Auttakaa, mä en osaa puhua teineille oikein!
Varsinkin teini tyttö on hyvin sulkeutunut ja ei kerro asioistaan. Jos menen vähänkin huoneeseensa kyselemään kuulumisia niin huutaa että pois. Ei anna puhua itselleen. Äsken mies laittoi linkin videoon joka oli hänellä YouTubessa ehdotuksissa. Videossa isä puhui poikansa menettämisestä. Poika oli tehnyt itsemurhan. Isä ei koskaan kysellyt miten pojalla menee tai ollut kiinnostunut hänen asioistaan vaan aina piti pärjätä eikä heikko saanut olla. Olen itse olut myös koulukiusattu ja se aiheuttanut varmaan sen etten osaa kohdata lapsiani oikein. Mitä pitäisi tehdä? miten saan teinin avautumaan asioistaan ettei sulkeudu. Ei halua tehdä mitään minun kanssani tai olla tekemisissä vaikka samassa talossa asutaan.
Kommentit (26)
21 siis kommentoi 17:ää,sori kun meni kommenttien numerot sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on, hän ei halua avautua sinulle asioistaan mikä on aivan sallittua. Väkisin et teinistä mitään irti saa ja itsensä tyrkyttäminen saa teinin vaan sulkeutumaan enemmän. Kyllä se taas muutaman vuoden päästä puhuu sulle kun hieman aikuistuu. Pidät nyt vaan huolen että olet saatavilla tarvitteassa ja että nuori sen tietää.
Kahden jo aikuisen lapsen äiti.
Ei ainakaan minua kiinnosta jutella näin aikuisena äitini kanssa yhtään sen enempää kuin teininäkään. Muuten olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
18 puhuikin jo asiaa.
Paljon on tietysti kiinni siitä, millainen pohjatyö teillä on tehty teinin lapsuudessa. Jutellaanko teillä ylipäätään? Kuulostaa hoopolta kysymykseltä, mutta todella paljon on suomalaiskoteja, joissa suu aukaistaan vain, kun halutaan jotakin.
Jos menet teinin huoneeseen huolipuheen kanssa ja tenttaat, että "onhan sulla nyt kaikki hyvin, eihän sua kiusata?", niin on satavarma, että jokainen teini ajaa sut ulos.
Juttele ASIOISTA, ÄLÄ TENTTAA. Käy teinin kanssa ostamassa herkkuja, vaatteita, meikkejä. Kiinnostu niistä asioista, mistä hän on kiinnostunut ja juttele niistä. Kun puhe on saatu alkuun, hän alkaa jossakin vaiheessa kertoa myös kavereista ja tekemisistään. Silloinkin varo täteilyä eli moralisointia, vaan osoita arvostusta ja huumoria.
Miehesi näyttämä video on - anteeksi vaan - huuhaata. Kyllä on selvää, että itsemurhan tehneen vanhempi potee pahaa syyllisyyttä ja pitkälti aivan turhaan - mutta teinit EIVÄT NYT KYLLÄ AVAUDU tuollaisille "mitä sulle kuuluu" kysymyksille. Jos se olisi noin helppoa, ei maailmassa olisi tarvetta mielenterveyspalveluille ja -lääkkeille!!
Lapsen voinnin selvittäminen vaatii aina paljon hienosyisempää aistimista ja rivien välien lukemista kuin pelkkä lapsen fiilisten tenttaaminen. Todellisista huolista kuten kiusaamisesta ei teini ala avautua, kun vanhempi tunkee huoneeseen kyselemään, että onko kaikki ok.
Oikein hyvin toki ymmärrän huolesi, mutta teinilläsi kuulostaa olevan normaali etäisyydenottovaihe päällä. Se, että hänellä on ystäviä, joiden kanssa hän pitää hauskaa ja on rento, on oikein hyvä merkki.
Jos välit on muuten tosi läheiset, niin voi tollanen mitä sulle kuuluukin avata sanaisen arkun, mutta olen kyllä samaa mieltä ehdottomasti tuosta, että yllättäen aloitettu kuulustelu ei yleensä saa kuin kiukkuisen vastareaktion. Ja vaikka välit olis todella hyvätkin, niin kiusaaminen ja isot ongelmat kuten vaikkapa hyväksikäyttö tai huumesekoilut on sellaisia, että nuori voi haluta suojella vanhempaansa niiltä huolilta, eikä siksi kerro niistä, vaikka kuinka kyseltäisiin. Sen takia nuorta pitäisi osata lukea vähän tosiaan rivien välistä, jutellessa muista asioista. Ei ole helppoa se, mutta olennainen juttu on puheyhteyden ja luottamuksen säilyttäminen. Missään oloissa ei saa puhua eteenpäin teinin kertomia juttuja, edes isälleen ilman lupaa!
En ymmärrä, mistä tämä käsitys on tullut, että teinit ei puhu ja heidän pitää antaa olla omassa huoneessaan ilman, että osallistuvat perheen normielämään. Toki tavivat omaa-aikaa, mutta ei nyt sentään jatkuvasti.
Onhan teillä yhteiset ruoka-ajat? Käyttekö perheenä missään yhdessä? Ja teetkö teinin kanssa yhdessä mitään? Ja tosiaan, onko hän aiemmin ollut puhelias ja oletteko jutelleet asioista?
Lähde hänen kanssaan esim. pikkureissulle tai käytte vaikka yhdessä kahvilla tai vaikka taidenäyttelyssä, jos se tuntuu sopivammalta.
Vierailija kirjoitti:
Aloita keskustelu vaikka sanomalla:
" Aika hyvä rokkibändi tuo Narrvana".
:D tää oli hyvä, tosin mun teinit tuskin tietää mitään rokkibändejä. Mä voin jo kuvitella heidän ilmeensä.
18 puhuikin jo asiaa.
Paljon on tietysti kiinni siitä, millainen pohjatyö teillä on tehty teinin lapsuudessa. Jutellaanko teillä ylipäätään? Kuulostaa hoopolta kysymykseltä, mutta todella paljon on suomalaiskoteja, joissa suu aukaistaan vain, kun halutaan jotakin.
Jos menet teinin huoneeseen huolipuheen kanssa ja tenttaat, että "onhan sulla nyt kaikki hyvin, eihän sua kiusata?", niin on satavarma, että jokainen teini ajaa sut ulos.
Juttele ASIOISTA, ÄLÄ TENTTAA. Käy teinin kanssa ostamassa herkkuja, vaatteita, meikkejä. Kiinnostu niistä asioista, mistä hän on kiinnostunut ja juttele niistä. Kun puhe on saatu alkuun, hän alkaa jossakin vaiheessa kertoa myös kavereista ja tekemisistään. Silloinkin varo täteilyä eli moralisointia, vaan osoita arvostusta ja huumoria.
Miehesi näyttämä video on - anteeksi vaan - huuhaata. Kyllä on selvää, että itsemurhan tehneen vanhempi potee pahaa syyllisyyttä ja pitkälti aivan turhaan - mutta teinit EIVÄT NYT KYLLÄ AVAUDU tuollaisille "mitä sulle kuuluu" kysymyksille. Jos se olisi noin helppoa, ei maailmassa olisi tarvetta mielenterveyspalveluille ja -lääkkeille!!
Lapsen voinnin selvittäminen vaatii aina paljon hienosyisempää aistimista ja rivien välien lukemista kuin pelkkä lapsen fiilisten tenttaaminen. Todellisista huolista kuten kiusaamisesta ei teini ala avautua, kun vanhempi tunkee huoneeseen kyselemään, että onko kaikki ok.
Oikein hyvin toki ymmärrän huolesi, mutta teinilläsi kuulostaa olevan normaali etäisyydenottovaihe päällä. Se, että hänellä on ystäviä, joiden kanssa hän pitää hauskaa ja on rento, on oikein hyvä merkki.