Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1261/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on OK. Mökin omistaja hyvää hyvyyttään kutsuu mökille, niin tottakai vieraan hyvien tapojen mukaan tarjottava jotain vastalahjaksi. Mökin pitokaan ei ole ilmaista tai sellaisen ostaminen.

Minusta nuo määrät olivat ihan OK juhannusjuhliin, joihin arvatenkin tulossa enemmänkin porukkaa. Myös nämä kyseiset kutsutut arvatenkin kuluttavat näitä tarvikkeita, juovat viintä viikonlopun aikana jne.

Lokkeilijoille voi käydä niin, että saatte kutsun kerran ja sitten ei tarvitsekaan tuolla mökillä ikinä käydä.

Vierailija
1262/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koko juhannuksen kustannus kahdelta hengeltä ruokineen ja juomineen on luultavasti alle 100 euroa. Siinä on jo omaan makuun monenlaista sopivaa grillattavaa ja runsaasti myös meidän makuumme sopivia herkkuja, missään säästelemättä. Aloittajan saaman kutsun juhannus kuulostaa ihan törkyhintaisilta kekkereiltä. Plus aloittajaa käskytetään tuomaan muiden (tai köyhän mökki”emännän”) päättämiä ruokia ja useita viinejä vielä kaupan päälle. Huhhuh.

Yleensä tosiaan nyyttäreihin tuodaan jotain tarjolle, mistä itse pitää. Parempi vaihtoehto olisi myös jokaisen ostaa omat grillattavat, niin selviää myös kohtuubudjetilla, eikä tarvitse maksaa muiden juomia ja syötäviä. Mieluummin vie itse jonkin tuliaisherkun omien ruokien lisäksi.

Miten tässä lopulta kävi? Onkohan ap linjoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ollenkaan jos tuollainen lasti pitää tuoda. 

Vierailija
1264/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä menisi juhannukseksi jonkun toisen mökille viini- ja ruokatarjoilut mukanani. Jos minut kutsutaan vieraaksi riittää, että tuon, mitä haluan tuoda. Ei vieraille mitään vaatimuslistoja kuulu esittää. Vai olenko vieraantunut suomalaisesta kulttuurista?

Naurettavinta oli tuo, ettei kutsun esittäjä aio kustantaa edes lautasliinoja! Jos on noin saita, syököön makkaraa hyttysten seurassa kaikessa rauhassa.

En jokatapauksessa menisi kenenkään mökille kärvistelemään. Mieluummin vaikka Kreetalle!

Vierailija
1265/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä menisi juhannukseksi jonkun toisen mökille viini- ja ruokatarjoilut mukanani. Jos minut kutsutaan vieraaksi riittää, että tuon, mitä haluan tuoda. Ei vieraille mitään vaatimuslistoja kuulu esittää. Vai olenko vieraantunut suomalaisesta kulttuurista?

Naurettavinta oli tuo, ettei kutsun esittäjä aio kustantaa edes lautasliinoja! Jos on noin saita, syököön makkaraa hyttysten seurassa kaikessa rauhassa.

En jokatapauksessa menisi kenenkään mökille kärvistelemään. Mieluummin vaikka Kreetalle!

Tämä. Jos kutsuja haluaa ystävän seuraa eikä ilmaista ruokalähetystä, hän ei latele toista sataa maksavaa Alko- ja ruokaostoslistaa.

On outoa, jos pitäisi maksaa vierailun ajalta ”vuokraa” ystävälle tai tuttavalle, joka itse oma-aloitteisesti kutsuu omalle mökilleen kylään. En itse ihan periaatteesta menisi yöksi vierailulle tuttavan kotiin tai mökille, jos siitä pitää maksaa moninkertaisesti enemmän kuin kotona tai omalla mökillämme olemisesta, jossa myös viihdyn aivan hyvin.

Toki ystävällinen vieras vie aina ihan kysymättäkin jotain tuliaisia mennessään tai saattaa kysäistä, onko jotain tarpeita (wc-paperi, juotavaa, grillattavaa tms.), mitä voisi tuoda vaikka ruokakaupasta yhteiseen käyttöön. Emännän ei kuulu kuitenkaan todellakaan latoa yllättäen - edellispäivänä - itselleen mieluista ostoslistaa vierailleen, alkoholineen päivineen… myöntähäpeä tuon mökkiemännän käytöksestä.

Vierailija
1266/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vähän, että mökki sijaitsi Porvoossa.. Kamoon, viisi kiloa mansikoita ja lautasliinat vielä :D 

Vierailija
1267/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi ollenkaan jos tuollainen lasti pitää tuoda. 

Ehkäpä lista on tullut sulle juuri siksi, että viivottimelle "yhtä paljon" -jakajana ymmärrät pysyä pois elämästä toisten siivellä.

Vierailija
1268/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene!! Jää viettämään juhannus kaupunkiin niinkuin ennenkin, please😊 jos kerran rakastat hiljaista helsinkiä ja tyhjiä katuja. Luultavasti joudut tuolla mökillä keittiöhengettäreksi ja mitä vielä.

Vierailija
1269/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vähän, että mökki sijaitsi Porvoossa.. Kamoon, viisi kiloa mansikoita ja lautasliinat vielä :D 

Kyllä tuollaisiakin ihmisiä oikeasti on. Valitettavasti.

Vierailija
1270/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin menossa kylään/tapaamiseen harrastusporukan kanssa. Olin ostanut tosi hyvät tuomiset, syötävää ja juotavaa yhteiseen pöytään ja kukkia emännälle.

Noin 2 tuntia ennen tuli viesti:"olette kysyneet, mitä voi tuoda, tässä lista..

Minna: kolme sipulia, purkki kermaa, kurkku

Jne noin kymmenelle tyypille samantyyliset listat. Oon ehkä pikkumainen, mutta kilahti niin pahasti, että ilmoitin, etten pääsekään.

Vierailija
1271/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AsiallistaOn kirjoitti:

Ehdottomasti on OK. Mökin omistaja hyvää hyvyyttään kutsuu mökille, niin tottakai vieraan hyvien tapojen mukaan tarjottava jotain vastalahjaksi. Mökin pitokaan ei ole ilmaista tai sellaisen ostaminen.

Minusta nuo määrät olivat ihan OK juhannusjuhliin, joihin arvatenkin tulossa enemmänkin porukkaa. Myös nämä kyseiset kutsutut arvatenkin kuluttavat näitä tarvikkeita, juovat viintä viikonlopun aikana jne.

Lokkeilijoille voi käydä niin, että saatte kutsun kerran ja sitten ei tarvitsekaan tuolla mökillä ikinä käydä.

Hyvää hyvyyttään. Viintä. Just joo.

Vierailija
1272/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuo mökin omistaja, tuo tarkoittaisi, että vierailuasi on jo kokeiltu, pysy tänä vuonna poissa. 

Vierailija
1273/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole lokki ja pummi, niin en edes kehtaisi lähettää tuollaista kutsua, että tuopa sitä ja tätä tullessasi, niin ei minun tarvitse maksaa.

Mitä olen esim. synttäreitäni järjestänyt, niin kyllä olen itse kaiken tarjottavan ostanut. En kehtaisi lähteä mitään kolehtia keräämään. Se on muiden huomioimista, että kun järjestää jotain, mihin kutsuu muita, niin tarjoaa omistaan, eikä laita muita maksamaan.

Sitten kun se rahastaja menee itse näppäineen niihin muiden maksamiin sapuskoihin ja juomiin.

Jos mulla ei ole varaa järjestää jotain pitoja, niin sitten en järjestä. Eipähän tarvi sitten kenenkään jupista siitä, kuinka hänen täytyi sinne ostaa sitä sun tätä ja kuskata ne sitten niin ja niin kauas.

Vierailija
1274/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin menossa kylään/tapaamiseen harrastusporukan kanssa. Olin ostanut tosi hyvät tuomiset, syötävää ja juotavaa yhteiseen pöytään ja kukkia emännälle.

Noin 2 tuntia ennen tuli viesti:"olette kysyneet, mitä voi tuoda, tässä lista..

Minna: kolme sipulia, purkki kermaa, kurkku

Jne noin kymmenelle tyypille samantyyliset listat. Oon ehkä pikkumainen, mutta kilahti niin pahasti, että ilmoitin, etten pääsekään.

Etkö nyt millään voinut vielä kolmea sipulia, kermaa ja yhtä kurkkua niiden omavalintaisten lahjojesi lisäksi? Jos viesti olisi ollut Minna, voitko auttaa, toisitko... niin olisiko tuntunut jotenkin helpommalta? Siis oliko käskytys se varsinainen ongelma?

Vierailija
1275/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko vielä kertauksen, jos jossain kohdassa mainittiin, että mitä 2021 sitten siinä AP:n tapauksessa lopulta kävi?

Vierailija
1276/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko vielä kertauksen, jos jossain kohdassa mainittiin, että mitä 2021 sitten siinä AP:n tapauksessa lopulta kävi?

Se meni, paiskoi kaikki tuliaiset pitkin mökkipihaa ja lähti samantien pois.

Vierailija
1277/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu, niin tarjoaa. Se on ihan selvä. Korkeintaan voi mainita, että jos tahdot alkoholijuomia, tuo tullessasi. Tai "meillä on tarjolla tämmöistä, voit tuoda tullessasi jotain mieleistä, jos ei nämä maistu". 

Eri asia, jos mainitsee selvästi kutsun yhteydessä, että nyyttärit on kyseessä ja saa itse valita tuomisensa.

Vierailija
1278/1992 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään aina sillai että me kutsutaan hirveesti porukkaa ja sanotaan että älkää tuoko mitään. Mutta me ei itekään hommata mitään! Sitten ne tulee ilman mitään ja me pidetään niille vakava puhuttelu siinä mökin edessä.

Vierailija
1279/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi unohtua sanoa kutsun yhteydessä, että nyyttäripohjalta.

Vierailija
1280/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->"

Tämä on ihan Ok. Tämä on selvä viesti, että kyseiset ihmiset haluavat viettää juhannusta omassa rauhassa. Isäntäväki ei kaipaa mökille yhtään ulkopuolista ihmistä.

Jos minulla olisi kesämökki tai vapaa-ajan asunto, niin viettäisin siellä aikaa oman perheemme kanssa. En haluaisi tavata juhannuksena oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Esimerkiksi appivanhemmat, sukulaiset, naapurit ja muut lokit voivat pitää riittävän välimatkan. 500 kilometriä toimii aina!

Kannattaa asua hetken aikaa suositun matkailukohteen lähellä. Silloin saa kokemuksen, kuinka härskisti ihmiset yrittävät tunkea kotiisi kahville, ruokailemaan ja jopa majoittumaan. Röyhkeitten lokkien mielestä emännän ja isännän tehtävänä on palvella yllätyskyläilijöitä ja kotiinsa milloin tahansa pölähteleviä lokkeja. Ilmaiseksi tietenkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi