tuilla elämisen toinen puoli
Olen elänyt koko aikuisikäni erilaisten tukien varassa. Minulla ei ole pienintäkään halua lähteä töihin. Tuilla eläjiä haukutaan loisiksi, mutta haluaisin omalta osaltani kertoa että asialla on myös toinen puoli. Yhtäkään kuudesta lapsestani ei ole tarvinnut viedä päivähoitoon, joten en ole siinä kohdalla haaskannut verovaroja. Myöskään koulun jälkeisiä iltapäiväkerhoja ei tarvitse käyttää, koska olen päivät kotona kun lapset tulevat koulusta.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:54"]Entä sit kun lapset on aikuisia? Millä sitten elät? Eliniän odotteesi voi olla jopa 90-v.
[/quote]
Kuule eläkepommo räjähtää käsiin jo paljon ennen sitä! Ei me kukaan mitään eläkkeitä saada :D
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:46"]Esim. siksi, että ei ole hankkinut mitään koulutusta, työkokemusta tai mitään sellaista, minkä avulla pärjäisi.
[/quote]
Kouluun ei pääse enää 20v iän jälkeen..
[/quote]
?
Mä uudelleen kouluttauduin 38-vuotiaana vaikka mulla oli jo yksi tutkinto aiemmin. Ihan kuule hain aikuispuolelle oppilaitokseen, kävin soveltuvuustesteissä ja pääsin sisään. Nuorin samaan aikaan aloittaneista opiskelijoista oli 27-vuotias.
Nyt teen alan hommia täysillä ihan hyvällä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:34"]
Sun eläke ei kerry
[/quote]
Arvaa vaan kuinka paljon se kertyy minulla, kun teen osa-aikatyötä 60 tuntia kuussa? Eläkelaskelmissa, joita joskus kotiini saan, summa on suunilleen pari kymppiä. Olen yli 40v., joten määrä ei taida kovin korkeaksi nousta ennen kuin eläkkeelle pääsen.
En minä hyväksy tahallista tuilla elämistä ja sitä, ettei edes yritä etsiä töitä, mutta turha kannustaa ketään pitkäaikaistyötöntä eläkkeen takia. Jos ei nuoresta asti saa hyvää palkkaa, niin eläkekertymä on ihan yks sun hailee.
Minä en ikinä en ole nostanut penniäkään työttömyyskorvausta, en edes silloin kun olen ollut kuukauden pari työttömänä. Mutta onhan se kiva kun "eläkkeeni kertyy" peräti eurolla, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:51"]
En toki nytkään nälkään kuolisi sen takia että tukea tule. Totta kai pitäisi selviytyä jollain työllä. Mieheni käy töissä, ja palkka on ihan hyvä hänellä.
ap
[/quote]
haluaisin muistuttaa parista seikasta. Ensinnäkään nuo nostamasi tuet eivät pysy nykyisen suuruisina tulevaisuudessa. Mikäli vähänkään olet kartalla maamme taloudellisesta tilanteesta, tiedät, että tukia tullaan tulevina aikoina leikkaamaan useastakin syystä. Jaettava rahasumma pienenee koko ajan, koska Suomella ei yksinkertaisesti ole rahaa ja tukia nostavien määrä kasvaa koko ajan. (Ovatko esim. käsitteet huoltosuhde ja kestävyysvaje tuttuja?) Ja kannattaa pitää mielessä se, että henkilökohtaisessa elämässäkin voi eteen tulla odottamattomia, talouteen voimakkaasti vaikuttavia asioita. Avioero ja puolison kuolema esimerkiksi. Lapsesi kasvavat aikuisiksi, jolloin heistä ei makseta enää tukia. Rahahanat sulkeutuvat. Paratiisisi ei ole ikuinen.
[/quote]
Ap kertoi nostavansa lapsilisää :D Niinkuin muutkin lapsiperheet. Kyllä töitä löytyy vielä, vaikka uudelleenkouluttautumisen myötä. Jos on tarve. Mitä väliä vaikka mies maksaa? Yhteinen projektihan perhe on, väliä kenen rahoja käytetään :D
[/quote]
no, ap kyllä kertoi aloituksessaan, että työnteko ei ole isommin hänen intresseissään. Ja edelleen fakta on, että lapsilisien maksaminen loppuu aikanaan. Jos ja kun tämä on ap:n ainoa tulonlähde, se merkitsee, että rahantulo loppuu kokonaan. Perhe on kyllä yhteinen projekti, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun lapset muuttavat pois kotoa, voi ap:n mies kyseenalaistaa motiivinsa vaimonsa elättämiseen. Ja entäpä sitten, jos lapset eivät täysi-ikäisiksi tultuaan muutakaan pois kotoa? Yhden miehen palkallako on kahdeksan ihmisen pärjättävä?
Minusta on mielenkiintoista, että joku pitää tuollaisestakin elämäntavasta. Itse koin äitiysloman mahdottoman tylsäksi ajaksi ja varmaan sekoaisin, jos joutuisin viettämään noin paljon aikaa lasten kanssa. Töissä hienona puolena on se, että pääsee olemaan tekemisissä älykkäiden ja mukavien aikuisten kanssa. Mutta ehkä ap on jotenkin luovempi ajankäyttönsä suhteen. Nämä ovat niin persoonallisuuskysymyksiä. En kadehdi ap:t,ä tulee lähinnä mieleen balladi Lucy Jordanista.
Her husband he's off to work
And the kids are off to school
And there were oh so many ways
For her to spend her days
She could clean the house for hours
Or rearrange the flowers
Or run naked through the shady street
Screaming all the way
Kotiäitiys on outoa, jos ei ole enää lapsia kotona. Se laittaa usein sen miehen miettimään, miksi ihmeessä elättäisi tällaista loista ja toisaalta taas ap:n pitäisi pyytää rahaa mieheltä halutessaan tehdä jotain, kun hänellä ei ole mitään muita tuloja.
On vain järkevää suunnitella tulevaisuutta ja miettiä, mitä aikoo tehdä, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi. Kotiäidillä varmasti riittää puuhaa mutta kun ne lapset asuvat omillaan, mitä se kotiäiti sitten tekee. Millä tuloilla oikeasti elää, jos mies vaikka jättää? Yhteinen omaisuus toki jaetaan, mutta miehen tuloja ei. Viisikymppisellä on vielä pitkä aika eläkeikään, luultavasti jopa 18 vuotta. Mitä ap aikoo tehdä 18 vuoden ajan? Eikö näitä asioia olisi ihan hyvä ottaa huomioon etukäteen eikä vasta sitten kun maito on kaatunut jo maahan?
Käytetään me muut tänäänkin kumia.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:55"]
aika vaikea saada töitä ihmisen, joka ei ole koskaan tehnyt mitään ei töitä, ei opiskellut. kun on kouluttautuneitakin työttömänä. mutta hei, ei ap mikään poikkeus ole, eiköhän tällaisia tapauksia ole suomi pullollaan. en kyllä leveilisikään tilanteella. pitäisikö mun hävetä, että olen aina käynyt töissä ja lapset on olleet päiväkodissa? hyi minua!
[/quote]
Olin itse jo 26-vuotias kun sain ensimmäisen vakinaisen työpaikan, siihen asti 10 vuotta pätkiä töitä ja kurssia, ettei ole mahdotonta kotiäidillekään nähty on.
No jaa.. Ei minusta tuilla kyllä leveästi elä.. Eri asia jos elää puolisonsa tuloilla, mutta itse kyllä elän paljon leveämmin palkallani kuin tuilla. Toki tukirahat tulevat helposti, mutta ei niitä palkkaan voi verrata.
Iltapäiväkerhojen rahoituksesta suunnilleen puolet tulee julkisesta tuesta.
Vai kuvittelitko, että 2500 eurolla kuussa maksellaan kahden ihmisen palkat, välipalat, tarvikkeet, vakuutukset, työterveyshuollot, kirjanpidot tms?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 13:33"]
Iltapäiväkerhoista maksetaan kyllä. Jos hinta esim 120e/lapsi ja jokainen 22 lasta maksaa tuon, tuskin siihen paljon verovaroja enää tarvitsee?
[/quote]
Ne on just kouluttamattomat ja työttömät, jotka lapsia yhteiskunnan elätettäviksi tekee tollasia määriä.
mä olen kouluttamaton ja työtön ja olen tehnyt yhden lapsen enkä enempää tee.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:30"]
Tootakai Suomessa se asenne on sellainen. Muualla maailmassa ketään ei kiinnostaisi.
[/quote]
Suurimmassa osassa maailmaa ei ole tukia, joilla eläminen olisi mahdollista. Miehen elättämiä kotirouvia toki sitäkin enemmän.
Työkokemus on yks paskan hailee. Kuuden lapsen äiti voi mennä vaikka oppisopimuksella, iästä riippumatta, mihin vaan. Lastenhoitoalalle olisi ainakin kokemusta jonkun verran. Voi ottaa vaikka sijaislapsia.