Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19905)

Vierailija
7821/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle, 400€ maksaja. Kiehu vain omissa liemissäsi. Olisit syntynyt johonkin sinulle parempaan aikaan. Siis, jos sitä kukaan pystyisi valitsemaan.

Ei eläkeläisilläkään hääviä ole, kun apua saa vain rahalla. Kodinhoitaja käy 2 kertaa päivässä 10 min. kerralla ja se maksaa. Lämmitettävä ruoka tulee pahvilaatikossa, pakettiautolla jaetaan ja sekin maksaa.

Meillä on hyvät eläkkeet, voimme maksaa. Nuorilla on pienet eläkkeet siksi täällä riehuvat.

Me nuoremmat ei tarvita kodinhoitajaa.

Erittäin moni nuori perhe tarvitsisi, mutta ne mummot hoitaa sen työn ihan vapaaehtoisesti.

Jos ne kaikki lopettaisivat alkaisivat nuoretkin tarvita.

Eläkeläisten sukupolvella oli kodinhoitajat lastenhoidossa apuna.

Ei nyt ihan niinkään. Itse asiassa en tiedä yhtäkään oman ikäistäni, jolle olisi kodinhoitaja tullut lastenhoitoavuksi.

Minun lasteni ollessa pieniä kodinhoitajat kävi niissä kodeissa, joissa elämänhallinta oli vähän hukassa. Yhdellä juopolla akalla kävi kodinhoitaja säännöllisesti siivoamassa, pesemässä lapset ja tekemässä ruokaa. Muuten ne lapset ei olisi saaneet ruokaa suuhunsa ja eläneet paskoissaan.

Ja tämäkin nainen oli ennen sotia syntynyt eli ei suuria ikäluokkia. Se oli tämän tyyppistä se kodinhoitajien apu. Ei normaali ihminen mitään kodinhoitaja saanut, piti olla joku sosiaalitapaus.

Kyllä kodinhoitajat kävi perheissä, missä monta lasta ja minua oli kodinhoitaja hoitamassa, kun olin kipeä ja äiti meni töihin.

Olisipa tulleet meillekin, kun lapset sairasti tai olin itse sairas. Ei tulleet. Anoppi meille tuli lapsia hoitamaan. En kyllä koskaan kysynytkään, kun tiesin ettei tule. Työkaveri oli kerran kysynyt pakottavassa tilanteessa kun joutui jäämään sairaalahoitoon. Ei ollut kuulemma resursseja, anoppi sielläkin piti hälyttää toiselta paikkakunnalta. Tämä oli totuus 70-luvulta, ehkä eri kunnissa oli erilaiset toimintatavat. Täällä ne kävi vain niissä sosiaalitapauksissa, ehkä niitä oli sitten liikaa.

Kai itse nyt hoidatte lapsenlapsianne vastaavasti, jotta sukulaisten apuun voi luottaa kuten tekin? Mietin juuri mikä monella on nykyisin muuttunut, ei ole enää tapana, että anoppi ottaa tai tulee avuksi, ei edes omat vanhemmat. Tätä ilmiötä on lisännyt eroperheet, ei ole monella enää samanlaista oman perheen turvaverkkoa, koska toisten lapsenlapset eivät tietenkään ole samanlainen prioriteetti ja usein sitten se varsinainen isovanhempikin on kiinni niissä muissa tärkeämmissä hommissa.

Kyllä olemme hoitaneet lapsenlapsemme, varmaan enemmän kuin moni muu. He ovat nyt jo aikuisia. Hoitaisin heitä vieläkin, mutta voin vain kaivata aikaa, kun he olivat pieniä.

Nyt olemme heille muulla tavoin apuna, sekä lapsillemme että lastenlapsille.

Heidän ollessaan pieniä oltiin vielä työelämässä, joten vipinää riitti. Hyvin jaksoimme, mutta nyt on sairaus hidastanut elämää ja sen lisäksi huolehdin nyt kohta satavuotiaasta äidistäni. Ei ole elämä ollut laakereilla lepäämistä vielä koskaan, aina jotain tulee.

Koskelan murhassako se hoito näkyy? Muistan myös miten kännikalat etenkin boomereiden keskuudessa räyhäsivät 'kurin puutteesta'. Hupaisia aikoja.

Älä viitsi. Haluat vain olla ilkeä.

Mihinkäs se vanhempien vastuu tällaisissa asioissa sinulta unohtui?

Nyt käännät isovanhempien avunkin jo negatiiviseksi, kun taas aiemmassa viestissä peräänkuulutit isovanhempien antamaa turvaverkkoa. Meillä se on toiminut, minkä pitäisi kaiken järjen mukaan olla hyvä asia. Tuo on nyt vain ihan silkkaa pahantahtoisuutta sinulta.

Omat lapsenlapseni alkavat olla jo kolmekymppisiä ja ovat kunnon ihmisiä.

Et kai nyt sentään toivoisi, että eivät sitä olisi, että voisi syytellä isovanhempia....?

Vierailija
7822/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yksi minikoulu maks köyty ja hetinsuoraan sisään mihin tahansa. Sitten pröystäillään elälkeidensä kanssa eikä makseta mitään itse. Jatkuvaa piilo vitt tuiluahan tuo ikäluokka on täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7823/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo yksi minikoulu maks köyty ja hetinsuoraan sisään mihin tahansa. Sitten pröystäillään elälkeidensä kanssa eikä makseta mitään itse. Jatkuvaa piilo vitt tuiluahan tuo ikäluokka on täynnä.

Kirjoitusvirheittesi perusteella sulta näyttäisi jääneen se minikoulukin kesken.

7824/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään pääkonttoria ei siis ole, et käy missään töissä.

Vierailija
7825/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kotia sinulla ei siis ole eikä puhelinta.😅 On sulla logiikka . Yritä nyt edes .

7826/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajaleirin propagandaa koko juttu. Ikään kuin luokkasotaa käytäisiin virtuaalisesti nykyään. Köyhät siinä kärsii, kun eläkkeet leikataan!

Eläkkeitä on leikattava niiltä ikäpolvilta jotka sitä ei ole maksaneetkaan, eli mm suurilta ikäluokilta.

Nuorin suuriin ikäluokkiin kuuluva on 72 vuotias. Joudut perimään saatavasi perikunnilta, suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat jo kuolleet. Olet taas myöhässä.

Vierailija
7827/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se että olet koditon ei tee argumenteistasi huonoja ja vääriä. Vääriä niistä tekee se että ne yksinkertaisesti on vääriä ja huonoja. Lisäksi logiikkasi ja retoriikkaa kyntää pohjamudissa ja sinulla tulee jatkuvasti näitä erilaisia lapsuksia. Kuten se vastuunkanto vain omalle ikäluokalle ja omalukunsa on kuolemantoivotus ja osoitteenkysely.

Toisin sanoen kodittomuutesi on asian kannalta epärelevantti .

Ps haiskahtaa muuten pahasti , että olet kateellinen palkastani😉olet huono kokoomuslainen

7828/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kuitenkaan maksa mutta voithan yrittää, mistä päin ajattelit aloittaa liikaa maksettujen eläkkeiden keräämisen ?

Vierailija
7829/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajaleirin propagandaa koko juttu. Ikään kuin luokkasotaa käytäisiin virtuaalisesti nykyään. Köyhät siinä kärsii, kun eläkkeet leikataan!

Eläkkeitä on leikattava niiltä ikäpolvilta jotka sitä ei ole maksaneetkaan, eli mm suurilta ikäluokilta.

Nuorin suuriin ikäluokkiin kuuluva on 72 vuotias. Joudut perimään saatavasi perikunnilta, suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat jo kuolleet. Olet taas myöhässä.

Ei siinä täysin myöhässä oltaisi. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Realismia se ei kyllä ole. Kyllä lellitty eläkekusettaja ikäluokka pääsee ansaitsemattaan elämänsä läpi ilman , että eläkkeitä leikataan.

Vierailija
7830/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskelan tapauksessakin boomereiden ratkaisu on jenkkilän klassikko 'phone bad, book good'. En malta odottaa että näistä ahneista tyhmistä nautiskelevista riippakivistä päästään.

Siinä vaiheessa sinä oletkin jo itse se ahne, tyhmä nautiskeleva riippakivi.  Kaikella kunnioituksella, mutta ei sinuakaan nuoremmat kaipaa eikä arvosta.  

Vierailija
7831/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä nyt lasketaan ja lasketaan näitä eläkkeen maksajia ja saajia, niin jos ne suuret ikäluokat ei maksaneet eläkkeitä omille vanhemmilleen, niin kysynkin, että maksoivatko nämä heidän vanhempansa - siis se sotasukupolvi - eläkkeitä heidän vanhemmilleen?

Kuitenkin kehutaan näitä sota-ajan vanhempia niin hyviksi ja täydellisiksi, isovanhempinakin hirveän ihania ja lapsenlapsiaan rakastavina, mutta mitenkäs tämän asian kanssa?

Minä kuulun nipin napin suuriin ikäluokkiin.  Jos minä en maksanut omille vanhemmilleni heidän eläkkeitään, niin eivät hekään sitä kyllä tehneet heidän vanhemmilleen eli minun isovanhemmilleni.  Kumpikaan ei myöskään hoitanut vanhempiaan lainkaan näiden tultua vanhoiksi.  Minä kyllä olen ollut jo pitkän aikaa aivan kiinni tässä vanhan äitini hoitamisessa, mutta eivät he kumpikaan kyllä liikauttaneet eväänsäkään hoitaakseen omia vanhempiaan.   Ihan eri paikkakunnillakin asuttiin enkä edes tiedä, miten omat isovanhempani tulivat toimeen, ainoastaan äidin isästä tiedän, että hänellä oli palkattu "taloudenhoitaja," ihan viimeisinä aikoinaan.  Äiti ei edes nähnyt isäänsä vuosikausiin ennen tämän kuolemaa.  

Mistäpä minun äitini olisi sitä eläkettä vanhemmilleen maksanutkaan, kun ei käynyt koskaan ansiotyössäkään, vaan oli ns. kotirouva.  Ei hän maksanut eläkettä itselleenkään, tietenkään.  Aika monetkin äitini ikäiset naiset oli vielä niitä kotirouvia, joten ketä tässä oikeastaan pitäisi sanoa itsekkäiksi?  Minä ja ikäiseni on sentään tehty töitä ja edes jotain maksettu, mutta entä nämä, jotka ei koskaan ansainneet eikä maksaneet hituakaan?  

Äiti sai aikanaan kansaneläkkeen ja isän kuoltua ihan kohtuullisen leskeneläkkeen, mutta kenen lompakosta ne maksetaan?

7832/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me täällä Pohjanmaalle mitään makseta, pyytäjät saavat turpiinsa.

Vierailija
7833/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, eläkejärjestelmät ovat melko tuoreita. 1800-luvulla eläkettä saivat käytännössä vain virkamiehet ja papit.

Kun eläkejärjestelmä sitten luotiin, Suomi oli väestönkasvun ja -rakenteen osalta samassa tilanteessa kuin kehitysmaat nyt. Ikäluokat olivat edellisiä suurempia, ihmiset kuolivat aikaisin. Eläkkeet on tällaisessa tilanteessa helppo ja järkevääkin rahoittaa rahastoimatta, eli suoraan työssä käyvien palkasta. Myös talouden tuottavuuden nousu tuki tätä.

Suuret ikäluokat eivät sitten hankkineetkaan niin paljon lapsia kuin oli arveltu. Järjestelmä oli pakko muuttaa rahastoivaksi, eli samanlaiseksi kuin nyt. Alkuun se oli leikkirahastoiva, poliitikkojen on demokratiassa vaikea tehdä nettopalkkoja alentavia ratkaisuja. Vasta Ahon ja Lipposen hallitukset 1990-luvulla uskalsivat nostaa eläkemaksuja. Tämä osaltaan pahensi lamaa.

Eläkemaksuja on edelleen nostettu sen jälkeen, ja ne lienevät nyt melko realistisella tasolla. Väestönkasvua ja järkimaahanmuuttoa on tosin kenenkään mahdotonta ennustaa tarkasti.

Ja vastauksena 7866 esittämään kysymykseen hänen ilmeisen iäkkään äitinsä eläkkeen maksajista. Maksajia ovat tässä tapauksessa nykyiset työssä käyvät.

Suurten ikäluokkien miehet ehtivät käytännössä maksaa omat eläkkeensä. Pitkään elävät naiset eivät. Eläkejärjestelmä on kiistatta toista sukupuolta diskriminoiva.

7834/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olenkateellinen seitsemän tonnia tuollaiselle on niin väärin mutta nyt tanssimaan tähtien kanssa

Vierailija
7835/19905 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, eläkejärjestelmät ovat melko tuoreita. 1800-luvulla eläkettä saivat käytännössä vain virkamiehet ja papit.

Kun eläkejärjestelmä sitten luotiin, Suomi oli väestönkasvun ja -rakenteen osalta samassa tilanteessa kuin kehitysmaat nyt. Ikäluokat olivat edellisiä suurempia, ihmiset kuolivat aikaisin. Eläkkeet on tällaisessa tilanteessa helppo ja järkevääkin rahoittaa rahastoimatta, eli suoraan työssä käyvien palkasta. Myös talouden tuottavuuden nousu tuki tätä.

Suuret ikäluokat eivät sitten hankkineetkaan niin paljon lapsia kuin oli arveltu. Järjestelmä oli pakko muuttaa rahastoivaksi, eli samanlaiseksi kuin nyt. Alkuun se oli leikkirahastoiva, poliitikkojen on demokratiassa vaikea tehdä nettopalkkoja alentavia ratkaisuja. Vasta Ahon ja Lipposen hallitukset 1990-luvulla uskalsivat nostaa eläkemaksuja. Tämä osaltaan pahensi lamaa.

Eläkemaksuja on edelleen nostettu sen jälkeen, ja ne lienevät nyt melko realistisella tasolla. Väestönkasvua ja järkimaahanmuuttoa on tosin kenenkään mahdotonta ennustaa tarkasti.

Ja vastauksena 7866 esittämään kysymykseen hänen ilmeisen iäkkään äitinsä eläkkeen maksajista. Maksajia ovat tässä tapauksessa nykyiset työssä käyvät.

Suurten ikäluokkien miehet ehtivät käytännössä maksaa omat eläkkeensä. Pitkään elävät naiset eivät. Eläkejärjestelmä on kiistatta toista sukupuolta diskriminoiva.

Mutta kuka alkoi maksaa äitini eläkettä hänen jäädessään leskeksi v. 1978 ? Hän oli tuolloin 55 -vuotias ja minä olin jo työelämässä. Jossain vaiheessa äidilleni alettiin sitten maksaa kansaneläkettä ja minä olin edelleen töissä, aina vuoteen 2016 asti. Nykyiset työssäkäyvät eivät kyllä ole maksaneet äitini eläkettä, koska eivät olleet edes työikäisiä hänen leskeksi jäädessään.

Nykyiset viisikymppisetkin ovat tulleet työelämään aikaisintaan 90-luvun alussa.

Äitini lesken eläke tuli ja tulee edelleen Valtionkonttorista, koska isäni oli valtiolla työssä. Mistä Valtionkonttori keräsi tuolloin

eläkevarat, entä Kansaneläkelaitos? Verovaroistako?

Eli maksoiko sekään sukupolvi itse omia eläkkeitään?

7836/19905 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus vaatisi päätöksen tämä vauva parlamentti ei pysty asiasta päättämään, ei ole valtuuksia.

7837/19905 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa vain maksetaan itse vanhuuden turva vakuutuksen avulla he ottavat vakuutuksen joilla on varaa

Vierailija
7838/19905 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me täällä Pohjanmaalle mitään makseta, pyytäjät saavat turpiinsa.

Ette maksa pohjanmaalle vai pohjanmaalla?

75 -vuotias laho ukko saa lyömässä🤭

Vierailija
7839/19905 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olenkateellinen seitsemän tonnia tuollaiselle on niin väärin mutta nyt tanssimaan tähtien kanssa

Siitähän se vaikuttaa.. Sinä tosi et sitä joudu maksamaan, toisin kuin minä sinunkin eläkettäsi.

7840/19905 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita taas niitä juttujasi tänne, ketju uhkaa loppua. Ihanaa lukea näitä viestejä