Hyvä Finnair!
Luu kurkkuun niille ylimielisille tarjoiluvaunujen työntäjille.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:28"]En ymmärrä miten joku voi iloita että suomalaisesta firmasta irtisanotaan suomalaista työvoimaa ja otetaan ulkomailta tilalle. Valtionomisteinen firma vielä. Kuka maksaa työttömyyskorvaukset? Ja mikä estää saman tapahtuvan muillakin aloilla?Seuraavaksi kaupan kassat yms. Ja kun puhutte ylisuurista palkoista, onko teillä faktatietoa palkasta? Sitäpaitsi Finnair irtisanoo tessin mukaan nuorimmasta alkaen eli isopalkkaisimmat jäävät.
[/quote]Olin pudota joskus perseelleni kun kuulin minkälaista palkkaa ja etuja finskin lentoemo sai, ja olin kieltämättä pikkusen vahingoniloinen kun sai potkut jo vuosia sitten.
Lentoemännän homma on haluttua hommaa, moni nuori nainen haluaa sellaiseen hommaan pienemmälläkin palkalla. Tää on just tätä valtionyhtiön touhua että maksetaan hyvää palkkaa, vaikka ei olisi mitään tarvetta selaiseen.
Vapailla markkinoilla palkat ja tekijät kyllä kohtaavat.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:52"]
Ihan kuin lentoemäntien palkoilla sitä lafkaa pelastettaisiin :D lähdetään karsimaan ensin sieltä, missä kuluja ei edes paljon ole. Varmasti lentomekaanikoillekin on tehty tiukat oltavat ja turvallisuudestakin joustetaan ennen kuin isompien jehujen palkoista.
[/quote]
Nyt puhutaankin palkkarakenteesta, ei yksittäisistä palkoista. Paitsi että tarvitaan nopeita säästöjä, tarvitaan myös kestävään kulukehitystä. Suhteessa kilpailijoihin. Yritän sanoa, että Finnair ei tee näitä toimia vain koska haluaisi olla paska työntantaja, vaan koska on pakko. Kyllä sitä lafkaa vaan pelastetaan näitä paisuneita henkilöstökuluja karsimalla, koska kun saadaan lippujen hinnat kohdilleen, niin saadaan matkustajatkin palaamaan Norwegianilta. Eli kannattaa katsoa peiliin: Me kuluttajathan sitä koko ajan halvempaa haluamme.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:05"]Eivät ainakaan espanjalaiset matkustamossa ole sen "ystävällisempiä" tai epäystävällisempiä kuin suomalaisetkaan. Eikä työ mitään kivaa ole, kiikutelkaa itse edestakaisin kahvi-, ruoka- ja ostoskärryjä alle metrin levyisellä käytävällä päivästä toiseen - ja asiakkaat kun ovat mitä ovat joskus! Ei ole ikinä käynyt lentoemäntiä kateeksi.
[/quote]Paskoista töistä yleensä maksetaan paskaa palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 14:48"]
Liksat kohdilleen vielä työn vaativuuteen nähden, niin viitsii taas käyttää kotimaistakin, kun hinnat putoaa.
[/quote]
Tämä on kyllä kaikkein lapsellisin harha, että kuvitellaan Finnairin minkään työntekijäryhmän palkkohen vaikuttavan lentolippujen hintoihin! Säästöissä on kyse siitä, että kun lentolipuista ja muista TULOISTA vähennetään palkat ja muut MENOT, mitä jää viivan alle. Ei todellakaan säästetä siksi, että matkustaja maksaisi lipustaan vähemmän vaan siksi, että omistajan taskuun kilahtaisi enemmän.
En tajua kun palvelua haukutaan. Itse olen aina saanut superhyvää palvelua. Viimeksi jopa puuttui jotain matkustajien ruokia, kuulemma ei ollut catering toimittanut oikein. Miehistö antoi puuttuvien ruokien tilalle omia miehistöruokiaan ja olivat itse syömättä koko työpäivän. Monikohan av-mamma antaisi oman ruokansa asiakkaalle? Toivotan tsemppiä emännille.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 07:00"]
Kiva huomata, että muitakin ärsyttää näiden ämmien kitinä siitä, kun on niin rankkaa työnnellä sitä kaffekärryä ja asiakkaat on niin urpoja. Minulla on pari tuttua lentoemäntää ja heidän suhtautumisensa asiakkaisiin on todella tärkeää. Ja ovat sitä vanhaa kaartia.
[/quote]
Hanki sinä huoraämmä meille terveytemme menettäneille emännille uudet työpaikat, ja saat tulla itse kokeilemaan. Itse olen korkeakoulutettu emo ja tekisin muuta jos laman aikana saisin.
[/quote]
Ehkäpä tämä kommentti kertoi lentoemännistä enemmän kuin tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 07:00"]
Kiva huomata, että muitakin ärsyttää näiden ämmien kitinä siitä, kun on niin rankkaa työnnellä sitä kaffekärryä ja asiakkaat on niin urpoja. Minulla on pari tuttua lentoemäntää ja heidän suhtautumisensa asiakkaisiin on todella tärkeää. Ja ovat sitä vanhaa kaartia.
[/quote]
Hanki sinä huoraämmä meille terveytemme menettäneille emännille uudet työpaikat, ja saat tulla itse kokeilemaan. Itse olen korkeakoulutettu emo ja tekisin muuta jos laman aikana saisin.
[/quote]
[/quote]
En ole lentoemäntä, mutta voin vain kuvitella sen tunteen, kun on ehkä perhe elätettävänä, ja täsmäkoulutus täsmäalalle, joka ei enää jatkossa työllistä. Mahdolisuudet saada töitä esim. kaupan alalta hyvin pienet, koska kaupan alakin voi äärimmäisen huonosti nyt. Mihin nämä irtisanotut emot työllistyvät nyt?
Siihen päälle vielä vahingoniloista nurinaa kanssasisarilta netissä, niin avot.
Tsempit emoille! Luulen että tässä työtaistelussa kärsivät nyt eniten ne nuoret, pienten lasten äidit, joita ei TES suojele, ja joilla on muutenkin huonoimmat ehdot ja palkat talon sisällä. Kaiken kuulemani perusteella yhtiö on hyvin hierarkinen, eikä yleinen glamour-kuva lentoemännistä todellakaan pidä paikkaansa nuorempien emojen keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 07:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän se kerro vain yhdestä lentoemännästä. Finnairin lentohenkilökunta on aina palvellut minua todella hyvin, juuri tehnyt niitä pieniä ylimääräisiä juttuja mistä aikaisemmatkin keskustelijat ovat kertoneet. Harmi, että itse firma ei ole ollenkaan samaa luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 07:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä tämä korkeakoulutettu lentoemo avautuu. Eikös muuten nimenomaan se mannertenvälinen lento ole lentotirpusten hierarkiassa se halutuin. Ja sinne ei nuoria edes päästetä, kun nämä korkeakoulutetut ämmät omii ne itselleen, jotta saavat pisimmät vapaat ja muut edut.
Ja sinulle viestin aloittaja pitkiä työttömiä aikoja ja suojaisia sillanalusia sekä leutoja öitä sinulle. Toivottavasti sinua ei yhteiskunnassa enään tarvita.
T. Työn arvoa kunnioittava kirjoittaja
Näin käy, kun yksi ammattiryhmä sahaa omaa oksaansa jatkuvasti. Olen samaa mieltä, että Finnair toimii oikein yrittäessään pelastaa liiketoimintansa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:00"]
Näin käy, kun yksi ammattiryhmä sahaa omaa oksaansa jatkuvasti. Olen samaa mieltä, että Finnair toimii oikein yrittäessään pelastaa liiketoimintansa.
[/quote]
Matkustamohenkilökuntahan on jo suostunut moniin etujen ja myös palkkojensa heikennyksiin. On se kumma, ettei johdolta ikinä oteta mitään.
Ei tule sääliä täältäkään. Finskin vanhat lentoemännät on oikeasti todella ylimielistä sakkia. Ulkoistetaan vain, niin saadaan sekin firma kannattavaksi ja palvelu kohdalleen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:00"]
[/quote]
Matkustamohenkilökuntahan on jo suostunut moniin etujen ja myös palkkojensa heikennyksiin. On se kumma, ettei johdolta ikinä oteta mitään.
Johto ei lakkoilullaan olekaan aiheuttanut mittavia tappioita, saatikka laiminlyönyt asiakaspalvelua lennolla.
Jepjep, heinäkuuksi saadaan taas varmaan odottaa lakkoa. Saas nähdä pääseeko sitä kesälomareissulle ollenkaan.
En ymmärrä miten joku voi iloita että suomalaisesta firmasta irtisanotaan suomalaista työvoimaa ja otetaan ulkomailta tilalle. Valtionomisteinen firma vielä. Kuka maksaa työttömyyskorvaukset? Ja mikä estää saman tapahtuvan muillakin aloilla?Seuraavaksi kaupan kassat yms. Ja kun puhutte ylisuurista palkoista, onko teillä faktatietoa palkasta? Sitäpaitsi Finnair irtisanoo tessin mukaan nuorimmasta alkaen eli isopalkkaisimmat jäävät.
Kun se nyt vain on niin kumma juttu, että näiden kovilla eduilla olevien kalkkunoiden työpanos lähinnä raivostuttaa. Mikä ihme siinä on, että valtion omistuksessa pitäisi sietää tällaisten parasiittien prinsessaleikkejä. Realiteetit tulevat vastaan, kuten muillakin aloilla.
9, kertoisitko mitä ne edut ovat?
Ymmärrän että säästöpaineet ovat kovat, mutta on surullista että Finnairin johto ei ole voinut itse osallistua lainkaan säästötalkoisiin.
Ihan kuin lentoemäntien palkoilla sitä lafkaa pelastettaisiin :D lähdetään karsimaan ensin sieltä, missä kuluja ei edes paljon ole. Varmasti lentomekaanikoillekin on tehty tiukat oltavat ja turvallisuudestakin joustetaan ennen kuin isompien jehujen palkoista.