Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen asumiskustannusten jako on reilua?

Vierailija
25.06.2014 |

Minä omistan talon yksin. Lainanlyhennys on 500 eur/kk, sähkö 200 eur/kk, vesi 20 eur/kk ja jätemaksu 15 eur/kk. Talon korjauksiin menee mitä menee, ehkä arvioida voisi 100 eur/kk. 

Paljonko kuluista mielestäsi kuuluisi mun luo muuttavalle miehelle? 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yleensä nämä pihit muuttajat eivät vaan halua ostaa puolta talosta, koska toki on paljon tuottoisampaa maksaa se 100e/kk ja pistää loput tuloista vaikka osakkeisiin. 

Vierailija
22/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi kaikki. Vain tyhmä antaisi asua puoli-ilmaiseksi. Asuminen vaan maksaa asui sitten missä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:46"]Mulle ei tulisi pieneen mieleenkään periä perheenjäseneltä vuokraa tuollaisessa tilanteessa. Asumiskuluihin pitäisi toki osallistua ja talon ylläpitoon eli osallistua puutalkoisiin jne. Asua ja elää siis arki jakaen, mutta ei tietenkään tarvitse antaa mulle rahaa siitä, että saa olla mun kanssa samassa paikassa :-o

[/quote]

Täh? Taidat olla melko helposti hyväksikäytettävä.

Vierailija
24/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä ap:n mies on persaukinen ulosottovelallinen, eli ei se mitään puolia ole ostamassa :). Enkä mäkään ole ihan heti myymässä. Tällä hetkellä maksaa vuokraa 550 eur ja ulosotto vie 1/3 nettotuloista. Joo tiedän, ei mikään huippuvalinta, mutta töissä käy kuitenkin ja haluaa asiansa selvittää. On hyvä ihminen ja rakastan :). 

ap

Vierailija
25/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:42"]

Mulle on aina ollut itsestään selvää että jos ollaan yhdessä myös rahat on yhteistä ja kumpikin maksaa. 2viikon seurustelun jälkeen maksoin kaiken (mies oli työtön silloin) jopa hänen autolainansa. Meillä on yksi yhteinen tili mihin kaikki rahat menee/ maksetaan. Hyvin on toiminut jo yli kymmenen vuotta.

[/quote]

Sama ajatusmaailma täällä. Molemmille sama elintaso ja omaisuuden kertyminen. Tuloista riippumatta. Meillä myös laitettiin palkat ja kortit samalle tilille muutaman kuukauden yhteisasumisen jälkeen. Kymmenen vuotta mekin olemme yhdessä elämäämme rakentaneet eikä rahasta ole koskaan ollut riitaa. Välillä käytössä on ollut enemmä, välillä vähemmän, mutta molemmilla on ollut sama elintaso.

Vierailija
26/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:51"]

Puoliksi kaikki. Vain tyhmä antaisi asua puoli-ilmaiseksi. Asuminen vaan maksaa asui sitten missä vaan.

[/quote]

Sitten kun maksaa lainoista ja koroista puolet, pitäisi omaisuuttakin kertyä. Muuten on kyse enemmänkin alivuokralaisesta kuin parisuhteesta jossa toinen toistaan rakastetaan

Vierailija
27/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:46"]Mulle ei tulisi pieneen mieleenkään periä perheenjäseneltä vuokraa tuollaisessa tilanteessa. Asumiskuluihin pitäisi toki osallistua ja talon ylläpitoon eli osallistua puutalkoisiin jne. Asua ja elää siis arki jakaen, mutta ei tietenkään tarvitse antaa mulle rahaa siitä, että saa olla mun kanssa samassa paikassa :-o

[/quote]

Täh? Taidat olla melko helposti hyväksikäytettävä.

[/quote]Miten niin?

Olen se sama, joka osti oman asunnon, kun exä halusi vuokraa )eikä suostunut myymään osaa asunnostaan mulle) ;-)

Vierailija
28/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:03"]

[/quote]

Sitten kun maksaa lainoista ja koroista puolet, pitäisi omaisuuttakin kertyä. Muuten on kyse enemmänkin alivuokralaisesta kuin parisuhteesta jossa toinen toistaan rakastetaan

[/quote]No mitäs rakkautta se on miehen puolelta jos toinen kituuttaa kaikkien maksujen kanssa että on se katto pään päällä ja tinkii muista tarpeistaan, ja mies asuu ilmaiseksi ja tuhlaa rahat omaan elintasoonsa tai laittaa säästöön?

Vierailija
29/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:07"]

[/quote]

[/quote]No mitäs rakkautta se on miehen puolelta jos toinen kituuttaa kaikkien maksujen kanssa että on se katto pään päällä ja tinkii muista tarpeistaan, ja mies asuu ilmaiseksi ja tuhlaa rahat omaan elintasoonsa tai laittaa säästöön?

[/quote]

Omaisuuttaanhan siinä kerryttää, kun taloaan maksaa. Ei poikkea mitenkään vaikkapa osakesijoittamisesta tai säästämisestä.

Vierailija
30/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet juoksevista kuluista, ja tietenkin jotain siitä asumisesta. Asuminen ei pitäisi tietenkään olla ilmaista tällaiselle toisen kotiin-muuttajalle. Esim. 150-250 euroa?

Vierailija
31/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään, että remontit tietenkin tulee asunnonomistajan kustannettavaksi.

Vierailija
32/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaa vuokraa, niin siitä pitää sitten muistaa maksaa vero.

Vai ette kai te mitään veronkiertoa täällä harrasta?

Vierailija
33/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:07"]

[/quote]

[/quote]

Omaisuuttaanhan siinä kerryttää, kun taloaan maksaa. Ei poikkea mitenkään vaikkapa osakesijoittamisesta tai säästämisestä.

[/quote]No minun asuntoni arvo ainakin on laskenut niin paljon ettei siinä omaisuus kerry, myydessä ei saisi mitään. Onpahan vaan sama kuin itse vuokralla asuisi. Tässä maassa on paljon taloja joissa ei voi laskea omaisuuden kertyvän ja joita kukaan ei osta koskaan.

Vierailija
34/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:42"]

Mulle on aina ollut itsestään selvää että jos ollaan yhdessä myös rahat on yhteistä ja kumpikin maksaa. 2viikon seurustelun jälkeen maksoin kaiken (mies oli työtön silloin) jopa hänen autolainansa. Meillä on yksi yhteinen tili mihin kaikki rahat menee/ maksetaan. Hyvin on toiminut jo yli kymmenen vuotta.

[/quote]

Sama ajatusmaailma täällä. Molemmille sama elintaso ja omaisuuden kertyminen. Tuloista riippumatta. Meillä myös laitettiin palkat ja kortit samalle tilille muutaman kuukauden yhteisasumisen jälkeen. Kymmenen vuotta mekin olemme yhdessä elämäämme rakentaneet eikä rahasta ole koskaan ollut riitaa. Välillä käytössä on ollut enemmä, välillä vähemmän, mutta molemmilla on ollut sama elintaso.

[/quote]

Mukava kuulla että muitakin on! Kaikki ystävät ja osa sukulaisista on kummissaan ratkaisusta. Meitä kumpaakin hymyilyttää kaupassa pariskunnat jotka jakaa ruoka-ostokset. Kuiteista vielä katsotaan että kaikki menee tasan. On mielestäni verrattavissa avioehtoon, varaudutaan jo siihen eroon...

Vierailija
35/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:22"]

Meitä kumpaakin hymyilyttää kaupassa pariskunnat jotka jakaa ruoka-ostokset. Kuiteista vielä katsotaan että kaikki menee tasan. On mielestäni verrattavissa avioehtoon, varaudutaan jo siihen eroon...

[/quote]

Tuollainen ois kyllä ihan kauheeta :-o

Meillä on kyllä miehen kanssa ihan omat rahat eikä ole edes mitään taloustiliä, mutta samalla elintasoilla mekin mennään, maksetaan suurin piirtein puoliksi, se, kumpi tienaa enemmän (molemmat olleet välillä työttömiä, ollut isoa tuloeroa yms), maksaa vaan sitten omasta halustaan vähän enemmän siten, että sillä toisellakin on edelleen hyvä olla.

Vierailija
36/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/moni_vanha_omakotitalo_saattaa_osoittautua_arvottomaksi__henkilokohtaisia_tragedioita_edessa/7233659

Se siitä omaisuuden kerryttämisestä. Ei varmasti kukaan sijoita viimeisiä eurojaan (ja kituuta muissa menoissa) osakkeisiin joilla on yhtä huonot tulevaisuudennäkymät.

Vierailija
37/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:54"]

No tämä ap:n mies on persaukinen ulosottovelallinen, eli ei se mitään puolia ole ostamassa :). Enkä mäkään ole ihan heti myymässä. Tällä hetkellä maksaa vuokraa 550 eur ja ulosotto vie 1/3 nettotuloista. Joo tiedän, ei mikään huippuvalinta, mutta töissä käy kuitenkin ja haluaa asiansa selvittää. On hyvä ihminen ja rakastan :). 

ap

[/quote]

Jos rakastatte toisianne ja hän on vieläpä ns. hyvä ihminen ja käy töissä, niin minusta tuo kuulosta huippuvalinnalta. Toki olisi kivempi jos olisi vielä rikaskin, mutta rakkaus on joskus sokeaa.

Vierailija
38/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meillä on ihan sama tilanne kuin teillä! Eli mies muutti aika lyhyen seurustelun jälkeen omistusasuntooni, ja mies on persaukinen ulosottovelkainen. Moni ei olisi varmaan tilanteessani tuollaista miestä huolinut, mutta meillä homma toimii loistavasti. Osasyy tähän on se, että ollaan järjestetty asiat niin, että voin luottaa siihen, että mies ei ole kanssani vain hyötyäkseen ja että hän periaatteessa elättää itse itsensä ja selvittää ongelmansa. Tämä on jo miehen ylpeyden ja omanarvontunnonkin kannalta tärkeää. Toki kanssani asumisesta on hänelle tässä jonkin verran apua ja elintasomme on paljon korkeampi kuin mitä hänellä yksin voisi olla, mutta pointti on kuitenkin, että minä en maksa hänen velkojaan eikä hän elä siivelläni, vaan me molemmat hyödymme taloudellisesti tästä suhteesta suunnilleen yhtä paljon.

Kun hän hiljalleen saa raha-asioita paremmin hallintaan niin se kasvattaa myös minun luottamustani siihen, että asiat todella ovat muuttuneet pysyvästi eikä hän enää käyttäytyisi niin vastuuttomasti. Toistaiseksi meidän raha-asiat ovat lähes kokonaan erilliset. Kaikki sopimukset lukuunottamatta miehen omaa puhelinliittymää ovat minun nimissäni ja minä hoidan niiden laskut. Tämä jo siksikin, että luottotiedot kunnossa saa paljon paremmat ehdot monissa paikoissa, ja siksi että oman mielenrauhani takia haluan pitää tilanteen hallussani. Mies siirtää kuukausittain yhteiselle ruokatilillemme sovitun summan, josta maksetaan meidän molempien ruoat, bensat yms yhteiset juoksevat kulut. Jos sovittu summa ei jossain kuussa riitä, niin siirretään molemmat tilille yhtä suuri summa lisää. Toimii meillä eikä tästä juurikaan tarvinut edes neuvotella, olemme molemmat erittäin tyytyväisiä. Jos näin hyvin menee jatkossakin, niin varmaan tiivistämme yhteistaloutta jossain vaiheessa. Nyt kuitenkin pääasia on, että mies pääsee veloistaan itse!  

Vierailija
39/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta puolet paitsi remontista ja lainanlyhennyksistä SEKÄ normaali vuokra siitä että mies asuu luonasi, eli puolet asunnon käyvästä vuokrasta.

Vierailija
40/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu rupeaa maksamaan toisen lainanlyhennystä. Eron tullessa mies ei hyödy mitään mutta sinä hyödyt. Jos mies ostaa puolet talosta niin se on eri asia. Mies voi osallistua muihin kuluihin. Meillä on toisinpäin että mies omistaa talon ja aikanaan kun sen myy niin saa kivan summan siitä itelleen. En todellakaan ala maksamaan toisen lainaa ja kun talo myydään niin en hyötyisi siitä mitään, kaikki menisi miehen taskuun. Osallistun kyllä muihin kuluihin, esim. ostan aina ruuat ja vaatetan miehenkin ja mitä muita pienempiä laskuja sitten onkaan.