Olenko jotenkin herkkä vai oliko vieraidemme käytös ikävää?
Ajattelimme miehen kanssa että vietämme juhannuksen kaksistaan kotona. Eräs tuttavapariskunta aikoi tehdä saman, mutta ehdottikin sitten viime hetkellä (torstai iltapäivänä) että voisimme viettää juhannusta yhdessä täällä meillä. No mikäs siinä. Sanoin kuitenkin etten pysty kyllä mitään kummoista tarjottavaa järjestämään koska olen tuolloin juhannusaattona töissä iltapäivään asti ja muutenkin tuo tuli melko viimetipassa.
Grillasimme (maissia, pihvejä ja vartaita), lisäksi tein salaatin ja pellillisen sämpylöitä. Jälkiruuaksi paistoin lettuja jotka söimme mansikoiden ja kermavaahdon kanssa. Tuttavapariskunta totesi illan päätteeksi että he olisivat toki voineet tuoda jotain syötävää jos olisivat tieneet että ruokaa ei hirveästi ole tarjolla. Kysyin jäikö heille jotenkin nälkä johon sanoivat että ei mutta olihan tarjoilut aika pienet. Joskin kuulemma ymmärsivät sen kun olinhan minä ollut töissä. Joo, ei taida tulla tämä pariskunta meille ensi juhannuksena :(... Mitä teidän muiden juhannuspöydästä löytyi?
Kommentit (70)
Hei. Minullekin on sanottu joskus jotain samansuuntaista. Olen tulkinnut sen niin, että jos toiset olisivat tienneet, ettei minulla oikeastaan ole mahdollisuutta laittaa juhlia, niin olisimme voineet tehdä nyyttärimeiningillä.
Eli tulijoita itseään on vähän hävettänyt tuomisten puute ja ovat sitten lähtiessä kursailleet sitä. Ihmiset ovat aina pääasia.
No jopas oli törppöjä "ystäviä" kun eivät selvää suomenkieltä ymmärtäneet. Itse olit varoittanut ettet pysty laittamaan pöytää koreaksi kun olet töissä - silti mun mielestä teillä olli todella hyvät tarjoilut! Itse olisin ollut kiitollinen kutsusta ja tarjotuista ruuista. Olisivat hyvin voineet tuoda jotain pientä mukanaan - näin meillä on aina tapana!
Sinulla ei ole mitään syytä harmitteluun, teit parhaasi ja vielä työpäivän päälle!! Menkää ensivuonna näille kavereille ja katsokaa miten hienot tarjottavat heillä on.... epäilen kyllä....
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:57"]
Yleensä tosiaan kutsun ihmiset meille ja kiellän heitä tuomasta mitään, koska en voi sitää ihmisten epäonnistuneita ruokatarjoiluja.
47
[/quote] Putsaa nyt jo ne hiekat pois sieltä alapäästä. Minulle ei ainakaan ole tärkeintä se ruoka yhteisissä illanistujaisissa. Ruoka kun lähes poikkeuksetta on kuitenkin syötävää. Oikeasti hyvää seuraa onkin sitten harvemmin tarjolla!
[/quote]
47 taitaa kyllä nauttia tarjoilut useinmitenn yksin jos on noin kireä tyyppi!! Meillä seura on ykkönen vaikka ruoka onkin kaikille tärkeää.
Esim nyt juhannuksena olimme tehneet alkupaloja, savukalaa, pääruuan lisukkeet ja kakun - kaverit toivat pääruuan lihan ja kaikkea pientä herkkua alkupaloiksi myös. Kaikki vaan pöytään ja porukalla nautiskeltiin. En koskaan ylenkatso toisten tekemisiä tai tuomisia!! No, meidän porukat kaikki tekee vain herkkuruokia...
Hyvät tarjoilut teillä oli ja vaikkei olisi ollutkaan ei kukaan normaali ala haukkumaan tajoilua.
Mun mielestä aikuiset saavat kylässä pitää suunsa kiinni jos ei tarjoilut kelpaa. Menkööt kotiinsa syömään.
Meillä oli kanssa juhannusvieraita, äiti mätti 2v lapsellee lautaset täyteen ruokaa josta söi n. 4 kertaa. Sama kahvipöydässä, kakkua, keksiä ja leivoksia joista pieni haukkas vähän ja kaikki jäi syömättä. Äiti kysyi ai eikö kelpaa? Ja haki pakkasesta jäätelön.. Joka suli pöydälle.
Sama toistui joka aterialla, ihan pahaa teki lapata roskiin järkkyä määrää ruokaa :(
Mun mielestä vierailuiden ja illanistujaisten perus kohteliaisuus säännöt menee aikalailla seuraavasti:
-Jos yhdessä sovitaan, tai toisen luokse tulevat ehdottavat itse tulevansa "isäntien" luo, niin yhdessä ostetaan ruuat yms. Tämä kyllä vaatii suunnittelua, eli sovitaan jo etukäteen kuka tuo mitäkin.
-Jos itse kutsutaan toiset syömään, niin silloin itse myös tarjotaan syötävät. Vieraiden on kohteliasta viedä esim juotavaa tai jälkiruokaa, mutta mitään suurta etikettivirhettä ei tapahdu jos näin ei tehdä. Kutsuttu kun on.
-Kahvittelussa isäntänä olevat aina tarjoavat, mutta toki vieras voi yllättää ja tuoda pullat.
-Tarjottavia ei ikinä moitita, oli miten oli.
Tähän nähden mun mielestä teidän vieraat käyttäytyivät törpösti. Mikäli ovat tosi nuoria, niin en itse jaksaisi vaivata ajatusta, mutta vähän vanhemmille on jo hölmöä käytöstä kerta kaikkiaan. Ainoa mitä sinä olisit voinut tehdä toisin on, että olisit jo alkuun kysellyt vaan reilusti kuka tekee mitäkin ruokaa, tai että toisivatko hekin jotain syötävää. Se olisi ollut ihan ok, kun he itse ehdottivat teille tuloa. Nyt tapahtui selvästi virhe, että he käsittivät että teiltä tulee kaikki tarjottavat, vaikka mielellään olisit halunnut heidänkin tuovan jotain syötävää. Silti tarjottavien kommentoiminen oli törppöä, mutta toki jos olet itse esim illan aikana harmitellut tarjottavia, niin he ovat voineet aika ymmärrettävästikin lohduttaakseen kommentoida noin, että oli hyvät tarjottavat vaikka olivatkin niukat.
Oli ikävää käytöstä. Mutta Suomessa kun ollaan...
No oisivat kyllä itse saaneet tuoda ruokaa, kuulosti tosi hyviltä tarjoiluilta noin viime tipassa!
Hyvät oli tarjottavat. Luultavasti valittaja-pariskunta kyseessä.
Kuinka läskejä tuttavapariskuntanne on jos ei tuosta määrästä ruokaa tule maha täyteen?? No, jos tarjoilut oli tyyli 1 varras jaetaan neljään pekkaan, niin ymmärrän kommentin mutta tuskin siitä on kyse? Olipa tökeröä sakkia!!
Kiittämätöntä :( mutta toiset on...
ruoat kuulostaa ihanalle mutta jospa sitä oli liian vähän?
tai jos he oli esim. koko päivän teillä niin vähäiselle kuulostaa.
mutta jos ruokaa oli riittämiin niin käytös oli huonoa.
Miksi ihmeessä muuten se tuttavapariskunta ei tuonut mitään syötävää mukanaan?? Kun kerran tiesitvät, että ole töissä juhannusaattona jne. Ihme junttiporukkaa!
Huh huh! Ihan tarpeeksi tarjoilua!!! Törkeätä käytöstä!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:34"]
ruoat kuulostaa ihanalle mutta jospa sitä oli liian vähän?
tai jos he oli esim. koko päivän teillä niin vähäiselle kuulostaa.
mutta jos ruokaa oli riittämiin niin käytös oli huonoa.
[/quote] Tulivat meille tuolloin perjantaina seitsämän aikaan ja lähtivät siinä hieman enne puolta yötä. Ruokaa jäi yli joten ei sitä kyllä mitenkään liian vähää voinut olla tarjolla, en sitten tiedä eivätkö kehdanneet vain ahmia hirveästi vai mitä.
No oli kyllä ikävää! :( Noi tarjoilut kuulosti tosi hyviltä ja täyttäviltä! Ja miksi sitä neljälle ihmiselle kuuluu järjestää jotain suurta buffettia? Ihme, että kehtasivat sanoa noin :O
Tarjottavia ei ole tapana koskaan moittia isäntäperheelle. Mutta tuli itsellenikin mieleen, että oliko kyse siitä, että aterioita oli heille liian vähän ja harvassa, osa kun tykkää pupeltaa jotain 3-4 tunnin välein... meillä syödään yksi lämmin ateria päivässä, illalla - aamupala on runsas ja syödään sen verran myöhään (noin klo 11), että ei ole ennen iltaa yksinkertaisesti kummoinen nälkä.
Teillähän oli paljon tarjottavaa. Moukkia vieraita.