Kirja, joka ravisutti sisintäsi niin, että se jäi mieleesi pitkäksi aikaa? Joko hyvässä tai pahassa..
Paulo Coelho - Alkemisti sai alkuun henkisen heräämisen.
Kommentit (1325)
Sayaka Murata: Lähikaupan nainen
Kuin olisi katsonut dokumentin nykyisestä Japanista nuorehkon naisen silmin.
Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin
Sata kertaa parempi kuin tv -sarja, mikä sekin oli mielestäni hyvä.
Hanya Yanagihara: Pieni elämä
Kestää hetken päästä kirjan "sisään" mutta sen jälkeen avautuu todella (pelottavan) todentuntuinen tarina.
Kate Atkinsonin A God In Ruins. Kaunokirjallisuutta parhaimmillaan. Jää mieleen pitkäksi aikaa.
Lukiolaisena luettu Pelon maantiede.
Jaku: Maailman onnellisin mies
Keskitysleiriltä selviytyneen miehen kertomus. Kertomus on niin kamala, että minulla meni pari päivää itkiessä ihmisten kamaluutta. Mihin raakuuksiin kykenemme toisiamme kohtaan.
Kazuo Ishiguron Ole luonani aina loppu kouraisi syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mia kankimäeltä kaikki.
Luin hänen kirjojaan kun elämässä oli pelottavaa, vaikeaa esim raskaus, joka piti ottaa melkein kokonaan vuodelepona keskenmenovaaran vuoksi. Tarkka teksti vei ajatukset pois omista huolista, opin paljon ja viihdyin tarinan parissa. Toisen kirjan luin kun vaikea ero päällä ja toivottomia asioita tapahtui. Pysyin järjissäni kirjojen rauhallisuuden ja jatkuvuuden ja kirjailijan tarkan työn ja miellyttävän "äänen" vuoksi.
Joku ihminen oli alapeukuttanut tätä. Tai siis joku "ihminen". Hyvää jatkoa sille tyypille, toivotaan että saat apua jostain.
Ymmärrän muuten ton, mitä tuossa sanotaan. Kankimäen kirjat avautuvat parhaiten, jos pystyy todella keskittymään. Sellainen puolestaan antaa lomaa huolista, peloista ja surusta.
Mia Kankimäen kirjat Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin ja Naiset joita ajattelen öisin ovat kyllä parhaat suomenkieliset kirjat, jotka olen lukenut viimeisten vuosikymmenten aikana.
Tuohan on ihan oma genre, että yhdistetään jokin historiallinen elämänkerta ja nykyaikainen henkilökohtainen elämä. Antaa syvyyttä oman elämän pohdinnalle, kun on noita historiallisia kerroksia. Lisäksi Kankimäki on kaivannut mielenkiintoisia naisia esiin.
Jordan Peterson - 12 Rules for Life
Jared Diamond: Tykit, taudit ja teräs. Vastaa mm. siihen miksi länsimaat ovat aina olleet valloittamassa muita maita/kansoja eikä toisin päin. Miksi eivät esim. Amerikan alkuperäisasukkaat tai aboriginaalit tulleet Eurooppaan valloittajina. Viimeistään tuon luettuaan on melko vaikeaa olla ainakaan rasisti.
Aku Ankan taskukirja 13.
Tarina: Aku ja Hekla Velhon kepponen
Nuoruuteni keskitysleirillä, Berlev Zvi. Voin fyysisesti pahoin monta viikkoa vielä kirjan lukemisen jälkeen.
Robin Hobb ja se kirja jossa Yönsilmä kuolee.
Ai että kun riipii sydäntä vieläkin. Kauniisti tehty ja ja vaikka loppua valmisteltiin hyvän aikaa, oli se silti sydäntä särkevää.
Pirkko Saision Passio
Häikäisevää tekstiä ja kerrontaa!
Olen lukenut kaikenlaista ja tämä kirja oli aivan tajunnanräjäyttävä.
Seitsemännen portaan enkeli, sen jälkeen tuntui Putkinotkokin paratiisilta.
Juokse poika juokse sekä Risti ja linkkuveitsi tuli joskus nuorena luettua. ensimmäinen on jenginuoren tarina ja toinen häntä auttaneen papin versio samasta tarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Rakastin nuorena the Sound of Musicia kirjana. Se oli meillä englannnkielisenä. En tiedä, onko suomeksi käännetty. Olen siis kaksikielisestä perheestä ja luen mieluummin englanniksi, vaikka arjessa käytän enemmän suomen kieltä.
Kaksikin kirjaa on; Trapin Perhe ja Trapin Perhe Amerikassa
Gabriel Garcia Marques Sadan vuoden yksinäisyys
Elsa Morante La Storia
Aikuisena aika montakin kirjaa. Mutta se kirja joka on eniten ravisuttanut on ollut minulle lapsena luettu kirja. Kertoo pojasta joka lähti metsään kori täynnä herkkuja. Metsän eläimet yksi toisensa perään pyysivät häneltä jotakin ja metsästä palatessa hänellä ei ollut edes vaatteita päällä. En muista mikä kirja tämä oli, luultavasti pojan nimi oli Putte. Enkä todellakaan ymmärrä kirjan opetusta mutta tajusin jo silloin olevani itse juuri kuin tuo poika ja se järkytti.
Haruki Murakami, hieno tuotanto hänellä.