Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Meidän pitäisi ostaa raivaussahaan uusi siimaleikkuri. Vieras voisi maksaa, kun kerran saa katsella meidän mökillä maisemaa, josta on ryteikkö raivattu pois.
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on aina kaikissa paikoissa omakustanneperiaate, eli jokainen tuo sen mitä käyttää ja jokainen vastaa itse itsestään. Kenenkään ei odoteta tarjoavan mitään. Just ollaan lähdössä mökille, ja käydään kaupan kautta ja kaikki ostavat sieltä mitä tarttee.
Onpa hankalaa. Kaikki valmistavat ilmeisesti omat ruokansa, eli kaikki syövät vuoron perään, eri ruokia. On keittiössä jatkuva vilinä ja keittoastiat likaisina.
Vierailija kirjoitti:
Et mene. Sillä selvä. Ja ei ole ok. Jos minä kutsun, niin maksan ja järjestän tarjoilun.
Ilmoita että oksensit, ja jäät kotiin.
Kieltäytyisin kutsusta ja tekeytyisin vatsatautiseksi. Törkeää hyväksikäyttöä, varsinkin viestissä maksusta ei puhuta mitään. Onkohan tällainen nykyajan tapa vai vain suomalainen?
Meillä kun on samantapainen sukulainen Saksassa ja aina kylään mennessà soitettiin matkan varrella, että tuokaa sitä ja tätä.. Otimme muutaman konetiskitabletin mukaankotoa mukaan eipä viety koko rasiaa vaikka pyydettiin. On viety wc-paperi sun muuta.. Kerran veimme kalliita juustoja ison paketin, ja nekin tarjoiltiin toisten suihin. Meille riitti!
Emme ole käyneet vieraisilla enää vuosiin. Nyt pyysivät kylään vappuna, ja silloin myös puolisoni synttärit, joten olisimme joutuneet kustantamaan monet hengen tarjoilut juomista làhtien. Onneksi puolisolla oli toinen meno Saksaan samalla viikoilla joten olisi ollut liian paljon edestakaista ajettavaa kun kohteet olleet edes samalla suunnalla. Kyllä tällaiset toisten hyväksikäyttäjät tulee tunnistaa.
Meillä toimitaan just näin että vieraat maksavat viulut. Menee aina läpi näitten idioottien kanssa.
Aika moukkamaista tuollainen, että kutsuttava joutuisi maksamaan yhtään mitään. Tämä sama pätee myös häihin...jos alkaa hääpari laatimaan häälahjalistoja tai perimään mitään pääsymaksuja, pitäkööt pari juhlansa. Jos minut häihin kutsutaan, vien tasan tarkkaan sen lahjan minkä itse koen viemisen arvoiseksi. Jos ei kelpaa pidän lahjan itse :D Myös juhlat, joissa syrjitään lapsia ovat ehdoton red flag ja no go.
Mutta tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen liittyen, kun alkaa mökinomistaja niin käskyttämään vieraita, niin ehdottaa takaisin, että kutsuja maksaa kutsutun kilometri- ja matkakulut sekä päivärahat päälle :P
Ei kannata langeta hyväksikäyttäjäprkleitten kotkotuksiin. Omassa piirissä on aina paljon mukavampi juhlia ja jokainen juokoon omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on aina kaikissa paikoissa omakustanneperiaate, eli jokainen tuo sen mitä käyttää ja jokainen vastaa itse itsestään. Kenenkään ei odoteta tarjoavan mitään. Just ollaan lähdössä mökille, ja käydään kaupan kautta ja kaikki ostavat sieltä mitä tarttee.
Onpa hankalaa. Kaikki valmistavat ilmeisesti omat ruokansa, eli kaikki syövät vuoron perään, eri ruokia. On keittiössä jatkuva vilinä ja keittoastiat likaisina.
Safkoista suurin osa on grilliruokaa, ja tietenkin ostetaan yhdessä sopimalla täydentäviä taikka samoja ruokia, joita sitten syödään yhdessä. Mutta kyllä, omia, erillisiäkin ruokia tehdään, eikä siinä ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Ehkä me osataan vaan järkätä asiat sujuvasti.
Siis eihän kutsu sitä tarkoita että kaikki tarjotaan talon takaa. Vierastilaisuuksissa sitä voi ehkä odottaa, mutta niissäkin on yleensä maininta, jos ne sisältävät tarjoilua, ja mitä pitää tuoda itse. BYOB on yleisin lisäehto, kotibileissä on yleensä lähinnä sipsit talon takaa, muusta jokainen vastaa itse.
Meillä ainakin jos joku ehdottaa että lähdetäänkö mökille, se tarkoittaa yhteistä aikaa, ei sitä että joku tarjoaisi jollekulle mitään.
Jos tehdään jotain yhteistä, se pläänitään etukäteen ja sovitaan että tuo sä noi, niin mä tuon nää. Sitten on tehty sitä, että yksi ostaa ja maksaa kaiken, ja kakku jaetaan tasan jokaisen kesken ja niitä hiluja sitten mobilepayaillaan ympäriinsä. Ehkä vähän rahvasta, ehkä ei, mutta sillä tavalla toteutuu tasapuolisuusperiaate eikä kukaan pääse lokkeilemaan tai joudu elättämään muita.
Kummallista miten mökki muuttaa ihmistä :D
Tälle kesälle sellainen kokemus, että lähisukulainen osti korona aikaan mökin, ja siitä asti on pyytänyt vierailulle. Matkaa on n. 500km, joten kutsuun myöntyminen on ollut pitemmissä kantimissa. No nyt sovittiin keväällä tietty kesäkuun vkl jolloin mentäisiin kylään. Viime vuonna nämä mökin omistajat vierailivat meillä kerran, ja tänä vuonna kerran, ja kestittiin vieraanvaraisesti molemmat kerrat huolella, niin kuin tapana on. Toivat jotain pientä tuliaista mukanaan. Vuodevaatteet, pyyhkeet oli talon puolesta, kuin myös ateriat.
Nyt tarkoitus oli matkata junalla mökin lähettyville ja sieltä sitten heidän autollaan itse pääkallopaikalle. Matkaa autolla n. 40-50km. Onneksi jutun juoni selvisi ennen matkaan lähtöä, tarkoitus nimittäin oli että olisimme raahanneet junalla petivaatteet ja pyyhkeet mukanamme, ja sen lisäksi ostaneet jkoko viikonlopun ruuat kaikille, he kun tarjoavat mökin käyttöön.
Sanoin heti että tämä jätetään nyt kyllä välistä.
Mun veikkaus on jotta tänä juhannuksena hukkuu 9 henkilöä
ja kaiken kaikkiaan juhannuksena kuolee yht. 16 henkilöä sisältäen
nuo 9 hukkunutta.
En menisi jos pitkä lista mitä tuoda. Mikäli oon vuorokauden tuon omat syömiseni ts grillattavat, sämpylät, kasvikset ja vihannekset ja kenties kahvipakan. Vesi riittää juomaksi.
Siis kyllähän tuo aloittajan saama lista on selkeästi pyyntö käydä kaupasta lähettäjän puolesta ja olettaisin kyllä tuollaiseen kuuluvan viestin lähettäjän aikomus maksaa ostokset.
Toinen vaihtoehto on, että on mennyt sukset ristiin ja viestin saajaa pidetään pahemman luokan siipeilijänä.
Meillä on tilanne toisinpäin. Mökille on tulossa vieraita ja he ovat tuomassa kaikki jotakin mukanaan pyytämättä ja ruokaa on varmasti taas ainakin viikoksi koko porukalle. Jääkaappi jne kapasiteetista tulee pulaa. Joku outo yksilö ei ymmärrä toimintalogiikkaa ja tuo aina yhden hengen eväät itselleen. Tuokoon. Mutta outoahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat tutut, jotka kutsuvat mökeilleen on sivistyneitä, eivätkä vaadi tuomaan omia eväitä.
Vittumainen vieras kirjoitti:
Aika moukkamaista tuollainen, että kutsuttava joutuisi maksamaan yhtään mitään. Tämä sama pätee myös häihin...jos alkaa hääpari laatimaan häälahjalistoja tai perimään mitään pääsymaksuja, pitäkööt pari juhlansa. Jos minut häihin kutsutaan, vien tasan tarkkaan sen lahjan minkä itse koen viemisen arvoiseksi. Jos ei kelpaa pidän lahjan itse :D Myös juhlat, joissa syrjitään lapsia ovat ehdoton red flag ja no go.
Mutta tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen liittyen, kun alkaa mökinomistaja niin käskyttämään vieraita, niin ehdottaa takaisin, että kutsuja maksaa kutsutun kilometri- ja matkakulut sekä päivärahat päälle :P
Juhlat joissa syrjitään lapsia :D tarkoitatko siis esim häitä joissa hääpari ei halua että oma tärkeä päivä menee pilalle siksi, että jonkun kuriton kakara rääkyy koko ajan eikä vanhemmat saa tehtyä asialle mitään?
Meidät kutsuttiin kerran miehen kanssa erään miehen ystävän mökille. Oli puhe että mökin omistaja käy kaupassa ja kuluja jaetaan sitten kaikkien kesken. Omat juomat veimme.
Muut olivat mökillä usean päivän, me alle vuorokauden. Meillä oli omat pyyhkeet ja liinavaatteet.
Oli kiva mennä kotiin kun perään tuli lasku ruuista, meiltä veloitettiin yhdestä syömästämme tortilla lätystä per nenä ja aamupala leivästä usean kymmenen euron edestä. Saman verran meiltä kuin niiltä jotka oli monta päivää mökillä.
Itse en ilkeäisi mutta noh mökin omistaja on vähän mikä on Tuli ravintolaa kalliimmat lätyt.
Lähimmäisenrakkautta nyt kehiin vaan. Meilläkin tuttavapariskunta kutsuu itsensä kyläilemään tuon tuostakin meille ja joskus "kokkailemaan yhdessä" joka menee siis niin että he tuovat nakkipaketin ja kirsikkatomaattirasian mukanaan ja istuvat mukavasti odottelemaan että ruoka ilmestyy lautaselle. Noh, viitsivät kyllä likaiset astiansa viedä sentään tiskipöydälle ruokailun jälkeen. Eivät kutsu ikinä heille kylään.
Trollallaa, trolloilee, tolloilee...
Vieras kirjoitti:
Meidät kutsuttiin kerran miehen kanssa erään miehen ystävän mökille. Oli puhe että mökin omistaja käy kaupassa ja kuluja jaetaan sitten kaikkien kesken. Omat juomat veimme.
Muut olivat mökillä usean päivän, me alle vuorokauden. Meillä oli omat pyyhkeet ja liinavaatteet.Oli kiva mennä kotiin kun perään tuli lasku ruuista, meiltä veloitettiin yhdestä syömästämme tortilla lätystä per nenä ja aamupala leivästä usean kymmenen euron edestä. Saman verran meiltä kuin niiltä jotka oli monta päivää mökillä.
Itse en ilkeäisi mutta noh mökin omistaja on vähän mikä on Tuli ravintolaa kalliimmat lätyt.
Meillä kävi samoin! Ystävät kutsui kylään ja teki ruoat. Meiltä ei kysytty mielipidettä. Olen kasvissyöjä ja tarjolla oli pihvi🙄 Seuraavana päivänä tuli viesti jossa oli jokaisen osallistujan kulut. Minulta pyydettiin rahat pihvistä, jota en syönyt. Kas kun ei tullut laskua WC-paperin käytöstä..
Tuota tuota.
"Tulossa myös neljä muuta kaveria" eli yhteensä 6 henkilöä?
Eihän tuolla ostoslistalla 6 henkilöä vietä kolmea päivää vaan taatusti ostokset on jaettu kaikkien kesken, eihän tuossa ole mitään ruokaa vielä. On ilmoitettu mitä kukakin tuo ettei tule viittä rasiaa voimariiniä kuutta pakettia reissumiestä.
Ei häneltäkään pyydetty esim mitään aamupalatarvikkeita eikä mitään grillattavaa, ei kahvia ei saunakaljoja eikä salaatteja muuta kuin nuo tomaatit. Muut tuo sitten muuta.
Eikä tuohon tosiaan mene satasta.
Noista pitäisi sopia etukäteen eikä vaan kutsua ensin vierasta ja sitten just ennen viikonloppua lykätä yllärinä ostoslistaa nokan eteen että tuotko noi kun tulet. Itse esim. en edes voisi kuskata tuollaista lastia mansikkalaatikoineen mökille kun liikun julkisilla sen minkä liikun. Toisaalta eipä aina ole sitä ylimääräistä satastakaan käytettäväksi jos ei ole ennalta varautunut.