Istutko taksissa etu- vai takapenkillä?
Matkustin ekaa kertaa taksissa Suomessa. Ulkomailla tuntuu luontevalta mennä takapenkille ja nyt tuli jotenkin hölmö olo. Kuskikin tuntui asiaa kummastelevan (kuvittelenko vain?) ja tuli oikein aukaisemaan oven mulle. Jäin miettimään tätä.
Kommentit (46)
Minä taksikuskina aina asiakasta vastaanottaessa kysyn AINA että haluaisitteko istua eteen vai taakse ja olen valmis avaamaan oven juuri sinne minne maksava asiakas haluaa istua. Ajan pienellä paikkakunnalla ja varsinkin yksin matkustavat haluavat lähes poikkeuksetta eteen. Vanha kansa on kovaa keskustelemaan ja matka meneekin yleensä kokonaan äänessä. Nuorempi väki suosii takapenkkejä ja istuvat mieluusti omassa rauhassaan.
Taksarina on tietenkin aina jollain tavalla vähän hassua että vieras ihminen istuu siinä niin iholla ja seuraa silmä kovana ajoa, etenkin jos matka taittuu hiljaa sanaakaan vaihtamatta. Ajattelisin kuitenkin niin että asiakas istuu siellä missä hänen on hyvä olla, näin on meidän kuljetusliikkeessä menetelty. Kaksi kertaa olen tiukasti ohjannut asiakkaan takapenkeille ja pitänyt silmällä tätä matkan aikana ja näissä oli kyseessä hyvin levoton, kehitysvammainen poika joka vahingoitti taksin irtaimistoa ja toisessa vahvassa myötälaitaisessa oleva syliin tunkeva kauluspaitaherra.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:56"]
Edessä jos matkustan yksin. Tuntuis hölmöltä istua takapenkillä niin kuin joku lapsi.
[/quote]
Päinavastoin, lapsiasiakkaat istuvat usein kuskin vieressä, aikuiset arvokkaammin takana.
[/quote]
Eikö Porvoon takseissa ole air bageja?
Aina istun edessä. Kuski kohteliaasti kantaa mun keikkatavarat konttiin ja aukaisee AINA sen etuoven.
Takapenkillä aina, jos olen yksin, paitsi jos on pakettiauto, minibussityyppinen auto. Käytän taksi 2-4 kertaa kk.
Takana. Yleensä pelkääjän paikan takana jos olen yksin kyydissä. Edessä vain jos taksissa useampi kyydissä ja jonkun on mentävä eteen.
Mä olen aina luullut, ettei etupenkille edes saa mennä, paitsi jos on isompi seurue ja erikseen sanoo tilattaessa että meitä on neljä. Sehän on turvallisuusriski päästää asiakas etupenkille, siitähän pääsee vaikka tarttumaan rattiin kesken ajon tai humauttamaan kuskia nyrkillä naamaan. Usein ne kuskaa hulluja känniläisiä, joista ei koskaan tiedä mitä ne saa päähänsä.