Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19929)
Oikeasti käy sääliksi nykynuorisoa. Itänaapurin aggression seurauksena heidän koko tulevaisuutensa muuttui yhdessä yössä. He eivät sitä välttämättä vielä ymmärrä.
Kuulun itse sukupolveen joka on ehkä boomereiden ja teidän välissä. Vaikka on minuakin joskus boomeriksi sanottu. Boomeria en ota haukkumasanana koska se kertoo enemmän negatiivista sen sanojan korvien välistä kuin minun. Työnsaanti riippuu monesta asiasta. Millaisia ovat muut työnhakijat. Esimerkillä joku voi olla koulussa luokan paras ja toisessa luokassa huonoin riippuen ympäristöstä. Samalla tavalla joku voi olla työnhaun paras tai huonoin tai siltä väliltä riippuen muiden tasosta. Työnsaanti riippuu myös omista haluista jos haluaa helsinkiin toimitusjohtajaksi pääliköksi tai presidentiksi pitää ymmärtää että paikkoja on rajallisesti ja miettiä olisiko mitään muuta jossa voisi olla onnellinen. Olen kuullut että edes työttömät helsinkiläiset ei halua esim linja auton kuljettajaksi koska se ei ole heidän arvolleen sopivaa. Mille arvolle?
Työpaikan saanti riippuu niin monesta jutusta että sitä on vaikea yksinkertaisesti selittää ja ei siis ole missään mielessä helppoa. Entiseen erona on varmaan se että esi isämme olivat valmiita tekemään laajemmin mitä tahansa kunhan siitä sai rahaa jolla saatiin elätettyä perhettä. Nykyään käydään yliopisto ja ollaan sitten niin johtajaa niin johtajaa ja mikään muu työ ei käy. Lopulta päädytään mäkkärin kassalle odottamaan ylennystä jos hyvin käy. Huonosti kun käy ollaan yliopistolaisia asunnottomia ja työttömiä. En tajua mikä siinä helsingissä vetää puoleensa. Itse en koe sinne minkäänlaista vetoa. Liikaa ihmisiä taloja ja kusi haisee nurkissa.
Perhettä ei ole pakko perustaa eikä lapsia ole pakko saada niissä olen samaa mieltä. Monestihan nuo vanhemman sukupolven edustajat sitä kyselee ja osa nuoremmistakin. En tiedä mikä siinä on niin vaikea käsittää jos joku ei halua samanlaiseen loukkuun missä he ovat vaan olla vapaita. Minäkin saan tehdä ihan mitä itse haluan kukaan ei sitä estä. Kukaan ei kysele missä olen ja kukaan ei odota minua kotiin. Avioliitossa olisin kirjaimellisesti naimisissa kumppanin ja lasten kanssa. Jokainen siirtoni olisi myös heille sovittava. Vaimo valittaisi jatkuvasti jostain ja kokoajan olisi takakireä tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet kustantaa 33miljardia euroa kirjoitti:
Nyt olisi aika leikata eläkkeitä ja lisätä maanpuolustukseen määrärahoja.
Aivan varmasti kusimies on oikeassa, onhan se nyt ilman muuta selvää, että minunkin 850€/kk. eläkkeestäni, joka on ainoa tulo mitä minulla on, niin tokihan siitä olisi reippaasti leikkattavaa..vai mitä?
Eikös kusimies ole täällä kehuskellut, kuinka hänellä on monen tuhannen euron kuukausitulot, mutta eihän häneltä nyt sentään mitään voi leikata 🤨
Sen sijaan nämä turhat ikänsä töitä tehneet eläkeläiset ovat ne, joilta kyllä voi nyhtää kaikki minkä irti saa ja puhtaalla omallatunnolla vieläpä.Kyllä on sanottava, että tämä kusimies taitaa olla hiukan latvasta laho tai muuten jälkeenjäänyt.. Pakko olla jotain, kun on niin hullut jutut hänellä 🥴
Hyvin voi työeläkkeistä nyhtää. Ne nyhdetään palkansaajien taskuista. Keskieläke työeläkkeisiin on 1500, eli monen pienipalkkaisen palkka. Eläkkeesi vaikuttaa määrästä päätellen olla kansaneläkettä, eli puhdasta verorahaa etkä ole tainnut töissä paljon käydä jos kansaneläkkeellä olet.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tulisi sota (jonkalaista ei enää voi tulla)
Lainaus kirjoitettu vuosi sitten. Joten nyt on hyvä kysyä "Eikö voi(enää tulla)"
Tääl on hyvin sanottu aiemmissa viesteissä, että jokainen elää omassa kuplassaan, eikä tiedä muiden elämästä välttämättä juuri mitään. Ikä on yksi tekijä, mutta kulttuuri, taustat, arvomaailma, kiinnostuksenkohteet, asuinpaikka mm. määrittävät omaa kuplaa. Ja se, millaisena haluaa asiat nähdä, mikä on oma tunne siitä paljonko pystyn vaikuttamaan. Ne viestit, joissa ei haukuta tai lytätä eri sukupolvia on fiksuja ja kertovat viestien kirjoittajien mahdollisuuksista ymmärtää muita ja elää rinnakkain erilaisuuksien keskellä.
Herätyslaiskoille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti kusimies on oikeassa, onhan se nyt ilman muuta selvää, että minunkin 850€/kk. eläkkeestäni, joka on ainoa tulo mitä minulla on, niin tokihan siitä olisi reippaasti leikkattavaa..vai mitä?
Eikös kusimies ole täällä kehuskellut, kuinka hänellä on monen tuhannen euron kuukausitulot, mutta eihän häneltä nyt sentään mitään voi leikata 🤨
Sen sijaan nämä turhat ikänsä töitä tehneet eläkeläiset ovat ne, joilta kyllä voi nyhtää kaikki minkä irti saa ja puhtaalla omallatunnolla vieläpä.Kyllä on sanottava, että tämä kusimies taitaa olla hiukan latvasta laho tai muuten jälkeenjäänyt.. Pakko olla jotain, kun on niin hullut jutut hänellä 🥴
Hyvin voi työeläkkeistä nyhtää. Ne nyhdetään palkansaajien taskuista. Keskieläke työeläkkeisiin on 1500, eli monen pienipalkkaisen palkka. Eläkkeesi vaikuttaa määrästä päätellen olla kansaneläkettä, eli puhdasta verorahaa etkä ole tainnut töissä paljon käydä jos kansaneläkkeellä olet.
Juu, niin varmaan voi sinun mielestäsi tuosta 850 eurosta nyhtää kaikille, joita ei työnteko kiinnosta 🤨
Olen tuon 850€ eläkkeensaaja ja olet todellakin väärässä siinä, etten olisi juurikaan töissä ollut🤔
Menin töihin heti koulun päätyttyä 17v. ja eläkkeelle jäin 65v. että on siinä työuraa tullut joitakin vuosia 😄
Ei uskoisi, että joku voi olla kateellinen noin pienestä eläkkeestä, muttei kuitenkaan siitä mitä työtä vieroksuville muille elämäntapa-työttömille maksetaan😯
Herätyslaiskoille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan nämä turhat ikänsä töitä tehneet eläkeläiset ovat ne, joilta kyllä voi nyhtää kaikki minkä irti saa ja puhtaalla omallatunnolla vieläpä.Kyllä on sanottava, että tämä kusimies taitaa olla hiukan latvasta laho tai muuten jälkeenjäänyt.. Pakko olla jotain, kun on niin hullut jutut hänellä 🥴[/qu
Hyvin voi työeläkkeistä nyhtää. Ne nyhdetään palkansaajien taskuista. Keskieläke työeläkkeisiin on 1500, eli monen pienipalkkaisen palkka. Eläkkeesi vaikuttaa määrästä päätellen olla kansaneläkettä, eli puhdasta verorahaa etkä ole tainnut töissä paljon käydä jos kansaneläkkeellä olet.[/quote
Olen eri,mutta kommentoin
Minullakin eläke alle 900 e, vaikka tein ansiotöitä täysipäiväisesti isolla tilalla karjataloudessa ja pelloilla monta vuosikymmentä ja 7 pv viikossa ympäri vuoden. Mies ei halunnut että maksaisimme MYEL eläkemaksuja tulojen mukaan, vaan lain salliman minimin mukaan. Pisti rahat mieluummin omaan taskuunsa ja erotessa oletti että en saisi euroakaan työstäni. En ole ainoa, enkä harvinainen tapaus maalla. Varmasti maksoimme veroina moninkertaisesti eläkkeeni verran
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä nuoret väittää tosissaan - siis otsikon mukaisesti - että ns. suuret ikäluokat ei tajua mitään nykypäivän todellisuudesta, niin väitänpä kyllä ihan vastaavasti nuorista, että he eivät ymmärrä yhtään mitään eilispäivän todellisuudesta.
Todisteena tämä viestiketju.
Sivukaupalla oikeasti asioista mitään tietämätöntä kuvausta suurten ikäluokkien nuoruudesta, josta heillä ei ole MITÄÄN kokemusta eikä oikeanlaista tietoa.
Pitääkö ihan oikeasti sanoa teille, että "älä tule isääs neuvomaan," niin kuin meidän nuoruudessa oli tapana sanoa sellaisille, joilla oli tarve päsmäröidä niissäkin asioissa, joista heillä ei ollut tarvittavaa tietoa eikä hänkään pölyn kokemusta.
Jos me ei kaikessa nuorten elämää ymmärretäkään ja teidän mielestä esitetään typeriä mielipiteitä ja asenteet on keskiajalta, niin saman voi kääntäen esittää teistä. Teillä on ihan väärät luulot ja kuvitelmat.
Tällä hienolla kirjoituksella voidaan kuitata tämän ketjun kirjoukset WTF.
Eikös ne lasketa boomereiksi vielä 1964 syntyneet? Sen jälkeen oli X-sukupolvi, johon itse kuulun, vuoteen 1979 asti ja siitä Y ja Z, tämä nykyinen nuori polvi. Lapset on sitten A-sukupolvea.
Eli boomerit ei ole vain niitä heti sodan jälkeen syntyneitä vaan se koko sukupolvi.
Vaan on se hyvä ,kun nää pienet ikäluokat tajuaa kaikesta kaisen ja ja suuret ei mistään mitään 👍
Kai jokainen sukupolvi kokee että me oltiin sentään sitä sun tätä mutta nykyinen pullamössö... Sitäpaitsi pullamössö on varmaan hyvää nii miksi se on huonouden synonyymi?
Eniten naurattaa, että tätä ketjua on yritetty poistaa varmasti helvetin monta kertaa, mutta se vaan on ja pysyy. Ja kertoo aloituksessa totuuden :D
Vierailija kirjoitti:
Se, että tämä on ollut tykätyin ketju, kertoo paljon meidän kansamme epäyhtenäisyydestä, vanhojen ja nuorten huonoista väleistä ja siitä isosta kuilusta, joka on syntynyt eri sukupolvien välille.
Itse olen jäämässä yläkoulun opettajan työstä eläkkeelle, ja juuri eilen katselin ruokakaupassa rattaissa istuvaa alle kaksivuotiasta, joka tuijotti apaattisena äidin hänelle antaman kännykän ruutua: onneksi minun ei tarvitse enää opettaa näitä ruutulapsia, jotka ovat eläneet niin meluisassa ja visuaalisesti sekavassa ympäristössä, että keskittymiskyky on kärsinyt, ja moni muu asia. Huomaan sen jo nyt seiskaluokkalaisissa.
Ehkäpä sille on syynsä, että sukupolvien välinen railo on päässyt kasvamaan sellaiseksi. Nykypäivän työelämässä ei ole enää niitä suojatyöpaikkoja, josta hieman hitaammatkin saivat elantonsa ja hommattua asunnot ja kesämökit. Elämä oli suhteellisen tasaista ja lapsuutta lukuunottamatta käytännössä jatkuvaa nousukautta, lamaa lukuunottamatta. Näin oli suurilla ikäluokilla.
Nykypäivänä moni suurten ikäluokkien edustaja olisi joutunut johonkin puoli-ilmaiseen työkokeiluun ja köyhyyden ja pätkätyön loputtomaan hyrrään. Joka paikassa pitää olla tutkintoa, sosiaalisuutta, digitaitoja ja kilpailuhenkeä. Sitä nämä vanhukset eivät aina tajua, tai halua tunnustaa. Lisäksi se eläkepuljaus näyttää todella pahalta, jos tosiaan on niin että he pääsivät eläkkeelle 60-vuotiaina ja allekin, kun taas nykyennusteen mukaan eläkeikä on noussut 70 vuoteen.
En kannata mitään ikäluokkien sotaa, mutta omahyväisyys on suurten ikäluokkien synti siinä missä nuoremmilla on omat syntinsä.
Ei niin. Mitä nyt nostivat Suomen sodan jälkeen pystyyn. Mitä itse olet tehnyt? Mainostanut itseäsi somessa ja elänyt pappa betalar-elämää.
Kertoisiko ketjun aloittaja minulle, mikä on hänen mielestään "nykypäivän todellisuus"?!
Ja mikäli todellisuus on joka päivä eri, niin "nykypäivän todellisuus" on silloin pakostakin erilainen kuin vaikkapa jo "eilispäivän todellisuus".
Esimerkiksi muinoin Euroopassa eläneillä kelttiläisillä kansoilla ei ollut "nykyhetki" - käsitettä, vaan heihin vaikutti itsensä mukaan niin menneisyys kuin tulevaisuuskin, he olivat menneisyyden varjoja ja tuotoksia, josta oppimalla he saattoivat vaikuttaa jossakin määrin tulevaisuuden tapahtumiin, oppimalla itsestään ja aikaisemmista tapahtumista. Tähän verraten on nykyaika paljon tosiaan "nykyhetki", samat virheet ja ongelmat toistuvat ajan mittarilla päivästä toiseen ja sukupolvesta toiseen, ja yhä enemmän vain pitää saada jotakin konkreettista ja pysyvää arvoa lähinnä ulkoisista asioista, ei siis osata oikeasti kasvaa ja oppia sisältä päin, sisäisen kokemuksen kautta.
Tätä kautta sama todellisuus toistuu, vain ulkoiset puitteet muuttuvat yhä enenevästi, kun talousmiehien oppeja kuunnellaan joka paikasta. Ollaan vieroituttu itsestä, ja siksi kaikki mistä on otettu oppia (vaikkakaan ei todella "opittu")tuntuu vieraalta, vaikka todellisuudessa oma itse on vieras, sen on niin vieras että sitä ei enää tunneta, se on vain kasa "harrastuksia" ja "tykkäyksiä", ei siis mitään mikä johtaisi yhtään pitemmälle taikka syvemmälle todellisuuteen, todelliseen itseen.
Mikään mikä "pakottaa" mihinkään on toki väärin, mutta pakottaako todella niin mikään sellainen, jota ei voisi itsetunnolla ja -ymmärryksellä varustettu ihminen nykyäänkin vielä voittaa?!! ... Tuskinpa ... :)
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Mitä nyt nostivat Suomen sodan jälkeen pystyyn. Mitä itse olet tehnyt? Mainostanut itseäsi somessa ja elänyt pappa betalar-elämää.
Suuret ikäluokat ovat syntyneet 1945-1950 ja eivät todellakaan nostaneet Suomea pystyyn, vaan sen tekivät heidän vanhempansa. Toki buumerit yrittävät ottaa tästä kunnian, mutta kaikki tietää että se on paskapuhetta. He ovat nauttineet vanhempiensa hedelmistä ja eläneet jatkuvassa nousukaudessa. Inflaatio söi asuntolainat, heikkolahjaisillekin oli töitä, elämä oli simppeliä ja elintaso kasvoi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko ketjun aloittaja minulle, mikä on hänen mielestään "nykypäivän todellisuus"?!
Ja mikäli todellisuus on joka päivä eri, niin "nykypäivän todellisuus" on silloin pakostakin erilainen kuin vaikkapa jo "eilispäivän todellisuus".
Esimerkiksi muinoin Euroopassa eläneillä kelttiläisillä kansoilla ei ollut "nykyhetki" - käsitettä, vaan heihin vaikutti itsensä mukaan niin menneisyys kuin tulevaisuuskin, he olivat menneisyyden varjoja ja tuotoksia, josta oppimalla he saattoivat vaikuttaa jossakin määrin tulevaisuuden tapahtumiin, oppimalla itsestään ja aikaisemmista tapahtumista. Tähän verraten on nykyaika paljon tosiaan "nykyhetki", samat virheet ja ongelmat toistuvat ajan mittarilla päivästä toiseen ja sukupolvesta toiseen, ja yhä enemmän vain pitää saada jotakin konkreettista ja pysyvää arvoa lähinnä ulkoisista asioista, ei siis osata oikeasti kasvaa ja oppia sisältä päin, sisäisen kokemuksen kautta.
Tätä kautta sama todellisuus toistuu, vain ulkoiset puitteet muuttuvat yhä enenevästi, kun talousmiehien oppeja kuunnellaan joka paikasta. Ollaan vieroituttu itsestä, ja siksi kaikki mistä on otettu oppia (vaikkakaan ei todella "opittu")tuntuu vieraalta, vaikka todellisuudessa oma itse on vieras, sen on niin vieras että sitä ei enää tunneta, se on vain kasa "harrastuksia" ja "tykkäyksiä", ei siis mitään mikä johtaisi yhtään pitemmälle taikka syvemmälle todellisuuteen, todelliseen itseen.
Mikään mikä "pakottaa" mihinkään on toki väärin, mutta pakottaako todella niin mikään sellainen, jota ei voisi itsetunnolla ja -ymmärryksellä varustettu ihminen nykyäänkin vielä voittaa?!! ... Tuskinpa ... :)
Aloitus on vuoden vanha, joten voipi olla ettei aloittaja täällä päivystä kommentoimassa koko ajan. Hänellä saattaa olla vaikka töitä, toisin kuin teillä siellä hyvällä eläkkeellänne.
Vierailija kirjoitti:
Vaan on se hyvä ,kun nää pienet ikäluokat tajuaa kaikesta kaisen ja ja suuret ei mistään mitään 👍
Suuret ikäluokathan meidät 70-luvun pienet ikäluokat saivat aikaan...
Vyön kiristys edessä kirjoitti:
Pullamössösukupolvelle paljastuu elämän realiteetit lähitulevaisuudessa. Maailma ei muutukaan koko ajan paremmaksi eikä elintaso nouse lineaarisesti, vaan se voi myös laskea. Jokaisella meistä on vyön kiristys edessä, mutta se ei ole boomereiden syytä vaan itänaapurin.
Pyllamössösukupolvi, eli boomerit, on jo eläkkeellä. Ei ne hirvittävän kauaa ehdi todistaa niitä oloja. Pahimmillaan joutuvat kohtaamaan ajan, jolloin on silti parempi kuin heidän lapsuutensa aika.
Pullamössösukupolvelle paljastuu elämän realiteetit lähitulevaisuudessa. Maailma ei muutukaan koko ajan paremmaksi eikä elintaso nouse lineaarisesti, vaan se voi myös laskea. Jokaisella meistä on vyön kiristys edessä, mutta se ei ole boomereiden syytä vaan itänaapurin.