Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19985)

Vierailija
13961/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ihmettelee, kun katsoo eläkeotetta miksi eläkettä on kertynyt niin vähän. No, jos 40 euroa vuosi kertyy niin ei siitä paljon tule.

Ja työtön saa eläkkeellä kansaneläkkeen + takuueläkkeen+ eläkeläisen asumistuen + kelan hoitotuen + toimeentulotukea lääkkeisiin eli saman verran.

Ei se ihme että miljardivelat Suomella.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, rahasto loppuisi 7 vuodessa, jos eläkkeet siitä maksettaisiin.

Terveydenhoito vie suurimman osan Suomen rahoista ja hoitajat haluaa lisää palkkaa.

Jokainen voi käydä katsomassa Suomen budjettia, jos haluaa nähdä mihin rahat menevät.

Tiivistetysti : eläkeläiset ja terveydenhoito jota eläkeläiset käyttää eniten.

Vierailija
13962/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä, kuten minulla ja miehelläni, on paljon mm. Esperi Caren ja Attendon osakkeita. Hoivayhtiöihin kannattaa panostaa!

Olette niin vanhoja, että ette hyödy niistä enää mitään.

Et voi tietää heidän ikäänsä. Täällähän on väitetty esim että keski- iässä jäädään eläkkeelle.

Joka tapauksessa elintason nousun myötä myös elinikä on noussut. Oletko kuullut, että nykyiset kuuskymppiset ovat sellasia kuin entiset viiskymppiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13963/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä, kuten minulla ja miehelläni, on paljon mm. Esperi Caren ja Attendon osakkeita. Hoivayhtiöihin kannattaa panostaa!

Et voi tietää heidän ikäänsä. Täällähän on väitetty esim että keski- iässä jäädään eläkkeelle.

Joka tapauksessa elintason nousun myötä myös elinikä on noussut. Oletko kuullut, että nykyiset kuuskymppiset ovat sellasia kuin entiset viiskymppiset.

Ei he vanhana enää mitään hyödy. Kohta alkaa sairaudet.

Vierailija
13964/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota sukupolvea leimaa omaisuuden haaliminen ja on ”pakko” omistaa kaikki mitä haluaa käyttää. Omakotitalo, kesämökki, veneet yms. Sitten vaikeroiden miten kaikki on kallista kiinteistöveroineen ja maksuineen. On kallista. Mistään ei luovuta esimerkiksi lasten hyväksi. Kun omistajuus vaihtuu, pääsee eroon myös kuluista.

Sanon vaan, että ruumisarkussa ei ole taskuja…

Meilläkin suvussa 70 - 80 - vuotiaat kiukuttelevat, että eivät jaksaisi hoitaa omakotitalon ja mökin pihaa ja siivota.

Ainut vaihtoehto heillä on ostaa omakotitalon ja mökin siivous yksityiseltä.

Tai kysyä hönöltä neuvoa.

Sosiaaliohjaaja katsoo omaisuuden, tilit ja tulot ja mitä palveluita voi saada.

Hönö on siis ollut sosiaaliohjaajan vastaanotolla. Ilmankos tietää.

Vierailija
13965/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku ääni päässäsi vain niitä pilkkahuutoja  tuottaa. Ei niitä kukaan huudellut, sotaa toki vihattiin ja arvosteltiin.

Näin on totuus

Kyllä tämä sotaveteraanien "syljeskely" kylmän sodan aikana on pelkkä klisee.

Vuonna -70 sotaveteraanit käsittivät Suomen 45-70 - vuotiaat miehet. Heitä sitten muka halveksuttiin yleisesti?

On totta, että Rafael Paasio oli jossain kysäissyt, että miksi sitten lähditte sotimaan. Tietysti kysymys oli aika outo. Jopa taistolaiset tiesivät, että heidän isiltään ei kysytty halukkuutta lähteä rintamalle (muuten monille sotaveteraani on niin myyttinen hahmo, että heille ei kovin helposti tule mieleen, että kaikkien isät siellä olivat ja monen taistolaisen isä jopa upseerina) . Nyt kuitenkin annetaan ymmärtää, että näiltä puolelta miljoonalta mieheltä tivattiin jatkuvasti tällaista sen, mitä syljeskeleminen antoi aikaa puhumiseen.

Suomessa toimi tuolloin kaksikin veteraanijärjestöä, joiden toimintaa ei mitenkään rajoitettu. Sotiin pidettiin matalaa proffilia Paasikiven, Kekkosen ja Koivistonkin kaudella. Tämä koski myös suhtautumista rintamamiehiin noin virallisella tasolla: presidentit eivät vierailleet veteraanijuhlissa, eivätkä korostaneet julkisesti hävittyjen sotien urhoollisia taisteluja.

NL:n romahdettua on sitten sodista puhuttu sitäkin enemmän ja sotilaista myös. Samalla on syntynyt 90-prosenttinen myytti veteraanien entisestä halveksumisesta tuulestatemmattuine juttuineen. Paras kuulemani oli IS:n keskustelupalstalla. Taistolainen oli kiusannut sotasokean koiraa!

Vastenmielinen suurien ikäluokkien k-pää puhuu mustaa valkoisesksi. Ette todellakaan kunnioittaneet sotasukupolvia, ja tämän me muistamme

Ei pidä paikkaansa ainakaan sen mukaan mitä minä muistan. Olen yli 60-vuotias, enkä muista kertaakaan kuulleeni mitään negatiivista sanottavan veteraaneista. Mutta eipä mun lapsuudessa mitenkään erikoisesti veteraaneja miksikään rokkistaroiksikaan nostettu, se oli sodannähneiden sukupolvien mentaliteetti. Sinne oli menty koska isänmaa oli vaarassa, eikä hankkimaan mitään erityisstatusta jolla kehuskella sitten jälkikäteen. Mun isoisät sekä isoenot olivat kaikki neljä sodassa, heistä yksi kuoli ja makaa Hietaniemen sankarihaudassa, yksi palasi iäksi vammautuneena, ja kaksi hieman paremmassa kunnossa. Yksikään heistä ei koskaan puhunut sodasta omasta aloitteestaan. Kun nuorena kyselin asiasta yhdeltä ukiltani, hän sanoi että minä lapsena joudun kuulemaan niin pahoja asioita. Hänelle sota oli vaikea paikka, koska uskonnollisena ihmisenä ei ollut halunnut tappaa ketään, mutta isänmaan takia sotaan oli mentävä. Ukki ei myöskään kertonut minulle lapsena että hänen vammansa olivat sodan aiheuttamia. Ukin sotilaspassista näin sitten vasta keski-ikäisenä missä taisteluissa hän oli ollut (mm. Raatteen tie). Useita mitaleja on jäänyt ukilta minulle, mutta en tiedä mistä ansioista saatu. En muista toisen isoisäni ikinä maininneen sotaa, enkä edes tiedä missä hän oli sodassa saati missä taisteluissa.

Luulen että nuoremmat sukupolvet eivät ymmärrä, etteivät useimmat veteraanit itse sodan jälkeisinä vuosikymmeninä kovalla äänellä sotaa muistelleet. Vasta 1960-luvulta alettiin vähän hieman enemmän asiasta puhua, kun aikaa alkoi kulua ja haavat parantua tai ainakin arpeentua.

Nykyiset nuoret eivät näytä ymmärtävän miten traumaattista sota todella oli ihmisille. Nyt halutaan vaan kehuskella lapsellisesesti asialla ja tehdä omien halpahintaisten poliittisten tavoitteiden takia veteraaneista jotain rokkitähtiä, niin kuin nämä olisivat esiintyneet jossain Hollywoodleffassa. Sodan todellisuus oli kuitenkin toista.

Hyvä viesti ja vastaa paljon omia muistojani aiheesta. Höyryäminen sodasta ja sankaruudesta alkoi 90-luvun alussa, jolloin tuli ns. uusisämaallisuuden buumi ja siinä samalla sitten kaikenlaista lapsellista höttöä. Nythän iltapäivälehdissä on kaikenlaisia sotasankareiden tarinoita ja ties mitä Simo Häyhä-erikoisliitteitä. Lapsuuteni veteraanit eivät sodasta puhuneet, päinvastoin he mieluummin katsoivat tulevaan kuin muistelivat menneitä kauhun ja kärsimyksen päiviä. Veteraaneja kuitenkin kunnioitettiin aina, ei siitä ollut kyse. Mutta ei ollut sovealista udella niistä ajoista ja asianosaiset eivät niistä mitään puhuneet, paitsi keskenään. Ei ulkopuoliset noita tajunneet, eikä tajua selvästi edelleenkään, vaikka moni niin kovasti on tietävinään asioista ainakin mitä iltalehtien kommenttipalstoilla lukee.

Vierailija
13966/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hyötyy. Voi käyttää esim yksityisiin hoitopalveluihin jos sairastuu, ei tartte terkkariin mennä jonotteleen.

Vierailija
13967/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ihmettelee, kun katsoo eläkeotetta miksi eläkettä on kertynyt niin vähän. No, jos 40 euroa vuosi kertyy niin ei siitä paljon tule.

Ja työtön saa eläkkeellä kansaneläkkeen + takuueläkkeen+ eläkeläisen asumistuen + kelan hoitotuen + toimeentulotukea lääkkeisiin eli saman verran.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, rahasto loppuisi 7 vuodessa, jos eläkkeet siitä maksettaisiin.

Terveydenhoito vie suurimman osan Suomen rahoista ja hoitajat haluaa lisää palkkaa.

Verot nousee jos hoitajat saavat palkankorotusia.

Vierailija
13968/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku ääni päässäsi vain niitä pilkkahuutoja  tuottaa. Ei niitä kukaan huudellut, sotaa toki vihattiin ja arvosteltiin.

Näin on totuus

Kyllä tämä sotaveteraanien "syljeskely" kylmän sodan aikana on pelkkä klisee.

Vuonna -70 sotaveteraanit käsittivät Suomen 45-70 - vuotiaat miehet. Heitä sitten muka halveksuttiin yleisesti?

On totta, että Rafael Paasio oli jossain kysäissyt, että miksi sitten lähditte sotimaan. Tietysti kysymys oli aika outo. Jopa taistolaiset tiesivät, että heidän isiltään ei kysytty halukkuutta lähteä rintamalle (muuten monille sotaveteraani on niin myyttinen hahmo, että heille ei kovin helposti tule mieleen, että kaikkien isät siellä olivat ja monen taistolaisen isä jopa upseerina) . Nyt kuitenkin annetaan ymmärtää, että näiltä puolelta miljoonalta mieheltä tivattiin jatkuvasti tällaista sen, mitä syljeskeleminen antoi aikaa puhumiseen.

Suomessa toimi tuolloin kaksikin veteraanijärjestöä, joiden toimintaa ei mitenkään rajoitettu. Sotiin pidettiin matalaa proffilia Paasikiven, Kekkosen ja Koivistonkin kaudella. Tämä koski myös suhtautumista rintamamiehiin noin virallisella tasolla: presidentit eivät vierailleet veteraanijuhlissa, eivätkä korostaneet julkisesti hävittyjen sotien urhoollisia taisteluja.

NL:n romahdettua on sitten sodista puhuttu sitäkin enemmän ja sotilaista myös. Samalla on syntynyt 90-prosenttinen myytti veteraanien entisestä halveksumisesta tuulestatemmattuine juttuineen. Paras kuulemani oli IS:n keskustelupalstalla. Taistolainen oli kiusannut sotasokean koiraa!

Vastenmielinen suurien ikäluokkien k-pää puhuu mustaa valkoisesksi. Ette todellakaan kunnioittaneet sotasukupolvia, ja tämän me muistamme

Ei pidä paikkaansa ainakaan sen mukaan mitä minä muistan. Olen yli 60-vuotias, enkä muista kertaakaan kuulleeni mitään negatiivista sanottavan veteraaneista. Mutta eipä mun lapsuudessa mitenkään erikoisesti veteraaneja miksikään rokkistaroiksikaan nostettu, se oli sodannähneiden sukupolvien mentaliteetti. Sinne oli menty koska isänmaa oli vaarassa, eikä hankkimaan mitään erityisstatusta jolla kehuskella sitten jälkikäteen. Mun isoisät sekä isoenot olivat kaikki neljä sodassa, heistä yksi kuoli ja makaa Hietaniemen sankarihaudassa, yksi palasi iäksi vammautuneena, ja kaksi hieman paremmassa kunnossa. Yksikään heistä ei koskaan puhunut sodasta omasta aloitteestaan. Kun nuorena kyselin asiasta yhdeltä ukiltani, hän sanoi että minä lapsena joudun kuulemaan niin pahoja asioita. Hänelle sota oli vaikea paikka, koska uskonnollisena ihmisenä ei ollut halunnut tappaa ketään, mutta isänmaan takia sotaan oli mentävä. Ukki ei myöskään kertonut minulle lapsena että hänen vammansa olivat sodan aiheuttamia. Ukin sotilaspassista näin sitten vasta keski-ikäisenä missä taisteluissa hän oli ollut (mm. Raatteen tie). Useita mitaleja on jäänyt ukilta minulle, mutta en tiedä mistä ansioista saatu. En muista toisen isoisäni ikinä maininneen sotaa, enkä edes tiedä missä hän oli sodassa saati missä taisteluissa.

Luulen että nuoremmat sukupolvet eivät ymmärrä, etteivät useimmat veteraanit itse sodan jälkeisinä vuosikymmeninä kovalla äänellä sotaa muistelleet. Vasta 1960-luvulta alettiin vähän hieman enemmän asiasta puhua, kun aikaa alkoi kulua ja haavat parantua tai ainakin arpeentua.

Nykyiset nuoret eivät näytä ymmärtävän miten traumaattista sota todella oli ihmisille. Nyt halutaan vaan kehuskella lapsellisesesti asialla ja tehdä omien halpahintaisten poliittisten tavoitteiden takia veteraaneista jotain rokkitähtiä, niin kuin nämä olisivat esiintyneet jossain Hollywoodleffassa. Sodan todellisuus oli kuitenkin toista.

Hyvä viesti ja vastaa paljon omia muistojani aiheesta. Höyryäminen sodasta ja sankaruudesta alkoi 90-luvun alussa, jolloin tuli ns. uusisämaallisuuden buumi ja siinä samalla sitten kaikenlaista lapsellista höttöä. Nythän iltapäivälehdissä on kaikenlaisia sotasankareiden tarinoita ja ties mitä Simo Häyhä-erikoisliitteitä. Lapsuuteni veteraanit eivät sodasta puhuneet, päinvastoin he mieluummin katsoivat tulevaan kuin muistelivat menneitä kauhun ja kärsimyksen päiviä. Veteraaneja kuitenkin kunnioitettiin aina, ei siitä ollut kyse. Mutta ei ollut sovealista udella niistä ajoista ja asianosaiset eivät niistä mitään puhuneet, paitsi keskenään. Ei ulkopuoliset noita tajunneet, eikä tajua selvästi edelleenkään, vaikka moni niin kovasti on tietävinään asioista ainakin mitä iltalehtien kommenttipalstoilla lukee.

Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

Vierailija
13969/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan tällä hetkellä 5 miljardia vuodessa verorahoista. Telkkarissa tuli ohjelma, missä sanottiin, että summa nousee 10 miljardiin seuraavan 10 vuoden aikana. Tuossa summassa ei ole hoitajien palkankorotuksia.

Verot nousevat työssäkäyvillä 100 % varmasti.

Vierailija
13970/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hyötyy. Voi käyttää esim yksityisiin hoitopalveluihin jos sairastuu, ei tartte terkkariin mennä jonotteleen.

Niin, sairaudet alkaa

Vierailija
13971/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan tällä hetkellä 5 miljardia vuodessa verorahoista. Telkkarissa tuli ohjelma, missä sanottiin, että summa nousee 10 miljardiin seuraavan 10 vuoden aikana. Tuossa summassa ei ole hoitajien palkankorotuksia.

2200 bruttopalkasta jää 1600 netto, tulevaisuudessa tuosta netosta osa menee veroihin. Työssäkäyvät tykkää 😂

Työniloa!

Vierailija
13972/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma että nuorena kuvittelee, että vanhana kaikki on loppu, ei tarvitse mitään, ei hyödy mistään. Sitä on sairas, raihnainen, höperö, tarvitse apua ja lähtö lähellä.

Väärin.Melkoista ikärasismia. Ikäihmiset ovat nykyisin yleensä hyvin voivia, reippaita ja terveitä,aktiivisia ja elinikä on noussut.

Vierailija
13973/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma että nuorena kuvittelee, että vanhana kaikki on loppu, ei tarvitse mitään, ei hyödy mistään. Sitä on sairas, raihnainen, höperö, tarvitse apua ja lähtö lähellä.

Väärin.Melkoista ikärasismia. Ikäihmiset ovat nykyisin yleensä hyvin voivia, reippaita ja terveitä,aktiivisia ja elinikä on noussut.

Muistisairaudet lisääntyy vauhdilla. Kodinhoitaja käy ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.

Näyttää osaavan muistisairas naapuri onneksi kotiin, kun hän lähtee yksin asunnosta ulos.

Vierailija
13974/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaudet lisääntyy vauhdilla. Kodinhoitaja käy ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.

Näyttää osaavan muistisairas naapuri onneksi kotiin, kun hän lähtee yksin asunnosta ulos.

Alkoholi lisää muistisairauksia ja syöpää

Vierailija
13975/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, etkö lukenutkaan lehdestä?

Vierailija
13976/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli telkkarista, oli THL:n henkilöitä puhumassa

Vierailija
13977/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lue Talouslehtiä ja katso uutisia jne?

Taidat elää melkoisessa asuntojen hinnat nousee kuplapallossa

Vierailija
13978/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hönökin tuli paikalle, näkee ikkunasta kun naapurin muistisairas lähtee yksin ulos. Ei varmaankaan lähde auttamaan, vaan neuvoo menemään sosiaaliohjaajalle.

Vierailija
13979/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi ostaa uudesta taloyhtiöstä asunnon mistä puolet taloyhtiölainaa. Ensin maksetaan 2 vuotta pelkkiä korkoja ja kohta summa moninkertaistuu, kun taloyhtiölainan maksu alkaa.

Vierailija
13980/19985 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Luen ne täältä hönön tiedoitteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi