Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19930)

Vierailija
15461/19930 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät oikeasti tajua lasten kanssa olemisesta tai kasvatuksesta mitään. Eivät osaa kohdata lapsia ja mennä mukaan heidän juttuihin. Eivät ymmärrä, että esimerkiksi ruokapöydässä keskustellaan ja otetaan lapsi mukaan ihan samaan tapaan kuin aikuisetkin. Lapsia arvostetaan. Ihme poissulkemista ja mitätöimistä ja omien juttujen tekemistä lasten seuratessa sivusta.

Vierailija
15462/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.

Miten voit olla elänyt aikuisuuttasi jo 1980-luvulla ilman vakituista työsuhdetta? Korkeakoulutuskin pitäisi melkein taata vakituisen työsuhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15463/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilkeilee miniälle niin se maksaa. Eläkeläisten palvelut ei ole ihan halpoja.

Osa eläkeläisistä ei ole niitä penaalin terävempiä kyniä.

Eikä miniöistä.

Harva anoppi sitä miniäänsä hoitajakseen haluaakaan.

Vanhuksia hoidetaan sairaaloissa ja laitoksissa sitten, kun ei enää kotona voi olla. Laitokset on sitten hyviä tai huonoja, mutta ei se ole miniän murhe. Pitäkää vain huoli omasta tulevaisuudestanne. Vanhuus se tulee jokaisen eteen, katsokaa nyt jo ajoissa omasta puolestanne ja mielistelkää miniöitänne, jos niiden haluatte itseänne hoitavan, siitä vaan.

Onneksi mulla ei edes ole miniää. On vain vävy, ja sitä en hoitajakseni kaavaile. Vaikka mukava tyyppi onkin.

Eiköhän miehen kanssa kahdestaan pärjäillä, ja sitten kun ei pärjätä, otetaan ammattiapua tai muutetaan vanhainkotiin. Maksuista huolehditaan ihan itse.

Hoitokotiin pääset vasta, kun sinulla on muistisairaus tai jalat ei kanna.

Jos on varaa niin voi palkata siivojan käymään esim pari kertaa kuussa, pyykit pesulaan ja tuodaan silitettynä, tilaus netillä ruokakauppaan kotiin tuotuna, kotisairaanhoito jos tarvetta, kylpyläloma pari kertaa vuodessa , ulkoiluapua jos tarvitsee jne

Ei vanhan ihmisen luona tarvitse siivoojan niinkään usein käydä, minun äidillä käy kerran kk ja aina on hirveän siistiä ja puhdasta, kun äiti ei mikään sottapytty ole. Pikkupyykit pesee vielä itse, mutta sisko käy joskus hakemassa liinavaatteet konepesuun ja tuo ne viikattuina takaisin. Minä käyn kaupassa tietyin välein. Kaikki on sujunut hyvin. Ja ikää on jo reippaanlaisesti, ollaan me siskon kanssa eläkeläisiä jo itsekin.

Äiti olisi päässyt jo heittämällä palvelutaloon asumaan ihan ikänsä puolesta, mutta vielä haluaa olla kotonaan. Jos yhtä hyvässä kunnossa pysytään, niin eiköhän pärjäillä.

Jos paha sairaus iskee, niin sitten on ajateltava asiat uudelleen. Tai Alzheimer, mutta sitten en kai osaa edes ajatella, sen tekee joku muu.

Hoitokotiin pääsee nykyään vain, jos on muistisairaus tai jalat ei pelaa.

Lehdessä oli, että kaikille eläkeläisille ei tule riittämään apua ja viranomaiset luottavat, että omaiset hoitavat työnsä ohessa.

Vierailija
15464/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilkeilee miniälle niin se maksaa. Eläkeläisten palvelut ei ole ihan halpoja.

Eikä miniöistä.

Vanhuksia hoidetaan sairaaloissa ja laitoksissa sitten, kun ei enää kotona voi olla. Laitokset on sitten hyviä tai huonoja, mutta ei se ole miniän murhe. Pitäkää vain huoli omasta tulevaisuudestanne. Vanhuus se tulee jokaisen eteen, katsokaa nyt jo ajoissa omasta puolestanne ja mielistelkää miniöitänne, jos niiden haluatte itseänne hoitavan, siitä vaan.

Onneksi mulla ei edes ole miniää. On vain vävy, ja sitä en hoitajakseni kaavaile. Vaikka mukava tyyppi onkin.

Eiköhän miehen kanssa kahdestaan pärjäillä, ja sitten kun ei pärjätä, otetaan ammattiapua tai muutetaan vanhainkotiin. Maksuista huolehditaan ihan itse.

Jos on varaa niin voi palkata siivojan käymään esim pari kertaa kuussa, pyykit pesulaan ja tuodaan silitettynä, tilaus netillä ruokakauppaan kotiin tuotuna, kotisairaanhoito jos tarvetta, kylpyläloma pari kertaa vuodessa , ulkoiluapua jos tarvitsee jne

Ei vanhan ihmisen luona tarvitse siivoojan niinkään usein käydä, minun äidillä käy kerran kk ja aina on hirveän siistiä ja puhdasta, kun äiti ei mikään sottapytty ole. Pikkupyykit pesee vielä itse, mutta sisko käy joskus hakemassa liinavaatteet konepesuun ja tuo ne viikattuina takaisin. Minä käyn kaupassa tietyin välein. Kaikki on sujunut hyvin. Ja ikää on jo reippaanlaisesti, ollaan me siskon kanssa eläkeläisiä jo itsekin.

Äiti olisi päässyt jo heittämällä palvelutaloon asumaan ihan ikänsä puolesta, mutta vielä haluaa olla kotonaan. Jos yhtä hyvässä kunnossa pysytään, niin eiköhän pärjäillä.

Jos paha sairaus iskee, niin sitten on ajateltava asiat uudelleen. Tai Alzheimer, mutta sitten en kai osaa edes ajatella, sen tekee joku muu.

Lehdessä oli, että kaikille eläkeläisille ei tule riittämään apua ja viranomaiset luottavat, että omaiset hoitavat työnsä ohessa.

Kotihoidossa on paljon ihmisiä, joilla on esim. vaipat.

Vierailija
15465/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.

Miten voit olla elänyt aikuisuuttasi jo 1980-luvulla ilman vakituista työsuhdetta? Korkeakoulutuskin pitäisi melkein taata vakituisen työsuhteen.

En ole tuon lainauksen kirjoittaja, mutta noin kävi minullekin. Pääsin 1970-luvun lopulla opistoon, johon oli silloin vaikea päästä ja työllisyys hyvä. 1980-luvun alussa valmistuinkin ns. auringonlaskun alalle, ja oma kurssini taisi olla ensimmäinen, jolta kaikki valmistuneet eivät päässeet heti töihin. Miinusta oli se, että naisena miesvaltaisella alalla oli vaikea työllistyä. Pätkätöitä kuitenkin riitti niin, että pysyin ansiosidonnaisella pitkälle tälle vuosituhannelle.

Siispä tein pätkätöitä, opiskelin korkeakoulututkinnon, hoidin kotona lapsia ja vanhusta. Nyt viimein eläkeiän kynnyksellä sain viimein vakituisen työpaikan alalla, jota en ennen tiennyt olevan olemassa.

Vierailija
15466/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät oikeasti tajua lasten kanssa olemisesta tai kasvatuksesta mitään. Eivät osaa kohdata lapsia ja mennä mukaan heidän juttuihin. Eivät ymmärrä, että esimerkiksi ruokapöydässä keskustellaan ja otetaan lapsi mukaan ihan samaan tapaan kuin aikuisetkin. Lapsia arvostetaan. Ihme poissulkemista ja mitätöimistä ja omien juttujen tekemistä lasten seuratessa sivusta.

Vanhat miehet ovat monesti just tollasia. Eivät osaa mennä niihin lapsen asioihin ja kuulumisiin, eivät kysele mitään tai kiinnostu, mitä lapset tekevät, harrastuksia poislukien. Ovat lapsen vahtina ennemminkin, kuljettavat ja hoitavat ja ottavat siihen sivuun lapsen mukaan, kun tekevät omia juttujaan. Yhteys ja lapsen sisäinen maailma jää tästä pois.

Vierailija
15467/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen katkeruus kaikkea kohtaan ei ole tervettä.

Työ on hyvä lääke. Suosittelen.

Kaikki ongelmat häviävät.

Johan sen Hitleri tiesi.

Vierailija
15468/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä miniöistä.

Lehtihörhökin on paikalla

Vierailija
15469/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suuret ikäluokat tajusivat että velkaa ei kannata ottaa tolkuttomasti, niin kuin pienten ikäluokkien hallitus on tehnyt. Valtion velkojen korot nousevat nyt miljooniin, jos ei miljardeihin. Hah, eivät mukamas tajua nykyaikaa.

Vierailija
15470/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta nyt nuoret, teidän on aika tarttua ohjaksiin, ja yrittää muokata maailmaa teille ja jälkeläisillenne sopivaksi. Onhan tämä outoa, että useissa johtavissa maissakin eläkeikäiset vanhukset ovat vallankahvassa. Mistähän se johtuu? Ja yksi ensimmäisistä hoidettavista asioista Suomessa olisi eutanasian laillistaminen. Luin tänään, että Espanjassa eutanasia on laillistettu kai jo vuosi pari sitten, jäänyt huomaamatta. Kai tässä on muutettava Espanjaan, olenhan siellä asunutkin jo aiemmin.

Vierailija
15471/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten veljesi asuu Helsingissä? Muualtakin saattaisi saada töitä ja elinkustannukset olisi halvempia.

En tiedä, hän vaan tykkää Helsingistä. Asunut siellä jo pitkän aikaa. 

ap

Ei minulla pienipalkkaisella boomerilla ole mitenkään taloudellisesti mahdollista asua Helsingissä, vaikka olen syntynyt siellä. Maaseudulla vain noin 30 min. automatkan päässä pohjoiseen Kehä 3:lta on ja säästän jo pelkissä asumismenoissa hyvän matkaa yli 500€ /kk. Nyt ostin eläkeellä ollessa asunnon johon minulla ei olisi ikinä mitään mahdollisuutta syntymämaisemissa. Nyt on varaa autoonkin, vaikka ei se mikään kummoinen olekaan. 

Kun olin työelämässä mukana meni työmatkoihin jopa 2 tuntia joka työpäivä julkisilla. Tässä kupeessa pisin työmatkani kesti alle 30 minuuttia ja loppuvuodet asuin kävelymatkan päässä työpaikasta. 

Eikä ne haluaa minun lopettavan vieläkään, kun tänne metsään ei saa ketään tilalleni. 

Olin nuorena työtön 1980 taitteessa ja tiedän mitä se on. Opiskelin ammatin omilla rahoillani, jotka ansaitsin viikonlopputöinä  ja usein viikollakin. Kuukautta kun oli puolet jäljellä alkoi arvonta minkä laskun maksan. Kaikki kaverit oli samassa tilanteessa. Ei ollut koronaa haittana, mutta köyhyys oli. 

Vain reilu pankinjohtaja pelasti etten jättänyt opintoja kesken ja nyt en muka ymmärrä nykymenosta mitään. Ymmrrän paljonkin, koska olen ollut myös nuori, mutta moni nuori ei vielä ei tiedä, että samanlaista luulotautia esiintyi meissä nuorissa myös silloin. Luultiin ettei ne vanhukset mistään mitään tiedä. Itse oltiin enempi hukassa. 

Vierailija
15472/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen 10 vuoden lainakorko on jo puolitoistaprosenttia eli apaut 2 miljardia menee pelkkiin korkoihin. Lähde Suomenpankki.

Vation velka 132 miljardia. Siihen päälle Sanna Marinin lisäbudjetin 2 miljardin velka. Bruttolainanotto 30 miljardia.

------------------------------------------------

Hyvät nuoret - mitä tekisitte päättäjinä? Olisitte Sanna Marin joka vei Suomen velkakonkurssiin?

-------------------------------------------------

23.6.2022 Velan korko oli jo eräsä riippuen 2 -2.3 prosenttia. Älkää ihmetelkö jos Sanna Marin on vähän väsähtäneen näköinen.

Vierailija
15473/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulevalla pääministerikään helppoon pestiin pääse. Orpo on psssä ja pahassa paikassa.

Mitäs te jotka olette hajulla nykyasioista tekisitte?

--eutanasiapiikki kaikille meille wanhuksille?

Vierailija
15474/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulevalla pääministerikään helppoon pestiin pääse. Orpo on psssä ja pahassa paikassa.

Mitäs te jotka olette hajulla nykyasioista tekisitte?

--eutanasiapiikki kaikille meille wanhuksille?

Teille tarjotaan jo 4. piikkiä, kyllä se on alkanut jo niitämään vanhusväestöä, jotkut tarvitsevat enemmän piikkejä ja korona hoitaa loput.

Vierailija
15475/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole ollut vakituista työsuhdetta yliopistosta valmistumisen jälkeen. Siitä on nyt yli 20 vuotta. Johtuu siitä, että 90-luvun lopulla tuli nämä epätyypilliset työsuhteet, pätkät, yms. Pätkähommia mulla on ollut noin 17 kpl.

Vierailija
15476/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen 10 vuoden lainakorko on jo puolitoistaprosenttia eli apaut 2 miljardia menee pelkkiin korkoihin. Lähde Suomenpankki.

Vation velka 132 miljardia. Siihen päälle Sanna Marinin lisäbudjetin 2 miljardin velka. Bruttolainanotto 30 miljardia.

------------------------------------------------

Hyvät nuoret - mitä tekisitte päättäjinä? Olisitte Sanna Marin joka vei Suomen velkakonkurssiin?

23.6.2022 Velan korko oli jo eräsä riippuen 2 -2.3 prosenttia. Älkää ihmetelkö jos Sanna Marin on vähän väsähtäneen näköinen.

Näinpä.  1980- ja 1990-luvun lamat ja finanssikriisin ajat 2009-2015 eläneenä ei tuollaista velkataakkaa kukaan täyspäinen olisi valtiolle ottanut, ei missään muussa kuin ehkä sotatilanteessa. Nämä nuoret jotka pitävät itseään niin verrattoman viisaina ja meitä boomereita tajua vailla olevina fossiileina eivät ole vielä oppineet, mitä tarkoittaa korko. 1990-luvun alussa moni maksoi asuntolainastaan 15-20% korkoa, lainat onneksi olivat hyvin maltillisia 10 vuoden maksuajalla ja enintään 40% nettotuloista (ainakin minulla). Valtion velkaa ei siihen lamaan mentäessä ollut paljoa, mutta silti ministerit kiersivät ympäri maailmaa kerjäämässä lainaa kun sitä ei mistään meinannut saada.

Nyt meillä on 132 mrd euroa velkaa, josta 32 mrd on otettu viimeisten 3 vuoden aikana. Pässinpäät vasurit kuten Arhinmäki olivat keksineet jostakin perusteluksi, että valtion ei koskaan tarvitse maksaa lainojaan takaisin - niinkin voi elää, mutta mitäs tehdään kun korot ovat nyt alkaneet nousta ja kukaan ei tiedä, miten nopeasti ja miten korkealle ne nousevat? Korot on maksettava ja se raha otetaan kansalaisten taskuista. Sitten kun tähän päälle voi tulla vielä toinen samanlainen tai pahempi epidemia tai jopa sota, niin mistä hiivatista sitä rahaa sitten otetaan ja millä hinnalla?

Hallitus tuki yrityksiä noin 2,4 mrd eurolla ja kuntia 5 mrd eurolla, vaikka kuntien menot eivät olleet lähelläkään sitä - heitettiin vappusatanen. Sote tulee viemään 5 mrd euroa ylimääräistä seuraavat 10 vuotta eikä se vielä paranne hoitoon pääsyä tai hoidon laatu millään tavalla, päinvastoin hoitajapula on tämän hallituksen aikana pahentunut akuutti ongelma. Loppu yli 20 miljardia euroa lainanotosta on huvennut taivaan tuuliin jälkiä jättämättä.

Se näistä nuorison osaamisista ja boomerien todellisuudentajusta. Boomerien hallitukset eivät ole tarvinneet 80 kovapalkkaista avustajaa kuten Marinin hallitus.

Meillä vanhoilla jäärillä on kokemuksen voima taskussamme, vaikka lastemme kanssa ei aina niin paljoa ole aikaa osattukaan käyttää. Elintason kohottaminen ja erityisesti lastemme elämän helpottaminen on minulla ollut perusteluna. Ja jossakin määrin olen siinä onnistunutkin, tyhjästä lähteneenä.

Vierailija
15477/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan, juuri tuota tarkoitin viestissä, jossa puhuin pienten ikäluokkien hallituksen tolkuttomasta velan otosta.

Vierailija
15478/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat miehet ovat monesti just tollasia. Eivät osaa mennä niihin lapsen asioihin ja kuulumisiin, eivät kysele mitään tai kiinnostu, mitä lapset tekevät, harrastuksia poislukien. Ovat lapsen vahtina ennemminkin, kuljettavat ja hoitavat ja ottavat siihen sivuun lapsen mukaan, kun tekevät omia juttujaan. Yhteys ja lapsen sisäinen maailma jää tästä pois.

Miksi heidän pitäisi?

Oletko muuten itse kovastikin kiinnostunut ja innostunut esim. sukusi vanhojen miesten asioista? Kyseletkö, menetkö mukaan heidän juttuihinsa, oletko kiinnostunut heidän sisäisestä maailmasta ja oletko aidosti yhteydessä? Kyseletkö kuulumisia, kiinnostutko heidän tekemisistään ja harrastuksistaan?

Että miten se nyt oikein menikään? Osaatko olla aidosti ja lämpimästi näiden vanhojen ihmisten kanssa?

Vierailija
15479/19930 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä miniöistä.

Lehtihörhökin on paikalla

Tarkoittaako tuo toimittajaa?

Vierailija
15480/19930 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se sukupolvien välinen kuilu.

Nykypäivänä jokaisella on mahdollisuus korkeakoulutukseen. Jos joku ei sitä käy niin oma vikansa.