Istutko taksissa etu- vai takapenkillä?
Matkustin ekaa kertaa taksissa Suomessa. Ulkomailla tuntuu luontevalta mennä takapenkille ja nyt tuli jotenkin hölmö olo. Kuskikin tuntui asiaa kummastelevan (kuvittelenko vain?) ja tuli oikein aukaisemaan oven mulle. Jäin miettimään tätä.
Kommentit (46)
Matkustan harvoin yksin taksilla, mutta kun matkustan, istun takana ja olen koko ajan vaivaantunut miettiessäni, että olisiko sittenkin pitänyt istua eteen. Mieheni kun matkustaa yksin, olen huomannut hänen istuvan etupenkillä. Pikkukaupungissa asutaan.
Kuskin kuuluisi nostaa se paksu pyllynsä ylös penkistä ja tulla avamaan ovi asiakkaalle. Ei tarvitse miettiä minne autossa "pitäisi" istua.
Takana, aina. Paitsi jos paljon porukkaa.
Olen aina mennyt eteen, mutta nyt näitä vastauksia lukiessa tulikin tyhmä olo. Ei ole tullut mieleenkään että se olisi jotain kuskin reviiriä tms. Onkohan kuskit aina kironnut mua sitten mielessään. Pitääkin mennä jatkossa sinne taakse!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:51"]Olen aina mennyt eteen, mutta nyt näitä vastauksia lukiessa tulikin tyhmä olo. Ei ole tullut mieleenkään että se olisi jotain kuskin reviiriä tms. Onkohan kuskit aina kironnut mua sitten mielessään. Pitääkin mennä jatkossa sinne taakse!
[/quote]
Kyllä suurin osa kuskeista on näin varmasti ajatellut.
USAssa jos yritat etupenkille sinua luullaan ryostajaksi ja toimenpiteet saattavat sitten olla senmukaiset.
Jos etikettiä noudatetaan niin arvokkain paikka on takana, ellei kuski ole tuttu jolloin arvokkain paikka on edessä.
Jos matkustajia on enemmän istuu maksaja etupenkillä.
Edessä jos matkustan yksin. Tuntuis hölmöltä istua takapenkillä niin kuin joku lapsi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:55"]
Jos etikettiä noudatetaan niin arvokkain paikka on takana, ellei kuski ole tuttu jolloin arvokkain paikka on edessä.
Jos matkustajia on enemmän istuu maksaja etupenkillä.
[/quote]
Tästä olen täysin samaa mieltä. On luontevaa ja arvokasta istua kuskin viereen silloin, kun hänestä on tullut jo hyvä tuttu vaikkapa vuosien myötä. Itselläni on tällainen kuljettaja, joka on suorastaan ystävä jo. Hän itse muutti asetelmaa aikoinaan puuskahtamalla " mitä sinä sinne taakse könyät, tule tänne eteen! Tai saathan siellä takanakin olla, jos ei seura kelpaa"
Hänen täytyisi olla todella vihainen, masentunut tai jotakin pielessä, jos nykyisin enää tarjottelisi istumista muualla kuin vierellään. Kaikkien muiden kohdalla istun mielummin takana.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:56"]
Edessä jos matkustan yksin. Tuntuis hölmöltä istua takapenkillä niin kuin joku lapsi.
[/quote]
Päinavastoin, lapsiasiakkaat istuvat usein kuskin vieressä, aikuiset arvokkaammin takana.
Taakse istun aina, jos olen yksin tai kaksin. Jos enemmän porukkaa, niin joku voi mennä myös eteen.
Takana istun. Paitsi mieheni, joka on taksiyrittäjä, autossa istun aina edessä, koska miehen mielestä vain asiakkaat istuvat takapenkillä, ei oma vaimo.
Mulle aina kuski kurottuu avaamaan sen etuoven, joten sinne mä sitten menen.
Ennen en ollut niin tarkka, joskus istuin edessäkin. Kieltämättä joskus tuntui siltä ettei se kuskeja miellyttänyt mutta en sitä sen kummemmin miettinyt. Mutta sen jälkeen kun yksi taksikuski alkoi ajon aikana udella numeroani ja siviilisäätyäni, olen aina mennyt taakse istumaan. Ja olen saanut olla rauhassa. Helsingissä asun.
Tietysti takana. Auton "arvokkain" paikka kun kerta maksaja olen. En minä limusiinissakaan eteen mene! Minulle kuskit ovat aina avanneet takaoven.
Eteen kuuluu paremmin radio ja näkee maisemat ja jos tulee asiaa kuskille niin ei tarvitse korottaa ääntä.
Belfastissa yritin kotimaisesta tottumuksesta mennä lentokentällä eteen ja kuski sanoi, että hetki ja laittoi paikan istuttavaksi. Huomasin äkkiä, ettei niissä englantilaisissa takseissa etupenkkiä ole tarkoitettu istuttavaksi.
Yleensä itäeurooppalaiset kuskit ottavat mielellään juttuseuraa, mutta keskieurooppalaisissa kaupungeissa turvallisuus syistä kuljettavat matkustajia vain takana. Pariisissa seurueen kanssa ei mahduttu yhden taksin kyytiin, kun kuski ei suostunut ottamaan yöllä ketään etupenkille.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:11"]
Eteen kuuluu paremmin radio ja näkee maisemat ja jos tulee asiaa kuskille niin ei tarvitse korottaa ääntä.
[/quote]
Onko sen taksimatkan aikana pakko kuulla radiota ja nähdä maisemia? :D
Maisemat näkee takapenkiltäkin. Jos olet noin armoton radiofani niin oma radio ja kuulokkeet mukaan!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:56"]
[/quote]
Päinavastoin, lapsiasiakkaat istuvat usein kuskin vieressä, aikuiset arvokkaammin takana.
[/quote]Mitä hemmetin arvokkuutta on jossain taksissa matkustaminen? Istuu sitä sitten edessä tai takana, niin saman arvoinen asiakas olet ja sun rahat kelpaa kummalta istuimelta tahansa. istutko bussissakin aina takapenkillä koska se on "arvokkaampaa"? Haha, se mittari susta sen kummallisempaa tee :DDD
Takana, ei ole tullut mieleenkään mennä eteen. Tuntuisi tosi hassulta :D