Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkoholin suurkuluttaja ja nyt kroppa alkanut oireilla.

Vierailija
25.06.2021 |

Vai voiko olla alkoholista johtuvaa jatkuva ripuli, mahakivut varsinkin krapulapäivinä. Juon kännit normaali viikolla 1-2 kertaa (noin 20 annosta per kerta) ja lomalla menee sitten enemmän. Nyt lomalla huomaan, että seuraavana päivänä alkoholi ei mene alas koska mahaan sattuu. En halua mennä lääkäriin mutta onko jokin elin pettämässä? Olen juonut näin noin kymmenen vuotta.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet alkoholisti. Ripuli johtuu juomisesta. Itse ollut samassa tilanteessa, ripuli lähti kun oli muutaman viikon ollut juomatta.

Vierailija
42/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta juominen nyt viimeistään. Sisäelinten ongelmat on usein vakavia, sun on mentävä lääkäriin halusit tai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut joitakin viikkoja välillä juomatta, jonkun kuukaudenkin joskus mutta muuten joka viikko 1-2 kunnon kännit, jolloin menee se 20 annosta kerralla.

Ehkä yritän sit lopettaa/vähentää loman jälkeen…? Nyt lomalla on jotenkin tosi hankala ja muutenkin on jakautunut juomiset enemmän niin että tissuttelen enemmän. Ajatus lopettamisesta kokonaan tuntuu vaikealta koska niin usein alkoholi (pienissäkin määrin) on kuvioissa vaikka kavereiden kanssa nähdessä, juhlissa…

Ap

Vierailija
44/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Olen ottanut verikokeita muutama vuosi sitten ja silloin maksa-arvot viitteissä mutta koholla (?). Gt-arvo oli joku 100. Muuten kaikki ok mutta en muista mitä kaikkea otettiin.

Sulla on ollut reippaasti koholla Gt-arvo jo silloin. Miehillä on normaali arvo alle 60 ja naisilla alle 40.

Ajattelitko pelata venäläistä rulettia sisäelimillä vielä miten kauan?  Onkohan helppo päästä maksansiirtojonoon? Saisitko jostain apua oikeanlaiseen lopettamiseen?

Vierailija
45/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut samassa pisteessä. Lopetin juomisen kun jouduin maksatulehduksen takia sairaalaan. Lopeta hyvä ihminen sinä ennen kuin edes joudut sairaalaan.

Vierailija
46/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä ikäinen olet? Tulet kuolemaan alkoholin haittavaikutuksiin, jos siis jatkat noin. Mutta Ethän sinä usko sitä, vaan luulet olevasi poikkeus.

Olen töissä leikkaussalissa ja olen nähnyt siellä ison määrän surullisia ihmiskohtaloita, usein aika nuoriakin. Ihminen voi kuolla isoon verensyöksyyn, kun ruokatorven laskimolaajentumat repeävät (johtuu maksan vajaatoiminnasta) ja niitä yritetään tukkia leikkurissa gastroskopiassa, kun potilas on vielä ehkä tajuissaan. Tai sitten haima on tulehtunut niin pahasti, että se on mätää mössöä jota kauhotaan vatsaontelosta pois, niin että vatsalla olevaa isoa leikkaushaavaa ei voi sulkea ja se jätetään auki vain sellainen kosteasieni suolten päällä. Tai sitten maksa on niin sökö, että olet keltainen kuin kanarialintu ja vatsaontelo on niin täynnä nestettä, että olet kuin viimeisilläsi raskaana. Sitten sinne vatsaonteloon laitetaan letku jota pitkin ylimääräinen neste pääsee pois jotta pystyt hengittämään, mutta lopulta kuitenkin kuolet maksakoomaan eli myrkytykseen.

Mikä näistä kuulostaa houkuttelevammalta tavalta lähteä Ap?

Vierailija
47/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi pitäisi saada alkoholituotteet pois näkyviltä. Tupakoivathan tupakoijatkin vaikka askit rulokaapeissa mutta ei houkuttele uusia käyttäjiä.

Vierailija
48/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Olen ottanut verikokeita muutama vuosi sitten ja silloin maksa-arvot viitteissä mutta koholla (?). Gt-arvo oli joku 100. Muuten kaikki ok mutta en muista mitä kaikkea otettiin.

Sulla on ollut reippaasti koholla Gt-arvo jo silloin. Miehillä on normaali arvo alle 60 ja naisilla alle 40.

Ajattelitko pelata venäläistä rulettia sisäelimillä vielä miten kauan?  Onkohan helppo päästä maksansiirtojonoon? Saisitko jostain apua oikeanlaiseen lopettamiseen?

Ei alkoholisteille tehdä Suomessa maksansiirtoa. Jonossa on edellä oikeasti jonkun sairauden tai vamman takia maksansiirtoa tarvitsevia. Alkkis tuhoaisi hetkessä uuden maksankin.

Vierailija
49/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi pitäisi saada alkoholituotteet pois näkyviltä. Tupakoivathan tupakoijatkin vaikka askit rulokaapeissa mutta ei houkuttele uusia käyttäjiä.

Totta, Suomessa on liian löysä alkoholipolitiikka. Kaikki alkoholituotteet ptäisi laittaa kaupoissa lukollisen vitriinin taakse.  Nyt ne valtavina röykkiöinä keskellä kauppaa, josta saa helposti napattua mukaansa vaikka isommankin lastin. Mutta ei kauppias kenenkään terveyttä ajattele vaan rahaa.

Vierailija
50/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun siis oikeasti pakko vetää se 20 annosta joka kerta kun juot? Eikö voi ottaa vähempää? Vähennät 2 annosta kerrallaan. Aloita juominen myöhemmin, syö samalla ruokaa. Ota joka toinen annos vettä. Ainakin pitää vähentää kerralla juotuja määriä koska 20 annosta kerralla on oikeasti tosi paljon.  Itse juon jo omasta mielestäni paljon kun juon 1-2 kertaa viikossa 6 annosta.

Vierailija
51/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun siis oikeasti pakko vetää se 20 annosta joka kerta kun juot? Eikö voi ottaa vähempää? Vähennät 2 annosta kerrallaan. Aloita juominen myöhemmin, syö samalla ruokaa. Ota joka toinen annos vettä. Ainakin pitää vähentää kerralla juotuja määriä koska 20 annosta kerralla on oikeasti tosi paljon.  Itse juon jo omasta mielestäni paljon kun juon 1-2 kertaa viikossa 6 annosta.

Varmaan voin yrittää mutta ongelmana se että en tule enää humalaan pienistä määristä. Juon yleensä pari pulloa viiniä ja musta ei edes huomaa että olen juonut. Siihen päälle vedän sit sixpäkin ja joskus jonkun paukun.

Vierailija
52/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määrittelet "suurkuluttajan"?

Itse olen juonut toissa päivän ja eilisen aikaan kaksi 70dl ja 38 volttista kossupulloa. Ei pyörrytä, en ripuloi ja aamupalakin maistui.

En kuitenkaan halua kehuskella viinan juonnillani. Olen ihmeissäni, kuinka hyvältä näytän: minulla on kaunis iho enkä ole ylipainoinen.

Niin oletko myös sinä harrastanut tuota jo 10 vuotta joka viikko? Älä huoli, vaikka ulkokuori ei vielä ole rapistunut, sisuskalut kyllä kärsivät jo. Ja lopulta myös se iho ja muu ulkonäkö, vaikka alkoholisti muuta luulee.

Oikeassahan sinä varmasti olet, mutta olen todellakin "hyvin säilynyt".  Uskoisin, että sekin on auttanut että olen aina vältellyt aurinkoa. Ja olen siis 64-vuotias.

Sisuskaluista sen verran, että tähän saakka ovat pysyneet hyvänä. 😊

Vierailija
53/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan voin yrittää mutta ongelmana se että en tule enää humalaan pienistä määristä. Juon yleensä pari pulloa viiniä ja musta ei edes huomaa että olen juonut. Siihen päälle vedän sit sixpäkin ja joskus jonkun paukun.

Pidä hyvä ihminen taukoa siitä juomisesta ja laihduta myös jos on ylipainoa.  Kyllä se toleranssi siitä sit hiljalleen palaa ja pienemmät määrät riittää. 

Vierailija
54/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimatulehdus voi tulla jo kertajuomisesta, ei tarvitse olla "pitkän linjan alkoholisti".

Vierailija
55/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipu on tylppää ja kovaa ja tuntuu ylävatsassa, kuulostaa haiman ongelmilta. Lopeta juominen, muu ei auta. Et halua kokea haimatulehduksen kipuja. T. Alkoholisti, mutta korkki kiinni

Vierailija
56/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut joitakin viikkoja välillä juomatta, jonkun kuukaudenkin joskus mutta muuten joka viikko 1-2 kunnon kännit, jolloin menee se 20 annosta kerralla.

Ehkä yritän sit lopettaa/vähentää loman jälkeen…? Nyt lomalla on jotenkin tosi hankala ja muutenkin on jakautunut juomiset enemmän niin että tissuttelen enemmän. Ajatus lopettamisesta kokonaan tuntuu vaikealta koska niin usein alkoholi (pienissäkin määrin) on kuvioissa vaikka kavereiden kanssa nähdessä, juhlissa…

Ap

Kuulostat mun elämäni mieheltä. Hän otti juuri tuohon tapaan. Terveys alkoi rakoilla, ja pyysin, että hän lopettaisi alkoholin käytön. Ehdotin, että voidaan molemmat lopettaa kokonaan.

Hän vastasi juuri samoin. Miten voi ajatella, ettei koskaan enää juo ystävien kanssa hyvän ruuan kanssa viiniä? Eikä voi ottaa talvella minttukaakaota? Ylioppilasjuhlissa ei kuohuviiniä? Ei käydä baarissa maistelemassa oluita ja viskejä?

Yritin sanoa, että kun hänellä se ei koskaan jää vain siihen yhteen, kun sitä oli nyt vuosia yritetty. Ja ne raittiudetkin kesti enintään muutaman kuukauden.

Mutta ei se sitten käynyt. Alkoholin ilot oli tärkeämmät, kuin oma terveys ja perhe. Ollaan nyt siis erottu, ja hänet on leikattu jo sydämestä, muutakin on luvassa. On tosi surullista myös ihmisille ympärillä, kun ihminen itse ei tunnusta eikä ymmärrä tosiasioita.

Vierailija
57/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kipu on tylppää ja kovaa ja tuntuu ylävatsassa, kuulostaa haiman ongelmilta. Lopeta juominen, muu ei auta. Et halua kokea haimatulehduksen kipuja. T. Alkoholisti, mutta korkki kiinni

Ei ole oikein tällaista se kipu. Enemmän alavatsassa.

Vierailija
58/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on varoitusmerkki, että olet pilannut sisuksesi myrkyllä. Vatsa, suolisto, ruokatorvi, maksa, haima…ihan mikä vaan voi tehdä stopin ja sitten ei kyllä auta itkut markkinoilla. Kannattaisi harkita lopettamista.

Mikä elin tässä mahtaa olla pettämässä? Kyselee ap.

Nyt painut sinne lääkäriin ja heti! Mars!

Mitä voitat sillä että jäät vaille tietoa, joka voi pelastaa henkesi. Ei, mielummin olet ilman ja tapat itsesi ehkä piankin.

Senhän hän voittaa kuin tähänkin asti. Juopoksi tullaan, koska väistellään mieluummin kuin kohdataan tosiasiat ja todelliset tunteet. Sitten kun ei muuta osaa eikä halua, niin mieluummin uhraa henkensä suoraan kuin kokeilisi aikuistumista. Kun ilman talvista minttukaakaotahan ei voi elää. Kaikkihan me toki sen tiedämme, vai oletko muka kuullut kenestäkään, joka olisi selvinnyt ilman? 

Vierailija
59/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet viittaa maksakirroosin

No ei kyllä viittaa. T. Maksakirrootikko

Vierailija
60/66 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin ryyppään ja olen ihan korkeasti koulutettu. Haluaako joku kysyä jotain?

Tuskin.