Mistä tiedän olenko tyhmä vai älykäs?
Kommentit (14)
Mene Mensan testiin ja ota selvää. Minäkin kävin.
Jos pidät itseäsi huikean älykkäänä, et ehkä olekaan sitä. Jos sen sijaan koko ajan mietit miten et tiedä todellakaan kaikkea, saatat olla älykkäämmästä päästä.
Vaikka ihminen tuodaan pystymetsästä.. Se on joko älykäs tai tyhmä.
Älykkyyttäkin on monenlaista, joku on älykäs matimaattisissa asioissa, joku sosiaalisesti älykäs jne..
Sellaiset ihmiset jotka pitää itseään jotenkin fiksuna on hirveän rasittavia. Ei muuta lisättävää. Se että ei tiedä kaikkea ja osaa olla vähän "tyhmäkin" stressaamatta onko tyhmä on minun silmissäni paljon fiksimpi!! Ei tää elämä niin vakavaa ole!
Se että kirjoittelee tänne on suht pienen älykkyysosamäärän merkki, olen itse tiedostanut oman tyhmyyteni jo ajat sitten. Luoja on siinä suhteessa ollut armollinen, että yleensä typerä ihminen ei tiedosta tätä asiaa millään tavalla vaan elää onnellisena (typeränä) hautaan asti.
Korkeasti koulutetut eivät ole keskimäärin kovin paljon älykkäämpiä kuin ei-korkeasti koulutetut varsinkaan nykyään, kun iso osa ikäluokasta työnnetään yliopistoihin. Maisterin paperit saa enimmäkseen ahkeruudella. Toki opiskelun haastavuus/helppous kertoo älykkyydestä aika paljon.
Jos olet feministi = olet tyhmä
Jos kannatat Laasasen ajatuksia = olet älykäs
Tässä tosi helppo testi! :D
Jo se, että pohdit tuollaista sen sijaan, että julistat olevasi älykäs, viittaa siihen, että et ainakaan tyhmä ole. Moni itseään älykkäänä pitävä on aika keskinkertaisuus, mutta lukee paljon ja luulee siksi olevansa älykäs, kun on ahminut paljon tietoa. Tosiasiassa jo pienet lapset ja kehitysvammaisetkin pystyvät ahmimaan tietoa ja muistamaan paljon asioita. Älykkyyttä on osata soveltaa hankkimiaan tietoja elämään.
Isäni oli käynyt vain kuusivuotisen kansakoulun, mutta osasi silti itse rakentaa yksinkertaisia toimivia vempeleitä ja keksi niitä itse, joten häntä pidän aika älykkäänä. Äitini taas tuli toimeen ihan kaikkien kanssa, joten häntä pidän sosiaalisesti älykkäänä. Äiti ei ollut mikään suupaltti höpöttäjä, vaan hänestä pidettiin ja hän osasi toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa, niin koulutettujen kuin kehitysvammaistenkin. Harva osaa muuntautua niin hyvin erilaisiin tilanteisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:40"]Jo se, että pohdit tuollaista sen sijaan, että julistat olevasi älykäs, viittaa siihen, että et ainakaan tyhmä ole. Moni itseään älykkäänä pitävä on aika keskinkertaisuus, mutta lukee paljon ja luulee siksi olevansa älykäs, kun on ahminut paljon tietoa. Tosiasiassa jo pienet lapset ja kehitysvammaisetkin pystyvät ahmimaan tietoa ja muistamaan paljon asioita. Älykkyyttä on osata soveltaa hankkimiaan tietoja elämään.
Isäni oli käynyt vain kuusivuotisen kansakoulun, mutta osasi silti itse rakentaa yksinkertaisia toimivia vempeleitä ja keksi niitä itse, joten häntä pidän aika älykkäänä. Äitini taas tuli toimeen ihan kaikkien kanssa, joten häntä pidän sosiaalisesti älykkäänä. Äiti ei ollut mikään suupaltti höpöttäjä, vaan hänestä pidettiin ja hän osasi toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa, niin koulutettujen kuin kehitysvammaistenkin. Harva osaa muuntautua niin hyvin erilaisiin tilanteisiin.
[/quote]Tämä on niin asiaa!
Jos huomaat jatkuvasti kompuroivasi mm. seuraavissa asioissa
-et hahmota yksinkertaisia arkielämän asioita (miten ruoka tulee ruokakauppaan, miksi moottoriin tarvitaan polttoainetta, miksi lukutaito on tärkeää)
-et osaa yksinkertaisia matemaattisia toimintoja (yhteen- ja vähennyslaskut, jako- ja kertolaskut) tai vaikka osaisit et ymmärrä, miten niiden tulokset muodostuvat
-et osaa lukea aikatauluja/karttaa tutussakaan paikassa
-et ymmärrä, miksi ihmiset reagoivat (sinun näkökulmastasi he yhtäkkiä suuttuvat tms.)
niin olet luultavasti melko tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:10"]
Se että kirjoittelee tänne on suht pienen älykkyysosamäärän merkki, olen itse tiedostanut oman tyhmyyteni jo ajat sitten. Luoja on siinä suhteessa ollut armollinen, että yleensä typerä ihminen ei tiedosta tätä asiaa millään tavalla vaan elää onnellisena (typeränä) hautaan asti.
[/quote]itse kun aloin käydä täällä niin huomasin jo itsekin kuinka aloin tyhmentyä :D
Mä en tosin keksi, miksi kenekään tarvitsisi tietää, onko tyhmä vai älykäs. Mitä hyötyä sellaisesta tiedosta on?
Minä olen tohtori, alani Suomen ja kansainvälisestikin menestyksekkäimpiin lukeutuva tutkija, pystyn paitsi oppimaan myös tuottamaan ison kasan tietoa ja sen sovelluksia - oikeastaan en pystyisi elämään ilman sitä. Olen kuitenkin ihan oikeasti useammankin kerran seissyt bussipysäkillä miettimässä että miten tätä aikataulua taas luettiinkaan. Todennäköisesti en edes saisi erityisen hyviä pisteitä mensan testissä, koska olen hyvä ajattelemaan ja keksimään vain niitä asioita, jotka minua kiinnostavat ja ne avaruushahmotustestit ei vaan kiinnosta pätkääkään. Opettelin ratkaisemaan rubikin kuution vain koska piti ärsyttää yhden kaverin poikaystävää nuorena, mutta olisi jäänyt opettelematta: tylsää mikä tylsää - enkä pidä kyseistä lelua erityistä älykkyyttä vaaivana, kun pääset tiettyyn pisteeseen siihen on aika rajallinen määrä ratkaisuja ja algoritmit voi opetella ulkoa. Minua ei kauheasti kiinnosta, olenko älykäs vai en. Olen mitä olen, elämäni on kivaa juuri tämmöisenä, ja jos jotain olisi toisin, saattaisi elämän hauskuuskin olla toisin.
No kysymyksesi jo paljasti asian.