Kyllä olisi kauheaa asua jossain Ilomantsissa metsän keskellä
Kommentit (91)
kas kun google-mainokset eivät vielä pukkaa minulle Ilomantsin matkailumainosta...
Ilomantsi on luonnonkaunis ja kulttuurin kannalta kiinnostava paikka. Ruoat paikallisissa baareissa ja ravintoloissa ovat parempia kuin ABC:llä. Ihmiset ovat mukavan oloisia, vaikka siellä kuten muillakin pikkupaikkakunnilla kyllä tiedetään muiden asiat hyvin. Lämminhenkinen paikka mielestäni, vaikka olen vain käynyt paikkakunnalla töiden merkeissä. Jos asuisin siellä niin ehkä ajattelisin toisin, en tiedä. Palveluja sieltä on karsittu kovalla kädellä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:12"]
Ilomantsi, paratiisi on.
Voittaa, voittaa television.
Ilomantsi, paratiisi on.
Ilomantsi, paratiisi on.
Juu en tiiä millaista siellä on, mutta itse asun ei-missään muutaman tuhannen asukkaan kunnassa, naapureihin on jokunen sata metriä jokaiseen. Mikäs tässä on ollessa.
[/quote]
Tuskin se on yhtä kaukana Kaikesta.
[/quote]Niin no, eihän täältä ole kuin 50 km oikeaan kaupunkiin.
Ajeltiin siellä päin toissa kesänä, ka postiauto tuli vastaan, ei näkynyt kyllä mailla halmeilla minkään näköstä asutusta. Kai siel joku oli kun postikin kulki.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:20"]
Ilomantsi on luonnonkaunis ja kulttuurin kannalta kiinnostava paikka. Ruoat paikallisissa baareissa ja ravintoloissa ovat parempia kuin ABC:llä. Ihmiset ovat mukavan oloisia, vaikka siellä kuten muillakin pikkupaikkakunnilla kyllä tiedetään muiden asiat hyvin. Lämminhenkinen paikka mielestäni, vaikka olen vain käynyt paikkakunnalla töiden merkeissä. Jos asuisin siellä niin ehkä ajattelisin toisin, en tiedä. Palveluja sieltä on karsittu kovalla kädellä.
[/quote]
Niin - no voihan sitä havumetsääkin luonnonkauniiksi paikaksi sanoa... Makuja on monia.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 19:49"]eikä siellä Ilomantsin "keskustassakaan" mitään ole. Pari liikenneympyrää ja kauppaa. Alko tietty ja R-kioski.
[/quote]
No on siellä kuntosali, spinningit ja muut. Elokuvateatterikin. En nyt tiedä onko siinä eroa asua tunnin ajomatkan päässä Helsingistä kuin tunnin ajomatkan päässä Joensuusta (siis Ilomantsissa). Varsinkaan jos elinpiiri koostuu työpaikasta, satunnaisista tapaamisista ystävien kanssa ja kaupassakäynnistä. Tuskin siellä Helsingissäkään kaikki hyödyntävät laajaa kulttuuri- ja ravintolatarjontaa, vai?
Mutta joo en itsekään Ilomantsiin muuttaisi. Ketkä ovat sinne jääneet niin ovat usein moniongelmaisia alkoholisteja ym, opiskella siellä ei lukiota pidemmälle voi niin kukapa sinne jäisi. Kesällä tietenkin eloisampi paikka kun on mökkiläisiä ja opiskelijat tulleet kotipaikalle. Olin viime juhannuksen siellä ystävän luona ja kyllä muuten päät kääntyivät kun tuntemattomia naamoja kylällä. Ja tosiaan kaikki tietävät toisistaan kaiken, kuten joku jo sanoikin. Ja nuoruudessa ympäristön paine esim samankaltaiseen pukeutumiseen kuulemma kova, se oiskin näky kun joku bloggaaja terveyssandaaleineen pärähtäis paikalle.
Ja vielä tarkennuksena, suurin osahan siellä asuu kylän läheisyydessä eli n. 5km päässä palveluista - ei suinkaan täysin korvessa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:20"]
[/quote]
Niin - no voihan sitä havumetsääkin luonnonkauniiksi paikaksi sanoa... Makuja on monia.
[/quote]Onhan siellä muutakin kuin havumetsää. Vesistöjä, soita ja vaaroja. Lisää voi katsella vaikkapa tuolta:
https://www.facebook.com/ilmakuviailomantsista
Kerran Ilomantsissa käyneenä on vaikea sanoa mitään oikeasti konkreettista, mutta hiljaistahan siellä on. Meksrijärvellä, Joensuun yliopiston tiloissa vietin viikonlopun, ja aamupalalla ilmestyi ruokalaan joku paikallinen metsästäjä ja lähes hulluuden raijoilla, suu vaahdoten meuhkasi kun susi oli kulkenut yön aikana Mekrijärven yli (järvi jäässä). Sitä olen monesti miettinyt, että onko ne paikalliset aina noin vitun fanaattisia pyssysankareita, että joka susi pitää saada hengiltä. Itsekin asun Lounais-Suomessa susireviirillä ja vain yhden kerran onnistunut näkemään suden luonnossa, jälkiä kyllä jatkuvasti ja muutaman kerran ulvontaa olen kuullut, on muuten oikeasti veret hyytävä ääni, kaunis ja erämainen.
Tässä ketjussakin on joku petopelkuri, useammassa viestissä mainitsee suden ja karhun, kantsii pysyä asvaltilla jos kaikkea pelkää.
Olen aina ihmetellyt sitä luuloa, että maalla asuvat ihmiset ovat suuria luonnonystäviä. Yleensä eivät ole sen kummemmin, vaan usein vähemmän kuin kaupunkilaiset. Eivät seuraile metsän eläinten puuhia ja ole erakkoja. Paljon tiiviimmin seurataan muiden ts. naapureiden puuhia ja juorutaan niistä minkä keritään. Kaikkea erilaista paheksutaan ja suhtaudutaan vihamielisesti sellaiseen, joka uskaltaa rikkoa rajoja. Maalla asuvat eivät todellakaan anna kaikkien kukkien kukkia. Sellaisia ihmisiä löytyy pikemminkin suurkaupungeista.
Ilomantsin tapaisessa paikassa asuvat ovat jostain syystä sinne jääneet, mutta tuskin siksi, että samoilevat metsissä ja rakastavat puiden huminaa. Tai ehkä heitä on, mutta he ovat sinne muuttaneita kaupunkilaisia, jotka tulivat toteuttamaan jotain takaisin luontoon ideaansa. Todellisuus tulee heilläkin vastaan ennenpitkää.
Eipä sitä koskaan tiedä....jos etelästä tai lännestä hyökätään Suomeen! Me joudutaan evakuoimaan teidät kammoksumiinne Ilomantsin korpiin :)
Ilomantsin ja Lieksan pohjoispuolella sekä Nurmeksessa ja Kainuun korpiin yhtyvässä Valtimossa sitä kunnon erämaakorpea vasta onkin. Sieltä te löytäisitte yhteyden esi-isiinne, te kaupunkilaiseläjät. Korvesta Se on suurin osa kaupunkilaisten ei siitä viimeisimmästä suuresta maaltamuutosta ole kuin 30-40 v...
Mäkin olen semierakko ja yksinäisyyttä kaipaava, mutten haluaisi asua, siis ASUA, keskellä erämaata. Mökki ehkä voisi olla jossakin tommosessa paikassa (paitsi pitkä etäisyys muodostuisi ongelmaksi), mutta ei niin että siellä oltaisiin aina. Enkä haluaisi asua minkään pikkupitäjän "ytimessäkään", pelkkä ajatuskin ahdistaa. Iso kaupunki on oltava, piste. Tai sitten harvaan asuttu taajama siten, että se on ison kaupungin kyljessä, ja että siinä kohdin naapuri on oikeasti jossain muualla ja kauempana, kuin ihan kiinni omassa takapihassa.
Kyllä teillä on ongelmat. Kiitos aamun nauruista. Metsässä on eläimiä, olitpa missä tahansa. Ilomantsi on lupsakka paikka. Ei tarvihe käyttää vilkkua, kun kaikki tietää minne olet menossa.
Mie oon eläny elämäni ekat 19 v pikku pikku kyläpahasessa,Ilomantsin läheisyydessa.
Kyläkoulu lakkautettiin, kun isommat sisarukseni menivät yläasteelle. Itse kuljin taksikyydillä ala-asteen. Yläasteen ja lukion bussilla/taksilla.
Harrastusmahdollisuudet olivat olemattomat eikä niitä tarvittu, sillä koulupäivät matkoineen olivat kellon ympäri.
Kesäisin lähdin kauas kesätöihin, monet meistä lähti esim. Ruotsiin siivoamaan tmv ja ovat sillä tiellään vielä 40 v jälkeen.
Suurin osa lähti opiskelemaan isoihin kaupunkeihin, ulkomaille. Kotipaikkakunnalle jäivät ne, jotka jättivät koulun peruskouluun ja tekivät ensimmäisen lapsen jo 16 . Siellähän ne ovat edelleenkin, pubissa karaokea vetämässä;)
Itse myös opiskelin ja työskentelin ulkomaita myöten. Lasten synnyttyä asetuttiin pienehköön kaupunkiin, jossa palvelut, koulut ja harrastusmahdollisuudet ovat lähellä, turvallista kulkea kavereiden luona itsenäisesti vaikka polkupyöräillen.
Kyllä olen kuitenkin kiitolinen juuristani. Luonnon armoilla eläminen on ikiaikaista, sähköt kun katkeilivat lumimyräkän takia tai salama iski pihapuuhun, silke ei ihminen voinut mitään, eikä voi edelleenkään.
Tähtitaivas hipihiljaisena pakkasyönä on henkeäsalpaava kokemus.
Kyläläiset olivat persoonia. Pienestä saakka oppi ihmisten erilaisuutta, vaikka varsinaisesti ulkomaalaisia kohtasin vasta matkustaessani. Itäsuomalaisissa on pakon sanelemaa joustavuutta ja muutoskykyä. Vieraan vallan alle ollaan jouduttu sopeutumaan vuosisadat, vuoroin Ruotsin vuoroin Venäjän. Kotikin on pitänyt jättää monesti ja elämä aloittaa tyhjästä, vieraalla maalla, pakolaisena !!!
Alkeellistahan Se elämä oli, tämän päivän mittapuun mukaan. Meillä ei ollut suihkuja eikä ollut kaikilla luokkakavereillakaan. Nuoruudenystävien kanssa joskus muistellaan, miten suuri tapaus olikaan, kun Maikkarin kolmoskanava alkoi näkymään Yle 1 ja 2 lisäksi :)
Jos mulle annettais kaksi vaihtoehtoa: Helsingin keskusta tai Ilomantsin perämetsä, niin Ilomantsiin lähtisin siltä seisomalta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 09:17"]Jos mulle annettais kaksi vaihtoehtoa: Helsingin keskusta tai Ilomantsin perämetsä, niin Ilomantsiin lähtisin siltä seisomalta.
[/quote]
Mä kanssa.
Ollaan menty Joensuusta päin ihan ruuan takia Ilomantsiin. On ne Parppeinvaaranpiiraat niin hyviä, että kannatti!
Ilomantsi on niin laaja, sieltä löytää monenlaista.
t. Monasti käynyt.
Minä olen noita juoppoja olen nähnyt elämäni aikana paljon. Eniten niitä kyllä on Helsingissä, ei Ilomantsissa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 09:34"]Minä olen noita juoppoja olen nähnyt elämäni aikana paljon. Eniten niitä kyllä on Helsingissä, ei Ilomantsissa.
[/quote]
Mites toi väkilukuun suhteuttaminen? Katsopa Ilomantsin rikollisuustilastoja esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 20:12"]
Ilomantsi, paratiisi on.
Ilomantsi, paratiisi on.
Ilomantsi, paratiisi on.
Juu en tiiä millaista siellä on, mutta itse asun ei-missään muutaman tuhannen asukkaan kunnassa, naapureihin on jokunen sata metriä jokaiseen. Mikäs tässä on ollessa.
[/quote]
Tuskin se on yhtä kaukana Kaikesta.