14kk ikäinen lapsi ei vielä kävele tai seiso ilman tukea, miten kannustaa?
Lapsi oppi nousemaan seisomaan tukea vasten joskus 9-kuisena mutta kehitystä ei ole tapahtunut sen jälkeen kävelyn tai seisomisen suhteen. Hän on ketterä, kiipeää sohvalle (10-kuisesta lähtien), tekee lattialla ties mitä akrobaattisia liikkeitä ja liikkuu muuten näppärästi. On hieman arka luonteeltaan, ei mikään rämäpää eli sitäkin voi olla tässä taustalla. Kävelee vain taaperokärryn kanssa. Miten tätä voisi jouduttaa tai auttaa vai voikohan mitenkään?
Kommentit (29)
Meillä lapsi nousi seisomaan vasta jossain 14kk iässä. Käytiin neuvolan lähetteellä fysioterapeutilla. Käytiin parin viikon välein ja sitten terapeutti sanoi ettei näe muuta ongelmaa kuin lapsi kehittyy aavistuksen hitaasti ja on arka luonne.
Sai kannustaa ja huijata leluilla että oli seisaallaan. Ja piti vain ilmoittaa kun lähtee kävelemään ilman tukea. Taisi olla 16-17kk iässä kun rupesi kävelemään. Ja nyt ihan tavallinen teini.
Annat lapsen kehittyä ihan rauhassa omaan tahtiin. Kiroat tovin päästä, kun se ei enää pysykään niin hyvin paikallaan :)
Miksi halut sitä jouduttaa? Itse olisin ikionnellinen jos pääsisin hetkeksi tuohon vaiheeseen takaisin.
t. erittäin vilkkaan 1v6kk tytön äiti
Elähän nyt hättäile. Kyseessä on ilmiselvästi demari/ elokapinalapsi. Se on joko istumalakossa tai osoittaa mieltä ilmaston puolesta. Eli, tarkistapa vaippa.
Mikä kiire sulla on? Lapsi ei ole mikään kone, joka ohjelmoidusti tekee asioista. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Se, että kävelee kärryn kanssa on ihan riittävä taitotaso tuon ikäiselle. Osa ei osaa senkään vertaa ja silti heistä kasvaa ihan normaaleja aikuisia.
Valjaita voi käyttää apuna/tukena. On ikään kuin "kahva" mistä pitää kiinni lapsesta. Ne ovat myös hyödylliset siinä vaiheessa, kun kävely on opittu ja alkaa olla tarve rohkaisun sijasta suitsia sitä menoa.
Miksi lapsi pitää jo vauvaiästä lähtien stressata suorituspaineilla? Antakaa niiden kasvaa ihan rauhassa. Kyllä ne oppii kun on sen aika. Ja jos ei opi, senkin kanssa pystyy elämään.
Jos lapsi kerran kävelee taaperokärryn kanssa, niin kävelytätkö lasta itse käsistä pitäen? Yleensä vanhemmat kävelyttää lasta näin, vaikka oma selkä siinä joutuu koetukselle. Kävelyasento on tällöin kuitenkin erilainen kuin taaperokärryn kanssa.
Sitten voi kokeilla istua miehen kanssa lattialla jalat harallaan ja lapsi seisoo siinä keskellä. Tuettuna pistetään kävelemään toista vanhempaa kohden. Huomaamattaan saattaa ottaa pari itsenäistä askelta, kun toinen vanhempi päästää irti, ennenkuin toinen ottaa vastaan.
Lasta voi myös houkutella kävelemään itsesi luo, kun hän seisoo tukea vasten ja pyydät häntä tulemaan luo. Tällöin kannattaa itse istua lattialla ja ojentaa omat kädet/tai toinen lapsen luo. Näin lapsi saa tukea tarvittaessa ja uskaltaa ehkä helpommin irrottaa käden/t edellisestä tuesta.
Hyvä vaihtoehto on myös sijoittaa tukia niin, että lapsi pääsee kävelemään niiden avulla isompaa aluetta. Joku tuki voi olla pikkuisen kauempana, jotta joutuu vähän kurkottamaan, että saa tueasta kiinni.
Kävelyä pitää harjoitella / harjoituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kerran kävelee taaperokärryn kanssa, niin kävelytätkö lasta itse käsistä pitäen? Yleensä vanhemmat kävelyttää lasta näin, vaikka oma selkä siinä joutuu koetukselle. Kävelyasento on tällöin kuitenkin erilainen kuin taaperokärryn kanssa.
Sitten voi kokeilla istua miehen kanssa lattialla jalat harallaan ja lapsi seisoo siinä keskellä. Tuettuna pistetään kävelemään toista vanhempaa kohden. Huomaamattaan saattaa ottaa pari itsenäistä askelta, kun toinen vanhempi päästää irti, ennenkuin toinen ottaa vastaan.
Lasta voi myös houkutella kävelemään itsesi luo, kun hän seisoo tukea vasten ja pyydät häntä tulemaan luo. Tällöin kannattaa itse istua lattialla ja ojentaa omat kädet/tai toinen lapsen luo. Näin lapsi saa tukea tarvittaessa ja uskaltaa ehkä helpommin irrottaa käden/t edellisestä tuesta.
Hyvä vaihtoehto on myös sijoittaa tukia niin, että lapsi pääsee kävelemään niiden avulla isompaa aluetta. Joku tuki voi olla pikkuisen kauempana, jotta joutuu vähän kurkottamaan, että saa tueasta kiinni.
Kävelyä pitää harjoitella / harjoituttaa.
Yksikään lapsi ei ole jättänyt kävelemättä vaikkei vanhemmat treenaakaan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ikäistensä toisten lasten seura.
Ei vaikuta kävelytaitoon mitenkään. Sen oppii sitten kun aika on kypsä. Yhdellä se on 10kk iässä, toisella lähempänä 1v6kk iässä. Ja kaikkea siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelyä pitää harjoitella / harjoituttaa. [/quote]Ei tarvitse. Kyllä luonto tikanpojankin puuhun ajaa. Nykyihmiset vain kovin vieraantuneita luonnosta ja siksi hirveä stressi, kun lapsi ei jo 6kk iässä osaa lukea ja naapurin Martta-Jalmarikin oppi jo 5vk iässä syömään itse.
Kävelyyn oppiminen on hyvin yksilöllistä, niin kuin puhuminenkin ja vaihtelee suuresti. Meillä esikoinen oppi kävelemään n. 7.5kk ja nuorimmainen oli 1.4v..
Jos muuten on liikkuvainen, en olisi huomissani.
Monesti nuo ketkä harjoituttaa tuota kävelyä ikäänkuin roikottavat lasta käsistä niin, että lapsi joutuu väkisinkin varvistamaan. Normaalisti lapsi oppii kävelemään ilman opetustakin, koska olosuhteet niin vaatii.
Älä esim.tyrkkää leluja heti saataville, vaan anna lapsen mennä itse niiden luo.
Jos se taaperokärri on se ongelma? Otat sen kärrin pois, koska lapsi kävelee jo tuen kanssa. Hänen ei ole ollut vielä pakko opetella ilman tukea kävelyä, koska kärrilläkin pääsee🙂
Usein jos kävelee aikaisin, lapsen puheen muodostus viivästyy ja vastaavasti toisinpäin.
Olisiko tästä kysymys?
Lapsi kehittyy omatahtisesti, eikä vanhempien pitäisi tehdä siitä suorituspaineita tai kilpalua.
Vierailija kirjoitti:
Monesti nuo ketkä harjoituttaa tuota kävelyä ikäänkuin roikottavat lasta käsistä niin, että lapsi joutuu väkisinkin varvistamaan. Normaalisti lapsi oppii kävelemään ilman opetustakin, koska olosuhteet niin vaatii.
Älä esim.tyrkkää leluja heti saataville, vaan anna lapsen mennä itse niiden luo.
Jos se taaperokärri on se ongelma? Otat sen kärrin pois, koska lapsi kävelee jo tuen kanssa. Hänen ei ole ollut vielä pakko opetella ilman tukea kävelyä, koska kärrilläkin pääsee🙂
Noin juuri. Lelut kauemmas, menet itse kauemmas ja houkuttelet lasta kävelemään huoneen poikki. Otat keskellä huonetta taaperokärryn pois ja taas houkuttelet. Voi olla, että lapsi heittäytyy nelivedolle siinä vaiheessa, mutta sitten taas, kun haluaa nousta pystyyn, houkuttelet ottamaan askelia. Liikaa älä harjoituta, ettei lapsi turhaudu vaatimuksiisi. Mutta aina välillä sopivassa hetkessä voit kokeilla, onnistuisiko muutama askel. Ja tietysti hillittömät kehut ja taputukset, jos lapsi onnistuu.
Toinen vaihtoehto, ettet tee mitään ja annat lapsen oppia omaan tahtiinsa. Pian tulee vaihe, kun lapsi juoksee joka paikkaan ja sua tympii, kun et saa vahtimiselta tehtyä yhtään mitään muuta. Pahinta on vertailla muiden äitien lapsiin. Ne on aina etevämpiä kuin oma(t).
Normaalin lapsen kehityksessä lapsi oppii 1 -vuotiaana molemminpuolin puhumaan ja kävelemään ja näistä aina jompi kumpi tulee ensin. Eli ap.n lapsi on oppinut puhumaan ensin ja opettelee nyt kävelemään...
Nauti...hetken päästä kiroat kun saat jatkuvasti juosta perässä. 1,5v neuvolassa vasta huolestuvat jos ei kävele.