakua ja salmiakkia lasketa. Kaikki kai kuitenkin tietää, että myös syömisessä tehdyt virheet voi aiheuttaa/lisätä heikotusta, väsymystä ja huimausta. Tahtoisin siksi saada ruokavalioni siihen kuntoon, ettei oireeni pahenisi sen takia turhaan.
Ehkä et vaan saa tarpeeksi energiaa ja/tai ravintoaineita? Mitä luokkaa verenpaineesi on? Onko verikokein poissuljettu muita ongelmia? esim. Rauta-arvot, kilpirauhasarvot, verensokeri?
Kerropa päivän syömisesi, niin arvioidaan.
Kaikki perusteet ruokavalion koostamiseen löytyy ilmaiseksi netistä. Ravintoterapeutti vasta, jos on erityisiä ongelmia. Joihin ei lasketa en viitti ite ottaa selvää.
Eikö ne puhu vain siitä lautasmallista ja tavallisista virallisista suosituksista? Osaat varmasti itsekin. Käytät ne sataset johonkin muuhun.
Ei kai Suomessa ole köyhiä. Tuloerothan ovat tutkimuksen mukaan pieniä.
No ei kannata. Katso mielummin suurinta pidottajaa ja ota opit sieltä