Työpaikkojen terveysbonukset: Tupakoinnin lopettamisesta 1000€, poissaolottomasta vuodesta 510€ jne
"Tupakaton tai alkoholiton vuosi on 170 euron arvoinen. Tupakoinnin lopettamisesta palkitaan tuhannella, poissaolottomasta vuodesta 510 eurolla. Kilometrin lenkkeily on euron, kilometrin työmatkapyöräily neljänneseuron arvoinen."
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/27b9ea09-adad-488f-86d8-3a2fdaefe68b
Miksei useammalla työpaikalla ole tällaisia? Hyöty työnantajalle on lähes suora. Listaan lisäisin myös laihduttamisen, esim 50€/kg.
Näitä pitäisi ehdottomasti olla useammassa yrityksessä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Poissaoloton vuosi = tulee töihin tartuttamaan muutkin.
Tätähän saikkipinnarit aina ulisee! Jos kurkku on kipeä ja nenä talvella vähän vuotaa niin ei saikkua tarvi hakea 👍
Minä olen sitä mieltä, että hoikille ja päihteettömille yms. kannusteraha. Muut (=läskit, tervakeuhkot ja deekut/tissuttelijat) saavat sitten, kun pääsevät samoille kriteereille.
Mitäs siitä saa ettei tule "flunssassa" töihin?
Auttamattoman vanhanaikaista palkita siitä, ettei jää sairaana kotiin. 8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poissaoloton vuosi = tulee töihin tartuttamaan muutkin.
Tätähän saikkipinnarit aina ulisee! Jos kurkku on kipeä ja nenä talvella vähän vuotaa niin ei saikkua tarvi hakea 👍
Upea kommentti erityisesti korona-aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen todistetaan?
Miten todistetaan, että työntekijällä on alle 10v ikäinen lapsi, joka on sairas ja vanhempi jää täten saikulle?
Lääkäriltä saadaan todistus näissä tapauksissa. Miten todistat alkoholittomuuden?
Soitetaan baariin
Kaikki maakunnan baarit? Miksi baarit asiakkaitaan ilmiantaisi?
Ilmiantaja löytyy aina omasta työporukasta 🤫
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että hoikille ja päihteettömille yms. kannusteraha. Muut (=läskit, tervakeuhkot ja deekut/tissuttelijat) saavat sitten, kun pääsevät samoille kriteereille.
Mä olen sitä mieltä, että läskejä, deekuja, tupakoitsijoita ja sairaita ei pitäis ylipäätään palkata.
Siinä olis kannustinta, kun tietäisit että ihan turha hakea yhtään mihinkään niin kauan kun dokaat/poltat/oot läski
Jatkuvasti saikulla olevien lempilause "Pitää sitten varmaan tartuttaa kaikki työkaverit!".
Ihan niin kuin me muut työntekijät ei tiedettäisi, että sinä vain esität sairasta. Mikäli ihminen on joka kuukausi sairaslomalla, niin kyllä siinä pitää olla jo kroppa niin huonossa kunnossa, että alkaa olemaan loppu lähellä.
Eli aloitan polttamaan ja lopetan viikon tai kkn jälkeen. Helppo raha!
Niin se vaan kupsahti tuon firman entinen johtajakin nuorena, ei auttanut lenkkeily.
Hyvä, että kannustetaan vähentämään poissaoloja. Yksi sairauslomapäivä maksaa työnantajalle noin 300€, joku viisas laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti saikulla olevien lempilause "Pitää sitten varmaan tartuttaa kaikki työkaverit!".
Ihan niin kuin me muut työntekijät ei tiedettäisi, että sinä vain esität sairasta. Mikäli ihminen on joka kuukausi sairaslomalla, niin kyllä siinä pitää olla jo kroppa niin huonossa kunnossa, että alkaa olemaan loppu lähellä.
Olen työkykyinen, mutta sairastan mm lymfopeniaa. Käytännössä siis immuunipuolustukseni ei toimi ja saan kaikki flunssat. Etätyö oli pelastus, kunnes sekin oikeus vietiin.
Miksi vain juoksemisesta maksetaan rahaa? Maailmassa on aika monta muutakin lajia… Ja olen itse juoksija. Tuolla systeemillä olisin tienannut 1500 eur viime vuonna, mutta silti näen tuon systeemin epäreiluuden.
"Listaan lisäisin myös laihduttamisen, esim 50€/kg."
Kyllä se on mahdotonta laihduttaa, järjestään yli 40 v. miehillä on raskausvatsa lähes, sisärasvat elimien ympärillä aiheuttaa sen, eli vaarallisempi lihavuus. Itse olen yli 4-kymppinen mies, syönyt useita vuosia suhteellisen vähähiilihydraattisesti (max. noin 100g/päivä), limpskaa taidan ostaa pari krt. vuosi, suklaata kyllä viikottain pari patukkaa tai levyn, siinä makeiset. Mitään kauppojen mehuja, joissa sokeria litraa kohden noin 100 grammaa, en osta koskaan. Ehkä litra viikos olis ehdoton maksimi. Kaikille noille on kova menekki kaupoissa, sekä ne on median siunaamia - "rasva lihottaa, ei sokeri", joten ei mikään ihme miksi nyt kesällä on taas havahtunut siihen, kuinka ikäisilläni miehillä on kunnon sisärasvat. Silti media jatkaa tätä samaa linjaansa ja sättii ihmisiä liikunnan puutteesta ja rasvan syömisestä, jotka kuulemma aiheuttaa ylipainon, nyt jo yli puolelle miehistäkin.
Selibaatista pitäisi myös saada bonus: ei tule äitiys- yms. lomia eikä sukupuolitauteja.
Vierailija kirjoitti:
Selibaatista pitäisi myös saada bonus: ei tule äitiys- yms. lomia eikä sukupuolitauteja.
Mutta paneminen on monelle mieluinen liikuntamuoto. :(
Vierailija kirjoitti:
Niin todellakin.... lapsettomille myös bonus, koska ei tule niitä lastenhoitopoissaoloja yms. joita äityleillä varsinkin ja nykyään myös isipapoilla ilmaantuuu tämän tästä.
Toi juttuhan on vuodelta 2019.
Janne Niska on delannut sen jälkeen 34-vuotiaana ja Pekka Niska nyt aivan just.
Paljon saa jos vähentää kännissä töissäkäyntiä tai työkaverien ahdistelua/kiusaamista?
Periaatteessa tavoite on kannatettava edistää terveyttä, mutta toisaalta tuon poissaolottoman vuoden suhteen työntekijä on korkeampien voimien hallussa. Siinä on vähän tehtävissä, jos lentsuinen asiakas tulee räkimään päälle. Hyvällä tuurilla immuunipuolustus hoitelee, huonolla ei. Ironisesti myös ex-toimari kuoli nuorena täysin yllättäen.
Siitä ei palkita ettei ole koskaan tupakoinut?
Eli kannattaa muka aloittaa tupakointi ja sitten "lopettaa".