Millainen olo SSRI-lääkkeistä tulee?
Mulle siis määrätty SSRI-lääkettä paniikkihäiriöön / ahdistuneisuuteen / epätodelliseen oloon. Epäröin vain lääkkeen ottamista kun pelottaa miten se vaikuttaa. En halua että musta tulee mikään tunteeton zombi tai keinotekoisella tavalla iloinen. Pelkään että lääke muuttaa jotenkin persoonaani.
Kommentit (67)
Minulle tuli normaali olo, hymyilevä, iloinen. Sain normaalia pienemmän annoksen. Oli palauttamaan talven jälkeen tasot normaaliksi. Oireet lopettaessa oli ikäviä, tuntui, että sain jotain sähköiskuja. Aivoissa löi salama ja lihakset nytkähti. Lääkitys oli parempi kuin mitä ilman, mikäli se ei toimi halutulla tavalla voi puhua lääkärin kanssa vaihdosta. Masennuslääkkeitä ainoa parempi on kuntosali, kovin mahdollinen treeni. Ei masenna kun joka paikka on rikki, toivoo vain palautuvan normaaliksi.
Lääketehtaat kiittää ja käärii rahat taskuihin :)
Mulla ainaki vaa tasotti mielialaa,muuten okei
Mua harmitti niin paljon se orgasmikyvyttömyys että enää en niihin ryhdy..
Mulla Seronil 20 mg eli tosi pieni annos.
Ja tuosta orgasmista, siinä vaiheessa kun on niin maassa, että haluaa tappaa itsensä on se seksi ihan yksi ja hailea asia.
Mä en olen syönyt samaista lääkettä kahteen otteeseen eikä siitä tulee mitään outoa oloa.
D-vitamiinitasoja kannattaa myös tarkistuttaa. Monella pelkästään d-vitamiinin liian vähäinen saanti voi olla syynä masennukseen.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:02"]
Mulla Seronil 20 mg eli tosi pieni annos.
Ja tuosta orgasmista, siinä vaiheessa kun on niin maassa, että haluaa tappaa itsensä on se seksi ihan yksi ja hailea asia.
[/quote]
Näin on. Eikä se orkku yleensä masentuneenakaan tule..
Täysin yksilöllistä. Yleisesti ottaen voi varmaan sanoa, että seksuaalinen halukkuus vähenee ja orgasmin saanti vaikeutuu. Lisäksi tunne-elämä tasapainottuu, tai muuttuu tasapaksuksi. Miten sen nyt sitten ottaa. Minun on varmaan pakko käyttää lopun ikääni erilaisten neuroosien ja ahdistusoireiden vuoksi. Eivät ne hyviä lääkkeitä ole, mutta sille joka tarvitsee niin tyhjää parempi. Se tosin täytyy sanoa, että vieroittautuminen vuosien käytön jälkeen ei onnistu tuosta vaan. Lähinnä itkettää kaikki niin että meinaa kuivua koko mies tai nainen.
Kai mun sitten on pakko uskaltaa. Nytkin ihan hirveä ahdistus/paniikki päällä. Olen ihan totaalisen uupunut niin henkisesti kuin fyysisesti tämän takia.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:21"]
Sanoin lääkärille että pelkään lääkkeen ottamista ja sitä että muuttaa persoonaani jotenkin ym. Vakuutti ettei pitäisi olla mitään hätää eikä muuta persoonaa. Lääkäri oli jopa valmis itse ottamaan kyseisen lääkekuurin vaikkei sitä tarvitsekaan, jotta uskoisin ettei mitään hätää ole. Lääkärin mukaan mulla on serotoniinivajetta, minkä lääke tasaa normaaliksi parissa vuodessa.
Jos en olisi aiemmin lukenut kaikkia "kauhujuttuja" SSRI-lääkkeistä, olisin varmaan ottanut lääkettä mukisematta.
ap
[/quote]
Ai itse ottamaan sen lääkkeen? Ja mistäs sinä tietäisit, ottaako se lekuri sen? Salli mun epäillä.
Haittaako se epätodellinen olo? Eikö silloin voisi vain ajatella, että on epätodellinen olo, joten en tee mitään, ennenkuin olo menee ohitse? Minulla auttoi odottaminen ja se todellakin meni ohitse. Joogaa? Mindfullnesia?
Et ole kertonut syitä oireisiisi. Tunnistatko syyt? Ovatko ne kaukana lapsuudessasi vaiko aikuisuudessasi? Tapahtuiko 9 vuotta sitten jotain merkittävää?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 23:23"]
Haittaako se epätodellinen olo? Eikö silloin voisi vain ajatella, että on epätodellinen olo, joten en tee mitään, ennenkuin olo menee ohitse? Minulla auttoi odottaminen ja se todellakin meni ohitse. Joogaa? Mindfullnesia?
[/quote]
Joogan tai mindfullnessin tarjoaminen paniikkihäiriön parantajaksi on ihan yhtä huono juttu kuin se, että sanotaan Jeesuksen automaattisesti parantavan ahdistuksen. Ei ole lääketieteellistä näyttöä, että jooga parantaisi paniikkihäiriön. Ei paniikkihäiriö ole mitään tilapäistä pientä stressantumista, vaan se on ihan oma sairautensa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 23:13"]
Kai mun sitten on pakko uskaltaa. Nytkin ihan hirveä ahdistus/paniikki päällä. Olen ihan totaalisen uupunut niin henkisesti kuin fyysisesti tämän takia.
ap
[/quote]
Lopeta netin kauhutarinoiden lukeminen ja kuuntele lääkäriäsi. Pyydä alkuvaiheessa joku tukihenkilö ja tiuhempia kontrolleja hoitosuhteessa, koska pahimmat sivuvaikutukset tulevat ekoina viikkoina. Ne menevät ohi. Älä tuhlaa elämääsi turhaan kärsimykseen.
Mulla on ollut se Escitalopram Actavis 5mg paniikkioireisiin. En ole ottanut joka päivä. Tasoittaa oloja ja vie stressin tunteen pois, unirytmi selkiytyy. En ole huomannut sivuvaikutuksia paitsi ällö maku suussa. Jos otan vain joka toinen päivä, tuota makua ei ole.
Mä en pelkää paniikkikohtauksia, kun tiedän ettei ne ole vaarallisia. Kurjiltahan ne tuntuu, mutta ovat vain korvien välissä. Jos ei taistele niitä vastaan, vaan keskittyy siihen, että okei se nyt tulee - ja menee kohta pois - eikä ajattele että on huono ihminen, niin huomaa yhtäkkiä, ettei niiden tarvitse antaa rajoittaa elämää. Aina voi sanoa juttukaverille, jos naama näyttää oudolta, että "sori mulle tuli vähän huono olo".
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:59"]Mulla on ollut se Escitalopram Actavis 5mg paniikkioireisiin. En ole ottanut joka päivä. Tasoittaa oloja ja vie stressin tunteen pois, unirytmi selkiytyy. En ole huomannut sivuvaikutuksia paitsi ällö maku suussa. Jos otan vain joka toinen päivä, tuota makua ei ole.
Mä en pelkää paniikkikohtauksia, kun tiedän ettei ne ole vaarallisia. Kurjiltahan ne tuntuu, mutta ovat vain korvien välissä. Jos ei taistele niitä vastaan, vaan keskittyy siihen, että okei se nyt tulee - ja menee kohta pois - eikä ajattele että on huono ihminen, niin huomaa yhtäkkiä, ettei niiden tarvitse antaa rajoittaa elämää. Aina voi sanoa juttukaverille, jos naama näyttää oudolta, että "sori mulle tuli vähän huono olo".
[/quote]
Cipralex on tarkoitettu otettavaksi joka päivä.....sehän ei edes ole depot valmiste, jollainen toki sekin otettava siten että lääkeainetta on elimistössä tasaisesti. Erikseen on sitten tarvittaessa otettavat, Cipralex ei niihin kuulu
Mulla loppu paniikkihäiriö-/ahdistuneisuushäiriölääkkeen tarve kun lopetin e-pillerit/hormonien ehkäisyn.. Kannattaa kuuklettaa vaikka aiheesta e-pillerit ja mieliala/ahdistus/masennus.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:31"]
Mulla on ollut paniikkihäiriö jo 9 vuotta ja lähivuosina oireet ovat vain pahentuneet. Nykyään mulla on suuria vaikeuksia liikkua ulkona paniikkikohtausten pelossa. Rajoittaa hirveästi elämää. Ja nyt kun tuli vielä tämä jatkuva epätodellinen olokin + epämääräinen ahdistuneisuus, joka tuntuu kotona ollessakin koko ajan.
Silti epäröin lääkkeen aloittamista. Vaikka lääkärin mukaan tähän oloon ei enää psykoterapiat tai muutkaan keskustelut auta.
ap
[/quote]
Kuulostaa pahalta. Ota ihmeessä lääkettä. Mä käytän ihan vaan siihen, etten ole niin itkuinen ja tunteellinen ja hermostunut pikkuasioista.
Mulla ääripäät tasoittui tunteissa. Elämästä tuli rauhaisaa ja turvallista. Ei mitään räiskymisiä mihinkään suuntaan (ärsyyntymistä, seksiä). En usko että persoonani muuttui. Kokeile ihmeessä, voithan puolen vuoden käytön jälkeen pohtia asiaa uudelleen.