Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, mä en osaa puhua teineille oikein!

Vierailija
24.06.2021 |

Varsinkin teini tyttö on hyvin sulkeutunut ja ei kerro asioistaan. Jos menen vähänkin huoneeseensa kyselemään kuulumisia niin huutaa että pois. Ei anna puhua itselleen. Äsken mies laittoi linkin videoon joka oli hänellä YouTubessa ehdotuksissa. Videossa isä puhui poikansa menettämisestä. Poika oli tehnyt itsemurhan. Isä ei koskaan kysellyt miten pojalla menee tai ollut kiinnostunut hänen asioistaan vaan aina piti pärjätä eikä heikko saanut olla. Olen itse olut myös koulukiusattu ja se aiheuttanut varmaan sen etten osaa kohdata lapsiani oikein. Mitä pitäisi tehdä? miten saan teinin avautumaan asioistaan ettei sulkeudu. Ei halua tehdä mitään minun kanssani tai olla tekemisissä vaikka samassa talossa asutaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teinillä kavereita?

Vierailija
2/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kavereita, mutta ei joka päivä.....näkee heitä kyllä välillä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö yhdessä? Ruokapöydän ääressä voisi kuulumisia kysellä. Teini ei varmaan tykkää siitä, että omaan huoneeseen tullaan häiritsemään.

Vierailija
4/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaverit on hänelle melkein maailman tärkein asia. Heidän seurassaan naureskelee ja on iloinen vaan ei meidän seurassa.

Ap

Vierailija
5/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikään kuuluu, että otetaan etäisyyttä vanhempiin, joten seuraa on turha erikseen tyrkyttää. Kuulolla toki kannattaa olla, miten tyttö noin yleisesti voi (sujuuko koulu, onko kavereita, näyttääkö hyvinvoivalta jne.)

Vierailija
6/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaverit on hänelle melkein maailman tärkein asia. Heidän seurassaan naureskelee ja on iloinen vaan ei meidän seurassa.

Ap

Kuulostaa normaalilta teiniltä. En huolestuisi.

t. kolmen teinin äiti

Vierailija
7/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kavereita, mutta ei joka päivä.....näkee heitä kyllä välillä.

Ap

Sitten tehtäväsi on toimia ruoka- ja vaatehuoltona. Teini avautuu asioistaan kavereille.

Vierailija
8/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö yhdessä? Ruokapöydän ääressä voisi kuulumisia kysellä. Teini ei varmaan tykkää siitä, että omaan huoneeseen tullaan häiritsemään.

Ei kannata. Itse rupesin syömään tietokoneen ääressä, kun äiti yritti jatkuvasti kysellä kuulumisia.

Vierailija
9/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämähän on ihan normaalia. On kai sinullakin ihmisiä joiden kanssa viihdyt ja ihmisiä joita et oikein jaksaisi?

Vierailija
10/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei voi pakottaa avautumaan. Näkisin tärkeimmäksi sen, että kerrotte lapselle (ihan vaikka viestilläkin, jos keskustelu vaikeaa) että hän on tärkeä ja saa aina tulla juttelemaan <3 

Vierailija
11/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sen huoneeseen jos ei siitä tykkää! Muistan itse kuinka paljon ärsytti kun äiti tuli sinne, se oli mun oma tila eikä ainakaan huvittanut puhua kun se katteli mun tavaroita yms. Yritä jutella luontevissa tilanteissa eikä mitään "nyt istutaan alas ja puhutaan". Jos vaikka puuhaatte jotain keittiössä tai ajatte autoa, siinä voisi olla kevyempi tunnelma jutella. Teinille voi olla tärkeää että sä kuitenkin kysyt ja ilmaiset olevasi valmis kuuntelemaan, vaikka hän ei haluaisikaan jatkaa juttua. Ehkä hän joskus myöhemmin avautuu enemmän.

Vierailija
12/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä pois ja huoneen ovi

Vierailija
13/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh argh🤮

Olipa taas typerä satu😮

Vierailija
14/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita keskustelu vaikka sanomalla:

" Aika hyvä rokkibändi tuo Narrvana".

Vierailija
15/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene sen huoneeseen jos ei siitä tykkää! Muistan itse kuinka paljon ärsytti kun äiti tuli sinne, se oli mun oma tila eikä ainakaan huvittanut puhua kun se katteli mun tavaroita yms. Yritä jutella luontevissa tilanteissa eikä mitään "nyt istutaan alas ja puhutaan". Jos vaikka puuhaatte jotain keittiössä tai ajatte autoa, siinä voisi olla kevyempi tunnelma jutella. Teinille voi olla tärkeää että sä kuitenkin kysyt ja ilmaiset olevasi valmis kuuntelemaan, vaikka hän ei haluaisikaan jatkaa juttua. Ehkä hän joskus myöhemmin avautuu enemmän.

Oma tila.

Pyh.

Kun minä olin teini, ei ollut omaa huonetta eikä edes ajatusta omasta tilasta.

Juuri tuo omiin nurkkiin lokeroituminen sulkee ihmisen, kun ei olla sosiaalisia vaan linnoittaudutaan kukin omaan soppeemme.

Vierailija
16/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia on, hän ei halua avautua sinulle asioistaan mikä on aivan sallittua. Väkisin et teinistä mitään irti saa ja itsensä tyrkyttäminen saa teinin vaan sulkeutumaan enemmän.  Kyllä se taas muutaman vuoden päästä puhuu sulle kun hieman aikuistuu. Pidät nyt vaan huolen että olet saatavilla tarvitteassa ja että nuori sen tietää.

Kahden jo aikuisen lapsen äiti.

Vierailija
17/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkään et änkeä huoneeseen kuulustelemaan. Juttelet silloin, kun hän tulee sieltä ulos.

Kokeile vaikkapa kysyä hänen mielipidettään johonkin asiaan. Hyvä keskustelu voi alkaa ihan yleisistä asioista kuten vähemmistöjen kohtelu, musiikki, elokapina tai mitä hyvänsä. Se saattaa johtaa luontevasti siihen, että kerrotaan jotain myös itsestä.

Ehkä voisit kertoa jotain omasta nuoruudestasi sen sijaan, että vaadit vain toiselta avautumista.

Sopivan hetken koittaessa sano, että sinulla on ikävä ja olisi kiva viettää aikaa yhdessä joskus.

Ole saapuvilla mutta älä tunkeile.

Vierailija
18/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tila.

Pyh.

Kun minä olin teini, ei ollut omaa huonetta eikä edes ajatusta omasta tilasta.

Juuri tuo omiin nurkkiin lokeroituminen sulkee ihmisen, kun ei olla sosiaalisia vaan linnoittaudutaan kukin omaan soppeemme.

Ja kun minä olin lapsi leikin käpylehmillä

Vierailija
19/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

teimi tyttö om yhdys sana. missa olit äitin kielen -tunnilla.

Vierailija
20/26 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurusteleeko? Onko puhunut pojista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi