Passi ja USA (nopea kysymys)
Olen matkalla kielimatkalle Yhdysvaltoihin ja ymmärsin että tarvitsen elektronisen passin mukaan. Minun nykyinen passini, mikä on vielä vanhaa mallia(ei elektroninen), on voimassa vuoteen 2016. Ei kai minun pidä pelkkää Yhdysvaltojen matkaa varten hankkia uutta passia?
Kommentit (15)
Passini on hankittu elokuussa 2006 eli juuri ennen biometrisen tuloa ja on voimassa elokuuhun 2016. Kymmenen vuotta niin kuin "vanhat" passit. Muuttaako tämä mitään? ESTA on tietenkin tehty.
Ja tarkemmin sanottuna vielä 17.8 eli muutama päivä ennen bio-tunnisteita(jos 21.8 on oikein).
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:31"]
26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa on oltava biometrinen tunniste [/quote]
No, tuossahan se lukee... eli sinällään kelpaa varmasti, olethan tunnistettavissa passisi kuvasta :)
just kävin jenkeissä kesällä 2016 vanhenevalla passilla ja se todellakin käy. se mitä säännöissä lukee pitää kirjaimellisesti paikkansa,
Siis koneellisesti luettava passi tarkoittaa sitä että sulla on siellä henkilösivun alaosassa sellainen koodisarja jossa on numeroita ja sellaista, siitä se tullivirkailija voi lukea sun passin tiedot koneelta.
passin on oltava koneellisesti luettava
passeissa on oltava skannattu valokuva
26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa on oltava biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006)
passin on oltava voimassa koko matkan ajan (suositellaan kuitenkin passin olevan voimassa vähintään 3 kk matkan jälkeen)
lapsilla on oltava oma passi
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:30"]
Kiitos :) Helpotti heti
[/quote]
Ja tuollaisen vastauksen perusteella teet sitten päätöksiä?
Jep....
Kaikki Suomen passit ovat jo koneluettavia.
Onhan ESTA-hakemus tehty?
Ei ole olemassa mitään "elektronista" passia.
Nykyinen passisi käy.