Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
2021 kirjoitti:
AP OLISI VOINUT HETI TARKISTAA VIESTIN LÄHETTÄJÄLTÄ, ETTÄ MISTÄ KYSE.
TARKOITUS EI OLLUT MAKSATTAA MUILLA, VAAN ISÄNTÄVÄKI OLISI TIETYSTI MAKSANUT TILATUT TAVARAT.
ONGELMA VAIN OLI, ETTÄ KAUPPAAN PITKÄ MATKA JA LÄHIKAUPASTA EI NÄITÄ SAATAVILLA.
IKÄVÄÄ HAUKKUA KUTSUJA JOSSAIN VAUVA-PALSTALLA JA JÄTTÄÄ TULEMATTA KOKO JUHLIIN.
ENNENKUIN VEDÄTTE OMIA PÄÄTELMIÄ JA HAUKUTTE JULKISESTI, NIIN KANNATTAA KESKUSTELLA ASIANOSAISTEN KANSSA HENKILÖKOHTAISESTI.
Tää on kyllä niin hyvä esimerkki siitä, että jotkut asiat kannattaa hoitaa ennemmin soittamalla, kuin viestillä.
Kutsusta voi myös kieltäytyä.
Oliko se ostoslista tarkoitettu sellaiseksi että laatija maksaa?
Kutsusta voi kieltäytyä.
2021 kirjoitti:
TARKOITUS EI OLLUT MAKSATTAA MUILLA, VAAN ISÄNTÄVÄKI OLISI TIETYSTI MAKSANUT TILATUT TAVARAT.
ONGELMA VAIN OLI, ETTÄ KAUPPAAN PITKÄ MATKA JA LÄHIKAUPASTA EI NÄITÄ SAATAVILLA.
IKÄVÄÄ HAUKKUA KUTSUJA JOSSAIN VAUVA-PALSTALLA JA JÄTTÄÄ TULEMATTA KOKO JUHLIIN.
ENNENKUIN VEDÄTTE OMIA PÄÄTELMIÄ JA HAUKUTTE JULKISESTI, NIIN KANNATTAA KESKUSTELLA ASIANOSAISTEN KANSSA HENKILÖKOHTAISESTI.
1. Se on kuule ihan sinun asia tehdä asia selväksi.... ei kutsuttujen tule alkaa soitella perään
2.Miksi tätä et kirjoittanut itse viestiin
3.Kukaan täällä ei usko enää sinun selitystä jälkikäteen
4.Sinun tarkoitus oli maksattaa kutsutulla ihan kaikki, vasta kun jäit kiinni, keksit nyt selityksiä
5.Ensi kerralla SINÄ soitat + SINÄ laitat siihen viestiin että sinä maksat kaiken...jos asia niin on
Jotkut ovat vain tosi härskejä. Kerran eräs mies kutsui ystäväni mökilleen deiteille siia romanttisessa mielessä. Menivät matkalla kauppaan ja latoi ostoskärryyn siidereistä pihveihin. Lopuksi oli pokkana taka-alalla,että neito makaaa ostokset. Pyysipä vielä puolet bensakuluista naiselta ja ei antanut ottaa syömättä jääneitä ruokia mukaan. Mies otti ne itse. Myös palautuspullot piti jättää hänelle,mökille. Ei tullut enään treffejä tuon miehen kanssa,kuten voittekin arvata. Rajansa kaikella!!
Mielestäni viestittely olisi pitänyt aloittaa sillä, että kutsuja kysyy tai ilmoittaa, että mökillä olisi tarkoitus olla nyyttäri-periaatteella. Jo tämä keskustelunavaus poistaisi hyväksikäyttö-fiiliksen, kun vaan saa ostoslistan, hae nämä, joka tuntuu ehkä useimmille tylyltä. Eli ensin kerrotaan, että pidetään nyyttärit, ja sitten voisi vielä joko kertoa mitä on suunnitellut menuksi vkl ajalle, tai sitä voidaan miettiä yhdessä ja ottaa ehdotuksia vierailtakin, siis kun hekin osallistuvat kustannuksiin, niin olisi reilua antaa heidän sitten osallistua myös menun suunnitteluun.
Mutta mikäli herrasväki aikoo maksaa hankinnat vieraille, niin sitten voisi varmaan mainita viestissä, voisitko ostaa nämä, maksan takaisin mökillä.
Eniten varmaan ihmisiä ärsyttää tuo tyyli, ilmoittaa vieraalle, hei tee sitä ja tätä, osta tota. Se tuntuu loukkaavalta, koska se tuntuu määräilevältä, pompottavalta, hyväksikäyttävältä.
En usko kirjoitti:
2021 kirjoitti:
1. Se on kuule ihan sinun asia tehdä asia selväksi.... ei kutsuttujen tule alkaa soitella perään
4.Sinun tarkoitus oli maksattaa kutsutulla ihan kaikki, vasta kun jäit kiinni, keksit nyt selityksiä
5.Ensi kerralla SINÄ soitat + SINÄ laitat siihen viestiin että sinä maksat kaiken...jos asia niin on
NO EIPÄ TULLUT EDES MIELEEN, ETTÄ VASTAANOTTAJA VOISI KÄSITTÄÄ NIIN, ETTÄ HÄNEN PITÄISI ITSE MAKSAA!
IHAN YLEINEN KÄYTÄNTÖ., ETTÄ KUN JOKU TULEE SYRJÄSSÄ OLEVALLE MÖKILLE, NIIN TUO SAMALLA JOTAIN TARPEELLISTA, PUUTTUVAA TULLESSAAN.
2021 kirjoitti:
En usko kirjoitti:
2021 kirjoitti:
NO EIPÄ TULLUT EDES MIELEEN, ETTÄ VASTAANOTTAJA VOISI KÄSITTÄÄ NIIN, ETTÄ HÄNEN PITÄISI ITSE MAKSAA!
IHAN YLEINEN KÄYTÄNTÖ., ETTÄ KUN JOKU TULEE SYRJÄSSÄ OLEVALLE MÖKILLE, NIIN TUO SAMALLA JOTAIN TARPEELLISTA, PUUTTUVAA TULLESSAAN.
Onko sulla caps lock jumissa?
2021 kirjoitti:
En usko kirjoitti:
2021 kirjoitti:
Lopeta toi epätoivoinen räyhääminen. Kukaan täällä ei usko sun vakuutteluita. Jäit kiinni härskistä toiminnasta. Niele se. Ja ennenkaikkea toivottavasti opitkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
-
Juhannus alkaa monsti jo torstaina ja viimeistään perjantaina päättyen sunnuntaihin. Eli jopa kolme päivää ja kolme iltaa.... Olenkos mä vasta toinen, joka ei pidä tuota pyydettyä settiä pahana?
Tässä oli kyse siitä, että vieras oli menossa yhdeksi illaksi ja aamuksi sinne, ja hänet oli ylipuhuttu osallistumaan kutsuvieraana. Ei sellaisesta, että mennään porukalla viettämään pitkää juhannusviikonloppua johonkin (ainakaan ap:n osalta).
Kyllä mökillekin voi kutsua ihmiset syömään ihan siinä kuin kotiinkin. Tilanteita on monenlaisia. Kaikki eivät edes halua jäädä yöksi tai pidemmäksi aikaa, koska eivät viihdy mahdollisesti vähän alkeellisemmissa oloissa.
Kyllä tuntuisi aika hassulta, jos joku vaikka kutsuttaisiin vapunviettoon ja sitten tulisi edellisenä iltana pitkä lista, minkälaisia viinejä ja muita tarjoiluita pitää tuoda, jos asiasta ei ole sovittu etukäteen. Nyyttärit on ihan ok, mutta se asia sovitaan jo kutsuttaessa.
-
"Tässä oli kyse siitä, että vieras oli menossa yhdeksi illaksi"
??
AP:
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta.
-Ei ainakaan avauksessa mistään lyhennetystä juhannuksenvietosta kerrota. Sanoisin, että se on jälkeenpäin keksitty hätävalhe, kun avaus sai kuraa niskaansa.
Pitää ottaa huomioon, että juhannuksen aikana syödään monta kertaa. On useampi päivä. Itse ja
Järjestän joka kevät toukokuussa ns ”kesänavajaiset”. Ilmoitan päivän hyvissä ajoin, että mahdollisimman moni voi sen varata vapaaksi. He tulevat jotka pääsevät, eikä ole muuta menoa. Lopuksi laitan päivämäärän milloin viimeistään pitää ilmoittaa tulostaan ja voi julkaisemastani listasta valita jonkun tuomisen ja ilmoittaa sen numeron, niin ei tule useita samoja, niinkuin helposti käy, jos ollaan vain ns tuliaisten varassa. Viinikin on kiva tuliainen, mut jos jokainen vieras tuo yhden pullon, niin voi olla jopa 30-50 paloa viiniä, muttei muuta. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä, ettei tarvitse miettiä mitä tuo ja yhdessä panostaan saamme hyvät tarjottavat kaikille. Aloitamme jo puolenpäivän aikaan syömällä, iltapäivällä on kahvit ja illalla vielä grillattavaa tms… naposteltavaa koko ajan esillä. Lapset huomioidaan myös hyvin.
Minä järjestän, mihin muut ovat tyytyväisiä, kun eivät viitsi. Onhan siinä silti ”emännällä” paljonkin järjestelyä. Huolehtia astiat yms, siivous ennen ja jälkeen sekä tietenkin myös itse varaan jotain spessua syötävää. Joka kevät jotain erilaista ja yllättävää.
Ei voi olettaa, että aina yksi ja sama maksaa, minkä tein ensin monena vuotena alkuun.
Ja korostan, tämä on lisännyt yhteenkuuluvaisuudentunnetta ja viihtyvyyttäkin. ” Me yhdessä luomme sen osallistumalla kustannuksiinkin” ! Suosittelen.
Mä en oikein ymmärrä tätä kielteisten kommenttien määrää tähän ketjuun.
Ensinnäkin: jos olisi ollut kyse koko juhannusviikonlopun vietosta, niin tuo Kauppalista olis ollut ihan ok yhdelle hengelle, kun kokoontuva porukka noin pieni.
Siitä puuttuu kaikki aamupalatarvikkeet, grillattavat, uudet perunat, salaatit, herkut ja muut juomat, kuin viini.
Ja koska kyse perinteeksi muodostuneista juhlista, porukalla hyvä käsitys siitä paljonko ruokaa yms. kuluu ja mikä maistuu.
Mutta jos tosiaan oli kyse yhden yön piipahduksesta kylään, niin ehkä olisin varmistanut ennen täältä kyselyä että onko tämä Kauppalista ja mitä itse tuon.
Itse olisin mielissäni, jos vaikka juhannuksen viettoon kutsuttaessa saisin näin tarkan listan viemisistä. Tässä ei ollut edes mitään, mitä olisi tarvinnut erikseen alkaa jo kotona valmistaa vaikka leipoen.
Ja kokemuksesta voin vielä sanoa, että sinkkunaisilla voi joskus olla erikoisia tapoja heilläkin. Ja olettamuksia, että tosiaan mansikat tai vaikka keksipaketti heiltä on oikein tarpeellinen tuliainen kun tulevat kylään. Ja mielellään syövät ja kahvittelevat kylässä.
Mutta jos hän itse kutsuu yökylään, niin ensimmäiseksi lähdetään ostamaan ilta- ja aamupalatarvikkeita vieraille, ja he itse joutuvat maksamaan. Koska hänellä ei ole mitään. Ja sitten kun tullaan asunnolle, niin jääkaappiin ei meinaa ostokset mahtua millään koska se on ihan täysi jo ennestään.
Näinkin on joskus käynyt.
Minulla on pari hyvää ystävää joiden kesken mökkeillään ehkä kerran vuodessa. Itsestään selvyys on että jokainen tuo omat juomat, naposteltavat jne. ja yhdessä sovitaan ruokailusta ja kuka tuo mitäkin niitä varten tai käydään yhdessä kaupassa ja jaetaan lasku, näistä ei ole tullut koskaan ongelmia.
Muutama vuosi sitten vähän etäisempi kaveri alkoi kärttämään mökilleen viikonlopuksi, en oikein tykkää olla enemmän puolitutun kanssa kokonaista viikonloppua, niin välttelin tätä kutsua aika kauan, lopulta kuitenkin taivuin kun puheenaihe aina nähdessä oli se että tahtoo minut ehdottomasti mökilleen.
Etukäteen oli sovittu että omat ruoat ja juomat, polttoainekulut puoliksi. Kävin hakemassa hänet kyytiin, olin tankannut auton matkalla ja kerroin että bensasta on kuitti, katsotaan perillä paljonko menee noin 150km:n matkalla. Mentiin kauppaan ja vasta tässä vaiheessa hän toteaa että rahatilanne on vähän huono, voisinko maksaa ostokset kokonaan, hän nostaa sitten käteistä toiselta tililtään (?!) ja maksaa minulle osuutensa. Ei maksanut koskaan vaikka useamman kerran muistutin ja nyt minut on kutsuttu taas tulevana kesänä mökille. Ei kiitos, en voi sietää lokkeilua.
Ja miksi olen hänen kanssaan edelleen tekemisissä? on töiden takia "pakko".
Tänä vuonna ehkä saat sen kaupunkijuhannuksen. Minustakin se olisi kaikkein paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuudesosa viikonlopun sapuskoista? Minusta ihan reilua, toki jos et halua omaa osaasi ruuista, jotka joku muu on selkeästi jo miettinyt valmiiksi, kustantaa, sitten ilmoitat, että "kiitos en tule, hauskaa juhannusta teille kaikille". T: yksi joka on menossa viettämään mökkiviikonloppua 200€ ruokaostosten ja 60€ viinien kanssa. Toki meitä on 5 henkeä ja paikalla on kaikenkaikkiaan 20 henkeä.
Mökkilokit alapeukuttaa, odottavat muut hoitavat kaiken.
Jos et halua noita hankki, älä mene vaan istu kotona. Kaikilla on kivempaa.
Mökkilokki se on sellainenkin, jolla on mökki ja kutsuu ”vieraita” sillä ehdolla, että he maksavat esim hänen herkkunsa ja muun ylöspitonsa vierailun ajalta ja jäävät silti kiitollisuuden velkaa.
Monesti vuokramökki tulisi edullisemmaksi ja olisi muutenkin parempi vaihtoehto.
hese kirjoitti:
Lapsellisen pieni määrä. Minä jo yksin syön viikonvaihteessa kolmena päivänä puolitoista kiloa lihaa. Eikä sitä kehtaisi mättää naamariin ilman ettei osta muillekin. Kummasti ainakin miehet on aina syöneet vähintään saman mitä itsekin. Siis kuusi kiloa parasta sisäfilettä. Maksaa moninkertaisesti tuon mitä nuo litkut ja mansikat. Tietenkin myös normaalit jutut eli kunnon wiinerit kahvin kanssa jopa mieluisat aamupuurot ja itsepoimitut puolukat. Eli käytännössä neljän hengen ruuat mukana. Noin neljä kassillista tavaraa. Itse vielä kokkaan. Ei voi päästää käristämään pilalle kalliita lihoja.
Oot varmaan kaunis ilmestys...
Suosittelisin, että vaikka kutsuja ei mitään pyytäisikään niin aina voisi kuitenkin viedä jotain mukanaan.
Esim
Kahvi, leipää, voita, juustoa, viiniä, olutta, jotain grillattavaa ja vaikka perunoita. Hyvä mieli kaikilla, ja tälläisiä ongelmia ei tulisi vastaisuudessa.
Ei ole nimittäin mukavaa olla aina se tarjoava osapuoli.
Hyvää päivää sentään, eiköhän tuo ap:n jussi ole jo vietetty ja nyyttärieväät syöty.
Täytyy sanoa, että itse panisin kyllä välit poikki ihmisiin, jotka pyytävät tuomaan "neljä viinipulloa, 2 valkoista, 2 punaista".
Ei mitään mainintaa siitä, minkä ruoan kanssa on tarkoitus niitä tarjoilla... Eli mahdollisuudet viinivalinnan pieleen menemiseen on aika suuret.
Toisaalta, kuka aikuinen ihminen syö jotain Geisha-keksejä? Ja tarjoaa vielä vierailleen? Ei välitä viinin laadusta tuon taivaallista, mikä vaan käy kunhan väri on sopiva, mutta keksien on oltava Geishaa?
Ja miten tähän kuvioon sopii 20 lautasliinaa? Miksi juuri 20? Miksi ei paketillinen? Eikä tässäkään esim. väriä määritelty, joten talouspaperi ajaisi saman asian, jos kerran ei ole niin väliä.
Tälle mökkityypille itselleen myös kauppalista joka kerta, kun tulee kylään.
Voit ilmoittaa, että vuokraat mieluummin mökin, tulee halvemmaksi.