FB: Miksi ns.luusereilla lukee aina "elämän kova koulu"?
Itse pidän "elämän koulua" erilaisena käsitteenä, kuin että on jättänyt peruskoulun kesken (tai päässyt juuri ja juuri läpi) ja ryypännyt ja kiskonut huumeita sen jälkeen 10-20 vuotta tekemättä yhtään mitään. Harmittaa, että "elämän koulu" on käsitteenä pilattu.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:33"]
Liittyy juuri tuohon kouluttamattomuuteen. Toiset ylpeilee sillä, että ei ole kuin se elämän kova koulu käytynä. Ollaan niin rankkoja tyyppejä, ettei mitään koulutuksia tarvita, prkl.
[/quote]
Ok, ymmärrän. En ole onneksi moisiin törmännyt.
Ne luulee että se on kova koulu kun pistää kaiken läskiksi eikä ole "kultalusikka suussa syntynyt" kuten "kaikki akateemiset hienoperseet jotka ei tajua oikeasta elämästä mitään".
Mulla on yksi tällainen vanha koulukaveri. Naurattaa kyllä välillä sen kova koulu. Kyllähän se elämä alkaa ihan tosissaan joskus potkia päähän kun 18-kesäisenä aloittaa kalliiden lainojen ottamisen ja tekee ehkä silloin tällöin jotain töitä joita ei sitten jaksakaan tehdä kun "on niin paska pomo". Ei mene kovin montaa vuotta kun alkaa olemaan aika lirissä raha-asioiden kanssa ja siinä kohtaa se liittokin karisee ja kova koulu on käynnissä kun jää yh:ksi. Omaa osuutta siihen kovaan elämään ei kovin hanakasti haluta nähdä.
Akateeminen pelle saakin sitten kaiken valmiina (kun 6 vuotta opiskelee ja tekee samalla töitä, ettei tarvitsisi ottaa lainaa ennenkuin ostaa asunnon valmistuttuaan).
On se elämä sellainen kova koulu :-)
Koska kukaan myöhemmin elämässä selviytynyt ja menestynyt ei kehtaa niin kirjoittaa, vaikka olisikin sitä koulua käynyt. Mitäs se kiusaaminen, perheväkivalta ja alkoholismi ja mielenterveysongelmat muuta olisivat kuin sitä kovaa koulua, miksei niin voisi vaikkapa kirjoittaa? Vai tekevätkö mielenterveysongelmat ja huonot lähtökohdat sitten luuserin, jos työkyky on mennyt?
Mutta auta armias kun ihminen näennäisesti menestyy, pitääkin ruveta miettimään "että tuollaisen kirjoittaminen on noloa ja enhän voi niin tehdä, mitä ihmisetkin ajattelevat".
Pelkkä sanonta elämän kova koulu on niin, aargh, en keksi edes sanoja kuvailemaan mitä tunteita se herättää. Sitä käyttää myös nää wannabe taiteilijat jotka oikeesti ei edes osaa mitään muuta kuin siipeillä ja elää lokkeina yhteiskunnassa. "mä oon tällänen herkkä taiteilija" yhyyy yhyyy...
En ikinä kehtais laittaa mitään sellasta.
Käsi ylös mammat, minua kun vähän harmittaa ettei ole mitä sinne tietoihin kirjoittaa, ammattikoulua kun ei oikein edes kehtaa, eikä siitäkään ammattitaitoa kertynyt oikeisiin töihin joita nyt ei muutenkaan työkyvyttömälle ole, niin käynkö kirjoittamassa sinne elämäntapaluuseri? Oletteko sitten tyytyväisiä? Olen katsonut että joillain on humoristisesti rippikoulu tai jotain, mutta mulla sekin jäi kesken.
Vitunko väliä aivan oikeasti on mitä kukin faceen kirjoittelee ja itsestään ilmaisee. Jos siis aivan oikeasti mietitään sitä eikä vain olla jotain pikkutarkkoja nirppanoita.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:09"]
Itse pidän "elämän koulua" erilaisena käsitteenä, kuin että on jättänyt peruskoulun kesken (tai päässyt juuri ja juuri läpi) ja ryypännyt ja kiskonut huumeita sen jälkeen 10-20 vuotta tekemättä yhtään mitään. Harmittaa, että "elämän koulu" on käsitteenä pilattu.
[/quote]Minäpä pidän sitä peruskoulun kesken jäämistä, alkoholi- ja huumeongelmaa useinkin oireena vakavasta sairaudesta, eikä laiskuudesta ja asennevammasta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:10"]Käsi ylös mammat, minua kun vähän harmittaa ettei ole mitä sinne tietoihin kirjoittaa, ammattikoulua kun ei oikein edes kehtaa, eikä siitäkään ammattitaitoa kertynyt oikeisiin töihin joita nyt ei muutenkaan työkyvyttömälle ole, niin käynkö kirjoittamassa sinne elämäntapaluuseri? Oletteko sitten tyytyväisiä? Olen katsonut että joillain on humoristisesti rippikoulu tai jotain, mutta mulla sekin jäi kesken.
[/quote]
Ei sinne tarvitse laittaa mitään. Minä olin monta vuotta FB:ssa ennenkuin jaksoin laittaa sinne tietoja.
Mulla ei lue mittään niissä tiedoissa. Vähän väliä se tyrkyttää, mutta en laita. Valitettavasti ei-toivottu henkilö onnistui minut löytämään silti.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:10"]Käsi ylös mammat, minua kun vähän harmittaa ettei ole mitä sinne tietoihin kirjoittaa, ammattikoulua kun ei oikein edes kehtaa, eikä siitäkään ammattitaitoa kertynyt oikeisiin töihin joita nyt ei muutenkaan työkyvyttömälle ole, niin käynkö kirjoittamassa sinne elämäntapaluuseri? Oletteko sitten tyytyväisiä? Olen katsonut että joillain on humoristisesti rippikoulu tai jotain, mutta mulla sekin jäi kesken.
[/quote]
Ei sinne tarvitse laittaa mitään. Minä olin monta vuotta FB:ssa ennenkuin jaksoin laittaa sinne tietoja.
[/quote]No minua ärsyttää ettei minulla ole siellä mitään, ja fb tinkaa moniakin tietoja koko ajan, kännykässä ei joskus pääse etusivulle ohittamatta niitä erikseen. Ja toisekseen olisin halunnut kirjoittaa kieli poskessa sen täyteen kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:09"]
[/quote]Minäpä pidän sitä peruskoulun kesken jäämistä, alkoholi- ja huumeongelmaa useinkin oireena vakavasta sairaudesta, eikä laiskuudesta ja asennevammasta.
[/quote]
Jep, yksi juttu mikä myös yhdistää elämänkoululaisia: yksikin mt-diagnoosi vapauttaa kaikesta vastuusta "kun ei pysty kun on niin vaikeaa tän sairauden kanssa". Lääkkeet ja terapia, ei väliä, sairauden taakse on kiva mennä säälittelemään itseään.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:10"]
Käsi ylös mammat, minua kun vähän harmittaa ettei ole mitä sinne tietoihin kirjoittaa, ammattikoulua kun ei oikein edes kehtaa, eikä siitäkään ammattitaitoa kertynyt oikeisiin töihin joita nyt ei muutenkaan työkyvyttömälle ole, niin käynkö kirjoittamassa sinne elämäntapaluuseri? Oletteko sitten tyytyväisiä? Olen katsonut että joillain on humoristisesti rippikoulu tai jotain, mutta mulla sekin jäi kesken.
[/quote]
No minulla on ihan akateeminen koulutus, mutta olen silti jättänyt sen kohdan tyhjäksi, koska asia ei puolitutuille loppujen lopuksi edes kuulu. Mikä pakko siihen on laittaa mitään?
Mulla on Facebookissa kaksi tuttavaa, joilla lukee tuo elämän kova koulu. Toinen on omassa rivarissa perheineen asuva yksityisyrittäjä, koulutusta en tiedä. Toinen on koulutukseltaan yo-merkonomi, mutta en tiedä mikä läppä se elämän kova koulu hänellä on, kun koulutusta kuitenkin löytyy.
En ole pitänyt kyseisiä ihmisiä luusereina.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]No minua ärsyttää ettei minulla ole siellä mitään, ja fb tinkaa moniakin tietoja koko ajan, kännykässä ei joskus pääse etusivulle ohittamatta niitä erikseen. Ja toisekseen olisin halunnut kirjoittaa kieli poskessa sen täyteen kaikenlaista.
[/quote]
Ei Facebookiin oikeasti kannata laittaa tietoja esille. Mitä enemmän henkilökohtaisia tietoja jaat, sitä haavoittuvampi aina olet esim. identiteettivarkauksien suhteen. Puhumattakaan tietysti siitä, että Facebook itse käyttää kaikkea jakamaasi tietoa hyväkseen omalla tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:09"]
[/quote]
Jep, yksi juttu mikä myös yhdistää elämänkoululaisia: yksikin mt-diagnoosi vapauttaa kaikesta vastuusta "kun ei pysty kun on niin vaikeaa tän sairauden kanssa". Lääkkeet ja terapia, ei väliä, sairauden taakse on kiva mennä säälittelemään itseään.
[/quote]toivottavasti sinä sairastut, niin katsotaan saatko "itseäsi niskasta kiinni" ja parannettua itsesi. Mutta tietenkinhän sinä saat. Minäkin olen lähes täysin invalidi, ja ilman tuollaisia typeriä mielipiteitä en toivoisi samaa kohtaloa kenellekään.
Isäni kävi Kiertokoulun mutta senkin väärään suuntaan
-ukkisetä-
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]
Ei Facebookiin oikeasti kannata laittaa tietoja esille. Mitä enemmän henkilökohtaisia tietoja jaat, sitä haavoittuvampi aina olet esim. identiteettivarkauksien suhteen. Puhumattakaan tietysti siitä, että Facebook itse käyttää kaikkea jakamaasi tietoa hyväkseen omalla tavallaan.
[/quote]No luulen että kohdallani face tai kukaan ei voi käyttää mitenkään sitä tietoa hyväkseen, jos siellä lukee elämänkoulu tai jotain muuta mitä sattuu. Sillähän en juuri ole halunnut niitä aivan oikeita tietoja laittaakaan, joskaan en amista kehtaisi mihinkään korkeakoulutus-riville pistää.
Sanoin joskus aiempaankin ketjuun, että "elämän kova koulu" on typerä vastaus - ei siksi, että vaikeassa elämässä ja vastoinkäymisissä olisi mitään häpeämistä, vaan siksi, että se on niin kliseinen ja kulunut vitsi.
Typerien kliseiden viljely nyt ei yleensäkään anna kovin hyvää kuvaa ihmisen sivistystasosta.
Facebookissa "elämän koulu" on samaa sarjaa "Elämään Eksyneet" -kuvien kanssa. Ihan sama, onko kyseessä kouluttamaton lähiö-yh vai varatuomari - yhtäläisen facepalm-reaktion ne "Elämään Eksyneet" silti saavat minussa aikaan. Sori.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:18"]
[/quote]
[/quote]toivottavasti sinä sairastut, niin katsotaan saatko "itseäsi niskasta kiinni" ja parannettua itsesi. Mutta tietenkinhän sinä saat. Minäkin olen lähes täysin invalidi, ja ilman tuollaisia typeriä mielipiteitä en toivoisi samaa kohtaloa kenellekään.
[/quote]
Aarrggh! Tarkoitan hieman eri asiaa kuin hyvin vakavaa parantumatonta sairauden tilaa. Pystyt kai käsittämään että kaikki masennus tms ei invalidisoi loppuelämäksi ja sitä voi käyttää myös tekosyynä ha selityksenä. Minä todellakin tiedän että näin voi olla koska olen saanut sitä todistaa. Kaikki dokaamiset, lapsen vakavat laiminlyönnit tms selitetään sairaudella. Mutta oudosti sairaus mahdollistaa kyllä elämän kaikki mukavat energiaa vaativat asiat!
Joo toivo vaan mulle vakavaa sairautta, huomaan kyllä ettet ole ok.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:17"]
Taidat ap olla aika nuori ja mustavalkoisesti ajatteleva. Elämän kova koulu tarkoitta vastoinkäymisiä, ja niitä - kas kummaa - voi tulla aivan kenelle tahansa. Esim. itselleni syntyi vaikeavammainen lapsi, eikä siihen ollut akateemisella koulutuksellani ja hyvätuloisella ammatillani mitään hitonkaan vaikutusta suuntaan tai toiseen.
[/quote]
Et tajunnut tuon taivaallista aloittajan pointtia.
[/quote]
En tajunnutkaan, koska hän ei selitä asiaa. Kerrohan sinä, mitä hän tarkoittaa, kun taidat itse olla ap.
Elämän kovaa koulua käy valtaosa ihmisistä, ja se on nyt sitten kunkin oma valinta, kutsuuko vastoinkäymisiä noin vai jollain muulla termillä.
[/quote]
Pointti oli, että nämä tietyt ihmiset, jotka eivät ole mitään saaneet aikaiseksi pariinkymmeneen vuoteen, mainostavat käyneensä elämän kovaa koulua, mikä siis tarkoittaa heidän mielestään huumeiden ja viinan vetämistä ja monella myös rikoksia. "Elämän koulu" on siis käsitteenä pilattu näiden tyyppien toimesta, koska sitä ei juuri kukaan muu käytä profiilissaan (vrt. suomileijona-tatuoinnit ja kiitos-paidat). Kuitenkin elämä koulu tarkoittaa alunperin ihan muuta, kuin huume- ja viinapäissään jossain paskaisessa lähiössä vuodesta toiseen pyörimistä.
-ei ap-