Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Sut on kutsuttu vaan maksajan ominaisuudessa.takana päin sulle naureskellaan,kun olit niin tyhmä maksat muiden sapuskat.et ole ystävä,vaan lompakko,herää todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähintään ajatus että kaikki tuo ruokaa tullessaan on täysin järkevä ja tietysti jos joku organisoi homman ja jakaa sille porukalla mitä kukin tuo se on vieläkin järkevämpää., Ruoka on kallista tänä päivänä eikä kukaan ole velvollinen syöttämään ja juottamaan koko jengiä vaan jokainen tuo tulessaan miten on asiat sovittu. Jos juhannuksena on useamman päivän mökkeilemässä niin nähtävästi myös syödään useammin ja ruokaa kuluu ihan henkilömäärän ja sen ajan minä sellä viettää. Viinimäärä ja muutkin tarjottavat siippuu siitä, onko tarkoitus koko porukalle yhden osuus tuossa vai miten paljon vieraita mökille tulee? 10 patonkia on aika paljon mutta mihin ja miten se on tarkoitus laittaa ja syödä sitten onkin ihan oma asiansa. Mutta normaalia on että jokainen maksaa osuutensa ja nyyttikestien merkeissä juhlat onnistuu ihan yhtä hyvin kuin joukoin rikkain maksaisi koko lystin.
Tämähän on nyt vanha juttu mutta pelkät viinit maksavat klo lähes satasen. Tuolla hinnalla ap olisi syönyt juhlaillallisen viineineen ravintolassa. Yhden illan ja aamun (ehkä seuraavan päivän lounaan) kattava vierailu ei todellakaan voi maksaa tuollaista summaa yhdelle ihmiselle joka ei edes juo alkoholia itse. Vaikka siellä olisi muilla tuomisissa kalleinta mahdollista tuotetta, eihän ap olisi mitenkään voinut saada vastinetta rahalleen. Tuo määrä kaikkea on aivan tolkuton, pelkät tomaatit 20€ :D
Kutsun yhteydessä olisi pitänyt kertoa nuo tuomistoiveet. Ei päivää aiemmin.
On ihan eri asia kutsua kylään kuin kutsua nyyttäreille tai sopia että mennään paikkaan x yhdessä ja pistetään kulut tasan.
Jos mä kutsun kylään niin en odota vieraiden tuovan yhtään mitään, jos kysyvät voiko jotain tuoda sanon että asia x tai y halutessaan muttei ole pakko. Mutta jos esim tarjoan omaa kesäpaikkaani kaveriporukan yhteisten juhannusjuhlien viettopaikaksi, oletan että sovitaan etukäteen mitä kukakin tuo tai kuka käy kaupassa/alkossa ja jaetaan kulut tasan. Tuollainen edellisenä päivänä laitettu vaatimuslista on nolo ja moukkamainen.
Aika älytön lista, mutta sinällään ok jos olisi samassa viestissä sitten sanonut että esim. maksaa ostokset. Kyllä meilläkin kaveriporukassa joskus käynyt niin, että "isäntä" unohtanut jotakin ja pyytää vierasta tuomaan ei olettaen, että minä kustannan. Tosin on yleensä ollut vaan joku yksi elintarvike. Yleensä harrastamme nyyttärimeininkiä, jolloin on ihan sanomaton sääntö, että kulut katsotaan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaveriporukalla jotenkin kuuluu asiaan, että mökille mentäessä kaikki tuo jotakin ruokapöytään/jaetaan kulut, tai sitten kaikki tuo omat ruokansa. Tuo lista kuulostaa kyllä kohtuuttomalta. Olisi ollut ok esim. ”Toisitko sinä viinit, minä hoidan grillattavat, Maija aamiaistarvikkeet ja Matti oluet ja siiderit” tms. En kehtaisi itse lähettää tuollaista viestiä kaverille. Mutta en kyllä ap:n tapaan myöskään olettaisi että vien vain tuliaiset, vaan kysyisin asiasta erikseen että miten ruokailut sovitaan.
Ja sitten "Sinä" jättääkin juhlat väliin ja Matti kans, ja siellä sitä sitten syötäisiin grilliherkkuja ja aamiaisia mutta suu kuivana kuin paperi. Olipa kivat juhlat.
Kommunikaatiota peliin. Tietenkin poisjäävän ruoanhannat jaetaan tulevien kesken. Ei voi olla niin vaikea infota ja sopia nykyaikana, kun on kaikki pelit ja vehkeet ja keskusteluryhmät :)
Luettelosta puuttuu että ota kuitit, maksan niiden mukaan, ite en ehdi kaupoille. Muutenhan tuo on että tule kustantamaan meidän juhannus.
Sinuna jäisin ihan kuule nauttimaan itsekseen Hki juhannusta juuri niin kuin haluat.
Ärsyttävää kun tää ketju on näin pitkä. Miten tässä kävi? Menikö ap?
Järkyttävä vaatimuslista kyllä ja tosiaankin kohtuutonta.
Ilmeisesti asia selviää sivulla 9.
Vierailija kirjoitti:
No ei itseasiassa kuulosta paljolta. Jos muutkin vierast tuovat samalla summalla ruokaa koko viikonlopuksi. Tottakai kutsuttunakin osallistutaan ruokakustannuksiin, haloo.
Jää kotiin jos ei huvita maksaa, mutta älä kuvittelekaan että joku muu maksaa sinulle satasien edestä ruokaa yksinään.
Samaa mieltä !
Riippuu ihan siitä mihin tasoon kekkerit järkätään, jos muutkin tuo?!
Toisaalta, jos yhtälön kääntää toisinpäin, pelkkä mökin vuokrakin olisi helposti 100 €:a nuppi.
Jos 100€:n nyssäkällä yhteiseen selviää vertaisesti hyvin, on se halpa hinta juhannuksesta. Pääasia et vie nyssäkät, ihan hyvin voi olla ala 10 €:n viinipulloja!
Silloin kun viedään kimppaan isompi määrä, otetaa edukasta.
Näin sitä eroaa ajatukset ihmisillä tässäkin asiassa ja väärinkäsityksiä voi tulla.
Minusta aloituksen lista on törkeä ja aivan liian hintava jos ei olla tämmöisestä etukäteen sovittu.
Minä ajattelen sen niin että jos kutsun iltaa viettämään ja syömään tai juhlimaan, silloin hankin tarjottavat itse kaikki. Jos ei ole rahaa järjestaa juhlia, en järjestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei itseasiassa kuulosta paljolta. Jos muutkin vierast tuovat samalla summalla ruokaa koko viikonlopuksi. Tottakai kutsuttunakin osallistutaan ruokakustannuksiin, haloo.
Jää kotiin jos ei huvita maksaa, mutta älä kuvittelekaan että joku muu maksaa sinulle satasien edestä ruokaa yksinään.
Samaa mieltä !
Riippuu ihan siitä mihin tasoon kekkerit järkätään, jos muutkin tuo?!
Toisaalta, jos yhtälön kääntää toisinpäin, pelkkä mökin vuokrakin olisi helposti 100 €:a nuppi.
Jos 100€:n nyssäkällä yhteiseen selviää vertaisesti hyvin, on se halpa hinta juhannuksesta. Pääasia et vie nyssäkät, ihan hyvin voi olla ala 10 €:n viinipulloja!
Silloin kun viedään kimppaan isompi määrä, otetaa edukasta.
Jos joku kutsuu itse oma-aloitteisesti minut omalle mökilleen kylään, niin en todellakaan maksaisi siitä vuokraa hänelle. Totta kai tuon mukanani omat ruokani, enkä oleta muiden kustantavan tai tarjoavan minulle syötävää, ja lisäksi hyviin tapoihin kuuluu viedä jotain tuliaisia: esim. juotavaa ja naposteltavaa tarjolle yhteiseen pöytään.
On moukkamaista ja röyhkeää lähettää yli 100 e arvoisten ostosten lista henkilölle, jonka on itse kutsunut kylään. Itse en ainakaan kehtaa omilta vierailtani koskaan pyytää kalliita tuomisia! Korkeintaan pyydän tuomaan unohtamani ruoat ja kerron maksavani takaisin ne. Eihän vieras edes välttämättä halua syödä juuri niitä pyydettyjä ruokia (esim. suurimman osan syödessä makkaraa, voi vieras haluta grillata kasvispihvejä). Kutsutulla voi myös olla heikompi taloudellinen tilanne, jolloin ei ole mukavaa maksaa viikonlopusta moninkertaista summaa kuin kotona vietetyllä juhannuksella olisi ollut kustannuksia herkkuineen päivineen.
Mielestäni se pitäisi jo kutsussa ilmoittaa, jos kutsuun sisältyy tietyllä summalla muidenkin (ruoka)kustannuksiin osallistuminen mökillä ja jos kutsuja on jo etukäteen päättänyt ”yhteiset ruoat”, joiden kuluihin olettaa muiden osallistuvan. Tietysti myös vastaavasti olisi hyvä kutsuun kirjoittaa maksu- ja ruokailuetiketistä, esim. jos kaikki hankkivat omat ruokansa tai toivotaan jokaisen tuovan yhdelle aterialle hieman jotain syötävää tms.
Ei olisi ok. Isäntäväki tarjoaa aina ruuat ja vieraat tuovat sitten mitä tuovat, yleensä juomia. Ei näistä jutuista kannata vetää stressiä. Tosin en kuulu mansikka-kuohuviinikansaan, joten ehkä olen jäävi kommentoimaan. Kossua, olutta, makkaraa ja sinappia vaan ja mitä milloinkin sattuu olemaan. Viski käy myös ja kuiva valkkari. Yhdessäolo on pääasia. En ole erityisen sosiaalinen niin aika harvakseltaan on kavereiden kanssa kesäisiä viikonloppuja vietelty. Ei ihan joka vuosi
Kysy juhlien järjestäjältä et voiko se maksaa noi ostokset + bensarahan etukäteen tilille ettei paikan päällä tarvii alkaa säätää. Yhtä moukkamainen kuin alkup. kysymys.
Me olimme sopineet tuttavapariskunnan kanssa mökkijuhannuksesta pe-su meidän mökillä. Oltiin sovittu että laitetaan kustannukset puoliksi. Listamme heille oli kyllä aloittajan listaa huomattavasti pidempi, sanotaan nyt että heidän kustannukset olivat n. 100 €. Rouva oli ollut pöyristynyt listan nähtyään. Meillä itsellä meni ruokiin ja juomiin vähintään tuplat eli 200€. Ei tainnut riittääkään.
Siis 4 henkeä, 2 illallista, 2 pv aamiaiset, 1 lounas, saunamakkarat ja yöpalat. Yhteensä 75 e per nuppi koko hoito. Kallistako? Meillä valmiina saunapuut, grillihiilet, itsetehdyt vihdat, puhtaat laudeliinat, puunattu mökki ja pedatut sängyt vierasmökissä ja koivut ovenpielessä. Ja hyvin suunnitellut menut. Taisi kulua runsaasti aiemmin hankittuja virvokkeita omista varastoista. Ja pikkutunteins miehet tyhjensivät mökin varastoista kalliin konjakkipullon, mutta mitään näitähän ei lasketa. Tuijotetaan vain listaa, mitä isäntäväki on kehdannut pyytää tuomaan, vaikka on sovittu että kulut puoliksi. Ens kerralla tarjotaan heille kai vain grillimakkaraa. Paitsi että sitä ensi kertaa ei taida tulla.
Lapsellisen pieni määrä. Minä jo yksin syön viikonvaihteessa kolmena päivänä puolitoista kiloa lihaa. Eikä sitä kehtaisi mättää naamariin ilman ettei osta muillekin. Kummasti ainakin miehet on aina syöneet vähintään saman mitä itsekin. Siis kuusi kiloa parasta sisäfilettä. Maksaa moninkertaisesti tuon mitä nuo litkut ja mansikat. Tietenkin myös normaalit jutut eli kunnon wiinerit kahvin kanssa jopa mieluisat aamupuurot ja itsepoimitut puolukat. Eli käytännössä neljän hengen ruuat mukana. Noin neljä kassillista tavaraa. Itse vielä kokkaan. Ei voi päästää käristämään pilalle kalliita lihoja.
Se määrä ruokaa mitä itse syö vähintään
Ja sitten "Sinä" jättääkin juhlat väliin ja Matti kans, ja siellä sitä sitten syötäisiin grilliherkkuja ja aamiaisia mutta suu kuivana kuin paperi. Olipa kivat juhlat.