Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19985)

Vierailija
12041/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torpparit olivat vuokraviljelijöitä jotka maksoivat vuokran työllä. Kaikkien asema ei ollut huono, joillakin torppareilla oli jopa oma kauppa.

Vierailija
12042/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet kustantaa 33miljardia euroa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ison ikäluokan ei tarvii hittojakaan välittää intersektionaalisesta feminismistä ja muista sekopäisistä ruskeista tytösistä.

Niillä on talot maklsettu ja tilillä rahhaa sen verran ettei tarvii kellon pirinään herätä ja lähtee ruuhkimaan työmaille, ja tämäkös jotain vi tuttaa kovasti, ja se ettei niistä viksuimmat mene piikille.

Kyllä kun näitä ollaan kustannettu heille. Neljännes palkkarakenteesta mene eläkkeisiin. 70l uvulla kahdeskymmenesosa ja sekin vain työnantajalta. Suuret ikäluokat väistivät maksurastin ja sysäsivät sen meille. En ymmärrä miten tämä ei heitä hävetä yhtään. Elättää nyt itsensä muiden kustannuksella.

Ei me ole opittu häpeämään, se on sinua varten. Tämä on sitäpaitsi aivan väärä foorumi eläke keskusteluun, järjestöissä ja puolueissa keskustellaan, eduskunnassa päätetään. Häpeäisit tyhmyyttäsi.

Ja sitä sanoinkin , että en sitä ymmärrä. Elätetään itsensä toisten työllä eikä edes hävetä. Konsensus siis tästä. Toisaalta olette muita yllyttämässä töihin, mutta itse jäitte keski-iässä eläkkeelle. Korostatte omillaan toimeentulemista ja olette vuosikymmeniä tulonsiirtoja varassa. Rehellisyydestä puhutte, mutta valehtelette , sinä tuhkamuna erityisesti. Kyllä en tosiaan ymmärrä miten yksi sukupolvi on noin ahne ja itsekäs ja epärehellinen.

Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää, olet tuota kohta vuoden jankuttanut, kaikki myöntävät että olet oikeassa. Miksi samaa asiaa päivästä toiseen jankutat. Emme häpeä mitään, nautimme kunnon eläkkeistä jotka sinä maksat, emme ole siitä kiitollisia koska ne eläkkeet kuuluvat meille, maksaminen sinulle. ÄLÄKÄ NYT TAAS ALA JANKUTTAMAAN SAMASTA ASIASTA.

Emme ole samaa mieltä. Eläkkeet eivät kuulu teille. Maksoitte nikstä vain viidenneksen. Nykyään ne maksetaan kokonaan. Tämä tekee teistä nettosaajia ja helpolla pääseitä muiden kustannuksella eläviä.

Kuules palikka, koita nyt kestää et tää maa on täynnä muiden kustannuksella eläviä, en edes viitsi sanoa kuinka paljon ja keitä, muuten alkaa itseänikin ketuttaa.

Hyvinvointivaltiossa eletään, ainakin toistaiseksi. Näillä mennään, joku voi jäädä häviölle ja joku voitolle, tämä on sitä pohjoismaista demokratiaa. Vai haluaisitko asua jossain esim diktatuurissa.

En minäkään mitään ökyeläkkeitä kannata, joku eläkekatto olis paikallaan.Ei eläkeläisiä kaikkia voi samaan kategoriaan laittaa, on parempi ja huonompi osaisia, ihan älytöntä toi sun sterotyyppinen boomerfantasias.

Kyllä on, mutta ei toista kokonaista ikäluokkaa kategorisesti vieläpä ihan palkkatuloihin verrattavalla almuilla. Joku jää häviölle joku voitolle no ainakin suuret ikäluokat joka vaiheessa jäivät voitolle ja pohjoismaisesta demokratiasta voidaan tässä olla eri mieltä eläkejärjestelmä kuten nyt on , on kari Puron työryhmän aikaansaannos jossa jokainen jäsen oli hyötyjä. Sinä tykkäät maksaa sellaisille jotka itse eivät maksaneet, minä en. Voithan maksaa vaikka minullekin?

Ei voida olla eri mieltä pohjoismaisesta demokratiasta, koska asiat on tosiaan päätetty juuri Suomessa vallitsevan systeemin mukaan, mitään demokratian lakeja ei ole rikottu.

Lopputuloksesta voidaan toki esittää eriviä mielipiteitä haukkumatta ketään, esim eläkeläisiä. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Mistä hiton maksamisen tykkäämisestä oikein horiset? Säädetyt velvoitteet on hoidettava tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä huolimatta. Tai siis kunnon kansalaiset tekevät niin, eivätkä rähise tyytymättömyyttään päivästä toiseen.

Säädetty on niin suorastaan jäävien henkilöiden toimesta. Tämä ei millään muuta tilanteen epöreiluutta, että maksetaan sellaisille jotka eivät itse maksaneet ja saivat kerryttää vaurauttaan. Kunnon kansalaiset ei myöskään jää keski-iässä eläkkeelle ja vaatimaan elatustaan.

Vähänpä tiedät asioista, silti olet niin tietävinäsi. Etkö tiedä että useat vanhemmat ihmiset jatkavat töitään ja , mm eläkkeellä tehdään töitä.

Sanoin, että eriäviä mielipiteitä voi olla, mutta haukkumatta ketään. Ymmärsitkö?

Kunnon kansalaiset eivät haukkuskele ja solvaa toisiaan nettipalstoilla, niin kuin sinä. Asioista voidaan esittä erilaisia näkemyksiä ilman alatyylistä haukuskelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12043/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaatte ette mahda "eläkkeet kustantaa" nimimerkille mitään, normaali keskustelu ei hänen kanssaan onnistu joten antakaamme periksi emmekä reagoi mitenkään. Kaikilla lienee muutakin elämää kuin vauva sivu, keskittykäämme siihen.

Eikä näitä eläkeasioita täällä ratkota joten turhaa aikaa täällä kuluttaa.

Eihän kaaleppi mihinkään ratkaisuihin pyrikään, hän vain lietsoo vihaa eläkeläisiä kohtaan, ja vastakkain asettelua sukupolvien välillä. Onhan nämä jutut jo aika vitsikkäitä, ei kai kukaan nyt todesta näitä ota.

Tietysti pyrkisin jos olisi joku keino olemassa. Ei oikein ole. Edelleen sanon että eipä ole syytä kehuakaan helpolla pääseviä suuria ikäluokkia eläkekusetuksesta.

No ei me sun kehujaskaan kaivata. Olet ala-arvoinen ja täyttä potaskaa koko ihmisparka. Herää pahvi! 

Rahat ainakin kelpaa minulta ja en kehuja annakaan kuten sanoin. Ala-arvoista on maksattaa elämänsä muilla. Ongelma kannaltanne on juuri se että olen herännyt ja keskimääräistä tietoisempi tästä eläkekusetuksesta.

Ongelma on ainoastaan itselläsi.

Minullakin. Minulla se on maksutaakka. Teillä näemmä siitä puhuminen. Pitäisi vain kehua kuinka te rakensitte yksin Suomen ja puolustatte isänmaata vaikka kumpikaan ei pidä paikkaansa

Sulla on ihme harha jostain kehumisesta palikka.

Boomeri fanclubin prinsessakin kunnioittaa läsnäolollaan .

Joo, kiva, olin joku pari viikko sitten täällä. Sama tuttu meininki jatkuu. Eks oo mitää uutta keksiny? Onks boomerit kehunu itteensä? Ainakin sä oot haukkunu niitä. Kuin sä jaksat, en oo fani, mut ihan neutraali, mut sun tyylistä en tykkää, liian hyökkäävä.

En ole keksinyt mitään uutta. Aina sama juttu ja aihe pitää yllä keskustelua. Itse en tykkää maksaa eläkemaksuja sellaisille jotka niitä ei itse maksanut.

Niin sua ärsyttää toi palkkakuitissa näkyvä eläkemaksu, mä en ole edes huomannu sitä, no nyt tsekkasin, no joo menköön, ei ärsytä. Mua ärsyttää taas mun mies, joka kyylii joka kuitista alv: t ja kauhistelee niitä,, samoin kuin sähkönsiirtoveroa joka on siis suurempi kuin itse sähkön hinta. Löytyyhän noita ärsytyksen aiheita jos alkaa hakemaan.

Sekin. Isompi kuva on kuitenkin ongelma se mikä on maalle suorastaan tuhoisa. 33miljardia vuodessa , palkkarakenteesta neljännes. Sitten periaatteellinen puoli, miksi juuri suuret ikäluokat ansaitsevat kaikkeinnparhaat edut, kun eivät itse maksaneet vaan maksattavat muilla ja jäivät keski-iässä eläkkeelle.

Toi sun ininä on kuin pippuri atlantilla, ei vaikuta mihinkään, paitsi ehkä vähän helpottaa sun kateellista ja katkeraa olos, kun saat räksyttää vauvaeduskunnalle.

Ininää tosiaan parhaimmillaan!

Vierailija
12044/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ison ikäluokan ei tarvii hittojakaan välittää intersektionaalisesta feminismistä ja muista sekopäisistä ruskeista tytösistä.

Niillä on talot maklsettu ja tilillä rahhaa sen verran ettei tarvii kellon pirinään herätä ja lähtee ruuhkimaan työmaille, ja tämäkös jotain vi tuttaa kovasti, ja se ettei niistä viksuimmat mene piikille.

Kyllä kun näitä ollaan kustannettu heille. Neljännes palkkarakenteesta mene eläkkeisiin. 70l uvulla kahdeskymmenesosa ja sekin vain työnantajalta. Suuret ikäluokat väistivät maksurastin ja sysäsivät sen meille. En ymmärrä miten tämä ei heitä hävetä yhtään. Elättää nyt itsensä muiden kustannuksella.

Ei me ole opittu häpeämään, se on sinua varten. Tämä on sitäpaitsi aivan väärä foorumi eläke keskusteluun, järjestöissä ja puolueissa keskustellaan, eduskunnassa päätetään. Häpeäisit tyhmyyttäsi.

Ja sitä sanoinkin , että en sitä ymmärrä. Elätetään itsensä toisten työllä eikä edes hävetä. Konsensus siis tästä. Toisaalta olette muita yllyttämässä töihin, mutta itse jäitte keski-iässä eläkkeelle. Korostatte omillaan toimeentulemista ja olette vuosikymmeniä tulonsiirtoja varassa. Rehellisyydestä puhutte, mutta valehtelette , sinä tuhkamuna erityisesti. Kyllä en tosiaan ymmärrä miten yksi sukupolvi on noin ahne ja itsekäs ja epärehellinen.

Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää, olet tuota kohta vuoden jankuttanut, kaikki myöntävät että olet oikeassa. Miksi samaa asiaa päivästä toiseen jankutat. Emme häpeä mitään, nautimme kunnon eläkkeistä jotka sinä maksat, emme ole siitä kiitollisia koska ne eläkkeet kuuluvat meille, maksaminen sinulle. ÄLÄKÄ NYT TAAS ALA JANKUTTAMAAN SAMASTA ASIASTA.

Emme ole samaa mieltä. Eläkkeet eivät kuulu teille. Maksoitte nikstä vain viidenneksen. Nykyään ne maksetaan kokonaan. Tämä tekee teistä nettosaajia ja helpolla pääseitä muiden kustannuksella eläviä.

Kuules palikka, koita nyt kestää et tää maa on täynnä muiden kustannuksella eläviä, en edes viitsi sanoa kuinka paljon ja keitä, muuten alkaa itseänikin ketuttaa.

Hyvinvointivaltiossa eletään, ainakin toistaiseksi. Näillä mennään, joku voi jäädä häviölle ja joku voitolle, tämä on sitä pohjoismaista demokratiaa. Vai haluaisitko asua jossain esim diktatuurissa.

En minäkään mitään ökyeläkkeitä kannata, joku eläkekatto olis paikallaan.Ei eläkeläisiä kaikkia voi samaan kategoriaan laittaa, on parempi ja huonompi osaisia, ihan älytöntä toi sun sterotyyppinen boomerfantasias.

Kyllä on, mutta ei toista kokonaista ikäluokkaa kategorisesti vieläpä ihan palkkatuloihin verrattavalla almuilla. Joku jää häviölle joku voitolle no ainakin suuret ikäluokat joka vaiheessa jäivät voitolle ja pohjoismaisesta demokratiasta voidaan tässä olla eri mieltä eläkejärjestelmä kuten nyt on , on kari Puron työryhmän aikaansaannos jossa jokainen jäsen oli hyötyjä. Sinä tykkäät maksaa sellaisille jotka itse eivät maksaneet, minä en. Voithan maksaa vaikka minullekin?

Koita nyt vaan kestää, kun et muutakaan voi. Vauvaparlamentille toki voit esittää valituksen, varmaan menee läpi. Kannattaa myös selittää juurta jaksain asia tuhat potenssiin sata. Minun makseluista sinun turha luulla mitään,( jos vaikka juuri perustin firman) et voi tietää, luulla voit toki ihan mitä tahansa.

Vauvaparlamentti ottaa vastaan kusimiehen valitukset, ja ryhtyy toimenpiteisiin.

Vierailija
12045/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat hoitivat lapsensa ilman kotihoidontukia ja jos työttömyys iski, mentiin Ruotsiin töihin tai pohjoiseen tietä tekemään.

Vastikeetonta työttömyyskorvausta ei ollut.

Tt-tukea ei saanut juuri kukaan, van monet keräsivät koko kesän marjoja ja ihan lapsesta asti oltiin torilla myymässä ja hankkimassa rahaa koulua varten.

Mummot olisivat hoitaneet lapsia, mutta monissa perheissä isovanhemmat olivat satojen kilometrien päässä.

Näin eleltiin tehdaspaikkakuntien rintamamiestaloissa.

Kaupungeissa oli ehkä erilaista.

Kyllä vaan soisin sen ajan olot nykynuorillekin.

Puhumattakaan omasta lapsudesta.

Meillä oli yksi polkupyörä (miesten), jolla me neljä lasta opeteltiin ajamaan. Me tytöt sieltä tangon välistä.

Isä käytti työmatkoihin samaista pyörää.

Yhdet suksetkin oli, mutta sauvoja ei ollut, joten kapeita kattolistan jämiä käytettiin sauvoina. Nehän tietysti upposi lumeen ihan jäätyneeseen maahan.

Olin nuorin ja sain kaikkien jämät, mutta 12 v sain luistimet, kun olin päässyt oppikouluun ja lapsenpiikarahoilla ostin ne itselleni.

Onneksi omille lapsilleni oli vähän paremmat olosuhteet.

Kusimieshän tietysti väittää valheeksi nämä jutut.

Ei mulla muuta kuin se, että olkaa onnellisa nykyisestä elintasosta.

T.1000 e eläkkeellä elävä RIKAS mummo.

Miksi et suo nuorille keski-iässä eläköitymistä, vapautta tyel-maksuista ja hyviä karttumakertoimia?

Ei kukaan vastusta noita sun juttuja, eikä muutenkaan kiinnosta, saat vapaat kädet tehdä mitä haluat.

Tämä kiinnostuksen puute on mielenkiintoinen väittämä. Nytkin oli niin paljon viestejä ja kysymyksiä, että kävi työstä käydä ne läpi.

Kun olet noin työteliäs, ehdotan, että haet vauvaparlamenttiin edustajaksi, nähdään sitten mitä kansantalousguru saa aikaiseksi asioiden hoitamiseksi vauvaparlamentissa.

Vierailija
12046/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma. 

Maailma muuttuu, lumihiutale

Mutta suurten ikäluokkien etuoikeutettu asema on turvassa. Se tässä monia tympäisee. Sinua boomeria ei tietenkään, koska saat olla aina etuoikeutettu edunsaaja.

Eläkejärjestelmässä on kolme vakavaa vikaa: se ei huomioi sitä, että nykyään ja jo pitkään on eletty pitempään kuin silloin kun järjestelmää on sorvattu, eläkejärjestelmä on suunniteltu sen mukaan, että eläkkeellä oltaisiin n. 2-5 vuotta ennen kuolemaa. Eli kun miesten keskimääräinen elinikä oli Suomessa 66-67 vuotta niin eläkkeelle suunniteltiin jäätävän n. 64-65 -vuotiaana. Naisten keskimääräinen elinikä oli 68-69 vuotta ja eläkejärjestelmän mukaan he jäisivät 65-vuotiaina eläkkeelle. Lisäksi naisten eläkkeet olivat huomattavan pieniä, kun naiset eivät tehneet töitä juurikaan vielä silloin kun eläkejärjestelmää kehitettiin. Nyt sitten miesten keskimääräinen elinikä onkin 72-73 vuotta ollut ja naisten 77-78 vuotta. Lisäksi on ollut paljon niitä, jotka ovat eläneetkin jopa 88-89 -vuotiaiksi ja näitä on enenevässä määrin. Eläkejärjestelmä ei ole riittävässä määrin huomioinut myöskään erinäisistä syistä poikkeuksellisen ajoissa eläkkeelle jäämistä eli erilaiset ”eläkeputket” yms. järjestelyt ja kevein perustein sairaseläkkeelle jääminen (aiemmin, ei enää). Eläkejärjestelmä ei ole osannut huomioida myöskään sitä vakavaa puutetta, että eläkkeiden maksajia ei ole odotetulla tavalla vaan heitä on paljon ennustettua vähemmän. Eläkejärjestelmässä, jossa nykyiset työssä käyvät maksavat eläkkeelle jääneiden eläkkeet, tämä on vakava vika.

Eli eläkkeellä ollaan paljon kauemmin kuin mihin järjestelmä on varautunut eli 20-30 vuotta 2-5 vuoden sijaan, eläkkeiden maksajia on noin 60% siitä, mihin järjestelmässä on varauduttu eli 40% vähemmän kuin pitäisi.

Näin vakavista vioista ei eläkejärjestelmä selviä ilman eläkkeiden leikkaamista ja eläkeiän selvää nostoa edelleen. Eläkkeistä voidaan leikata esim. tuo 40%, mikä on maksajien puute, muuten eläkemaksut nousevat sietämättömän korkeiksi eikä työn teko kannata enää sitäkään vähää mitä nykyisin. Eläkeikiä pitää nostaa tuonne 70-73 vuotiaan tasolla ammatista riippuen ja nykyinen kansalaisten terveydentila tämän kestääkin. Sairaammat toki voivat edelleen sairaseläkkeelle jäädä, jos terveys ei oikeasti työn tekemistä enää kestä.

Eläkkeiden leikkaaminen asteittain tuon n. 40% (ei toki kertasysäykselläaan esim. 10% vuodessa 4-5 vuoden aikana) nostattaa vastustuta tietenkin eläkeläisten keskuudessa, nuoret etenkin tätä kannattavat ja myös keski-ikäiset joita tämä ei vielä koske vuosikausiin. Eläkeläiset voivat protestoida ja ilmaista tyytymättömyyttään, mutta paha se on eläkeläisten mennä lakkoon, työtaistelukeinona lakko on tehokkain, eläkeläisillä ei tätä mahdollisuutta ole, poliitikkoja pelottaa tietysti demokratiassa äänestyskäyttäytyminen sitten, mutta se pelko ilmenee selvemmin vain vaalivuosina tai vähän ennen vaaleja ja nuorten sekä työssäkäyvien ääniä saa paljon jos ja kun eläkkeiden leikkaamisesta puhuu. Mitä suurempi eläke sen enemmän sitä on leikattava ja toisaalta ne joilla on suuri eläke on ollut hyvät tulot ja eläkeiässä runsaasti säästöjä ja sijoituksia ja muuta omaisuutta eli eläkkeiden maksaminen heille ei ole välttämätöntä välttämättä ollenkaan, mutta toki pitää edes näön vuoksi olla jokin eläke esim. 1000€/kk vaikka säästöjä ja muuta rahavaroina olevaa omaisuutta olisi esim. 500.000€ säästössä ja käytettävissä eli pärjäisi jopa lopun ikää ilman koko eläkettä asuen ja eläen entiseen tapaan.

Vierailija
12047/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin on tilanne mutta kun "Kusimiehelle" ei mene perille että järjestelmä on aikoinaan luotu senhetkisten olosuhteiden mukaan eikä motiivina ollut jonkin ikäluokan ahneus, nyt olisi uusien ikäluokkien aika ottaa tilanne haltuun ja tehdä muutoksia. Muutosten teko ei onnistu kirjoittamalla solvauksia Vauva sivulle.

Vierailija
12048/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma. 

Mutta suurten ikäluokkien etuoikeutettu asema on turvassa. Se tässä monia tympäisee. Sinua boomeria ei tietenkään, koska saat olla aina etuoikeutettu edunsaaja.

Eläkejärjestelmässä on kolme vakavaa vikaa: se ei huomioi sitä, että nykyään ja jo pitkään on eletty pitempään kuin silloin kun järjestelmää on sorvattu, eläkejärjestelmä on suunniteltu sen mukaan, että eläkkeellä oltaisiin n. 2-5 vuotta ennen kuolemaa. Eli kun miesten keskimääräinen elinikä oli Suomessa 66-67 vuotta niin eläkkeelle suunniteltiin jäätävän n. 64-65 -vuotiaana. Naisten keskimääräinen elinikä oli 68-69 vuotta ja eläkejärjestelmän mukaan he jäisivät 65-vuotiaina eläkkeelle. Lisäksi naisten eläkkeet olivat huomattavan pieniä, kun naiset eivät tehneet töitä juurikaan vielä silloin kun eläkejärjestelmää kehitettiin. Nyt sitten miesten keskimääräinen elinikä onkin 72-73 vuotta ollut ja naisten 77-78 vuotta. Lisäksi on ollut paljon niitä, jotka ovat eläneetkin jopa 88-89 -vuotiaiksi ja näitä on enenevässä määrin. Eläkejärjestelmä ei ole riittävässä määrin huomioinut myöskään erinäisistä syistä poikkeuksellisen ajoissa eläkkeelle jäämistä eli erilaiset ”eläkeputket” yms. järjestelyt ja kevein perustein sairaseläkkeelle jääminen (aiemmin, ei enää). Eläkejärjestelmä ei ole osannut huomioida myöskään sitä vakavaa puutetta, että eläkkeiden maksajia ei ole odotetulla tavalla vaan heitä on paljon ennustettua vähemmän. Eläkejärjestelmässä, jossa nykyiset työssä käyvät maksavat eläkkeelle jääneiden eläkkeet, tämä on vakava vika.

Eli eläkkeellä ollaan paljon kauemmin kuin mihin järjestelmä on varautunut eli 20-30 vuotta 2-5 vuoden sijaan, eläkkeiden maksajia on noin 60% siitä, mihin järjestelmässä on varauduttu eli 40% vähemmän kuin pitäisi.

Näin vakavista vioista ei eläkejärjestelmä selviä ilman eläkkeiden leikkaamista ja eläkeiän selvää nostoa edelleen. Eläkkeistä voidaan leikata esim. tuo 40%, mikä on maksajien puute, muuten eläkemaksut nousevat sietämättömän korkeiksi eikä työn teko kannata enää sitäkään vähää mitä nykyisin. Eläkeikiä pitää nostaa tuonne 70-73 vuotiaan tasolla ammatista riippuen ja nykyinen kansalaisten terveydentila tämän kestääkin. Sairaammat toki voivat edelleen sairaseläkkeelle jäädä, jos terveys ei oikeasti työn tekemistä enää kestä.

Eläkkeiden leikkaaminen asteittain tuon n. 40% (ei toki kertasysäykselläaan esim. 10% vuodessa 4-5 vuoden aikana) nostattaa vastustuta tietenkin eläkeläisten keskuudessa, nuoret etenkin tätä kannattavat ja myös keski-ikäiset joita tämä ei vielä koske vuosikausiin. Eläkeläiset voivat protestoida ja ilmaista tyytymättömyyttään, mutta paha se on eläkeläisten mennä lakkoon, työtaistelukeinona lakko on tehokkain, eläkeläisillä ei tätä mahdollisuutta ole, poliitikkoja pelottaa tietysti demokratiassa äänestyskäyttäytyminen sitten, mutta se pelko ilmenee selvemmin vain vaalivuosina tai vähän ennen vaaleja ja nuorten sekä työssäkäyvien ääniä saa paljon jos ja kun eläkkeiden leikkaamisesta puhuu. Mitä suurempi eläke sen enemmän sitä on leikattava ja toisaalta ne joilla on suuri eläke on ollut hyvät tulot ja eläkeiässä runsaasti säästöjä ja sijoituksia ja muuta omaisuutta eli eläkkeiden maksaminen heille ei ole välttämätöntä välttämättä ollenkaan, mutta toki pitää edes näön vuoksi olla jokin eläke esim. 1000€/kk vaikka säästöjä ja muuta rahavaroina olevaa omaisuutta olisi esim. 500.000€ säästössä ja käytettävissä eli pärjäisi jopa lopun ikää ilman koko eläkettä asuen ja eläen entiseen tapaan.

Asiallista viestintää ilman syyllistävää loanheittoa. Kiitos.

Näin nuorempana ei tosiaan eläkeasiat tule mieleen, eikä tiedä eläkesysteemeistäkään mitään.

Nuoremmat ovat yleensä passiivisia äänestäjiä, seniorit sen sijaan äänestävät aktiivisemmin, joten mitään suurempia alennuksia eläkkeisiin ei luulisi olevan tulossa,ainakaan lähiaikoina. Eihän kukaan omia etujaan ala leikkaamaan, omista eduistaan jokainen pitää kynsin hampain kiinni.

Ei sitä nuorena tule ajatelleeksi eläkeelle joutumista, ja ylipäätänsä kuvittelee olevansa kuolematon.

Vierailija
12049/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin on tilanne mutta kun "Kusimiehelle" ei mene perille että järjestelmä on aikoinaan luotu senhetkisten olosuhteiden mukaan eikä motiivina ollut jonkin ikäluokan ahneus, nyt olisi uusien ikäluokkien aika ottaa tilanne haltuun ja tehdä muutoksia. Muutosten teko ei onnistu kirjoittamalla solvauksia Vauva sivulle.

Juuri näin, järjestelmä on luotu sen hetkisten tilantaiden mukaan.

Sen verran ollut eläkeasioiden kanssa tekemissä,

että esim -80 luvulla 55- vuotialle oli varhennettu vanhuuseläke, tarvitsi vain hakea eläkettä ja osoittaa, että on rasittava työ.

Samoin oli ammatillinen eläkeikä kolmivuorotyötä tekevillä sairaanhoitajilla 58 v, armeijan kapiaisilla joillakin muistaakseni alle 50 v

Ammatilliset eläkeiät on sittemmin poistettu, ja muutoksia tapahtunut vähitellen. Mutta tuskin kellekään tullut mieleen, että eläkkeitä olisi jotenkin ahnehdittu ja haluttu elää elättinä jonkun siivellä. Ei todellakaan, täysin adsurdi ajatus. Pikemminkin tuntui siltä, että vanhenevista työtekijöistä haluttiin päästä eroon.

Eri aikakausina eletään erilaisissa tilanteissaja haasteissa, joihin asioihin kannattaisi perehtyä, ettei tekisi vääriä tulkintoja.

Vierailija
12050/19985 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläkeikä vaihtelee ammattialojen mukaan.

Tietyissä miesvaltaisissa fyysiseksi katsotuissa ammateissa on aina päästy eläkkeelle aikaisin, usein jo 50-vuotiaana. Esim. upseerit, poliisit, lentäjät, palomiehet, vartijat, lennonjohtajat, sukeltajat, tietyt tullin ammatit, bussinkuljettajat, jne...

Palomiesten suhteen tämä onkin järkevää, koska heistähän työkyvyttömyyseläkkeelle päätyy jo 40% viidenkympin kynnyksellä. Kenties koska miesten terveys ja kyky jatkaa ym. ammateissa heikkenee yli 45-vuotiaana. Palomiesten elämänajanodotekin lienee muuta väestöä alhaisempi.

Lisäksi on aikoinaan tehty sopimuksia tietyissä julkisen sektorin ammateissa aikaisemmasta eläkeiästä, esim. opetusalan johtajien tehtävät, tietyt vammais- ja mt-alan hoitotehtävät, jotkin vankeinhoidon ammatit, ja jotkin hoitoalan työt jonne on työllistytty ennen vuotta 1989.

Vierailija
12051/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat hoitivat lapsensa ilman kotihoidontukia ja jos työttömyys iski, mentiin Ruotsiin töihin tai pohjoiseen tietä tekemään.

Vastikeetonta työttömyyskorvausta ei ollut.

Tt-tukea ei saanut juuri kukaan, van monet keräsivät koko kesän marjoja ja ihan lapsesta asti oltiin torilla myymässä ja hankkimassa rahaa koulua varten.

Mummot olisivat hoitaneet lapsia, mutta monissa perheissä isovanhemmat olivat satojen kilometrien päässä.

Näin eleltiin tehdaspaikkakuntien rintamamiestaloissa.

Kaupungeissa oli ehkä erilaista.

Kyllä vaan soisin sen ajan olot nykynuorillekin.

Puhumattakaan omasta lapsudesta.

Meillä oli yksi polkupyörä (miesten), jolla me neljä lasta opeteltiin ajamaan. Me tytöt sieltä tangon välistä.

Isä käytti työmatkoihin samaista pyörää.

Yhdet suksetkin oli, mutta sauvoja ei ollut, joten kapeita kattolistan jämiä käytettiin sauvoina. Nehän tietysti upposi lumeen ihan jäätyneeseen maahan.

Olin nuorin ja sain kaikkien jämät, mutta 12 v sain luistimet, kun olin päässyt oppikouluun ja lapsenpiikarahoilla ostin ne itselleni.

Onneksi omille lapsilleni oli vähän paremmat olosuhteet.

Kusimieshän tietysti väittää valheeksi nämä jutut.

Ei mulla muuta kuin se, että olkaa onnellisa nykyisestä elintasosta.

T.1000 e eläkkeellä elävä RIKAS mummo.

Miksi et suo nuorille keski-iässä eläköitymistä, vapautta tyel-maksuista ja hyviä karttumakertoimia?

Ei kukaan vastusta noita sun juttuja, eikä muutenkaan kiinnosta, saat vapaat kädet tehdä mitä haluat.

En sitä kysynyt. Kysyin miksi et suo ja rukoile noita samoja asioita nuorille, vaan sitä huonompaa? Vastaa nyt kysymykseen äläkä kiertele.

En usko rukoilemiseen. Suon samat asiat nuorille. Olen tyytyväinen nykyiseen siksi muutos ei kiinnosta. Miksi nuoria ei kiinnosta ?

Demokratia ei toimi samalla tavalla kuin teille. Yksi iso ikäluokka sai joka ikävaiheessa itselleen sopivia uudistuksia läpi. Siksi teillä on uskoa äänestämiseen. Olet tyytyväinen koska olet ahne ja itsekäs, etkä pysty ajatella kokonaisuutta. Teidän eläkkeiden vuoksi maa on tärviöllä, niin valtiotasolla kuin kotitalouksien.

Olet kyllä käyttänyt sanaa rukoilla. Imet sanonut rukoilevasi samoja asioita nuorille. Siis vain niitä huonompia.

Vierailija
12052/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4602 kirjoitti:

Nykyinen eläkejärjestelmä on kuin torpparijärjestelmä 1800-luvulta.

Meidän nuorempien ikäluokkien torppareiden pitää joka vuosi työskennellä suuri osa vuodesta suurten ikäluokkien isäntien edestä. Isännät eivät omaa maataan viitsineet asiallisesti hoitaa, niin nyt meidän täytyy kyntää ja kylvää niin maan perusteellisesti heidän eteensä.

Varsin hyvä vertaus.

Vierailija
12053/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida olla eri mieltä pohjoismaisesta demokratiasta, koska asiat on tosiaan päätetty juuri Suomessa vallitsevan systeemin mukaan, mitään demokratian lakeja ei ole rikottu.

Lopputuloksesta voidaan toki esittää eriviä mielipiteitä haukkumatta ketään, esim eläkeläisiä. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Mistä hiton maksamisen tykkäämisestä oikein horiset? Säädetyt velvoitteet on hoidettava tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä huolimatta. Tai siis kunnon kansalaiset tekevät niin, eivätkä rähise tyytymättömyyttään päivästä toiseen.

Säädetty on niin suorastaan jäävien henkilöiden toimesta. Tämä ei millään muuta tilanteen epöreiluutta, että maksetaan sellaisille jotka eivät itse maksaneet ja saivat kerryttää vaurauttaan. Kunnon kansalaiset ei myöskään jää keski-iässä eläkkeelle ja vaatimaan elatustaan.

Vähänpä tiedät asioista, silti olet niin tietävinäsi. Etkö tiedä että useat vanhemmat ihmiset jatkavat töitään ja , mm eläkkeellä tehdään töitä.

Sanoin, että eriäviä mielipiteitä voi olla, mutta haukkumatta ketään. Ymmärsitkö?

Kunnon kansalaiset eivät haukkuskele ja solvaa toisiaan nettipalstoilla, niin kuin sinä. Asioista voidaan esittä erilaisia näkemyksiä ilman alatyylistä haukuskelua.

Tiedän, mutta harva. Ei se muuta että keskim. Suuret ikäluokat jäivät keski-iässä eläkkeelle. Joten mikä tässä nyt oli " olla tietävinään"?

Sitten täällä on kovin vähän kunnon kansalaisia, huonoimpana tuhkamuna. Huonona kansalaisena olen kuitenkin bettomaksaja te huonoina kansalaisena nettosaajia ja elättiloisia eli vielä huonompia kansalaisia. Jopa turhia ja pelkkiä rasitteita.

Vierailija
12054/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat edelleenkin haluavat jopa lapsenlapsensa tappaa piikeillä eivätkä tunne mitään tunnontuskaa.

Vierailija
12055/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et itse noudata omia ohjeitasi prinsessa? Sinulla on paljon yhteistä boomereiden kanssa. Neuvot kyllä mitä.pitää tehdä , mutta et itse toimi neuvojesi mukaan.

Vierailija
12056/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, järjestelmä on luotu sen hetkisten tilantaiden mukaan.

Sen verran ollut eläkeasioiden kanssa tekemissä,

että esim -80 luvulla 55- vuotialle oli varhennettu vanhuuseläke, tarvitsi vain hakea eläkettä ja osoittaa, että on rasittava työ.

Samoin oli ammatillinen eläkeikä kolmivuorotyötä tekevillä sairaanhoitajilla 58 v, armeijan kapiaisilla joillakin muistaakseni alle 50 v

Ammatilliset eläkeiät on sittemmin poistettu, ja muutoksia tapahtunut vähitellen. Mutta tuskin kellekään tullut mieleen, että eläkkeitä olisi jotenkin ahnehdittu ja haluttu elää elättinä jonkun siivellä. Ei todellakaan, täysin adsurdi ajatus. Pikemminkin tuntui siltä, että vanhenevista työtekijöistä haluttiin päästä eroon.

Eri aikakausina eletään erilaisissa tilanteissaja haasteissa, joihin asioihin kannattaisi perehtyä, ettei tekisi vääriä tulkintoja.

Suurten ikäluokkien kohdilla eläkejärjestelmä sementoitiin parhaiden olosuhteiden mukaan. Kaikki hyöty ilman mitään riskejä ladattiin vain yhdelle ikäluokalle ja vielä täysin jäävien nettohyötyjien tekemänä. Siihen kannattaa perehtyä. Tottakai se tiedettiin että että heidän ei tarvitse maksaa tyel-maksuja, mutta ette heillä täytyy.

Vierailija
12057/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4602 kirjoitti:

Meidän nuorempien ikäluokkien torppareiden pitää joka vuosi työskennellä suuri osa vuodesta suurten ikäluokkien isäntien edestä. Isännät eivät omaa maataan viitsineet asiallisesti hoitaa, niin nyt meidän täytyy kyntää ja kylvää niin maan perusteellisesti heidän eteensä.

Torppari oli vuokraviljelijä, joka oli vuokrannut viljeltäväkseen osan suuremmasta maatilasta. Vuokraamalla vain osan tilasta torpparit erosivat sekä lampuodeista, joilla oli koko maatila vuokralla, että mäkitupalaisista, joilla oli vuokralla vain lähinnä asuntotontit. Torpparit maksoivat torppansa vuokran maanomistajalleen tyypillisesti tekemällä päivätöitä eli taksvärkkiä vuokranantajansa tilalla. Toisinaan vuokraa maksettiin myös torpan tuotteilla.

Suomen torpparilaitoksen juuret ulottuvat 1600-luvulle, jolloin aateliskartanoiden maille ryhdyttiin perustamaan torppia helpottamaan kartanoiden työvoimapulaa. Torpparityövoima oli pitkään aatelisten erioikeus. Vuodesta 1740 lähtien saivat myös talonpojat ottaa perintötiloil-leen torppareita. Torpparilaitos olikin yksi merkittävimmistä 1700-1800-lukujen yhteiskunnal-lisista reformeista.

....

Torppareiden aseman aiheuttamaa kiistaa pidetään yhtenä syynä Suomen sisällissodan syttymiseen vuonna 1918. On myös katsottu, että tilattoman väestön kysymys oli enemmänkin ideologinen kuin taloudellinen ongelma, sillä torppareiden elintaso parani melkoisesti 1800-luvun kuluessa, eikä muukaan tilaton väestö kärsinyt työn puutetta (vaikkakaan heidän asunto-olonsa eivät aina olleet kunnossa). Torpparien hankalaa asemaa pyrittiin parantamaan jo vuonna 1909 säätämällä maanvuokra-asetus, joka edellytti kirjallisten vuokrasopimusten solmimista, sekä määräsi vuokra-ajan minimipituudeksi 50 vuotta, maksimipituuden ollessa sata vuotta. Vuokraajalla oli myös oikeus saada korvausta torppaan tekemistään parannuksista. Kuntiin perustettiin maanvuokralautakunnat valvomaan vuokrasopimusten lainmukaisuutta ja ratkomaan niitä koskevia riitoja. Asetuksessa ei kuitenkaan ollut mukana torpparien toivomaa mahdollisuutta vuokra-alueiden lunastamisesta itsenäisiksi tiloiksi. Vanhat vuokrasopimukset oli laadittava määräajan kuluessa uuden asetuksen mukaiseen kirjalliseen muotoon, muuten ne raukesivat. Maanomistajilla ei kuitenkaan ollut velvoitetta sopimusten uusimiseen. Määräajan lähestyessä loppuaan vanhoja sopimuksia oli uusittu vain vähän, sillä maanomistajat eivät olleet halukkaita pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin. Suurinta osaa torppareita uhkasi häätö. Ensimmäisen maailmansodan puhjettua vanhojen sopimusten uusimiselle asetetun määräajan päättyminen lykättiin kuitenkin sodan jälkeiseen aikaan.

Vierailija
12058/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loinen

Loinen eli koturi, joutolainen tai kesti tarkoitti maatalousyhteiskunnassa erään sen alimmilla tasoilla olleen ihmisryhmän edustajaa, joka ei omistanut asuntoaan vaan eli työnantajansa tiloissa. Suomessa nimitystä käytettiin etenkin Savossa. Sääty-yhteiskunnan

säätyihin kuuluivat lähinnä ns. säätyläiset eli kolme perinteistä säätyä (aateli, papisto,porvaristo), sekä Suomessa ns. manttaaliin pantua maata omistavat talonpojat. Maaseudulla tilaton väestö jäi säätyjärjestelmän ja siten yhteiskunnallisen päätöksenteon ulkopuolelle. Tilattomaan väestöön kuuluivat muuan muassa vuokratilalliset eli torppasrit ja mäkitupalaiset sekä maaseudun palkkatyöläisinä toimivat itselliset, muonamiehet ja loiset. Torpparit viljelivät päätilalta vuokraamaansa maata, mäkitupalaisten vuokratonttiin kuului ainoastaan tupa ja ehkä pieni maatilkku. Muonamiehet saivat taloista ruoan ja jonkinlaisen yöpaikan työtä vastaan.

Vierailija
12059/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4602 kirjoitti:

Missä viipyy muutosehdotukset ? Mikä ryhmä eduskunnassa kannattaa muutosta ? Millainen muutos olisi. Kirjoittakaa lehtiin, perustakaa puolue, tehkää kansalaisaloite.

Onhan niitä. Puolueiden nuorisosiivet ovat jo eläkkeenleikkausta ehdottaneet samoin elinkeinoelämä olen linkin pistänyt mutta Ethän sinä huoraava tuhkamuna huru-ukko mitään muista. on siinäkin ollut panosta yhteiskuntaan. Ei edes jälkeläisiä ja vain pelkkää nettosaamista suurin osa elämää.

On tosiaankin totta että puolueet ovat alkaneet kiinnittää huomiota eläkejärjestelmän kestävyyteen, siksi kehoitankin suuntaamaan tarmosi puolueisiin täältä vauva sivulta. Lähetä nyt aluksi nämä loistavat hengentuotteesi puolueille. Itse toimin puoluetoiminnassa olenkin kehoittanut väkeämme lukemaan vauva sivua josta saamme ideoita eläkejärjestelmän muutostyöhön.

Vierailija
12060/19985 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat edelleenkin haluavat jopa lapsenlapsensa tappaa piikeillä eivätkä tunne mitään tunnontuskaa.

Ei meillä ole tunnontuskia, olemme täysin synnittömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi