14kk ikäinen lapsi ei vielä kävele tai seiso ilman tukea, miten kannustaa?
Lapsi oppi nousemaan seisomaan tukea vasten joskus 9-kuisena mutta kehitystä ei ole tapahtunut sen jälkeen kävelyn tai seisomisen suhteen. Hän on ketterä, kiipeää sohvalle (10-kuisesta lähtien), tekee lattialla ties mitä akrobaattisia liikkeitä ja liikkuu muuten näppärästi. On hieman arka luonteeltaan, ei mikään rämäpää eli sitäkin voi olla tässä taustalla. Kävelee vain taaperokärryn kanssa. Miten tätä voisi jouduttaa tai auttaa vai voikohan mitenkään?
Kommentit (29)
Meillä 1v 4kk lähti kävelemään, oli juuri tuollainen rauhallisempi tapaus, oppi nousemaan tukea vasten aikaisin noin 9kk, mutta ei vaan suostunut kävelemään...
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi kävelemään 1v8kk ikäisenä ja neuvolan mukaan se on täysin normaalin rajoissa. No mun mielestä ei ollut. Mielestäni lapsi oli monessa muussakin asiassa jäljessä. Niinkuin sitten myöhemmin ilmenikin. Lapsi sai 3-vuotiaana kehitysvamma diagnoosin.
Kehitysvammaan tarvitaan paljon muutakin viivettä kuin pelkkä kävelyyn oppiminen..
Itse olen ottanut ensimmäiset askeleeni juuri tuon ikäisenä ja ihan hyvä kävelijä minusta tuli.
Lapsellani oli sellaiset elkeet puolen vuoden ikäisenä, että ajattelin hänen kävelevän helposti vuoden ikäisenä. Mitä vielä, konttasi puolitoistavuotiaaksi, kunnes sitten oppi kävelemään. Kävelemään oppiminen koetaan jotenkin ylpeydenaiheeksi ja siitä huolestutaan liian herkästi. Jos lapsi ei ihan vetelä ole, niin ei syytä huoleen.
Vauvauinti kehittää lapsen kehonhallintaa. Nyt vaan järvelle rantaveteen pulikoimaan vauvan kanssa. Tai jollet halua mennä rannalle, hanki puhallettava iso kylpyallas puhalle.
Ihan höpöjuttuja täällä taas! Minulla kumpikin lapsi on ollut hidas kävelemään JA puhumaan. Ensimmäiset sanat kyllä sanottiin reippaasti alle 1-vuotiaana,mutta sitten molemmat puhuivat sitä omaa vauvakieltä muutamalla todellisella sanalla höystettynä. Vanhempi oppi konttaamaan vasta 10 kk:n iässä, nuorempi ryömikin vasta 9 kk:n iässä, nousi tukea vasten 11 kk:n iässä, konttasi sekä käveli tuettuna mutta itsenäisesti ei ottanut askeltakaan kuin vasta 17 kk:n iässä. Ehdittiin käydä fysioterapeutilla, joka totesi lapsen olevan arka liikkuja mutta muuten normaali.
Puhumisen molemmat ovat oppineet vasta 2-vuotissynttäreidensä tienoilla. Tarkoitan puhumisella monisanaisia lauseita, en kahden sanan käyttöä. Ystvävän samanikäinen lapsi käveli 10 kkn ikäisenä sekä puhui 1-vuotiaana nelisanaisia lauseita.
Ei siis ole mitään universaalia sääntöä liikkumisen ja puheen yhteydestä mihinkään suuntaan. Lapsi oppii, kun on valmis. Meidän lapset oppivat kaiken muutenkin kohtuullisen hitaasti, lukemaankin vasta koulussa, mutta silti on niin äidinkieli kuin liikuntakin molemmilla 9 tai 10.
Vierailija kirjoitti:
Vauvauinti kehittää lapsen kehonhallintaa. Nyt vaan järvelle rantaveteen pulikoimaan vauvan kanssa. Tai jollet halua mennä rannalle, hanki puhallettava iso kylpyallas puhalle.
Molemmat muuten olivat vauvauinnissakin eivätkä silti oppineet nopeasti kävelemään. Tosin kumpikin on uinut 25m 4-vuotiaana. Se ei taida olla kovin harvinainen saavutus mutta ei kai hitainkaan.
T. Se, jolla hitaasti oppivat lapset
Nuorempi lapseni puhui kahden sanan lauseita jo 6kk iässä, mutta oppi kävelemään vasta 18kk iässä, oli raskastekoinen vauva. En huolestuisi.
Mun lapsi oppi kävelemään 1v8kk ikäisenä ja neuvolan mukaan se on täysin normaalin rajoissa. No mun mielestä ei ollut. Mielestäni lapsi oli monessa muussakin asiassa jäljessä. Niinkuin sitten myöhemmin ilmenikin. Lapsi sai 3-vuotiaana kehitysvamma diagnoosin.