Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19991)

Vierailija
11321/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeet kustantaa... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet kustantaa 33miljardia euroa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun suuriin ikäluokkiin ja voin kertoa, että yksikään teistä nillittäjistä ei selviäisi siitä, mistä me selvisimme, kuten:

- ei ollut kodinkoneita. Korkeintaan sähköhella varakkaimilla.

- Ei mukavuuksia. ulko huussi, vedet kannettiin sisään ja ulos.

- Pyykki pestiin saunan padassa ja huuhdeltiin avannossa.

- Ruokana ainainen läskisoossi.

- Selkäsauna tuli pienestäkin. pikku penuille risulla myöhemin remmillä.

- Lähes kaikkien isät olleet sodassa, kuka enemmän toraumatisoitunut kuka vähemmän.

- Ei ollut sosiaaliturvaa. Omillaan oli toimeentultava ja työtä tehtävä.

Tämä voisi jatkua loputtomiin, mutta en nyt jaksa enempää. Toki oli silloinkin hyväosaisia, mutta vähän.

Meilläpäin kaikki oli köyhiä, mutta oli yhteisöllisyyttä. Pidettiin toisistamme huolta. Sen avulla jaksettiin.

No, mutta nyt moni on saanut teistä omakotitaloja, mökkejä, sijoitusasuntoja, veneitä, autoja, ulkomaanmatkoja jne. Moni alkoi rakentamaan jo 20-vuotiaana uutta taloa.

Ai MONI?  

Ei yksikään.  Ellei ole ollut kysymyksessä joku rahakkaan suvun vesa.  Tavallisista jampoista ei kukaan.

Pysytään nyt edes jotenkin asiassa.  

Suurimmalla osalla meistä ei kenelläkään ole ollut koskaan muuta kuin korkeintaan se talo ja auto.  Nekin kovan työn takana.  Kaikenmaailman kälysissä omakotitalojen yläkerroissa ja vuokrayksiöissä sitä elämää alettiin ja säästämällä kerättiin alkupääomaa lainaa varten.  Minun mies ajoi mopolla töihin ja takaisin kymmenen vuotta, ennen kuin ostettiin ensimmäinen auto.  Sekin vanha rutku.  Ei se nyt NIIIN helppoa ole ollut, kuin nyt luullaan.

Taidat asua Helsingissä. Meidän kaupungissa suurimmalla osalla eläkeläisistä on nuo eikä tarvitse kuin omaa sukua katsoa.

Missähän eläkeläisten paratiisissa asut?  Jos kerran suurimmalla osalla heistä on nuo kaikki, siis omakotitalo, kesämökki, vene, auto ja sijoitusasunto tai useampikin.  Lisäksi käyvät kaiken aikaa ulkomailla.

Minä en asu Helsingissä, vaan ihan tavallisella teollisuuspaikkakunnalla.  Täällä on paljon eläkeläisiä, joilla ei ole edes sitä omaa asuntoa.  Vuokralla asuvat, korkeintaan on auto, mutta hyvin vanhoilla ei enää sitäkään.   Voi tuolla syrjemmällä asuvilla olla soutuvene.  Ulkomaanmatkoja tekevät kenties eläkejärjestöjen kautta, saavat valmiiksi räätälöityjä ns. eläkeläismatkoja, niitäkö kadehditte?

Monilla kahdeksankymppisillä jo terveys rajoittaa matkustelemista, ja hyvin pienillä eläkkeillä elävät ei edes pysty kustantamaan mitään matkoja itselleen.  

Jos olet varakkaasta suvusta, niin ole onnellinen.  Ehkä sinullekin sieltä sitten jotain aikanaan tipahtelee, jos kerran vanhempasikin tai isovanhempasi on niin rikkaita.  

Tottakai aina on niitä varakkaita eläkeläisiä, mutta ei pidä yleistää.  Aina on olemassa se toinen puoli ja heitä yleensä vielä enemmistö.  

Ja miksi kadehtia eläkeläisen omakotitaloa, jos se kerran on vain joku homerötiskö, niin kuin täällä on väitetty?

Eläkeläiset on Suomen rikkain sukupolvi, asia on tutkittu ja löytyy artikkeleita netissä. Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

On meitä tosiaan syytä kadehtia. Kertokaa vapaasti kateuden tunteestanne, Voidaan vaikka järjestää eläkeläisiä kadehtevien festivaalit,

No, jos joudut hoitokotiin niin eläkkeestäsi vain 6 kuukautta otetaan omistusasuntosi kulut huomioon, sen jälkeen laskut menee ulosottoon jos ei sinulla ole tilillä rahaa mistä maksaa asunnon kulut kun koko eläke menee hoitokodille.

Parempi olla rikas ja terve kuin köyhä ja sairas

Kyllä mutta, että tulonsiirroilla toisten piikkiin, ilman omaa panosta on törkeää ja röyhkeää.

Ei ollenkaan röyhkeää. Meidän huippukorkea elintaso perustuu eläkekusetukseen. Köyhät kyykkyyn.

Onhan se röyhkeää elää toisen siivellä ihan tarkoituksella. Tietty elintaso mahdollisti eläkekusetuksen ei päin vastoin. Toki sinun päinvastoin maassa on eri fysiikan lainalaisuudet. On huomattu. Vastuu kannetaan vain omalle ikäluokalle ja muita

Vastuu ja rahat kannetaan vain omalle ikäluokalle muuten vastataan vain puhelimeen nyt ja ikuisesti. Amen

Olisi suuret ikäluokat pulassa ja tätä periaatetta noudattaisi muutkin. Ison määränsä vuoksi suuret ikäluokat pystyivät näin tekemäänkin. Muilla esteeksi tulisi ihan etiikka. On ennen on että muut ikäluokat ovat parempia ihmisiä, eivätkä ajattele näin.

Miten niin muille tulisi esteeksi IHAN ETIIKKA?

En näe etiikkaa siinä, että vanhuksilta halutaan eläkkeet minimiin tai kokonaan pois ja uhotaan, ettei heitä kukaan hoida sitten kun tulevat toimintakyvyttömiksi jne.  Saati että nämä haukkumiset nuoremmilta mitenkään noudattaisivat eettisiä periaatteita.

Sitä olisi pitänyt ajatella aikanaan, ennen kuin päätitte alkaa elämään muiden piikkiin. Olisitte itse säästäneet eläkkeet ja maksaneet tyel-maksuja. Tässä halutaan sama oikeus kuin teillä oli.

Kyllä haluan leikata suurilta ikäluokilta eläkettä, koska he sitä niin vähän itse maksoivat. Siitä eläkelusetuksesta kaikki kauna kumpuaa.

Ette te osaa edes leikata mitään, me sentään Lipposen kanssa leikkasimme. Te onnettomat vellihousut.

Antaa hänen haluta ihan vapaasti, ei vaan tyypin halut vaikuta mihinkään.Väärä taktiikka, heh, uhota vauvapalstalla.

Olen sanonutkin, että ei minulla tässä ole kuviossa ole merkitystä. Sama kuin yhdellä suolakiteellä lihakeitossa.

Palstassa ei ole sinällään vikaa. Taitaa olla suosituin yleinen keskustelupalsta ja iltasanomat ohjaa sivustolle linkillä. Sanasta uho olen myös eri mieltä. Esim Lissu uhoaa lopettavansa täällä tai ignooraavansa minut, mutta se jää vain uhoksi, eli ei toteudu. Väärää verbiä käytät.. palikkahan se siellä vai?

Miten niin väärää verbiä käytän? Käytän ihan sitä verbiä mitä haluan. Voihan se sinun mielestä olla väärä verbi, mutta minun mielestä taas oikea. Siinä mielessä, että on todella uhoamista kun tykittät altuiseen eläkekusetuksesta, olikos se nyt kesäkuusta lähtien? Ehkä vähempikin uhoaminen riittäisi.

Koska käytät väärää verbiä. Ei autoakaan pyöräillä vaan ajetaan. Uhoilu on esim että väittää tekevänsä jotain mitä ei tee. ( kuten Lissu) katteetonta sanomista. on selvää että käytät mitä verbiä haluat, mutta onko mieltä käyttää vääriä sanoja, on eri sitten kysymys. Taitaa se nimimerkkisi palikka, mitä unohdat käyttää , sopia sinulle kuitenkin ihan hyvin.

En käytä. Turha Palikan palikoida siellä, et ymmärrä suomenkieltä, jota voidaan käyttää tapauksesta riippuen sarkastisesti esim, ja fiksut ihmiset kyllä ymmärtävät

tarkoituksen.Turha tietenkin yrittää selittää jollekin jonka käsityskyky on hieman rajoittunut, eli en selitä enää, ei mene kuitenkaan perille. Jatka rauhassa palikointia. Toki kyllä autoa pyöräillään, jos ymmärrät mitä tarkoitan.No et ymmärrä, ei se mitään.

Kolme kertaa ollaan käyty sama keskustelu kun käytät vääriä sanoja . Siitä pitäisi pystyä päättelemään jopa sinunkin, että sinulla se käsityskyky on lujilla ja tämä tekee sinut nimimerkkisi palikan kaltaiseksi. Se on sinulla hyvin onnistunut valinta. toinen voisi olla se boomer fan-club

Tapasi mukaan et pysty lopettamaan, yrität olla niin fiksu ja nokkela, mutta siihen et pysty kuitenkaan vaikka kuinka yrität.No voithan yrittää seuraavat muutaman kuukauden.Sinä et ymmärrä mitään minun käsityskyvystäni, palikka. Vaikka kuinka yrittäisit ihan loputtomiiin.

Mikä pelle,heh.

En ole aikonutkaan lopettaa toisin kuin monet jotka ovat sitä " uhonneet" katsos sitä se uhoaminen on. Katteetonta puhetta. Koska tunnistat noita elementtejä tekstistäni, niitä siinä sitten täytyy olla yritin tai en. Ymmärrän käsityskyvystäsi sen mitä tulee täällä ilmi. Eli käytät vääriä sanoja väärissä yhteyksissä. Muuta en ole väittänyt. Sen sijaan olen kehunnut että osasit valita itsellesi hyvä nimimerkin. Palikka. Sopii hyvin.

Et aio lopettaa ressukka, koska et pysty.

Väärin tulkittu mitä olen kirjoittanut, mutta minkäs minä sille voin, että sinä et ihan kaikkea ymmärrä. Ihan sama minulle.Minähän kirjoittelen ilman nimmaria, taas olet siis väärin tulkinnut. Jos palikka nyt niin kauheasti haluaisit että valitsen itselleni nimmarin, se olisi esim tällainen ” Sweet Princess”. Ymmärrän että jotain hyvin fiksua taas töräytät vastauksesksi, joo kivat naurut sen päälle!

Et sinäkään näemmä lopeta. Erona on, että minä olen sanonut jatkavani jos ketju vain jatkuu. Niin et ymmärrä sanojen merkitystä ihan optimaalisella tavalla . Ne menettää merkityksensä väärinkäytettäessä. Sanojen merkitykset on kuitenkin sovittu ja vakiinnutettu.

Kaikkea ei ymmärrä kukaan. Prinsessako sitten ymmärtää? Pois lukien tietysti jotkut merkitykset. Jos minun ymmärtämättömyyteni olisi sinulle samantekevää, et kinastelisi siitä kanssani. Sweet princess boomer-fan... vähän pitkähkö, mutta ei se tarvitse kuin kerran kirjoittaa nimimerkkikenttään.

Älä höpötä mitään minun ymmärryksestäni, jos itse ymmärtäisit paremmin, olisit tajunnut, että ihan tarkoituksella ajattelin kääntää ketjun juttua hieman ”sweetimmäksi” hönöilyn ja palikoinnin sijaan. Mutta eihän se tietenkään mennyt perille.

En kinastele kanssasi, kerroin vain mielipiteeni.Sinähän voit tietenkin olla ihan mitä mieltä tahansa.

Kerron vielä senkin että en ole mikään boomerfani, mutta kunnioitan vanhempia ihmisiä ja hyviä käytöstapoja. Sinähän saat käyttäytyä minun puolestani kuinka moukkamaisesti ja ilkeästi tahansa , ongelmahan on omasi.

No ei sinunkaan käytöstavat nyt mihinkään koulukirja esimerkiksi kelpaa😅 ja toden totta, enpä tosiaan ymmärtänyt , että yritit kääntää keskustelua sweetimmäksi. Nyt kyllä jäin todella kiinni! Niin hyvin sen osasit kyllä peitellä.

Niin sitä tosiaan luulisi, että se olisi vain minun ongelma, mutta täällä sinä vaan kinastelet , että eipäs juupas. Tässäkin asiassa osaat kyllä kirjoituksillasi peittää todelliset tarkoitusperäsi, on se siksi harhaanjohtavaa.

Enpä ole varsinaisesti omaa käytöstäni kehunutkaan. Kas kun et alkanut narisemaan sanojen merkityksistä taas; sweetimpää, palikointia, hönöilyä. Siis olivat sinun mielestäsi tässä yhteydessä oikeita eikä vääriä niin kuin” uhota” aikaisemmin. Usko nyt en minä kinaile, puhuin vain asiaa, itse kinastelet, vähän samaan tapaan kun jotkut morkkaavat toisten kirjoitusvirheitä.

Sweet Princess

Et ole kehunut, mutta niin olettaisi, jos toista moitit samaisesta asiasta. " kuinka näet rikan veljesi silmässä, kun omassa silmässäsi on malka".  siinä on vähän tuota suurten ikäluokkien mentaliteettiä. Vaaditaan toisilta jotain mitä itse ei tee.

Eipäs juupas tyylinen kirjoittelu on kinastelua, joten en tiedä mitä kinasteltavaa siinä edes on.

Suuren ajattelijan henkevää viestittelyä. Jatko - osa seuraa pian vuoren varmasti.heh heh.

Vierailija
11322/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei vastaa eläkeasiantuntijalle, vastaa sitten itse itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11323/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pian 70-v taivaanrannan maalari. Oon tehny joskus vap.ehtoistä kahvipalkalla. Kyl minusta maailma on menny huonompaan suuntaan. Korona sen kun jatkaa kulkuaan. Päätän tekstin ennen oli ennen mutta nyt on nyt..

Vierailija
11324/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei vastaa eläkeasiantuntijalle, vastaa sitten itse itselleen.

Mutta kun aina lopulta vastaa🤷‍♂️

Vierailija
11325/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hönön fani on haukkunut vuokralla asuvat. Moni vaihtaakin vuokrataloyhtiöön, monen sijoittajan asunto on tyhjä, ei toimi velkavipu.

Kyllä tulee perillisille maksamista, kun perinnöksi tulee valesokkelitalo ja parin sijoitusasunnon yhtiövastike + rahoitusvastike.

Onpa se hyvä kun ei tule perintöjä, ei tule sitten niin paljon sitä maksamista.Mikä oivallus, onpa hieno!

Juu, ei käy kateeksi perillisiä muuttotappio kaupungeissa.

Tällä palstalla kylläkin kaikki ovat kateellisia kaikille.

Vierailija
11326/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hönön fani on haukkunut vuokralla asuvat. Moni vaihtaakin vuokrataloyhtiöön, monen sijoittajan asunto on tyhjä, ei toimi velkavipu.

Kyllä tulee perillisille maksamista, kun perinnöksi tulee valesokkelitalo ja parin sijoitusasunnon yhtiövastike + rahoitusvastike.

Onpa se hyvä kun ei tule perintöjä, ei tule sitten niin paljon sitä maksamista.Mikä oivallus, onpa hieno!

Boomerin jälkeläisten asioita voi vaikeuttaa digitalisoimalla ja ostamalla ulkomaisia elintarvikkeita. 42 000 eurolla ei paljoa isolla kirkolla juhlita.

Vierailija
11327/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se on vain sinun pohjattomasta narsismista johtuvaa kuvitelmaa.

Vierailija
11328/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei ole perillisiä hänellä on vain jälkeläisiä

Vuokralla asuville riittää yksi perintöasunto, tukia ei saa kahteen.

Kannattaa siis pysyä väleissä niiden suurten ikäluokkien vanhempiin. Ja olla kiitollinen. 

Jos asuisivat vuokralla kuten hönö, ei tulisi perintöä.

Eläkkeensä varastanut siis halveksii vuokrakasarmilaisia? Äänestän eläkkeisiin leikkauksia vaativaa vuoden 2023 eduskuntavaaleissa.

Vierailija
11329/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se on vain sinun pohjattomasta narsismista johtuvaa kuvitelmaa.

Juu tosiaan, olen feikkinarsisti.

Vierailija
11330/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peksujeff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo 59v tieto on peräisin?

Tilastokeskuksen mukaan v2010, jolloin suuret ikäluokat olivat 61-65 vuotiaita (45-49 syntyneet), näistä eläkeläisiä oli 63%. 65 vuotiaitakin oli työelämässä vielä 12% ja 61vuotiaista 58%.

Eläkkeellejäänti-iän odote 25-vuotiaalle oli vielä vuonna 2009 alle 60 vuotta. Vuonna 2009 ensimmäinen suurista ikäluokista (1946) oli 63-vuotias. Nyt eläkkeellejäänti-iän odote on noussut 62 vuoteen ja sen on arvioitu nousevan noin kuukaudella per ikäluokka.

Tilanteen hahmottamista teillä joillakin vaikeuttaa selvästi se, että te ette ymmärrä eläkkeellejäänti-iän odotteen nousevan iän myötä. Odote 25-vuotiaalle on tietenkin paljon alempi kuin 50-vuotiaalle, eroa on lähes kaksi vuotta, koska 50-vuotiaana jo yllättävänkin iso osa ikäluokasta on jäänyt varhais- tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa hävittäjälentäjistä ja balettitanssijoista taitaa olla tuolloin jo virkaeläkkeellä.

Toki eläkkeellejäänti-iän mediaani Suomessa on tällä hetkellä 63 vuotta. Se tarkoittaa siis ikää, jolloin ikäluokan keskimmäinen jää eläkkeelle. Sekin ikä on kasvamassa, koska suuret ikäluokat järjestivät itsensä aikaisin eläkkeelle ja nyt heitä myöhemmin syntyneiden eläkkeellejäänti-ikää ollaan nostamassa vuosi vuodelta.

Mediaani ei kuitenkaan ole sama kuin keskiarvo. Ne harvat pitkään töissä jatkavat eivät nosta keskiarvoa kovin paljon verrattuna suureen määrään ennen virallista eläkeikää eläkkeelle jääneitä.  Työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien suuren määrän voi sanoa olevan jopa kansantaloudellinen ongelma.

Jos olisin suurten ikäluokkien edustaja, en alkaisi jupista näistä asioista, koska minkä tahansa tilaston tai laskelman mukaan heille on järjestetty suhteellisesti paremmat eläkkeet suhteellisesti paljon pienemmillä eläkevakuutusmaksuilla kuin heitä myöhemmin syntyneille. Mutta kuten tämäkin palsta näyttää, ihmisen on hyvin vaikea ymmärtää olevansa etuoikeutetussa asemassa. Suurilla ikäluokilla on aikaa notkua täällä palstoilla vinkumassa muka huonoa kohteluaan vajavaisin tiedoin ja ilmeisen vajavaisella ymmärryksellä.

Anteeksi yleistykseni. Se oli retorinen tehokeino. Suurin osa suurten ikäluokkien edustajista on suhteellisuudentajuista ja oikeudentuntoista väkeä, joka on kasvattanut Suomen hyvinvointia ahkerasti ja ansainnut eläkeoikeutensa (vaikka onkin maksanut eläkevakuutusmaksuja paljon vähemmän kuin nuoremmat). Moni minulle rakas ihminen on suurten ikäluokkien edustaja. Mutta esim. Kimmo Kiljunen ei ole minulle rakas vaan äärimmäisen itsekkyyden ilmentymä. Eläkeläisköyhyyden vähentämiseen hänen konstinsa eivät sovi.

Ok, mutta enpä niele tuota korostettua väitettä. Mielestäni tälläkin palstalla on tuon ikäluokan edustajia notkumassa vähäinen määrä, verrattuna muihin ikäryhmiin. Eivätkä he ole vinkumassa huonoa kohteluaan. Asiattomuuksiin vastataan yleensä samalla mitalla ja samoin tehokeinoin. Onhan moni antanut ihan asiallista vastinetta. Mutta koko sukupolvi ja heidän elämäntapansa on halveerattu ala-arvoisesti näiden ahkerien palsta-asujien toimesta. Eivätkä nuo ole ymmärtääkseni suuria ikäluokkia.

On siis toteutunut se ikiaikainen totuus: "niin metsä vastaa, kuin sille huudetaan"

Ja samanlaista ahneeksi ja porsastelijoiksi haukkujia löytyy kyllä muiltakin palstoilta aina kun eläkkeistä on kyse. Samanlaista retoriikkaa ja alatyylistä kommentointia. Ja käsittääkseni tuohon ei syyllisty suinkaan nuoriso, eikä huono-osaiset. Kyllä he ovat enimmäkseen keski-ikäisiä, hyvätuloisia miehiä.

Persuilta omaksuttu tyylikeinot ja käytöstavat, äärikapitalisteilta arvot. 

Kommenteista huokuu katkeruus omia vanhempia kohtaan, ja tuo asenne on heillä laajentunut koskemaan koko ikäluokkaa. Anteeksipyyntöä vaaditaan. Kuka olisi se kaikkia edustava henkilö julkisesti katumaan? Kiljunenko? 

Hyvä alku , että joku reilusti myöntäisi että ei tämä nyt mennyt ihan reilusti teitä nuorempia kohtaan. Mutta ei. Suurten ikäluokkien on ihan mahdotonta myöntää mitään virhettä . Asenne koskee nimenomaan juuri koko ikäluokkaa kollektiivina.

Haukkumisesta yms. Suuret ikäluokat sen on aloittaneet, heille niin mielekkäällä pulamössöttelyllä ja itsekehulla kuinka he ovat yksin tehneet kaiken. Siitä seuraa sitten vastareaktio.

Ja ei ole tullut itsekriitiikkittömään mieleesi , että josko sillä ahneeksi haukkumisella onkin vinha perä? Kuitenkin totuus on , että elätte nuorempien piikkiin huomattavasti anteliaammalla eläkkeen karttumakertoimella , ilman että olisitte joutuneet itse maksaman niitä ja vieläpä aloittaen keski-iässä. Tällaiseltä ikäluokasta on niin Ironiaa kuulla pullamössöttelyä ja hurskastelua työstä ja ahkeruudesta. Ei siinä kyllä esimerkillä ole johdettu kun suuret ikäluokat eläkkeitään sai suunnitella.

En ole suurta ikäluokkaa, vanhempani ovat. Enkä heitä luokittelemiksi voi laskea. 

Kumma, kun noita aloituksia hurskasteluineen ja pullamössöttelyineen ei ole tälläkään palstalla mielestäni ollut. Sen sijaan niihin vedoten kyllä jatkuvasti syyllistetään tuota ikäpolvea. Harva heistä lapsiaan ja lastenlapsiaan alentaa. Päinvastoin.

Ymmärrän kyllä sen katkeruuden niitä omia halveksivia vanhempia kohtaan. Mutta aikuisten täytyy ymmärtää, että kyse on heistä, eikä kaikkia kategorisoida samaan kastiin. Sinulla on vain oma kokemuksesi. Kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen on toisten kokemusten vähättelyä.

Ja juu, kyllä pullamössö oli yleinen herkku 60-70 -luvuilla. Joten ketkähän tuon sanonnan ovatkaan keksineet. Olivat ahneita pullamössölle.

Ahneus? Jokainen haluaa maksimoida hyvinvointinsa. Kurjuutta ja köyhyyttä haluttiin poistaa kehittämällä koulutusta ja vanhuuden turvaa. Haettiin parasta, siihen aikaan mahdollista lopputulosta. Sitä mihin kaikki tähtää. Makua saatiin 80-luvulla, mutta yleismaailmallinen lama muutti suunnan 90-luvulla. 

Ahneus nyt? Hyväpalkkainen haluaa poistua eläkejärjestelmästä, saada eläkevakuutusmaksut itselleen sijoitettavaksi, muista viis. Tippainssit laskeskelevat saataviaan, 750 000 euroa tulisi itse sijoitettuna ilman pakollisia eläkemaksuja. Tuotahan ei ikinä ehdi eläkkeellä saamaan. Kun mehän ei sairastuta eikä vammauduta saati syrjäydytä, superihmiset.

Ja ketkä tähän ovat syyllisiä. Nuo suuret ikäluokat, jotka eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja. Entä jos olisivat maksaneet?? Miten asiat olisivat paremmin? Pienistä ansioista eivät suuremmatkaan eläkemaksut olisi liiemmin rahastoja kartuttaneet. 

Keski-iässä eläkkeelle? Ehkä se nyt lasketaan keski-iäksi, joten miksi itkette eläkeiän siirtymistä. Ja tuo superkarttumatkin oli yli 63-vuotiaille, ei niille keski-ikäisille. Ja se poistettiin 2017. Suurten ikäluokkien toimesta???

On niitä nuorempien vähättelyjä tälläkin palstalla usein, mutta ennemminkin kyse on vuosikymmenien perinteestä. 

Haluan pitää ( ahnehtia ) sen mitä itse ansaitsen ja päättää itse rahoistani. Eläkeläiset ahnehtii minun rahojani. Siinä se ratkaiseva ero. Lisäksi se että itse he eivät olleet valmiita näihin samaisinn tyel-maksuihin. Minun on vaikea ymmärtää miten tällainen epäreilu asetelma on joillekin niin samantekevää.  Nettosaajista tietenkin se on, mutta sinäkin teet tässä kuviossa persnettoa ja pahasti.

Hieman myös ihmettelen viimeisen kysymyksen mielekkyyttä. Eikö se ole aika ilmeistä? Eläkerahastossa olisi enemmän pääomaa ja se vähentäisi nykyisiä tyel-maksuja. Lisäksi tietenkin periaatteellinen kysymys, että miksi sukupolvelta joka hyötyy eniten, vaadittiin vähiten.

Siellä järjen riemuvoitto taas keuhkoaa ahneena joitain maksujaan. Etkö mitenkään voi ymmärtää, että et pysty vaikuttamaan veroihisi ja maksuihisi, vaikka kuinka itkisit ja rähjäisit täällä.

Järjestelmää on ihan turha vastustaa tässä vaiheessa kun se on jo päätettyja todennettu.

Sehän paistaa jo kilometrien päähän että olet aivan tolkuttoman kateellinen eläkeläisille, mitä sitä jatkuvasti toitottelet. Itseäs vain rasitat, stressaamalla asioista, joihin et ainakaan tuolla menetelmällä pysty vaikuttamaan. Helpottaisi vähä.n oloasi, jos soisit eläkeläisten elää loisteliasta ja yltäkylläistä elämäänsä ilman kateuttasi.

Hän on jo vuoden vuodattanut katkeruuttaan tänne. Hän uskoo muutokseen kun jaksaa vielä muutaman vuoden

Ja sinä ryppyperse juoruilijan luonteen omaavana tykkäät seurata lian heittoa. Omatuntoahan sinulla ei ole, joten tuskin mielenkiintosi siitä johtuu.

Vierailija
11331/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole enää. Sekös sinua hatuttaa. Kryptobuumista osattomatkaan ei tee enää palkkaorjia lomittajiksi tai hoitajiksi. Toivottavasti joku kryptolla rikastunut katkera vanhapoika ostaa perintösi ja rakentaa sen tilalle paskahuusin.

Vierailija
11332/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurinta asumistukea saa tietenkin henkilöön suhteutettuna poromies ja tukijussi. Monen utsjokilaisen tai pohjalaisen kakara kirjaimellisesti hoitaa opintonsakin muiden taskuista otetuilla rahoilla.

Vierailija
11333/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peksujeff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan v2010, jolloin suuret ikäluokat olivat 61-65 vuotiaita (45-49 syntyneet), näistä eläkeläisiä oli 63%. 65 vuotiaitakin oli työelämässä vielä 12% ja 61vuotiaista 58%.

Eläkkeellejäänti-iän odote 25-vuotiaalle oli vielä vuonna 2009 alle 60 vuotta. Vuonna 2009 ensimmäinen suurista ikäluokista (1946) oli 63-vuotias. Nyt eläkkeellejäänti-iän odote on noussut 62 vuoteen ja sen on arvioitu nousevan noin kuukaudella per ikäluokka.

Tilanteen hahmottamista teillä joillakin vaikeuttaa selvästi se, että te ette ymmärrä eläkkeellejäänti-iän odotteen nousevan iän myötä. Odote 25-vuotiaalle on tietenkin paljon alempi kuin 50-vuotiaalle, eroa on lähes kaksi vuotta, koska 50-vuotiaana jo yllättävänkin iso osa ikäluokasta on jäänyt varhais- tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa hävittäjälentäjistä ja balettitanssijoista taitaa olla tuolloin jo virkaeläkkeellä.

Toki eläkkeellejäänti-iän mediaani Suomessa on tällä hetkellä 63 vuotta. Se tarkoittaa siis ikää, jolloin ikäluokan keskimmäinen jää eläkkeelle. Sekin ikä on kasvamassa, koska suuret ikäluokat järjestivät itsensä aikaisin eläkkeelle ja nyt heitä myöhemmin syntyneiden eläkkeellejäänti-ikää ollaan nostamassa vuosi vuodelta.

Mediaani ei kuitenkaan ole sama kuin keskiarvo. Ne harvat pitkään töissä jatkavat eivät nosta keskiarvoa kovin paljon verrattuna suureen määrään ennen virallista eläkeikää eläkkeelle jääneitä.  Työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien suuren määrän voi sanoa olevan jopa kansantaloudellinen ongelma.

Jos olisin suurten ikäluokkien edustaja, en alkaisi jupista näistä asioista, koska minkä tahansa tilaston tai laskelman mukaan heille on järjestetty suhteellisesti paremmat eläkkeet suhteellisesti paljon pienemmillä eläkevakuutusmaksuilla kuin heitä myöhemmin syntyneille. Mutta kuten tämäkin palsta näyttää, ihmisen on hyvin vaikea ymmärtää olevansa etuoikeutetussa asemassa. Suurilla ikäluokilla on aikaa notkua täällä palstoilla vinkumassa muka huonoa kohteluaan vajavaisin tiedoin ja ilmeisen vajavaisella ymmärryksellä.

Anteeksi yleistykseni. Se oli retorinen tehokeino. Suurin osa suurten ikäluokkien edustajista on suhteellisuudentajuista ja oikeudentuntoista väkeä, joka on kasvattanut Suomen hyvinvointia ahkerasti ja ansainnut eläkeoikeutensa (vaikka onkin maksanut eläkevakuutusmaksuja paljon vähemmän kuin nuoremmat). Moni minulle rakas ihminen on suurten ikäluokkien edustaja. Mutta esim. Kimmo Kiljunen ei ole minulle rakas vaan äärimmäisen itsekkyyden ilmentymä. Eläkeläisköyhyyden vähentämiseen hänen konstinsa eivät sovi.

Ok, mutta enpä niele tuota korostettua väitettä. Mielestäni tälläkin palstalla on tuon ikäluokan edustajia notkumassa vähäinen määrä, verrattuna muihin ikäryhmiin. Eivätkä he ole vinkumassa huonoa kohteluaan. Asiattomuuksiin vastataan yleensä samalla mitalla ja samoin tehokeinoin. Onhan moni antanut ihan asiallista vastinetta. Mutta koko sukupolvi ja heidän elämäntapansa on halveerattu ala-arvoisesti näiden ahkerien palsta-asujien toimesta. Eivätkä nuo ole ymmärtääkseni suuria ikäluokkia.

On siis toteutunut se ikiaikainen totuus: "niin metsä vastaa, kuin sille huudetaan"

Ja samanlaista ahneeksi ja porsastelijoiksi haukkujia löytyy kyllä muiltakin palstoilta aina kun eläkkeistä on kyse. Samanlaista retoriikkaa ja alatyylistä kommentointia. Ja käsittääkseni tuohon ei syyllisty suinkaan nuoriso, eikä huono-osaiset. Kyllä he ovat enimmäkseen keski-ikäisiä, hyvätuloisia miehiä.

Kommenteista huokuu katkeruus omia vanhempia kohtaan, ja tuo asenne on heillä laajentunut koskemaan koko ikäluokkaa. Anteeksipyyntöä vaaditaan. Kuka olisi se kaikkia edustava henkilö julkisesti katumaan? Kiljunenko? 

Hyvä alku , että joku reilusti myöntäisi että ei tämä nyt mennyt ihan reilusti teitä nuorempia kohtaan. Mutta ei. Suurten ikäluokkien on ihan mahdotonta myöntää mitään virhettä . Asenne koskee nimenomaan juuri koko ikäluokkaa kollektiivina.

Haukkumisesta yms. Suuret ikäluokat sen on aloittaneet, heille niin mielekkäällä pulamössöttelyllä ja itsekehulla kuinka he ovat yksin tehneet kaiken. Siitä seuraa sitten vastareaktio.

Ja ei ole tullut itsekriitiikkittömään mieleesi , että josko sillä ahneeksi haukkumisella onkin vinha perä? Kuitenkin totuus on , että elätte nuorempien piikkiin huomattavasti anteliaammalla eläkkeen karttumakertoimella , ilman että olisitte joutuneet itse maksaman niitä ja vieläpä aloittaen keski-iässä. Tällaiseltä ikäluokasta on niin Ironiaa kuulla pullamössöttelyä ja hurskastelua työstä ja ahkeruudesta. Ei siinä kyllä esimerkillä ole johdettu kun suuret ikäluokat eläkkeitään sai suunnitella.

En ole suurta ikäluokkaa, vanhempani ovat. Enkä heitä luokittelemiksi voi laskea. 

Kumma, kun noita aloituksia hurskasteluineen ja pullamössöttelyineen ei ole tälläkään palstalla mielestäni ollut. Sen sijaan niihin vedoten kyllä jatkuvasti syyllistetään tuota ikäpolvea. Harva heistä lapsiaan ja lastenlapsiaan alentaa. Päinvastoin.

Ymmärrän kyllä sen katkeruuden niitä omia halveksivia vanhempia kohtaan. Mutta aikuisten täytyy ymmärtää, että kyse on heistä, eikä kaikkia kategorisoida samaan kastiin. Sinulla on vain oma kokemuksesi. Kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen on toisten kokemusten vähättelyä.

Ja juu, kyllä pullamössö oli yleinen herkku 60-70 -luvuilla. Joten ketkähän tuon sanonnan ovatkaan keksineet. Olivat ahneita pullamössölle.

Ahneus? Jokainen haluaa maksimoida hyvinvointinsa. Kurjuutta ja köyhyyttä haluttiin poistaa kehittämällä koulutusta ja vanhuuden turvaa. Haettiin parasta, siihen aikaan mahdollista lopputulosta. Sitä mihin kaikki tähtää. Makua saatiin 80-luvulla, mutta yleismaailmallinen lama muutti suunnan 90-luvulla. 

Ahneus nyt? Hyväpalkkainen haluaa poistua eläkejärjestelmästä, saada eläkevakuutusmaksut itselleen sijoitettavaksi, muista viis. Tippainssit laskeskelevat saataviaan, 750 000 euroa tulisi itse sijoitettuna ilman pakollisia eläkemaksuja. Tuotahan ei ikinä ehdi eläkkeellä saamaan. Kun mehän ei sairastuta eikä vammauduta saati syrjäydytä, superihmiset.

Ja ketkä tähän ovat syyllisiä. Nuo suuret ikäluokat, jotka eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja. Entä jos olisivat maksaneet?? Miten asiat olisivat paremmin? Pienistä ansioista eivät suuremmatkaan eläkemaksut olisi liiemmin rahastoja kartuttaneet. 

Keski-iässä eläkkeelle? Ehkä se nyt lasketaan keski-iäksi, joten miksi itkette eläkeiän siirtymistä. Ja tuo superkarttumatkin oli yli 63-vuotiaille, ei niille keski-ikäisille. Ja se poistettiin 2017. Suurten ikäluokkien toimesta???

On niitä nuorempien vähättelyjä tälläkin palstalla usein, mutta ennemminkin kyse on vuosikymmenien perinteestä. 

Haluan pitää ( ahnehtia ) sen mitä itse ansaitsen ja päättää itse rahoistani. Eläkeläiset ahnehtii minun rahojani. Siinä se ratkaiseva ero. Lisäksi se että itse he eivät olleet valmiita näihin samaisinn tyel-maksuihin. Minun on vaikea ymmärtää miten tällainen epäreilu asetelma on joillekin niin samantekevää.  Nettosaajista tietenkin se on, mutta sinäkin teet tässä kuviossa persnettoa ja pahasti.

Hieman myös ihmettelen viimeisen kysymyksen mielekkyyttä. Eikö se ole aika ilmeistä? Eläkerahastossa olisi enemmän pääomaa ja se vähentäisi nykyisiä tyel-maksuja. Lisäksi tietenkin periaatteellinen kysymys, että miksi sukupolvelta joka hyötyy eniten, vaadittiin vähiten.

Siellä järjen riemuvoitto taas keuhkoaa ahneena joitain maksujaan. Etkö mitenkään voi ymmärtää, että et pysty vaikuttamaan veroihisi ja maksuihisi, vaikka kuinka itkisit ja rähjäisit täällä.

Järjestelmää on ihan turha vastustaa tässä vaiheessa kun se on jo päätettyja todennettu.

Sehän paistaa jo kilometrien päähän että olet aivan tolkuttoman kateellinen eläkeläisille, mitä sitä jatkuvasti toitottelet. Itseäs vain rasitat, stressaamalla asioista, joihin et ainakaan tuolla menetelmällä pysty vaikuttamaan. Helpottaisi vähän oloasi, jos soisit eläkeläisten elää loisteliasta ja yltäkylläistä elämäänsä ilman kateuttasi.

Joku aika sitten olisin pitänyt korjausliikettä lähes mahdottomana. Nykyään sentään asiasta puhutaan mediassa viikoittain jos ei päivittäin. Oli asia mikä hyvänsä , niin tuo nyt on vihoviimeinen asenne, että luovuttaa täysin ja täysin passiivisena uhrina fatalistisesti elää kohtaloaan. Se on suorastaan slaavilaistamentaliteettia.

Kuten olen sanonut asia on periaatteellinenkin , enkä todella soisi suurten ikäluokkien elävän muiden piikkiin ilman omaa ansiotaan. Miksi edes pitäisi? Minulle riittäisi, että saisin saman mitä tulee tyel-maksuihin kuin suuret ikäluokat, silti heille jäisi minua kymmenenvuotta aikaisempi eläke-ikä ja anteliaampi karttumakerroin. Mokomille vapaamatkustajille.

Näyttää että sinua stressaa minun mahdollinen stressini, ethän muuten kävisi noin kuumana. Lainaankin erästä, ei niin suurta ajattelijaa: " mitä sitä jatkuvasti toitottelet. Itseäs vain rasitat, stressaamalla asioista, joihin et ainakaan tuolla menetelmällä pysty vaikuttamaan" 

Ei se tyhmänä tajua ampuvansa omaan jalkaansa. Eläkeremontti on viimeistään 2024 eressä. Toivottavasti riittää puhti olla kuuntelemassa näiden itkuvirsiä. Hyperinflaatiota ei tule, mutta muuta kipua kylläkin. Pelkästään jo itkuista sähkön hinnasta ejakuloin. Siitä vaan 'hakkaamaan halkoja', kuten mielikuvituksellisessa nuoruudessa.

Vierailija
11334/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peksujeff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keski-iässä eläkkeelle? Ehkä se nyt lasketaan keski-iäksi, joten miksi itkette eläkeiän siirtymistä. Ja tuo superkarttumatkin oli yli 63-vuotiaille, ei niille keski-ikäisille. Ja se poistettiin 2017. Suurten ikäluokkien toimesta???"

Pakkohan sitä oli nostaa ja  kestävyysvajeen vuoksi. mm sillä maksellaan suurten ikäluokkien luomaa eläkejärjestelmää. Samasta syystä tyel-maksut ovat korkeat, että voidaan maksaa vapaamatkustajien elämää. Siksi itketään. En ymmärrä nyt logiikkaasi? 

Elättiboomerit.

Vierailija
11335/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alamainen kirjoitti:

Oon pian 70-v taivaanrannan maalari. Oon tehny joskus vap.ehtoistä kahvipalkalla. Kyl minusta maailma on menny huonompaan suuntaan. Korona sen kun jatkaa kulkuaan. Päätän tekstin ennen oli ennen mutta nyt on nyt..

Toivottavasti saat koronan.

Vierailija
11336/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peksujeff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän paistaa jo kilometrien päähän että olet aivan tolkuttoman kateellinen eläkeläisille, mitä sitä jatkuvasti toitottelet. Itseäs vain rasitat, stressaamalla asioista, joihin et ainakaan tuolla menetelmällä pysty vaikuttamaan. Helpottaisi vähä.n oloasi, jos soisit eläkeläisten elää loisteliasta ja yltäkylläistä elämäänsä ilman kateuttasi.

Hän on jo vuoden vuodattanut katkeruuttaan tänne. Hän uskoo muutokseen kun jaksaa vielä muutaman vuoden

Ja sinä ryppyperse juoruilijan luonteen omaavana tykkäät seurata lian heittoa. Omatuntoahan sinulla ei ole, joten tuskin mielenkiintosi siitä johtuu.

Ai sä kyylit toisten perseitä, hyi!

Vierailija
11337/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tulisi koronan sijaan joku oikea kulkutauti hävittämään tämän porukan ja siten pelastamaan Suomen eläkejärjestelmän.

Vierailija
11338/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa tulisi koronan sijaan joku oikea kulkutauti hävittämään tämän porukan ja siten pelastamaan Suomen eläkejärjestelmän.

Minkä porukan? Onko eläkejärjestelmä tärkein pelastettava asia?

11339/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilkaamme että näin tapahtuu.

Vierailija
11340/19991 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siis pysyä väleissä niiden suurten ikäluokkien vanhempiin. Ja olla kiitollinen. 

Jos asuisivat vuokralla kuten hönö, ei tulisi perintöä.

Eläkkeensä varastanut siis halveksii vuokrakasarmilaisia? Äänestän eläkkeisiin leikkauksia vaativaa vuoden 2023 eduskuntavaaleissa.

Eli itseltäsi leikataan eläkettä....hyvä hyvä. 

Koskaan ei tulla puuttumaan takautuvasti mihinkään, ne leikkaukset koskee vain ja ainoastann tulevia eläkkeitä, eikä ihan hetikohta vaikuta niihinkään. Kaikki joka esim. 15 v. kuluttua pääsee eläkkeelle voi olla täysin huoleti, heihinkään ei tulevat muutokset vaikuta tuontaivaallista, vielä vähemmän, eli ei mitenkään, jo nyt eläkkeellä oleviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi