Miten usein käyt gynekologilla?
Äitini järkyttyi kuullessaan, että en ole käynyt gynellä sitten vuoden 2001. Ei vain ole ollut tarvetta, ei ehkäisyn vuoksi eikä muutenkaan mitään outoja oireita alapäässä. Yksi ja sama mies on ollut, eikä vieraissa käydä, joten ei tautejakaan.
Minkä vuoksi siellä lääkärillä sitten pitäisi käydä? Käykö kaikki naiset gynellä varmuuden vuoksi kerran vuodessa? Miten usein te käytte?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Huomenna menossa ekan kerran. Äidin painostuksesta. Meillä on suvussa esiintynyt kohdunkaulansyöpää ja äiti sai lähes slaagin kun kuuli että olen 23 enkä ole ikinä käynyt gynellä.
Minä olisin äitinäsi järjestänyt sinulle rokotteen.
Miksi juuri gynellä? Enemmänkin kiinnostaisi se, mikä on yleinen terveydentila, veriarvot ja etenkin kolesteroli. Ikää kuitenkin jo 44, enkä ole käynyt minkäänlaisessa terveystarkastuksessa sitten opiskeluaikojen.
Jos joskus omakustanteisesti hakeudun tarkistuksiin, gyne ei ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen.
Sisätutkimuksia on joissain tilanteissa tehty, molemmista on nyt jo vuosia. Papa otettu kaksi kertaa ja kutsu kolmanteen on hyllyssä. Gynellä en ole käynyt ikinä, ja toivon ettei syitä tule tulevaisuudessakaan. Olen 31.