Oletko kristitty?
Kommentit (32)
"Spirituaaliset" ovat niitä, joille kristinusko on liian konservatiivinen ja totuus liian tylsä."
On se ihan totta. Kaipaan avarakatseista ajattelua ja asioiden pohtimista ja tutkimista monista näkökulmista. Syntien sovittamisen sijasta uskon henkilökohtaiseen vastuuseen. En saa tyydytystä siitä ajatuksesta että jos vaikka teen toiselle ihmiselle pahaa, niin se riittää kun Jumala antaa minulle anteeksi ja sillä ihmisellä ei ole väliä. Huokea armahdus olisi kiva mutta en koe tulevani onnelliseksi jos pääsen liian helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin spirituaalinen.
Erosin kirkosta joku aika sitten. Olen kotiortodoksi, minulla on ikoneja ja käyn välillä eri kristikuntien kirkoissa. Jeesuksen ilosanoma tuntuu hyvältä eli Evankeliumi kaikille.
En sulkeudu yhden kirkon sisään vaan totuus on moninverroin syvempi ja suurempi.
<3
Jos olet ortodoksi, olet kristitty. Kristinuskoon kuuluvat ortodoksinen/kreikkalaiskatolinen kirkko, roomalaiskatolinen kirkko, kaikki protestanttiset kirkot (luterilaisista baptisteihin) sekä pienemmät vapaakirkot (helluntailaiset, lestadiolaiset yms.)
Et ole "spirituaalinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin spirituaalinen.
Erosin kirkosta joku aika sitten. Olen kotiortodoksi, minulla on ikoneja ja käyn välillä eri kristikuntien kirkoissa. Jeesuksen ilosanoma tuntuu hyvältä eli Evankeliumi kaikille.
En sulkeudu yhden kirkon sisään vaan totuus on moninverroin syvempi ja suurempi.
<3
Jos olet ortodoksi, olet kristitty. Kristinuskoon kuuluvat ortodoksinen/kreikkalaiskatolinen kirkko, roomalaiskatolinen kirkko, kaikki protestanttiset kirkot (luterilaisista baptisteihin) sekä pienemmät vapaakirkot (helluntailaiset, lestadiolaiset yms.)
Et ole "spirituaalinen".
Tiedän toki minä olen :)
En tunnusta minkään kirkon oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin spirituaalinen.
<3
Et ole "spirituaalinen".
Sinulta jäi se kaikkein olennaisin virke lainaamastasi ymmärtämättä.
Juuri kaltaistesi takia en halua kuulua mihinkään kirkkoon.
Yli puolet suomalaisista on yhä kristittyjä. Loppuuko kirkolta verotusoikeus, jos iskovia on enää alle 50%? He voisivat kerätä jäsenmaksut erikseen. Ja hautaustoimi voidaan siirtää kunnille, sillä senhän maksaa nytkin valtio. Sitten ei tarvitsisi ihmisten maksella hautauksesta niin suuria kuluja kuin nyt.
Minulle on ollut haastavaa kristittynä erottaa kristillisyys ihmisten keksimistä säännöistä, joista voi tulla kahleita. Minulle kristillisyys merkitsee kolmea asiaa: Kolmiyhteinen Jumala, muut ihmiset ja oma persoona. Asioita, joilla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa ovat esimerkiksi: ylenmääräinen rikkaus, muotokristillisyys, tittelit, arvot ja asema j.n.e. Lähes kaikilla kristillisillä "kuppikunnilla" joita kutsutaan seurakunniksi, on omia keksittyjä sääntöjä. Älä syö, älä haista äläkä maista. Aina löytyy hyviä vallankäyttäjiä, jotka kyykyttävät muita.
Kaikki on kirkon tuottamana kallista. Heillä on isot tilat ja paljon henkilökuntaa töissä, vaikka kirkossa olisi vain muutama seurakuntalainen jumiksessa. Täysin kannattamatonta toimintaa. Lahdessa kunta ei enää jatkanut srk:n iltapäiväkerhoja, sillä ne olivat liian kalliita. Kannattava yritys hoitaa homman edullisemmin.
Luterilaisen kirkon ei tarvitse suorittaa niitä rituaalejaan niin tiuhaan. Voivat sitten vähentää henkilökuntaa. On paljon pappeja ja kanttoreita, joilla on viikon aikana yksi messu ja 3-4 toimitusta. Se on aivan liian vähän töitä. Itse tein aikoinaan kesäkanttorin hommia. Olihan se kiva, kun sai palkkaa yli 2000€ ja töitä oli todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain. Käytännössä uskon, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, Jeesus on kuollut syntieni tähden ja uskomalla Häneen olen Jumalan armosta pelastettu. En ole siis itse ansainnut mitään, vaan kaikki perustuu armoon ja Jeesuksen ristintyöhön. En siis usko pelkästään Jeesuksen olemassaoloon, vaan kaikkeen edellä mainittuun ja olen tunnustanut Jeesukselle syntini ja ottanut hänet vastaan henkilökohtaisena pelastajanani.
Pelkkä usko Jeesuksen olemassaoloon ei riitä, sillä uskoohan saatanakin Jeesuksen olemassaoloon. Myöskään pelkkä kirkkoon tai seurakuntaan kuuluminen ei riitä, sillä taisihan Hitlerkin kuulua katoliseen kirkkoon ja olla saanut lapsikasteen, ja häntä ei nyt kukaan voi kristittynä pitää.
Mistäs sinä tiedät aatun jumalasuhteen laadun? Jos hän vaikka pyysikin syntejään anteeksi ennen kuin kuoli ja livahti taivaaseen? Näinhän kävi ryövärillekin ristillä.
Uskonto on helvetin hyvä bisnes. Sen avulla tahkotaan jumalattoman paljon rahaa. Katsokaa Sikstuksen kappelia Roomassa. Se on rakennettu pakkotyöläisten verellä. Kun tutustuu vaikka juuri Sikstuksen kappelin historiaan, niin se kappeli alkaa kuvottaa, vaikka kuinka kimaltelee kultaa ja timantteja.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisen kirkon ei tarvitse suorittaa niitä rituaalejaan niin tiuhaan. Voivat sitten vähentää henkilökuntaa. On paljon pappeja ja kanttoreita, joilla on viikon aikana yksi messu ja 3-4 toimitusta. Se on aivan liian vähän töitä. Itse tein aikoinaan kesäkanttorin hommia. Olihan se kiva, kun sai palkkaa yli 2000€ ja töitä oli todella vähän.
Kesäkanttorin työ jossain pienessä seurakunnassa ei kyllä ihan vastaa kanttorin työtä muina vuodenaikoina.
T. Molempia tehnyt
Minutnon kastettu ja olen saanut kristillisen kasvatuksen. Ripille on päästy ja Jeesuksen opetukset ovat varmasti vaikuttaneet ja ainakin uutta Testamenttia luen vieläkin.
Tuntui että kristityn fokus tulisi olla omissa hyvissä teoissa ja ajatuksissa, kun ne ovat kunnossa voi kertoilla muille miten kuuluu olla. Kyllästyin kirkon homoliittokeskusteluun, se on samalnlaista kuin aikoinaan keskustelu siitä kenet saa haudata siunattuun maahan ja kenellä ei ole oikeutta Jumalan armoon.
Erosin kirkosta ja laitoin saman summan Suomen ja maailman köyhille.
Ehkä spiritualismi on kvanttifysiikkaa. Joku niistä kymmenestä tarinasta...