Kyllä olisi kauheaa asua jossain Ilomantsissa metsän keskellä
Kommentit (91)
Ehkä Ilomantsiin en muuttaisi, koska se on [quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 19:38"]mut halapaa on, niinku ostaa omakotitalo ja noin
[/quote]Mutta joudut maksamaan toimivasta nettiyhteydestä maltaita, toimiva auto on pakko olla ja asiointi vie tuhottomasti aikaa.
[/quote]
En asu Ilomantsissa, mutta samalla seudulla. Meillä on valokuitu, eikä sen toiminnassa ole ollut suurempia ongelmia. Viime talven pidemmä sähkökatkon aikana oli nettikin nurin. Auton kyllä tarvitsee mutta asiointiin kuluvaa aikaa en ymmärrä - netistä löytää virastot ja pankin, kauppa on työmatkan varrella, posti kaupassa. Mitä muuta asiointia on?
Toiset haluavat asua kaupungissa ja se on minulle ihan ok. Mutta suurimmaksi osaksi nämä puheet sivistyksen ja palvelujen ulkopuolella olemisesta ovat pelkkiä mielikuvia.
"Mutta joo en itsekään Ilomantsiin muuttaisi. Ketkä ovat sinne jääneet niin ovat usein moniongelmaisia alkoholisteja ym, opiskella siellä ei lukiota pidemmälle voi niin kukapa sinne jäisi"
Joensuun on kuitenkin opiskelijakaupunki, 50km Ilomantsista. On yliopisto kaupunki jne. ja opiskelijaasuntoja runsaasti ja vaikka asuisikin Ilomantsissa, matka taittuu yleisillä kulkuneuvoilla n. tunnissa, kyllä esim. Helsingissä matkoihin saa helposti tunti pari menemään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 09:34"]Minä olen noita juoppoja olen nähnyt elämäni aikana paljon. Eniten niitä kyllä on Helsingissä, ei Ilomantsissa.
[/quote]
Mites toi väkilukuun suhteuttaminen? Katsopa Ilomantsin rikollisuustilastoja esimerkiksi."
Väkilukuun suhteutettuna yleensä maaseudulla on kyllä vähemmän alkoholisteja, lasten huostaanottoja, avioeroja jne. koska maaseudulla on useimmilla parempi tukiverkosto ja pienellä paikkakunnallla ihmimilliset resurssit ennaltaehkäisevään työhön. Esim. sos.työntekijällä voi olla vain 10 asiakasta, kun Helsingissä se voi olla 70-90 asiakasta.
Helsingistä Ilomantsiin on matkaa valovuosi.
Ilomantsin Hoikan kylästä matkaa Venäjän rajalle on 2 km.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Ilomantsi vielä mitään... Käykääpä öllölässä, siellä ei oo kyllä mitään :-D 14km lähimpään kauppaan :-D
Öllölässä oli joskus kiva kyläkaupppa. Ei oo enää.
Kyllä se on niin että en jotka eivät saa töitä muulata joutuvat menemään pääkaupukiseudulle.
Ihmettelen aina tällaisia aloituksia. Joku tyyppi luulee, että hänen mieltymyksensä ja preferenssinsä ovat universaaleja, kaikkien jakamia. Kyllä voi olla mieli pieni!
No ei se hesoissa ole juuri sen paremmin, semmoinen unelias hassu pieni puolimiljoonakaupunki. Kyllä oikeassa kaupungissa on enemmän asukkaita kuin suomessa ja ruotsissa yhteensä
Mikäs siellä olisi ollessa, sais tumputtaa rauhassa, metsän keskellä päivät pitkät.
"]mut halapaa on, niinku ostaa omakotitalo ja noin [/quote]Mutta joudut maksamaan toimivasta nettiyhteydestä maltaita, toimiva auto on pakko olla ja asiointi vie tuhottomasti aikaa."
Ei ne nettiyhteydet maalla maksa maltaita, mulla valokuitu (en tiedä mikä Ilomantsissa) maksan 50 euroa/kk, jossa myös tv. ja kanavia paljon. Ja liittymismaksu 100 euroa ja sillä pääsin mukaan. Huippu nopea, eikä töki, samalla tavalla kuin kaupungissa.
Kaupungissa X-yrityksen laajakaista 12 euroa/kk + taloyhtiön kaapeli tv.maksu, jota maksan yhtiövastikkeessa.
Eli maalla mulla on huippu nopea ja toimiva nettiyhteys, että tv. toisin kuin kaupungissa, joka tökkii usein.