Kimppakyyti mökille - minä kuskina ja autonomistajana joudun maksamaan bensat yksin
Kyytiläisille (kolme kortitonta) ei tule mieleenkään osallistua bensakuluihin, vaikka matkaa on suuntaansa 250 kilometriä. Minä olen niin kiltti, että en ilkeä sanoa asiasta. Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ne kaverit kulkee samassa autossa jos olisit kuitenkin ajanut sinne mökille autollasi. Eihän sinulle tule tuosta juuri lisäkuluja.
Mitä enemmän autossa on lastia painona, sitä enemmän se syö polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Autottomat on kyllä täydellisen tolloja tuon bensakuluihin osallistumisen kanssa. Kerran olin yhtä tuttua kuskannut koko päivän, sitten jouduin pyytämään häneltä 2 euroa kolikoita kahvia varten kun yhdessä paikassa ei käynyt kortti. Se tampio vaati maksamaan ne takaisin...
Se oli sitten se ns. viimeinen kyytikö?
Meilläpäin kuski on aina ollut kingi ja lokkeilijat ei pääse kahta kertaa reissuun.
Kuski on aina saanut omansa pois ja vaivanpalkkaa päälle, kun on jaksanut lähteä "töihin".
Tosi moni vastustaa autoja, mutta kuitenkin kyyti aina kelpaa.
Verottajan hyväksymä vähennys oman auton käytöstä esim metsäpalstalle mennessä on muistaakseni 23snt/km. Kattaa kaikki auton kulut paitsi arvon aleneman. Siitä sitten laskemaan jokaisen osuus. Se on heti ekasta reissusta suoraan pyydettävä maksu, sitten siitä tulee kaveripiirissä automaatio eikä kukaan tunne olevansa hyväksikäytetty.
Tekisin niin, että poimisin kyytiläiset mukaan, ajaisin tankkauspisteelle, tankkaisin ja ottaisin kuitin. Kuitin kanssa sitten autoon, kuitti apukuskin käteen ja "laske sä paljonko tästä tulee per naama". Jos ei porukka tajua vihjettä, niin ajaisin takaisin kotiin. Itse sanoisin suoraan, että paljonko pitää maksaa, mutta ymmärrän, että kaikki ei kehtaa niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut yhtä tyhmä, mutta talouteni on tätä nykyä niin tiukoilla ja se pakottaa sanomaan ilmaiskyytiläisille. En voi enää miettiä kehtaanko vaiko en. Jätänkö ensi viikolla syömättä vain siksi, että jotkut vohkivat omaisuuttani sillkkaa ajattelemattomuuttaan.
Olin yksinhuoltajana työmarkkinatuella. Olin tulossa kaupasta, kun kälyni soitti ja pyysi käyttämään kaupassa. Kerroin, että olin tulossa juuri kaupasta, enkä millään jaksaisi lähteä takaisin. Aikansa ruinattuaan lupasin ja hän lupasi maksaa bensat. Kun reissu oli tehty, hän lykkäsi vitosen ja tuumasi: 'Kyllä tuo sulle riittää.' Se vitonen oli puolet bensakuluista, mutta enpä ole kuskiksikaan enää lähtenyt. Tuntui jotenkin hölmistyttävältä - maksaja tiesi bensakulut ja taloudellisen tilanteeni. Itse on kylläkin eläkkeellä, mutta parisuhteessa ja omistaa sijoitusasunnon ja on osakesalkkukin.
Hei, tollona ajokortittomana sanon, että välttämättä sitä bensan hintaa ei yksinkertaisesti tule ajatelleeksi, koska aihe ei ole ikinä ollut osana omaa arkea. Kyse ei todellakaan ole siitä että haluaisi hyväksikäyttää kuskia tai pihiyden vuoksi koittaisi luistaa matkakuluista. Onneksi muistan nykyään jo erikseen kysyä, paljonko osallistun bensakuluihin, mutta olisi hyvä jos hiljaa kyräilyn sijaan voisitte autottomille ihmisille suoraan tilanteessa muistuttaa maksusta. Kun ei sitä välttämättä vaan ajattele, kunnes jostain tulee mieleen että "Ainiin se maksu tietenkin!" Vähän kuin jos et omista hevosta, niin et tule ajatelleeksi että lainaamasi ratsun kengät kuluvat, ellei omistaja sano sinulle siitä erikseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Autottomat on kyllä täydellisen tolloja tuon bensakuluihin osallistumisen kanssa. Kerran olin yhtä tuttua kuskannut koko päivän, sitten jouduin pyytämään häneltä 2 euroa kolikoita kahvia varten kun yhdessä paikassa ei käynyt kortti. Se tampio vaati maksamaan ne takaisin...
Kaikki tampiot sitä kyllä kortin saakin myös ne jotka eivät osaa edes pyytää bensarahaa silloin kun sitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tollona ajokortittomana sanon, että välttämättä sitä bensan hintaa ei yksinkertaisesti tule ajatelleeksi, koska aihe ei ole ikinä ollut osana omaa arkea. Kyse ei todellakaan ole siitä että haluaisi hyväksikäyttää kuskia tai pihiyden vuoksi koittaisi luistaa matkakuluista. Onneksi muistan nykyään jo erikseen kysyä, paljonko osallistun bensakuluihin, mutta olisi hyvä jos hiljaa kyräilyn sijaan voisitte autottomille ihmisille suoraan tilanteessa muistuttaa maksusta. Kun ei sitä välttämättä vaan ajattele, kunnes jostain tulee mieleen että "Ainiin se maksu tietenkin!" Vähän kuin jos et omista hevosta, niin et tule ajatelleeksi että lainaamasi ratsun kengät kuluvat, ellei omistaja sano sinulle siitä erikseen. :D
Kaiken lisäksi on näitä autoilijoita jotka vähintään vaivautuvat siitä että heille tarjotaan bensa rahaa, "en mä nyt miksikään taksiksi ryhdy".
Maksaako autonpito tosiaan 400 € kuukaudessa? Sisältääkö tuo penskat, paljonko ajoa on?
Vierailija kirjoitti:
Maksaako autonpito tosiaan 400 € kuukaudessa? Sisältääkö tuo penskat, paljonko ajoa on?
Penskojen lisäksi sisältyykö myös bensat?
😂
Ajat bensatankille ja kysyt tankkaako jokainen vaikka 20€ ! Ennen vanhaan olis kyselty sileitä seteleitä, nyt voi maksaa kortilla kukin itse. Puhut sellaisella asenteella, että maksu kuuluu asiaan. Ja voi niistä ajoneuvoveroista, vakuutuksista yms. mainita myös, etenkin jos joku ei tajua. Kunhan tankki näyttää, että taas mahtuu 60€ satsi, ajat tankille uudestaan.
Voihan sopimus olla, että kuskattavat maksaa enemmän sun ruokia, mutt se on astetta vaikeampaa.
Kuinka paljon aloittaja maksaa vuokraa kaverin mökistä? Markkinahinta on 100 euroa/yö.
Ihanko pakko oli taas tästä muistuttaa?