Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten usein käyt gynekologilla?

Vierailija
22.06.2014 |

Äitini järkyttyi kuullessaan, että en ole käynyt gynellä sitten vuoden 2001. Ei vain ole ollut tarvetta, ei ehkäisyn vuoksi eikä muutenkaan mitään outoja oireita alapäässä. Yksi ja sama mies on ollut, eikä vieraissa käydä, joten ei tautejakaan.

Minkä vuoksi siellä lääkärillä sitten pitäisi käydä? Käykö kaikki naiset gynellä varmuuden vuoksi kerran vuodessa? Miten usein te käytte? 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäjärjestön sivuilla on hyvää tietoa. Keitä seulotaan?

Suomessa naiset kutsutaan kohdunkaulan syöpää ehkäisevään seulontaan viiden vuoden välein. Yleensä ensimmäinen kutsu tulee 30-vuotiaana, viimeinen 60-vuotiaana. Mikäli naisella on ennen seulontakäyntiä ollut verenvuoto-oireita tai irtosolunäytteestä löytyy lieväasteisia solumuutoksia (Papaluokka 2, ASC-US), hän saa seuraavan seulontakutsun 1─2 vuoden kuluttua.

Kannattako osallistua kutsuttuna seulontaan, vaikka minulta on otettu Papa-näyte lähiaikoina muualla?
Seulontaan kannattaa osallistua aina, vaikka vastaava tutkimus olisikin tehty lähiaikoina muualla.

Kuntien järjestämän seulonnan laatua ja seulontatestien luotettavuutta arvioidaan säännöllisesti, tämä on edellytetty laissa. Samanlaista laadunvarmistusta ei edellytetä muulta, organisoidun seulonnan ulkopuoliselta toiminnalta. Tämän vuoksi on suositeltavinta osallistua 30–60-vuotiaana nimenomaan järjestettyyn seulontaan.

Papa-näytteen otto useammin kuin viiden vuoden välein ei ole tarpeellista, mikäli näytteiden tulokset ovat olleet normaaleja, eikä poikkeavia oireita ole (esim. kuukautisten välillä tulevaa vuotoa). 

Vierailija
42/63 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin käydä viimeksi yli kymmenen vuotta sitten enkä mene enää kertaakaan. Inhoan sitä kopelointia ja kaivelemista, ja papa-koe sattuu. Vielä enemmän sattuu mammografia, mutta siinä kävinkin yhden ainoan kerran joskus parikymmentä vuotta sitten. Ja lääkärien ja hoitajien asenteet ovat ikäviä.

Jos tauti tulee, se on sitten jo niin pitkällä, että tappaa myös nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien ehkäisyneuvolat hoitaa saman asian edullisemmin kuin gynekologi. Papaan kutsutaan viiden vuoden välein, kun ikää on tarpeeksi.

Vierailija
44/63 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipaston pohjalta löysin just papereita ja huomasin, että olen käynyt viimeksi vuonna 2008. Joukkotutkimuksessa olen kyllä ollut kaksi vuotta sitten. Pitäisi ehkä varata aika.

Vierailija
45/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 vuoden välein tekee lääkäri tarvittavat tutkimukset kun käyn e-pillerireseptin uusimassa. Kaikki on ollut aina kunnossa. T. 24 w nuori aikuinen

Vierailija
46/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikein gynekologilla en ikinä ole tarvinnut käydä! En ikinä!

Ja sukupuolitautitestit olen käynyt testaamassa julkisen terveydenhuollon puolella, ennen kun e-pillereihin sain reseptin.. Kerron ettei ala turha nalkutus. Hyvin hoidettu toosa, rakkaudella pidetty eikä kuulema haise laisinkaan pahalle. Ihanaa olla terve. (Myös henkisesti ;) )

T. Se 24 w

Vierailija
47/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lääkäri enkä ymmärrä "rutiinitarkastuksia" vuosittain, jos mitään vaivaa ei ole. En käy vuosittain korvalääkärillä, aivojen magneettitutkimuksessa, sydämen ultraäänes jne. ihan varmuuden vuoksi. Seulonnoissa käyn eli PAPA-kokeessa kun kutsu tulee. Jos alapäähäni tulee jotain vaivaa, menen gynelle. Gynekologit tienaavat privaatissa hyvin, koska täysin terveitä potilaita käy heillä rutiinitarkastuksissa. Ja se heille suotakoon. Helppoja ja nopeita potilaita, hyvä palkka. Sairaalassa privaattigynet hoitavat sitten oikeita sairauksia.

T. Lääkäri itsekin

Vierailija
48/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuoteen käyn, kun on hormoonikierukka. Yksityisellä käyn. Papa otettu viimeks vuosi sitten ja seuraava ensi vuonna joukkotarkastuksessa.

Vierailija
49/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:40"]

Olen myös lääkäri enkä ymmärrä "rutiinitarkastuksia" vuosittain, jos mitään vaivaa ei ole. En käy vuosittain korvalääkärillä, aivojen magneettitutkimuksessa, sydämen ultraäänes jne. ihan varmuuden vuoksi. Seulonnoissa käyn eli PAPA-kokeessa kun kutsu tulee. Jos alapäähäni tulee jotain vaivaa, menen gynelle. Gynekologit tienaavat privaatissa hyvin, koska täysin terveitä potilaita käy heillä rutiinitarkastuksissa. Ja se heille suotakoon. Helppoja ja nopeita potilaita, hyvä palkka. Sairaalassa privaattigynet hoitavat sitten oikeita sairauksia.

T. Lääkäri itsekin

[/quote]

Käyn papassa viiden vuoden välein, näinhän on Käypä Hoito-suosituksessakin. Moni tässä keskustelussa ei oo tajunnut sitä, että toki JOS ON MUUTOKSIA pitää käydä papassa useammin, mut oireeton ja riskitekijätön pärjää harvemmalla seulalla.

Minä varaan aikaa gynelle tarpeen mukaan, synnytysten jälkeen 3-5 vuoden välein. Samalla frekvenssillä käyn hammaslääkärillä. Silmälääkärillä käyn kahdesti vuodessa perussairauteni vuoksi.

t. lääkäri

Vierailija
50/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 40 enkä ole koskaan käynyt gynellä. Papan joukkotarkastuksissa 5 vuoden välein ja parin kerran kierukan laitto joka tehtiin tk:ssa. Olen terve, eikä ole vaivoja, niin miksi ravaisin gynellä jatkuvasti? 

Vierailija
51/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papassa parin vuoden välein. Gynellä tarpeen mukaan, jos on vaivaa. Hammaslääkärissä kahden vuoden välein. Hammashoitajalla hammaskiven poistossa kerran vuodessa. Muilla lääkäreillä vain tarpeen mukaan.

Vierailija
52/63 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pari vuodessa. Tosi voimakkaat kipulääkkeet kuukautisiin ja reseptiä ei mulle jostain ihmeen syystä uusita ilman gynetutkimusta joka ikinen kerta.

Vierailija
53/63 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt gynellä yli kymmeneen vuoteen. Papakokeissa käyn kutsuttuna seulonnoissa.

Vierailija
54/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri varasin ajan 3,5 vuoden jälkeen. Papa otettu tässä välissä ja se oli ok.

Vierailija
55/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna menossa ekan kerran. Äidin painostuksesta. Meillä on suvussa esiintynyt kohdunkaulansyöpää ja äiti sai lähes slaagin kun kuuli että olen 23 enkä ole ikinä käynyt gynellä.

Vierailija
56/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan käyny enkä käy. N29

Vierailija
57/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä ikuisuuskysymys, johon on vain yksi oikea vastaus:

MIKÄÄN pakko ei ole mennä gynelle jos ei mitään tarvetta ole. Kuten ei myöskään silmä-, korva-, hammas- tai yleislääkärille tai kiropraktikolle. Ei toki ole minulta pois, jos joku siellä gynellä haluaa käydä levittelemässä jatkuvasti, mutta mitään pakkoa siihen ei ole. Viimeksi kun kävin gynekologilla (2012) sanoi hänkin, että tule papaan sitten joskus. Joukkoseulontaan en mennyt kun oli töitä silloin.

Vierailija
58/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt vielä koskaan.

En käy silmälääkärissäkään, ellei ole silmissä vikaa.

Ihmettelen näitä jotka käyvät siellä ihan turhanpäiten, sen ymmärrän jos on joku vaiva että on mentävä.

Vierailija
59/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka viides vuosi kun tulee kutsu Papa kokeeseen :D olen 56 v nainen. toki menen sitten jos jotain oireita tulisi mitä ei ole ennen ollut.

Vierailija
60/63 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen vuosi yksityisellä, pilleriresepti sekopäisiin kuukautisiin. Papa joka viides vuosi kunnallisella puolella (ja täällähän on nyt se uusi testi, toivottavasti on oikeasti vähemmän epämiellyttävä kuin aikaisempi).