Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on se että jos nykynuoret kun laitettaisiin sinne 60-70 luvulle niin tulisi tippa silmään kun ei olisi tietokoneita ja kännykkää mitä näprätä ja joutuisi kävelemään ilman skuuttia sinne pellolle hommiin.
Mikä ihmeen tarve on väittää että 60-70 luvulla elettiin niin että pääasiallinen toimeentulo oli kaskenpoltto sekä peltotyöt ja syömiseksi ei ollut muuta kuin nauriita? Se että on joskus koululaisena ollut mansikkapellolla ei tarkoita että on elämänsä viettänyt agraariyhteiskunnassa.
Kun otit samalla esille tuon teknologia- aspektin niin aikanaan varmaan kauppaketjun puutarhamyymälä- osastolle ei varmaankaan tarvinnut tehdä itsestään videoesittelyä kuten eräässä työpaikkailmoituksessa vaadittiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellä pumpulissa ja yltäkylläisyydessä kasvaneilla kolmenkymmenen ikävuoden molemmin puolin (25 - 35 -vuotiailla) olevilla ei ole oikein minkäänlaista motivaatiota rakentaa parempaa elämää itselleen. Perintöjä vain odotellaan, ja työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä haaveillaan. Toista oli sodan käyneillä ja heidän jälkikasvullaan.
Et voi pelata ihan täydellä korttipakalla, jos tosissasi luulet, että joku haaveilee työkyvyttömyyseläkkeestä! Kyseinen eläke on hiukan yli 600 euroa/kk ja vaikka siihen saa asumistuen päälle, jäädään köyhyysrajan alle eli n. 1000 euroon/kk. No, toisaalta kommenttisi kaltaista aivopierua ei voi kyllä odottaakaan keneltäkään muulta kuin omassa erinomaisuudessaan kylpevältä, toisten rahoilla loisivalta boomeriämmältä.
Minkälaisiin työpaikkoihin te kuvittelette työntekijöiden marssineen tuosta noin vaan? Oletteko varmoja, että teille kelpaisi nämä työpaikat? Päivähoitoa sitten ei ole, joten voitte palkata juuri sellaisen johon teillä on varaa. Synnytysloma on hurjat 9 viikkoa.
Tämä 60-luvulla, jolloin olen syntynyt.
Nämä teidän haukkumat boomerit ovat olleet rakentamassa tätä hyvinvointivaltiota sellaiseksi kuin se nyt on, mutta teillä ei näytä olevan hajuakaan siitä. Valittaa vaan osaatte. Itse osaan tuntea vain kiitollisuutta duunarivanhempiani kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.
Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.
Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.
Kylläpä se oli niin helppoa! Huoneen ja keittiön omakotitalossa (?), mökissä meitä asui vanhemmat ja 10 lasta ja se oli aivan normi lapsiluku 1950-luvulla. Eipä ollut mukavuuksia ja lapset osallistuivat mökin töihin aivan pienestä. Kaikilla ei ollut edes kenkiä, isällä satunnaisia tienestejä pikkutilan töiden lisäksi metsätöissä, soiden kuivatuksessa, rakennuksilla ja ts missä milloinkin.
Tiedän, että aloitus on provo, mutta suututtaa tällaiset ärsyttämis-mielessä tehdyt aloitukset. Sodan jälkeen elettiin vielä tosi niukasti, isät olivat sodan traumoista kärsiviä hermoraunioita. Useamman kerran hän ajoi koko katraan humalapäissään ulos ja turvaa haettiin naapureista. Ja tiedän, että oma tarinani (suuret ikäluokat) ei ole ainutlaatuinen.
Totta kai teillä on omat traumanne ja hankaluutenne, mutta ei se tarkoita sitä, että uusilla sukupolvilla ei olisi omia kirouksiaan. Pidätte kovaa meteliä noista vaikeuksista ja kurjuudesta, mutta samalla ignooraatte täysin sen, että ehkäpä se kaikki on jättänyt teihin jälkenne, jotka olette huomaamattanne periyttäneet omille lapsillenne? Ei toki läheskään aina samassa muodossa, jossa olette sen itse kokeneet, vaan jossakin uudessa muodossa. Jos asia on yhä noin arka, sitä ei selvästikään ole käsitelty (mikä on tyypillistä, horjuvaa mielenterveyttähän pidettiin aika tabuna asiana koko 90-lukukin, vasta joskus 2010-luvulla (lievien) mielenterveysongelmien stigma on alkanut hiljalleen hälventyä.
Töitä oli jokaiselle, joka halusi tehdä. Jos vain osallistui, sai osallisuuden kokemuksia. Tuokin on asia, jonka koette vain omasta näkökulmastanne, mutta et osoita minkäänlaista ymmärrystä tai empatiaa työttömyyttä kohtaan.
t. en ole AP, mutta allekirjoitan kyllä aloituksen ydinviestin, ihan saman huomion olen tehnyt monista suurten ikäluokkien edustajista
Kun suuret ikäluokat tulivat aikuisikään kaikille ei riittänyt Suomessa töitä. Maaseudulta muutettiin työn perässä Ruotsiin autoteollisuuden palvelukseen. Syrjäseutujen kylät autioituivat nuorten muuttaessa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuu kirjoitti:
Kaikilla ikäpolvilla omat huolensa ja ongelmansa. Nuorilla nykyään paljon mielenterveysongelmia. Se aiheuttaa syrjäytymistä ja yksinäisyyttä. Toivotaan fiksua väkeä päättäjien paikoille, että asiaan voitaisiin puuttua.
Vanhemmalla polvella on usein toinen jalka menneessä ajassa. Jos ei ole tekemisissä nuorempien kanssa, saattaa käsitys nykyajasta hämärtyä. Arvomaailma on usein erilainen, korostetaan omistamista ja perhettä. Kaikki saavat elää kuitenkin omaa elämäänsä kuten tahtovat. AEiköhän ihmisillä ole ollut aina isompia tai pienempiä ongelmia, mutta niistä ei ole samalla tavalla huudeltu ja valitettu. Koulussa ne vaikeammin sopeutuvat tapaukset siirrettiin tarkkailuluokalle ja vähälahjaisimmat apukouluun. Esimerkiksi ADHD:sta ei edes puhuttu 1980-luvulla, mutta nykyisin se tuntuu olevan jonkinlainen muotitermi.
Uskomaton kommentti. Sun mielestä on ok olla "valittamatta"; työnnetään vaan ongelmaiset lapset tarkkailuluokalle, apukouluun ja vaikka laitokseen. Poissa silmistä, poissa mielistä(kö)? Adhd:sta ei muuten puhuttu 1980-luvulla, koska silloin sille oli eri diagnoosi, josta puhuttiin kyllä.
Ylidiaknosointia, että jokaiselle käytöstavoiltaan puutteelliselle annetaan joku kirjainyhdistelmä häiriköinnin oikeutukseksi, eikä laiteta riehujia kuriin. Tarkkiksen/apukoulun käyneistä tuli sentään useimmista kunniallisia, itsensä ja perheensä työllä elättäviä suomalaisia, mutta näistä kirjainlapsista kakskymppisiä sairaseläkeläisiä.
Ei kannattaisi kyllä kommentoida mitään, kun ei edes tiedä mistä puhuu. Mitä sinä nyt ylipäätään yrität selität? Adhd ei ole käytöstapojen puutetta. Käytöstapojen puutteita ei diagnosoida, kun ylipäätään niihin tutkimuksiin on vaikea edelleen nykyäänkin päästä. Ensin puhut adhd:sta ja tarkkisluokista, nyt puhut tarkkisluokkalaisista kunniallisina ja kirjainyhdistelmät on häiriköitä ja sairaseläkeläisiä. Nykyään ei muuten ole erillisiä tarkkisluokkia, koska ei ole resursseja sellaisiin. Ja arvaas mitä, mun boomervanhemmallakin on kirjainyhdistelmä, olisi varmaan helpommalla päässyt, jos olisi aikanaan diagnosoitu ja autettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia putkahtelee tasaisin väliajoin.
Minulle tulee aina ekana mieleen, miksi olet niin katkera?
Omille vanhemmille?
En koskaan ajatellut eläkeläisiä ja heidän tulojaan nuorena ja töissä ollessani.
Eikä ystävänikään. Ei ollut minulta pois heidän eläkkeensä.
Oma eläke ikä 65,7 valtion hommissa. Ja jipii eläke melkein tuhat euroa kk.
Ei vanhempien perintöä, ei mökkiä, 15 v auto.
Mutta jos pahaa oloasi helpottaa haukkua meitä eläkeläisiä, niin antaa palaa.
Olen onnellinen, että lapsillani on työtä, puolisot, autot, asuntovelkaa ja koiria.
Matkustelevat, syövät ulkona, shoppailevat.
Eivät kadehdi minua, enkä minä heitä.
Terveisin 69 kadehdittava eläkeläinenEtkö sinä omahyväinen boomeri osaa lukea? Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella.
Epäilen ettei kukaan tällä palstalla roikkuva ole ollut päättämässä omista eläkkeistään sen enempää kuin devalvaatioista tai Suomen pankin koroista ja jos onkin niin yksin hän ei ole sitä pystynyt tekemään.
Kuvitteletteko te meidän muodostaneen jonkun hemmetin salaliiton a'la QAnon?
Kysyin ja olen kysynyt aiemminkin näissä lähes viikottaisissa katkeruuskokoontumisissa mitä te meiltä haluatte ?
Totuuskomissiota, anteeksipyyntöä ( mistä ? ), toverituomioistuinta ?Paskan länkyttämisen ja sankarinarratiivin lopetus, ainakin lähipiirissä.
Älä käytä liian hienoja sanoja, ei pelkän kansakoulun käynyt boomeri tiedä, mikä on narratiivi.
Niin kun boomeri joutui jo nuorena töihin, opiskella pystyivät silloin vain rikkaasta kodista tulevat, boomereille ei ollut mitään opintotukia, ja lainaakin piti ottaa yksityiseltä. Huonompi onni, ellei ollut rikasta sukulaista lainaamaan, sitten et vaan opiskellut.
Eikä taatusti ollut mahdollista elellä tuilla yksiössä niin että kaikki maksetaan, koko elämän ajan ellei työnteko hotsita.
Nyt ne jotka ei yhteiseen pöytään mitään ole tuoneet, kehtaavat valittaa.
Valtion takaamat opintolainat tuotiin kansan saataville 1969, opintoraha 1972. Ne ovat olleet sinullekin saatavilla, mutta uhriudu vielä lisää turhasta. Opiskelu on aina ollut Suomessa ilmaista, älä viitsi valehdella ettei sinulla muka ollut varaa - älystä se näyttää olleen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tajua juu. Tavoiteeläkeikä itselläni on 67 vuotta ja 3 kuukautta. Appiukko pääsi eläkkeelle 54 vuotiaana. Eläkemaksut ovat nyt 25% palkasta joten firmojen on tehostettava työntekijöiden panos että tuon voi maksaa. Tätäkään ei vanhempi sukupolvi ymmärrä.
Terveydenhuollon kehitys on tehnyt sen, että 50 v on uusi 70 v.
Suurista ikäluokista 50+ oli jo ihan kehäraakki, ikänsä raskasta työtä tehnyt.
Ilman sosiaalivakuutusta, työttömyysturvaa tai yleensä edes mahdollisuutta opiskella ihmiset paitsi kuoli nuorempina, niin terveys meni varhemmin. Harvinaista oli mm että 50-60 vuotiaalla oli omat hampaat, proteesi oli oletusarvo.
Nykynuoret valittaa, vaikka koskaan elämä ei ole ollut niin helppoa kuin nykyään.
Sulla taita nyt mennä sukupolvet sekaisin, suuret ikäluokat ovat nyt 70-75 vuotiaita, eläköityneet tämän vuosituhannen puolella. Kyllä heillä on ollut hammashuolto, työterveyshuolto, sosiaaliturva ja työttömyysturva käytössä kymmenet vuodet. On laitettu tekonivelet ja tehty kaikki tarpeellinen. Nyt he kansoittavat golfkenttiä, moottoripyöräilevät, matkustelevat, tekevät mitä huvittaa. Heidän vanhemmillaan oli toisin.
Kansakoululaisten hampaiden tarkastus ja hoito säädettiin kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi 1957. Hammaslääkäripulan vuoksi lakiin tuli kuitenkin 10 vuoden siirtymäaika.
Hammashoidossa oli aikoinaan sellainen juttu, että me tietyn ikäiset (itse olin silloin jotain 30+, emme päässeet julkiseen hammashoitoon. Voi olla nytkin pääsy siis hankalaa, mutta silloin se ei siis kuulunut ollenkaan meille. Raskausaikana taisi päästä, itse olin nuorempana raskaana ja pääsin. Yksityiselle oli siis muuten mentävä, eikä siitä saanut Kelan korvauksia. Minun hammaskalustoni peruskunto oli aika huono, vanhemmat ei kai osanneet patistaa harjaamaan hampaita kun itselläänkin oli tekarit, kuten myös minun 7 vuotta vanhemmalla sisarellanikin. On parin hampaan vajaus nyt suussani, koska ei ollut siihen aikaan varaa juurihoitoon yksityisellä. Onneksi tuo ikään perustuva jako on nyt sentään poistettu.
Hohhoijaa..vai saaneet helpolla?Lapsen pienenä ollessa ei oltu kuultukaan hoitopaikkaoikeudesta. Hoidin omani lisäksi kuusi vuotta kahta vierasta lasta jotta rahat riitti vuokraan. Mies ei kymmenlapsisen perheen nuorimpana maaseudulla ollut saanut koulutusta - oppikoulu maksoi - ja teki duunarihommia usein kaksi vuoroa peräkkäin.Eläke alkoi karttua vasta 24vuotiaana. Ei ollut kotihoidon tukea,opintorahaa,ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea eikä juuri lapsilisääkään. Harrastuksia kustannettiin lapselle mitä pystyttiin. Kun tuli mahdollisuus ostaa asunto hipoivat korot-90 luvulla 17prosenttia. Mies raatoi 10vuotta kahta varastotyötä että saatiin asunto maksettua. Että sillä lailla me boomerit saimme "kaiken ilmaiseksi ".
Ketjun aiheena on, että suuret ikäluokat eivät tajua nykypäivän todellisuutta. Tämä on mielestäni tullut todistetuksi, sillä useimmissa kommenteissa vain vatvotaan kovaa ja ankaraa lapsuutta ja nuoruutta. He kuitenkin ovat myös saaneet nauttia viime vuosikymmenten edistyksestä ja hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on se että jos nykynuoret kun laitettaisiin sinne 60-70 luvulle niin tulisi tippa silmään kun ei olisi tietokoneita ja kännykkää mitä näprätä ja joutuisi kävelemään ilman skuuttia sinne pellolle hommiin.
Mikä ihmeen tarve on väittää että 60-70 luvulla elettiin niin että pääasiallinen toimeentulo oli kaskenpoltto sekä peltotyöt ja syömiseksi ei ollut muuta kuin nauriita? Se että on joskus koululaisena ollut mansikkapellolla ei tarkoita että on elämänsä viettänyt agraariyhteiskunnassa.
Kun otit samalla esille tuon teknologia- aspektin niin aikanaan varmaan kauppaketjun puutarhamyymälä- osastolle ei varmaankaan tarvinnut tehdä itsestään videoesittelyä kuten eräässä työpaikkailmoituksessa vaadittiin.
Kyllähän -60 luvulla Suomen maaseudulla elettiin vielä kohtalaisen alkeellisissa oloissa. Juokseva vesi ja sisävessa eivät olleet vielä yleisiä maaseudulla. Ei tarvitse viedä noita kommentteja aivan äärimmäisyyksiin kuten "kaskenpoltto ja nauriit", mutta aivan arkinen elämä oli hyvin erilaista. Ei niitä televisioita ja puhelimiakaan ollut vielä joka talossa, autoja oli vain kylän silmää tekevillä. Ihmisten toimeentulo oli niukkaa, käyttörahaa tuli muutamasta lehmästä ja eläkejärjestelmät olivat vasta kehittymässä.
Oletteko huomanneet, että ne katkerimmat ja eniten valittavat ovat hyväosaisia ja rikkaita eläkeläisiä? Heillä mikään asia ei ole koskaan hyvin. Raha ei tuo ihmiselle onnea ja elämään mielekkyyttä. Nämä hyväosaiset eläkeläiset saavat ostettua rahalla hoitoa. On turha olettaa, että omat lapset hoitaisivat vanhempiaan tai appivanhempiaan. Ja miksi pitäisi?
Jos vanhuksella on hyvä eläke ja paljon varallisuutta, niin hänellä on varaa ostaa palveluja ja hoitoa yksityisiltä yrityksiltä. Vastaavasti yhteiskunnan on autettava pienituloisia ja köyhiä vanhuksia, joilla ei ole varaa hankkia palveluja ja hoitoa. Monella köyhällä vanhuksella on pieni takuueläke. Köyhän vanhuksen omistusasunto on vanha talo syrjäisellä maaseudulla tai vuokra-asunto.
Minulla ei ole juurikasta harvennettavana. Tosin muutkaan eivät harvenna sokerijuurikasta enää vuonna 2021. Olen tottunut fyysiseen työhön ja tarvittaessa teen maatalon työt.
Suuriin ikäluokkiin kuuluva anoppi valittaa ja murehtii kynsinauhojaan. Anoppi ei ole tehnyt mitään kuormittavaa ja fyysistä työtä, jotteivat kynsinauhat mene pilalle. Anoppi on vienyt lapsiaan ahkerasti mummoloihin hoitoon. Isoäidit ovat hoitaneet "äidin" virkaa. Anopin mielestä lastenhoito ja ruoanlaitto kuuluu isoäidille - ei äidille. Omituinen käsitys! Anopin mielestä miehen tehtävä on "elättää" vaimo ja maksaa viulut. Esimerkiksi naisen kalliit ja täysin turhat heräteostokset.
Hoidan itse lapseni kotiäitinä. Ja hoidan omat lapset kotona myös koulun loma-aikoina enkä lähetä lapsiani mummoloihin hoidettavaksi.
Seuratkaapa työpaikkojen ilmapiiriä. Kas kummaa - ne pahimmat työpaikkakiusaajat, valittajat, marisijat ja saikuttajat ovat nimenomaan ikääntyviä naisia! Näillä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla on työpaikalla omat säännöt ja "omaa lomaa". Otetaan "omaa lomaa", jotta voi mennä kesämökille, kyläillä ja matkustella. Ihmeparantuminen tapahtuu jo ensimmäisenä sairauslomapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt pitäisi nuorten ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaaa antamaan arvoa meille sotien jälkeen syntyneille.
Ketkä maksoivat sotakorvaukset, usein palkatta varsinaisen työajan jälkeen?
Ketkä rakensivat hyvinvointivaltion?
Ketkä raatoivat pitkää päivää ja viikkoa teidän hyvinvointinne eteen?Mutta kun teille nuorille ei mikään tunnu riittävän. Aina on työ liian raskasta, ei jakseta opiskella kun pitää bilettää, rahat loppu kun opintotuet on ryypätty. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...
Jonkun pitäisi ottaa nykykakaroita niskasta kiinni ja laittaa muutamaksi kuukaudeksi kunnon töihin, niin oppisivat elämään ihmisiksi. Minäkin sain aikoinaan 13 vuotiaana kesälomalla juurikkaiden harventamisesta 150 markkaa kuukaudessa eli noin 25 euroa. Olisiko teistä tähän?!? Minä luulen ja tiedän että ei olisi!!!
Oletpa mitä ikäluokkaa tahansa niin miksi sinun kaltaista muiden haukkujaa pitäisi kenenkään arvostaa?
Suomessa ei kenenkään ole pakko hoitaa eläkeläisiä. Eikä hoida koska eläkeläiset haukkuvat nuorempia. Maksullisia palveluita he voivat ostaa. Itse meinaan harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aiheena on, että suuret ikäluokat eivät tajua nykypäivän todellisuutta. Tämä on mielestäni tullut todistetuksi, sillä useimmissa kommenteissa vain vatvotaan kovaa ja ankaraa lapsuutta ja nuoruutta. He kuitenkin ovat myös saaneet nauttia viime vuosikymmenten edistyksestä ja hyvinvoinnista.
Kuka sen edistyksen ja hyvinvoinnin on luonut?
Ja ketkä täällä haukkuvat koviten ja keitä? Boomeritko nuorisoa, taitaa olla enimmäkseen päinvastoin!
Uskomatonta jaskaa.
Se on kieltämättä vähän outoa miten nämä "boomerit" eivät millään halua luopua mistään eduistaan, ei edes lastenlastensa vuoksi. Huoltosuhde on ihan vinksallaan ja kaipa se ilmastokin tarvitsisi vähän huolehtimista. Mutta menepä ehdottamaan kulutuksen pienentämistä tai että esim siitä toisesta autosta voisi luopua, niin alkaa sellainen vastarinta, että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia putkahtelee tasaisin väliajoin.
Minulle tulee aina ekana mieleen, miksi olet niin katkera?
Omille vanhemmille?
En koskaan ajatellut eläkeläisiä ja heidän tulojaan nuorena ja töissä ollessani.
Eikä ystävänikään. Ei ollut minulta pois heidän eläkkeensä.
Oma eläke ikä 65,7 valtion hommissa. Ja jipii eläke melkein tuhat euroa kk.
Ei vanhempien perintöä, ei mökkiä, 15 v auto.
Mutta jos pahaa oloasi helpottaa haukkua meitä eläkeläisiä, niin antaa palaa.
Olen onnellinen, että lapsillani on työtä, puolisot, autot, asuntovelkaa ja koiria.
Matkustelevat, syövät ulkona, shoppailevat.
Eivät kadehdi minua, enkä minä heitä.
Terveisin 69 kadehdittava eläkeläinenEtkö sinä omahyväinen boomeri osaa lukea? Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella.
Epäilen ettei kukaan tällä palstalla roikkuva ole ollut päättämässä omista eläkkeistään sen enempää kuin devalvaatioista tai Suomen pankin koroista ja jos onkin niin yksin hän ei ole sitä pystynyt tekemään.
Kuvitteletteko te meidän muodostaneen jonkun hemmetin salaliiton a'la QAnon?
Kysyin ja olen kysynyt aiemminkin näissä lähes viikottaisissa katkeruuskokoontumisissa mitä te meiltä haluatte ?
Totuuskomissiota, anteeksipyyntöä ( mistä ? ), toverituomioistuinta ?Paskan länkyttämisen ja sankarinarratiivin lopetus, ainakin lähipiirissä.
Älä käytä liian hienoja sanoja, ei pelkän kansakoulun käynyt boomeri tiedä, mikä on narratiivi.
Niin kun boomeri joutui jo nuorena töihin, opiskella pystyivät silloin vain rikkaasta kodista tulevat, boomereille ei ollut mitään opintotukia, ja lainaakin piti ottaa yksityiseltä. Huonompi onni, ellei ollut rikasta sukulaista lainaamaan, sitten et vaan opiskellut.
Eikä taatusti ollut mahdollista elellä tuilla yksiössä niin että kaikki maksetaan, koko elämän ajan ellei työnteko hotsita.
Nyt ne jotka ei yhteiseen pöytään mitään ole tuoneet, kehtaavat valittaa.
Valtion takaamat opintolainat tuotiin kansan saataville 1969, opintoraha 1972. Ne ovat olleet sinullekin saatavilla, mutta uhriudu vielä lisää turhasta. Opiskelu on aina ollut Suomessa ilmaista, älä viitsi valehdella ettei sinulla muka ollut varaa - älystä se näyttää olleen kiinni.
Puhut puppua! Kun menin oppikouluun 12 vuotiaana, se oli maksullista ja oli sitä koko keskikouluajan, samoin myös lukioluokat olivat maksullisia ts vanhemmat maksoivat lukukausimaksun. Kaikki kirjat piti ostaa itse, samoin ruokailu oli maksullista.
Joskus pistää vihaksi nämä luulemiset kirjoitti:
Hohhoijaa..vai saaneet helpolla?Lapsen pienenä ollessa ei oltu kuultukaan hoitopaikkaoikeudesta. Hoidin omani lisäksi kuusi vuotta kahta vierasta lasta jotta rahat riitti vuokraan. Mies ei kymmenlapsisen perheen nuorimpana maaseudulla ollut saanut koulutusta - oppikoulu maksoi - ja teki duunarihommia usein kaksi vuoroa peräkkäin.Eläke alkoi karttua vasta 24vuotiaana. Ei ollut kotihoidon tukea,opintorahaa,ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea eikä juuri lapsilisääkään. Harrastuksia kustannettiin lapselle mitä pystyttiin. Kun tuli mahdollisuus ostaa asunto hipoivat korot-90 luvulla 17prosenttia. Mies raatoi 10vuotta kahta varastotyötä että saatiin asunto maksettua. Että sillä lailla me boomerit saimme "kaiken ilmaiseksi ".
Älä uhriudu, itse teit lapsen, vaikkei ollut rahaa eikä hoitopaikkaa lapselle. Elämä on valintoja.
En tiennytkään että 55-65vuotiaat "tikkitakkitantat"kuuluvat "suuriin ikäluokkiin "?? Tietääkö nämä nuoret täällä mistä edes itse puhuvat...
Vierailija kirjoitti:
Se on kieltämättä vähän outoa miten nämä "boomerit" eivät millään halua luopua mistään eduistaan, ei edes lastenlastensa vuoksi. Huoltosuhde on ihan vinksallaan ja kaipa se ilmastokin tarvitsisi vähän huolehtimista. Mutta menepä ehdottamaan kulutuksen pienentämistä tai että esim siitä toisesta autosta voisi luopua, niin alkaa sellainen vastarinta, että oksat pois.
Mistä toisesta autosta, jos ei ole sitä ensimmäistäkään?
Naurahdan aina mummoni nevoille kuinka työtön siskoni kyllä saisi töitä kun vaan kysyisi tai minä 30 v mies puolison kun menisin lavatansseihin.
Vierailija kirjoitti:
Ylidiaknosointia, että jokaiselle käytöstavoiltaan puutteelliselle annetaan joku kirjainyhdistelmä häiriköinnin oikeutukseksi, eikä laiteta riehujia kuriin. Tarkkiksen/apukoulun käyneistä tuli sentään useimmista kunniallisia, itsensä ja perheensä työllä elättäviä suomalaisia, mutta näistä kirjainlapsista kakskymppisiä sairaseläkeläisiä.
Jaa, niinkö? Meillä on pariskuntana kolme vihaamasi kirjainyhdistelmää, minulla ADHD, puolisolla ADD ja AS. (Viimeinen ei toki enää ole käytössä, vaan sulautettu autismin kirjoon.
Meillä on myös kirjainyhdistelmät DI ja YTT sekä elätämme itsemme ja perheemme työllä oikein mainiosti.
Sinä toisaalta diagnosoinnin ”diaknosointi”. Että miten meni omasta mielestä näiden kirjainten kanssa?
On ihan ok, ettei kaikkia ilmiöitä tunne eikä ymmärrä, mutta voisi olla viisasta olla esittämättä niistä silloin kovin vahvoja näkemyksiä.
Miksi olisikaan, koska paremman elintason saavat lorvimalla!
Tyhmä töissä käy, kun saa korkeammat tulot nostelemalla erilaisia etuksia ja pyörittämällä samalla pillerikauppaa.