Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman etunimen vaihtaminen

Vierailija
24.06.2014 |

Onko kukaan vaihtanut etunimeä? Tai tunnetko ketään joka olisi vaihtanut? 

Täällä palstalla monesti näissä nimi-aiheisissa keskusteluissa puhutaan siitä, että jos lasta ei miellytä oma nimi, sen voi aikuisena vaihtaa tai ottaa käyttöön vaikka toisen nimensä.

Mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Jos on ollut jo 26 vuotta tietyn niminen, eihän sitä voi noin vaan vaihtaa. Mitä töissä puhutaan? Mitä sukulaiset ajattelee? Tottuuko siihen koskaan kukaan?

Minä olen aina inhonnut nimeäni ja vuosikausia olen ajatellut että haluaisin vaihtaa nimeni tai alkaa käyttää toista nimeäni. 

Toinen nimi tuntuu vaan enemmän omalta kuin kutsumanimeni

mieheni ei ymmärrä minua ollenkaan ja hokee vaan että nimeni on kaunis ja turhaa vaihtaa noinkin hyvä nimi.

mielipiteitä?

ja äidinkieli viisastelijoille jo etukäteen anteeksi kirjoitusvirheet. Minulla on peruskouluaikoina todettu keskivaikea lukihäiriö. Koittakaa kestää!

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin nimeni heti kun täytin 18. Vaihdoin siis ihan virallista nimeäni. Ei ollut vaikeaa, ei edes maksanut mitään maistraatissa kun ekalla kerralla etunimen kanssa pelkkä iloitus riittää. Vanhat kaverit ja sukulaiset puhuttelevat minua edelleen vanhalla nimellä, uudemmat tuttavuudet sitten tällä uudella nimellä. Jotkut joskus kummastelee, mutta kummastelkoot. Itse olen tyytyväinen uuteen nimeeni, vaikka vastaan kyllä jos puhutellaan vanhalla nimellä (tuntuu kyllä näin 7 vuoden jälkeen monesti tosi oudolta kun joku kutsuu vanhalla nimellä). Jos AP haluut vaan alkaa käyttää toista nimeäs, niin ei siitä ees tartte mitään virallisia ilmoituksia tehdä kun se on jo sun nimi. Ilmotat vaan osotetietoihin ja pankkiin jne. että kutsumanimesi on toinen nimesi.

Vierailija
22/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin vanhan nimen eteen uuden nimen, jolla minut tunnetaan ja jolla minua kutsutaan ammattipiireissäni. Eli tavallaan en vaihtanut (=poistanut) mitään, otin vain uuden. On vain parin kirjaimen ero toiseen nimeen, mutta henkinen merkitys on suuri. Olen valinnut sen itse, eivät vanhempani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän