Oliko minulla oikeus suuttua tästä?
Mulla alkoi loma. Olin ajatellut tämän ensimmäisen viikon olla lapsen kanssa päivät ihan kotona vaan ja puuhastella yhdessä kaikkea kivaa. Viettää laatuaikaa siis.
No, yllättäen mies oli sopinut exänsä kanssa mun selän takana vaihtavansa hoitokuvioita siten, että hänen lapsensa voi myös tulla meille nyt tällä viikolla. Mies on itse töissä. Miehen ex ei käy töissä. Mulla alkoi loma ja sen sijaan että mun piti saada viettää loman alku kaksin lapseni kanssa, meillä onkin miehen teini pyörimässä myös.
Olenko pikkumainen, kun suutuin?
Kommentit (64)
Mitä ihmettä te siellä pikkukopissa sitten könnäätte?! Menkää retkille, ulkoilemaan.
Aika erikoinen parisuhde, jos ette keskustele keskenänne tuollaisista asioista.
Mies ei siis kerro sinulle suunnitelmistaan, siispä sinun kannattaa opetella sanomaan selväsanaisemmin, mitä olet suunnitellut.
Miehesi teki sikamaisesti. Hänellähän se velvollisuus on viettää aikaa lapsensa kanssa, ei sinulla.
Jos ne on ihan eri-ikäisiä, kuten sanoit, ihan hyvin voit puuhata toisen kanssa ikätason juttuja. Ei meillä ees kahden vuoden ikäerolla olevat ole toisiinsa liimattuja.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:43"]Minusta ydinkysymys on se, hoidatteko toistenne lapsia kuin omianne vai katsotteko, että lapset ovat biologisten vanhempiensa vastuulla. Oletatko sinä, että miehesi hoitaa sinun lasta silloin, kun sinä olet töissä tai on jotain menoa? Vai onko sinun lapsen hoito pelkästään sinun ja lapsen isän vastuulla?
Sinänsä vähän ihmettelen, miksi teinin äiti laittoi lasen teille, jos tietää, että sun mies on töissä eikä pysty olemaan lapsen kanssa. Mieluummin pitäisin lapsen kotona, jos itse en olisi töissä, kuin laittaisin jonkun exän uuden naisen kanssa aikaa viettämään... Laittaisin teinin isälleen sitten, kun isä on lomalla ja voivat yhdessä viettää aikaa.
[/quote]
Minusta lapset ovat biologisen vanhemman vastuulla. Mieheni hoitaa joskus erikoistapauksissa lastani (ihan mielellään), jos mulla on vaikka jokin iltameno. Lomansa hän saisi kyllä viettää isänsä kanssa, jos isänsä olisi lomalla myös ja minä töissä. En siinä tapauksessa toisi lasta mieheni hoidettavaksi, etenkään kysymättä. Ap
No onhan se mies idiootti, jos ei tajua, että asiat pitäisi sopia myös sinun kanssasi eikä vain exän kanssa. Mutta sitä en ymmärrä, miten teini on iso ongelma sinun ja oletettavasti paljon nuoremman lapsen yhteisen lomanvieton kannalta. Isukki voi tehdä teinille ruoat lämmitettäväksi edellisenä päivänä/aamulla ja te vietätte päivänne miten haluatte ilman teiniä tai otatte teinin mukaan, jos se teille sattuu sopimaan.
Puhu sille miehelle nyt jo hyvä ihminen, ei se muuten opi! Olisit myös voinut avata suusi jo etukäteen ja sanoa miehelle, kuinka kovasti odotat kahdenkeskistä lomaviikkoa lapsesi kanssa, monelle tämäkin olisi jo antanut pienen vihjeen siitä, että teinin ruokahuolto ei ole päällimmäisenä tämän viikon lomasuunnitelmissasi.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:47"]Aika erikoinen parisuhde, jos ette keskustele keskenänne tuollaisista asioista.
Mies ei siis kerro sinulle suunnitelmistaan, siispä sinun kannattaa opetella sanomaan selväsanaisemmin, mitä olet suunnitellut.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Mies tiesi minun olevan kotona tämän viikon. Keskusteluyhteys ei todellakaan toimi. Mies on näitä "otit koko paketin"-tyyppejä, jotka eivät ota huomioon mitään muuta kuin omat suunnitelmansa. Luultavasti olisi ollut ihan sama, vaikka olisin sanonut kuukausi sitten jo, että haluan olla lapseni kanssa kahdestaan. Miehen lapsi olisi tullut silti. Tämän kaltaiset uusperheet ovat varmaan niitä, jotka hajoavat, kaikki lähtee tuosta kommunikointitaidosta. Ja kyllä se on saatava myös sanoa ääneen, että hei mulla on nyt omaa lomaa, voisko sun lapsi tulla niinkuin on sovittu. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:41"]Öh, mikä teitä estää olemasta kahdestaan? En tajua. Ja oletko liian vähän lapsesi kanssa, kun yksi viikko on maailmanloppu? Meillä on asunut vaihtareita, eikä teinit juurikaan estä antamasta aikaa ns omille lapsille. Teineillä on ihan omat kuviot kuitenkin. Yhteinen ateria illalla on vain sitten lisäbonus kaikille.
[/quote]
Olen tosi vähän lomalla lapseni kanssa, kyllä. Joten siinä mielessä yhteinen lomaviikko on kyllä harvinaista herkkua. Ap, joka tekee aika paljon töitä.
Kun mies sanoi sulle, että sovin exän kanssa teinin tulevan meille sillä ja sillä viikolla, niin kai sä siinä vaiheessa sanoit, että sulla oli suunnitelma viettää aikaa kahdestaan lapsesi kanssa? Mitä mies tähän vastasi?
Varaa sulle ja lapselles joku äkkilähtö. Mies voi hoitaa sen oman jälkikasvunsa sit niin kuin vaan mielii.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:34"]
Kyllä isällä on oikeus otttaa lapsensa luokseen. Eihän teiniä tarvitse hoitaa eli mitään haittaa ei ole ap:lle.
[/quote]
Millä tavalla se iskä otti sen lapsen luokseen. Olemalla itse päivisin töissä ja sanomalla, et oot teini nyt nää päivät täällä mökillä, jossa sattuu olemaan mun vaimo lapsensa kanssa samaan aikaan. Jee. Mikä onnekas sattuma iskälle.
Just näin. Eli sait omalla lomallasi huolehdittavaksi sitten miehen lapsen. Sinulla on oikeus suuttua, koska sinua pidetään ilmaisena lapsenvahtina. Miehen lapsi lomailee isänsä kanssa, ei sinun kanssa. Nyt sinua viilataan linssiin ja huolella.
Ja te muut jotka tässä ketjussa laitatte nyksää vahtimaan eksän lasta, hei käsi sydämelle, kuinka kivaa se olisi jos teidät laitettaisi eksien lastenvahdiksi.
Ensisijaisesti lapsen lomailu vanhempansa luona on että vanhempien kanssa ollaan, ei niiden nyksien, tulevien tai olevien tulevien.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:10"]Kun mies sanoi sulle, että sovin exän kanssa teinin tulevan meille sillä ja sillä viikolla, niin kai sä siinä vaiheessa sanoit, että sulla oli suunnitelma viettää aikaa kahdestaan lapsesi kanssa? Mitä mies tähän vastasi?
[/quote]
Hän sanoi asiasta paria päivää ennen. Ja mitäs luulet, riitahan siitä syttyi, koska näki mun naamasta jo, mitä mieltä olin asiasta. Kaikkein parasta on, että mies todellakin tietää, että näistä tulee riitaa. Tekee silti mun selän takana tuollaisia päätöksiä. Ei mukamas muistanut, ettei tämä viikko ole normaalisti hänen hoitoviikkonsa. No olisihan hän voinut soittaa takaisin exälleen että hei, sekosin viikoissa, mutta teini voi tulla sitten normaalin tapaamiskuvion mukaan seuraavalla viikolla. Mutta ei. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]
Miehesi olisi voinut kysyä sultakin. Miksi teini muuten teille nyt tulee, kun hänen isänsä on töissä?
Älä vain näytä suuttumistasi hänelle, pilaa suhteenne.
[/quote]
Onhan normaalissakin perheessä isä töissä päivät ja sitä ei ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]
Miehesi olisi voinut kysyä sultakin. Miksi teini muuten teille nyt tulee, kun hänen isänsä on töissä?
Älä vain näytä suuttumistasi hänelle, pilaa suhteenne.
[/quote]
Onhan normaalissakin perheessä isä töissä päivät ja sitä ei ihmetellä.
[/
Ei voi verrata ydinperhettä ja uusperhettä toisiinsa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:20"]
Tuollaisia sopimuksia ei mies saa tehdä ilman kysymättä sinulta, jos oletuksena on, että sinä hoidat teinin syömiset ja viihdytyksen. Itse suuttuisin ja sanoisin muutaman suoran sanan, ettei toista kertaa menisi tekemään noin.
[/quote]
Voi herran jee näitä " sopimuksen " huutajia. Mua todella vituttaa näiden lasten ja nuorten puolesta, kun tuntuu, että kolmas maailman sota syttyy, kun ne tulee isällensä ilman, että on käyty kauheita neuvotteluja, että " eihän se voi nyt tulla kun mä joudun olemaan sen kanssa täällä ". Aikuiset ihmiset, voi vittu, että olette typeriä. En edes usko, että ap sen kummenpaa laatuaikaa olisi kahdestaan viettänyt ( tällä palstalla??) kunhan veti sen nyt esille, että saisi myötätuntoa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:20"]
Tuollaisia sopimuksia ei mies saa tehdä ilman kysymättä sinulta, jos oletuksena on, että sinä hoidat teinin syömiset ja viihdytyksen. Itse suuttuisin ja sanoisin muutaman suoran sanan, ettei toista kertaa menisi tekemään noin.
[/quote]
Voi herran jee näitä " sopimuksen " huutajia. Mua todella vituttaa näiden lasten ja nuorten puolesta, kun tuntuu, että kolmas maailman sota syttyy, kun ne tulee isällensä ilman, että on käyty kauheita neuvotteluja, että " eihän se voi nyt tulla kun mä joudun olemaan sen kanssa täällä ". Aikuiset ihmiset, voi vittu, että olette typeriä. En edes usko, että ap sen kummenpaa laatuaikaa olisi kahdestaan viettänyt ( tällä palstalla??) kunhan veti sen nyt esille, että saisi myötätuntoa.
[/quote]
Sivistyneissä perheissä keskustellaan, ennenkuin sovitaan yhtään mitään muutoksia, jotka vaikuttavat lähinnä sen osapuolen elämään, joka ei ole muutoksesta sopimassa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:20"]
[/quote]
[/quote]
Tähän ne uusperheet usein kaatuukin. Ollaan vaan, että kyllä mulla on oikeus sopia asioita ja mun lapsi voi kyllä kulkea miten huvittaa. Pidetään puolisoa lastenhoitoautomaatteina ja sovitaan asiat suoraan exän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:41"]Öh, mikä teitä estää olemasta kahdestaan? En tajua. Ja oletko liian vähän lapsesi kanssa, kun yksi viikko on maailmanloppu? Meillä on asunut vaihtareita, eikä teinit juurikaan estä antamasta aikaa ns omille lapsille. Teineillä on ihan omat kuviot kuitenkin. Yhteinen ateria illalla on vain sitten lisäbonus kaikille.
[/quote]
Se nyt ei vaan ole sama asia olla kahdestaan, kun ei ole kahdestaan, ymmärrätkö. Eikä meillä ole mitään lukaalia, että joku voi asustella eteläsiivessä ja toinen pohjoistornissa. Tässä olemme kaikki samassa pienessä tilassa. Ja en kyllä ole niin sydämetön, että puuhailen lapseni kanssa kaksin ja jätän toisen istumaan sohvalle ja pureskelemaan kynsiään. Ap