Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pedagogiset opinnot

Vierailija
24.06.2014 |

Olen menossa suorittamaan aineenopen pedagogisia opintoja. Miten pitkiä päiviä on siinä kouluharjoitteluosuudessa? Lastenhoidon takia kyselen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:07"]

Mulla oli juuri ongelma siinä miten hakea alakoululainen koulusta, päivät venyi usein klo 16 asti. Käytännössä lapsi joutui viettämään paljon aikaa kirjastossa ennen kuin pääsin hakemaan hänet. Koulumatka 4,5 km, ei julkista liikennettä.

[/quote]

Lisäisin vielä tähän, että normaalikoululla sain kyllä valita harjoittelutunnit niin että ne oli lähes aina aamupäivällä. Ohjaajat olivat joustavia kun tiesivät että mulla on pieniä lapsia.

[/quote]

tuon varaan ei kannata laskea, ei todellakaan onnistu aina. Aika monilla oli meidän aienryhmässä pieniä lapsia eikä olisi ollut edes mahdollista, että aikatauluista pystyisi joustamaan: niiden oppilaiden lukujärjestyksen mukaan mennään. Kyllähän meilläkin moni olisi halunnut niitä aamupäivien tunteja, mutta ei onnistu.

Toisekseen monesti didaktiikkaa on iltapäivisin vielä yliopistolla, meillä usein esim. klo 16 tai 18 asti.

Vierailija
22/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. Isä piti puolet perhevapaista molemmilla kerroilla ja on hoitanut kaiken puoliksi. Syy tähän kiipeliin ei ole se, ettei isä osallistu, vaan se, että koko rakennelma pohjasi iltispaikkaan, joka nyt vietiin.

Meidän lapset ei ole lähikoulussa. Siksi että sellaista ei ole. Joutuvat siksi kulkemaan kauemmas. 

Osittainen hoitovapaa ei muuten auta mitään, jos koulu loppuu 11.45.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Didaktiikan luentojen aikataulut mulla on jo. Ap

Vierailija
24/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:27"]

kyllä Norssissa menee herkästi klo 16 asti, joskus myöhempäänkin. Meillä oli myös joitain pakollisia ryhmäjuttuja klo 16 jälkeen.

Oppitunnit saattavat olla kl 16 asti, sen jälkeen on usein vielä reflektointikeskustelu ohjaavan opettajan kanssa.

Samoin kannattaa varautua, että opetustuntien lisälksi on paljon muuta pakollista Norssissa + ryhmissä tehtäviä töitä, joita tehdään kouluajan ulkopuolella.

[/quote]

ja tein siis pedagogiset erillisinä opintoina, valmiina maisterina.

Oppituntien ajankohtaan ei voinut vaikuttaa, jokainen sai ne tietyt ryhmät ja niiden tunnit pidettiin silloin kun ne lukujärjestyksessa olivat.

[/quote]

Tuo, saako valita vai ei, riippuu varmasti paljon siitä mitä ainetta opettaa ja kuinka paljon harjoittelijoita on. Esim. joissain harvinaisissa kielissä ei taida juuri olla valinnanvaraa. Itse sain kuitenkin vapaasti valita mitä kursseja haluan opettaa ja ihan yksittäisiä tuntejakin sai noukkia ohjaajan antamista lukujärjestyksistä sen mukaan mikä sopi parhaiten omaan aikatauluun.

Vierailija
25/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikataulujen kanssa pärjää, mutta ne 90-luvulla syntyneet opiskelijapissikset kävivät välillä hermoille. Kannattaa tehdä ryhmätyöt yms. muiden aikuisopiskelijoiden kanssa, jos heitä on tarjolla.

Vierailija
26/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua ei pissikset hetkauta. Aikatauluja ja jaksamista enemmänkin mietin, kun on tosiaan myös perhe ja kaikki hajallaan toisistaan.

Vierailija
27/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:06"]

No minua ei pissikset hetkauta. Aikatauluja ja jaksamista enemmänkin mietin, kun on tosiaan myös perhe ja kaikki hajallaan toisistaan.

[/quote]

Juu, mutta ne pissikset onkin ne jotka haittaavat jaksamista. Kun on heillä bodypumpit, solkut ja pedikyyrit ja poikaystävän pelit, joista ei voi olla poissa "teetkö nyt pliis tää ryhmätyö valmiiks, mun täytyy nyt mennä, poikkis odottaa, moi..."

Vierailija
28/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noi ei hetkauta tuollainen, enkä tee muiden hommia. Ap

Vierailija
29/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:37"]

kyllä Norssissa menee herkästi klo 16 asti, joskus myöhempäänkin. Meillä oli myös joitain pakollisia ryhmäjuttuja klo 16 jälkeen.

Oppitunnit saattavat olla kl 16 asti, sen jälkeen on usein vielä reflektointikeskustelu ohjaavan opettajan kanssa.

Samoin kannattaa varautua, että opetustuntien lisälksi on paljon muuta pakollista Norssissa + ryhmissä tehtäviä töitä, joita tehdään kouluajan ulkopuolella.

[/quote]

Oppituntien ajankohtaan ei voinut vaikuttaa, jokainen sai ne tietyt ryhmät ja niiden tunnit pidettiin silloin kun ne lukujärjestyksessa olivat.

[/quote]

Tuo, saako valita vai ei, riippuu varmasti paljon siitä mitä ainetta opettaa ja kuinka paljon harjoittelijoita on. Esim. joissain harvinaisissa kielissä ei taida juuri olla valinnanvaraa. Itse sain kuitenkin vapaasti valita mitä kursseja haluan opettaa ja ihan yksittäisiä tuntejakin sai noukkia ohjaajan antamista lukujärjestyksistä sen mukaan mikä sopi parhaiten omaan aikatauluun.

[/quote]

jep, mutta ymmärrätkö, että porukassa saattaa olla useampi, joka haluaisi napsia parhaat ajat päältä, siksi useimmiten ne määärätään, jotta säilyisi tasapuolisuus. Väittäisin, että on todella harvinaista, että lukujärjestyksesta saa itse valita ne mieluisat ajat, useimmissa tapauksissa ne ihan määrätään.

terveisin joskus harjoittelukoulussa työskennellyt.

Vierailija
30/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:34"]

Joopa. Isä piti puolet perhevapaista molemmilla kerroilla ja on hoitanut kaiken puoliksi. Syy tähän kiipeliin ei ole se, ettei isä osallistu, vaan se, että koko rakennelma pohjasi iltispaikkaan, joka nyt vietiin.

Meidän lapset ei ole lähikoulussa. Siksi että sellaista ei ole. Joutuvat siksi kulkemaan kauemmas. 

Osittainen hoitovapaa ei muuten auta mitään, jos koulu loppuu 11.45.

Ap

[/quote]

Voisiko ajatella, että palkkaisitte itse lapselle hoitajan iltapäiväksi. Esimerkiksi yksityinen perhepäivähoitaja voisi, jos ei ole tarpeeksi hoitolapsia, hakea lapsenne koulusta iltapäiväksi hoitoon. Tai jos lähistöllä asuisi joku tämän vuoden ylioppilas, joka ei onnistunut saamaan syksyksi opiskelupaikkaa tai muuta työtä, hänkin voisi innostua.

Vierailija
31/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:16"]

[/quote]

Hei,

harjoitteluvuosi on työläs rupeama, johon sisältyy valtavasti yhdessä toisten kanssa tekemistä. Jos ensimmäinen ajatus aina on "koska täältä pääsee pois", siitä tulee rasittavaa kaikille, koska ne työt vain täytyy tehdä. Joinakin päivinä saatat päästä ennen neljää ja joinakin päivinä saattaa olla, ettei ole pakko tulla ollenkaan, mutta luultavasti on ihan mahdotonta selvitä auskuvuodesta niin, että kaikki tapahtuisi aamupäivällä.

Harjoitustuntiesi lisäksi kalenteria täyttää pohjatuntien seuraaminen, toisten harjoittelijoiden tuntien seuraaminen, palautekeskustelut, ryhmänohjaukset, kaikki irtosälä. 8–16-päiviä tulee paljon, eikä aina edes neljältä pääse lähtemään.

Jos lapset ovat ihan pikkukoululaisia, suosittelisin kehittelemään jotain hoitorinkiä tai lapsenhoitajan palkkaamista kotiin iltapäiviksi. Luulisi, että alueellanne olisi muitakin vanhempia, jotka ovat pulassa kun iltis lakkautettiin?

Vierailija
32/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:16"]

[/quote]

Hei,

harjoitteluvuosi on työläs rupeama, johon sisältyy valtavasti yhdessä toisten kanssa tekemistä. Jos ensimmäinen ajatus aina on "koska täältä pääsee pois", siitä tulee rasittavaa kaikille, koska ne työt vain täytyy tehdä. Joinakin päivinä saatat päästä ennen neljää ja joinakin päivinä saattaa olla, ettei ole pakko tulla ollenkaan, mutta luultavasti on ihan mahdotonta selvitä auskuvuodesta niin, että kaikki tapahtuisi aamupäivällä.

Harjoitustuntiesi lisäksi kalenteria täyttää pohjatuntien seuraaminen, toisten harjoittelijoiden tuntien seuraaminen, palautekeskustelut, ryhmänohjaukset, kaikki irtosälä. 8–16-päiviä tulee paljon, eikä aina edes neljältä pääse lähtemään.

Jos lapset ovat ihan pikkukoululaisia, suosittelisin kehittelemään jotain hoitorinkiä tai lapsenhoitajan palkkaamista kotiin iltapäiviksi. Luulisi, että alueellanne olisi muitakin vanhempia, jotka ovat pulassa kun iltis lakkautettiin?

[/quote]

tässä on kiteytettynä se oleellinen. Tein pedagogiset valmistumisen jälkeen ja allerkirjoitan tämän täysin. Lapseni olivat tuolloin vielä päiväkoti-ikäisiä ja todella harvoin olin heitä ennen klo 16 hakemassa, säännöllisesti jouduin myös järjestämään jonkun toisen hakemaan lapset (olen yh), koska oli välillä todella pitkiä päiviä. Järjestä lapsellesi ajoissa iltapäivähoito tai siirrä opintojen aloitusta vuodella.

Vierailija
33/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut pääsee joko hakemaan tai sittn lapsi kulkee lyhyen matkan bussilla. Meille on liian vaarallista kulkea yksin.

Ja minä luulin järjestäneeni ajoissa! En voinut tietää, wttä kaupunki säästää juuri meissä.

ap

Vierailija
34/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

jep, mutta ymmärrätkö, että porukassa saattaa olla useampi, joka haluaisi napsia parhaat ajat päältä, siksi useimmiten ne määärätään, jotta säilyisi tasapuolisuus. Väittäisin, että on todella harvinaista, että lukujärjestyksesta saa itse valita ne mieluisat ajat, useimmissa tapauksissa ne ihan määrätään.

terveisin joskus harjoittelukoulussa työskennellyt.

[/quote]

Sanoinkin että tämä riippuu aineesta (ja varmasti myös koulusta). Omassa aineessani kursseja oli samassa jaksossa niin paljon, että esim. 5-6 kurssista oli valitsemassa 2-3 harjoittelijaa. Ei siis tullut tappeluja, koska valinnanvaraa oli paljon. Oli myös mahdollista vaihtaa ohjaajaa jos toisella ohjaajalla oli sellaisia kursseja, joita itse halusi opettaa.

Toki se aina helpottaa mitä enemmän itsellä on ainevaihtoehtoja. Esim. luonnontietelijöillä on usein 3 opetettavaa ainetta, tämä tuo joustavuutta valintoihin.

Vierailija
35/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti siellä teidän alueella on muitakin vanhempia, jotka olisivat sitä iltistä tarvinneet. Voisitteko ottaa yhteyttä esim. seurakuntaan, paikalliseen MLL:n toimistoon tai johonkin yksityiseen päiväkotiin ja kysyä, voisiko jokin tällainen muu taho järjestää sitä iltapäivätoimintaa maksusta.

Jos löydät vaikkapa neljä samassa pulassa olevaa perhettä, voitte palkata yhdessä lapsille lastenhoitajan iltapäiviksi.

Vierailija
36/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää myös se voiko osan opinnoista suorittaa kirjatentteinä tai esseinä. Meillä pystyi osan luentokursseista suorittamaan niin. Jotkut myös siirsivät osan opinnoista seuraavaan lukuvuoteen, siihen kylläkin tarvitsee anoa erikseen lupaa.

Vierailija
37/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toinen perhe on. He voivat hakea ja muuten hoitaa. Kyse on siis painotetusta opetuksesta, johon osa kulkee läheltä, osa kaukaa. Meitä kaukaa kulkevia on vain kaksi perhettä.

Ja minä olen jo hakenut töistä vapaata tätä varten jne.

Kaupunki lupasi hoitaa asian, mutta eihän se hoitanut...

Ap

Vierailija
38/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosi nihkeetä kun yritti kysellä tarkkoja aikatauluja osa-aikatöiden takia. Sanottiin, että tehdessään pedagogisia pitää olla valmistunut siihen, että niihin menee se vuosi täysin. No en enää kysellyt. Eka lukukausi oli todella rankka ja kamala, kevät meni helpommin.

Vierailija
39/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni niin, että nuorista opiskelijoista juuri kukaan ei halunnut aamun ensimmäisiä oppitunteja, mutta minulle perheelliselle ne sopivat hyvin. Pidin siis lähes kaikki harjoittelutuntini välillä 8-10.

Vierailija
40/43 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:59"]

Meillä oli tosi nihkeetä kun yritti kysellä tarkkoja aikatauluja osa-aikatöiden takia. Sanottiin, että tehdessään pedagogisia pitää olla valmistunut siihen, että niihin menee se vuosi täysin. No en enää kysellyt. Eka lukukausi oli todella rankka ja kamala, kevät meni helpommin.

[/quote]

Samat fiilikset. Ne asiat ei sinänsä olleet vaikeita, mutta työtä oli syksyllä ihan julmetusti. Ja sellaista paikallaan istumista ja läsnäolopakkoa ja lässynlässynkeskusteluopetusta, josta sitten piti vääntää jotain kirjallisia raportteja ja mietintöjä. Niihin kului ihan älyttömästi aikaa, mutta tuntui, että varsinaista opittavaa asiaa ei ollut nimeksikään.

Se kandityö kannattaa vääntää lähes valmiiksi joulutauon aikana, keväällä muuten sen tekemisessä tulee kamala kiire.

Niin ja osan ongelmista toi myös se, että monta sataa ihmistä tappelee niistä samoista tenttikirjoista - ainakin meillä osa niistä oli niin vanhoja painoksia, ettei voinut mistään ostaakaan. Jos mahdollista, tsekkaa etukäteen, mistä kirjoista tulee tenttejä, lue niitä jo kesän aikana ja tee muistiinpanot tenttiin kertaamista varten.

Meillä ei silloin aikoinaan voinut mitään korvata pelkästään ylimääräisillä kirjatenteillä tai esseillä, kaikki luennot  ja muu lähiopetus piti lusia. Myöhästymisestä tai liian aikaisin paikalta lähtemisestä tuli lisäesseitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi