Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19874)

Vierailija
1581/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko muuten jotain?

Yleensä oikeissa ketjuissa on sekä tykkäyksiä että ei-tykkäyksiä runsaasti.

Tässä samat 1-2 idioottia hyperventiloi ja muuttaa rooliaan ja tsemppaa omaa itseään aina vaan uudelleen ja uudelleen.

Mitäs, jos Tiina nyt vaan menisi nukkumaan.

Ja silti sinäkin luet tätä ketjua!

-Tiina

Vierailija
1582/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on periaatteena, että koska asun vuokralla, en ikinä siivoa kenenkään omistusasuntoa eli en auta eläkeläisiä.

Jos on hommannut omistusasunnon niin se pitää loppuun asti hoitaa itse.

Pientä katkeruutta kun et pysty edes asuntoa ostamaan.

Ei ole katkeruutta, moni asunto muuttuu arvottomaksi ja omakotitaloja puretaan paljon. Työikäisiä on vähemmän joten ei ole ostajia eikä vuokraajia perikuntien asunnoille tulevaisuudessa.

Ja hometaloja on paljon myös.

Moni maaseudulla asuva eläkeläinen on maksanut asunnostaan kalliin hinnan ja remontit 60-70 luvuilla ostetuista asunnoista. Ja nyt ne menisivät vain pilkka hintaan jollekin. Sekö on sinusta hienoa? Moni vanhempi min maksanut turhaan pienestä palkastaan ja ajatellut että on sitten lapsille perintöä. Mutta hienoa että sinä et auta eläkeläisiä niin et itsekkään varmaan halua turvautua muiden apuun tarvittaessa. Jos sinulla on lapsia niin ei taida sinulla olla heille tarjottavaksi edes henkistä pääomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on periaatteena, että koska asun vuokralla, en ikinä siivoa kenenkään omistusasuntoa eli en auta eläkeläisiä.

Ei ole katkeruutta, moni asunto muuttuu arvottomaksi ja omakotitaloja puretaan paljon. Työikäisiä on vähemmän joten ei ole ostajia eikä vuokraajia perikuntien asunnoille tulevaisuudessa.

Ja moni talo ei muutu arvottomaksi, eikä ole hometalo. Taas maalla saa halvalla ostaa talon, ei mitään järkeä rakentaa. Kaupungissa talo ei menetä arvoa.

Kun sen vuokran menettää varmasti. Siinä talossa on kuitenkin se käyttöarvo, että saa asua kuten haluaa. Mitä sitten, jos se on arvoton 30 v päästä, olette saaneet elää siinä sen 30 v.

Turhaa pelkoa, ja sitten sytetään niitä jotka otti riskejä.

Näinkin voi käydä

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000008079105.html

Vierailija
1584/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Onko se vuokran maksu jotenkin järkevämpää muka? Osta kunnon asunto.

Puolisoni on kaupan alalla vakituisena, ei todellakaan saa sillä palkalla lainaa.

Moni tekee myös osa-aikatöitä, työmarkkinatukitöitä ja nollasopimuksia, millä ei saa lainaa. Työikäisiä on vähemmän.

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua tulevaisuudessa.

Itsekin olen ollut kaupan alalla ja saanut lainaa. Olen ollut osa-aikaisena ja maksanut lainani. Perikuntien asunnot voi antaa vaikka ilmaiseksi jollekin. Nyt etsit vain syitä huono-osaisuudellesi mutta syy olet sinä itse.

Vierailija
1585/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen katkeroitunutta mullamössösukupolvea, kaiken huipuksi saavat yhteiskunnalta kaikenmaaiman tukiaiset, joista kadehtimanne sukupolvi ei ole koskaan edes kuullut mitään.

Lapsilisä 1948

Äitiysavustus 1949

Valtion takaama opintolaina 1969

Työttömyysturva ja ammattisuoja 1971

Asumistuki lapsiperheille 1972

Opintoraha 1972

Opintorahan asumislisä 1977

Toimeentulotuki 1984

Ansiosidonnainen työttömyysturva 1985

Yleinen asumistuki 1987

Tuossa nyt joitakin tukia, joita myös suurten ikäluokkien edustajien on ollut mahdollista nauttia, ja nauttii edelleen esim. asumistuesta.

Harmittaako?

Ei harmita, mutta hämmentää suurten ikäluokkien edustajien luoma vaihtoehtoinen historia, kun mitään ei ollut ja niin kauheasti kärsittiin.

Ei sinun tarvitse noista eduista nauttia, voi ihan vapaasti kieltäytyä.

Vierailija
1586/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni talo ei muutu arvottomaksi, eikä ole hometalo. Taas maalla saa halvalla ostaa talon, ei mitään järkeä rakentaa. Kaupungissa talo ei menetä arvoa.

Kun sen vuokran menettää varmasti. Siinä talossa on kuitenkin se käyttöarvo, että saa asua kuten haluaa. Mitä sitten, jos se on arvoton 30 v päästä, olette saaneet elää siinä sen 30 v.

Näinkin voi käydä

Tampereella ja Helsingissä.

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.

Myös palvelualalta loppuu paljon työpaikkoja. Suuret ikäluokat on jo 75-vuotiaita, ei nuoremmat pysty menemään tilalle asiakkaiksi. Työikäisiä on vähemmän eikä kaikki saa tes-palkkaa ja työpaikat vähenee.

Vierailija
1587/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen, jolla on mökki, ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä yhtiölainaa enää hyväksytä laskuksi, jos tulee esim. putkiremontti.

Sitten mökin voi myydä. Jos on arvoton, niin sitten on, ja taas pääsee sossun rahoille.

Ei niitä saa myytyä, työmarkkinatuella töitä tekevällekö myyt?

Ja moni saa mökkejä perinnöksi.

Perinnöstä voi kieltäytyä. Ongelma poistunut.

Vierailija
1588/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen, jolla on mökki, ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä yhtiölainaa enää hyväksytä laskuksi, jos tulee esim. putkiremontti.

Sitten mökin voi myydä. Jos on arvoton, niin sitten on, ja taas pääsee sossun rahoille.

Älä höpise, nythän on mökkibuumi kuumimmillaan.

Kuivan maan mökitkin menee katsomatta kaupaksi.

Vierailija
1589/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Onko se vuokran maksu jotenkin järkevämpää muka? Osta kunnon asunto.

Puolisoni on kaupan alalla vakituisena, ei todellakaan saa sillä palkalla lainaa.

Moni tekee myös osa-aikatöitä, työmarkkinatukitöitä ja nollasopimuksia, millä ei saa lainaa. Työikäisiä on vähemmän.

Itsekin olen ollut kaupan alalla ja saanut lainaa. Olen ollut osa-aikaisena ja maksanut lainani. Perikuntien asunnot voi antaa vaikka ilmaiseksi jollekin. Nyt etsit vain syitä huono-osaisuudellesi mutta syy olet sinä itse.

Ja minä vuonna sait tuon lainan?

Nykyään täytyy olla säästössä paljon rahaa, että saa tuolla palkalla lainaa.

Vierailija
1590/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäloppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät tukiaisethan teille junnut on pedattu. Työttöminä saatte n. 500 massia/kk ja fatta maksaa vuokkrat, sähköt, vedet jne. Pieneläkeläiset maksaa itse osan vuokrastaan ja sähköt jne sekä useat lääkkeensä. Vähän nyt sitä kunnioitusta vanhempia kohtaan. Aina on toiset olleet vauraampia kun toiset.

Nooh, eläkeläisillä on oma asumistukensakin, he eivät ole yleisen asumistuen piirissä. Takuueläkeläinen tuskin maksaa itse lääkkeitään, vaan saa ne perustoimeentulotukena.

Juu, pieneläkeläisillä on mahdollisuus asumistukeen, niin on muuten opiskelijoillakin. Että mistä, valitat seuraavaksi. 

Eläkeläisillä on oma asumistukensa ja sen korvaustaso on korkeampi kuin yleisen asumistuen.

Faktan toteaminen ei ole valittamista.

Tulorajat ovat  siinäkin, ja ettekös te täällä vingu siitä, että suurilla ikäluokilla on suuret eläkkeet...  Nyt ei oikein mene yksiin ;)

Vierailija
1591/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpise, nythän on mökkibuumi kuumimmillaan.

Kuivan maan mökitkin menee katsomatta kaupaksi.

Ei mene joka puolella Suomea. Ne perheet jotka ovat ostaneet mökin, eivät saa toimeentulotukea, jos vanhemmilta loppuu työt.

Vierailija
1592/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinkin voi käydä

Tampereella ja Helsingissä.

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.

Myös palvelualalta loppuu paljon työpaikkoja. Suuret ikäluokat on jo 75-vuotiaita, ei nuoremmat pysty menemään tilalle asiakkaiksi. Työikäisiä on vähemmän eikä kaikki saa tes-palkkaa ja työpaikat vähenee.

Olet jankannut samaa joutavaa pas kaa täällä jo pitkään. Kirjoitatko aina saman pas kan uudelleen, vain osaatko käyttää ctrl + c / v?

Vierailija
1593/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on kaikille sama 518 netto ja 660 jos 2 lasta. Ei auta vaikka missä töissä olisit ollut. Ansiosidonnaista saa vain puolitoista vuotta.

Arvaa saiko 70-luvun alussa ansiosidonnaista? Sillon ei voinut olla pitkäaikaistyötön, oli pakko muuttaa työn perässä. Nykyään voi nököttää kotipaikkakunnallaan ja maksattaa elämisen muilla.

Työttömiä oli 70-luvun alussa n. 50 000, kuluvan vuoden tammikuussa heitä oli n. 220 000.

Nykyään ei kaikille töitä löydy, vaikka asuisi teltassa ja muuttaisi jokaisen muutaman viikon pestin perässä. Ansiosidonnainen tuli kuvioihin 1985, joten suuretkin ikäluokat ehtivät siitä nauttia.

No suomalaisia on tänä päivänä n. miljoona enemmän ja monet työt tekee kone.

Työttömiä olisi ollut moninkertaisesti, jos eivät olisi lähteneet Ruotsiin.

Vierailija
1594/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratiassa kun on itsenäisyysaika eletty, niin yhdessä tulonjakojärjestelmämme on luotu. Maamme menestys pohjautuu suurelta osin luottamukseen yhteiskuntajärjestelmäämme kohtaan. Mikäli emme voisi luottaa saavamme eläkettä suunnilleen siten, kuin on luvattu, alkaisimme luonnollisesti varautua vanhuutemme turvaamiseen muilla(kin) tavoin, millä olisi heijastusvaikutukset ympäristöönsä (säästäminen ja omaisuuden kartuttaminen lisääntyisi palveluiden kustannuksella).

Vierailija
1595/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "tuolla palkalla"? En ole maininnut palkkaani.

Vierailija
1596/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perinnöstä kieltäytyy niin se menee omille lapsille. Kunnathan ovat kieltäytyneet ottamasta vastaan perintötaloja, saavat niin kiinteistöverot jatkossakin ja tiemaksut sun muut.

Vierailija
1597/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapsia, perintö siirtyy lapsille.

Vierailija
1598/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "tuolla palkalla"? En ole maininnut palkkaani.

No jos kaupan alalla olet ollut. Niin, minä vuonna sait lainan? Ja oliko säästössä rahaa?

Vierailija
1599/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on asuntovelkaa, heille tulee perintöasunto myös, mistä ei pääse eroon.

Kannattaa jo nyt miettiä miten vanhemmilta perityn asunnon sisustaa. Monelle Helsinkiin muuttaneelle tulee toinen asunto toisesta kaupungista.

Ainakin Myrnat pitää vitriiniin säästää ;)

Vierailija
1600/19874 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäloppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ikäloppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät tukiaisethan teille junnut on pedattu. Työttöminä saatte n. 500 massia/kk ja fatta maksaa vuokkrat, sähköt, vedet jne. Pieneläkeläiset maksaa itse osan vuokrastaan ja sähköt jne sekä useat lääkkeensä. Vähän nyt sitä kunnioitusta vanhempia kohtaan. Aina on toiset olleet vauraampia kun toiset.

Nooh, eläkeläisillä on oma asumistukensakin, he eivät ole yleisen asumistuen piirissä. Takuueläkeläinen tuskin maksaa itse lääkkeitään, vaan saa ne perustoimeentulotukena.

Juu, pieneläkeläisillä on mahdollisuus asumistukeen, niin on muuten opiskelijoillakin. Että mistä, valitat seuraavaksi. 

Eläkeläisillä on oma asumistukensa ja sen korvaustaso on korkeampi kuin yleisen asumistuen.

Faktan toteaminen ei ole valittamista.

Tulorajat ovat  siinäkin, ja ettekös te täällä vingu siitä, että suurilla ikäluokilla on suuret eläkkeet...  Nyt ei oikein mene yksiin ;)

Ne oikeasti pienet eläkkeet ovatkin teitä vanhemmilla, äideillänne ja isillänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi