Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Semmoista se nykyään on. Kun saat kutsun häihin tai mihin tahansa, maksa ruokailusta. Kun saat kutsun kylään, vie pullat ja ruoat ja tiskaa astiat ja imuroi. Jos kutsu on mökille, hakkaa motti halkoja päälle ja puhdista vessanalus ja vie kassitolkulla isäntäväelle ruokaa.
Sitten ilmestyy ketjuja, että miksi kukaan ei käy kylässä tai pidä yhteyttä. No ei, kun jokainen tapaaminen laskutetaan.
Ennen piipahti kaverin luona rupattelemassa tunnin pari, kun oltiin äitiyslomalla. Ei mitään pullaa ollut kellään. Kahvit juotiin ja juteltiin.
Nykyään äitiyslomalla jos menee mamma kaveria tapaamaan, osta kassi ruokaa ja tyhjennä tiskikone ja siivoa keittiö ja imuroi. Sitten voitkin jo lähteä, kun olethan saanut kylässäoloelämyksen
Kivoja ihmisiä kestitsen, ikävillä ei ole niin paljon rahaa että mikään riittäisi heidän sietämiseen. Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Minusta tuo on ihan ok. Suomessa yleinen tapa, että kaikki osallistuu kuluihin ja ihan solidi listahan tuo.
Toisaalta jos tuntuu kalliilta, niin ei tietenkään pidä mennä. Tai voi sanoa, että onko ok jos joku muu tuo viinit.
Minulle on opetettu, että on epäkohteliasta mennä toisten ihmisten jääkaapille ilman lupaa. Vieraana ollessani en mene myöskään availemaan toisten ihmisten keittiön kaappeja tai tiskikonetta ilman lupaa. Oletan, että omassa kodissani tai mökilläni vierailulla olevat ihmiset toimivat samoin. Sen takia en myöskään halua, että joku vierailulle tuleva ihminen tuo mukanaan suuret määrät eväitä, jotka hän sitten omatoimisesti haluaa vielä sulloa jääkaappiini. En pidä myöskään siitä, jos joku vieraistani alkaisi omatoimisesti siivota, tehdä halkoja, leikata nurmikkoa, kitkeä rikkaruohoja, tyhjentää huussia, jne. Omassa kodissani ja omalla mökilläni minä vastaan näistä töistä, jollei yhteisesti muuten sovita. En siis halua vieraaksi liian omatoimisia ihmisiä.
Meillä vieraat ovat vieraita ja heitä passataan, riippumatta siitä, ovatko tuoneet riittävän arvokkaat tuliaiset tai tarjoavatko vastavuoroisesti jotain "saman arvoista". Onneksi omassa tuttavapiirissäni kaikki osaavat käyttäytyä tämän mukaisesti ihan sanomattakin.
Meillä päin ei ole kohteliasta mennä ilman lupaa toisten ihmisten jääkaapille tai muillekaan keittiön kaapeille. Myöskään kotitöiden ja pihatöiden tekeminen omatoimisesti ei ole sopivaa. Pätee kotona ja mökillä.
(Kirjoitin tästä äsken jo vähän pitemmän viestin, joka meni jostain syystä hyväksyttäväksi. Saa nähdä ilmestyykö se jossain vaiheessa...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätysvieraat ovat yllätysvieraita juuri syystä. Joskus ihan kivojakin, ei sillä, mutta mielestäni mökillä tämä on yleinen ilmiö. Vaikka ei voi kuvitellakaan niin vaan joskus tuttavapiirissä niitä on. Ovat senverran tuttuja että ei voi olla kovin jyrkkä, ei voi tietää koska jyrkkyyden edestään löytää.
En tiedä sitten mitä jämptipenttejä olette jos omassa tuttavavapiirissänne ei niitä ole.
Ette vissiin ole kovin leppoisia tai spontaaneja ihmisiä.
Kaikki kutsut ja tapaamiset tapahtuvat ehkä kovin virallisesti.Kiinnostaisi tietää, mitä erityisesti pelkäät tapahtuvan, jos kerrot tutulle, että nyt ei ole hyvä aika vierailla teidän mökillä?
No esimerkiksi sitä, että keskinäiset välit saisivat pois käännyttämisestä kolauksen, jos toinen ottaakin sen isommin henkilökohtaisesti kun on tarkoituskaan: jos vaikkapa on ollut muuten mukavaa silloin tällöin harrastaa urheilua, tapahtumissa käyntiä tms yhdessä, niin jatkossa toinen lakkaakin ottamasta yhteyttä tai alkaa löytyä esteitä tai harrastuskaveri vaihtuu toiseen. Eikö tuo nyt ole aika ilmeinen riski?
-eri
Vappu on jo ovella ja siitä on luikaus juhannukseen.
Miten mahtoi tämän juhannuksen käydä, liikaa sivuja lukea!
Suomalaiset taitavat saada nuukuuden jo äidinmaidossa ja geeniperimässä. Silloin kun on esm kyse kodin/perheen raha-asioista tai vaikka ravintolassa syömisestä/juomisesta niin kyllä peruspertti huutaa tasa-arvoa, muuten kyllä naiset ovat miesten alapuolella heidän asenteissa. Ei herrasmiesmäisyyttä lainkaan. Johtuisiko sitten tästä että naisten on pidettävä puoliaan raha-asioissa eikä välttämättä ole niin isoja tuloja että haluaisi kustantaa vieraitten menoja, ja sitten se homma lähtee käsistä joillakin, omasta pidetään kynsin hampain kiinni naurettavuuksiin saakka, miehet nyt on kitsaita kaiken kaikkiaan, jos ei kyseessä ole joku missitasoinen superbabe.
En lähtisi. Tekstaisin, että pidä bileesi hyväksikäytettävien kanssa, joihin en itse lukeudu.
Vierailija kirjoitti:
Vappu on jo ovella ja siitä on luikaus juhannukseen.
Miten mahtoi tämän juhannuksen käydä, liikaa sivuja lukea!
Itse pääsin n. sivulle kymmenen, jossa AP kertoi jättäneensä mökkijuhannuksen väliin, eikä kommentoi enää ketjuun. Olisi ollut mielenkiintoista tietää, mitä emäntä tuumasi tästä, kun oletettavasti ei itse enää alkoon/kauppaan ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Tekstaisin, että pidä bileesi hyväksikäytettävien kanssa, joihin en itse lukeudu.
Samaa mieltä.
Kiitos kutsusta, mutta vietämme omaa juhannusta muualla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset taitavat saada nuukuuden jo äidinmaidossa ja geeniperimässä. Silloin kun on esm kyse kodin/perheen raha-asioista tai vaikka ravintolassa syömisestä/juomisesta niin kyllä peruspertti huutaa tasa-arvoa, muuten kyllä naiset ovat miesten alapuolella heidän asenteissa. Ei herrasmiesmäisyyttä lainkaan. Johtuisiko sitten tästä että naisten on pidettävä puoliaan raha-asioissa eikä välttämättä ole niin isoja tuloja että haluaisi kustantaa vieraitten menoja, ja sitten se homma lähtee käsistä joillakin, omasta pidetään kynsin hampain kiinni naurettavuuksiin saakka, miehet nyt on kitsaita kaiken kaikkiaan, jos ei kyseessä ole joku missitasoinen superbabe.
Suomessa on pienet palkat, korkeat verot ja suuret elinkustannukset. Sieltä se kuuluisa kumpuaa.
On paljon helpompi olla avokätinen jos ei ole rahasta tiukkaa.
Mutta ei silloinkaan reilulla tunnu, jos yksi tuo mansikat ja viinit joko porukalle ja toinen makkarat ja vähän salaattia.
Minä päätän itse, missä junannukseni vietän. Jos isäntäväki ostaa sisäfileet, kalat, salaatit, leivät, oluet, muut juomat, juustot, leikkeleet, mehut, maidot, hedelmät jne plus nuo vierailta pyydeyt, menee helposti 400-500 e eli satanen per henkilö noihin tarjottaviin. Eihän nuo tavarat maksa paljoa yli satasta, jos ei osta kallista viiniä.
Meillä oli muutama vuosi sitten huvilanaapurien kanssa yhteiset Venetsialaiset -tilaisuus, ja sovittiin että nyyttäriperiaatteen mukaan jokainen osanottaja tuo osan tarjottavista juomista ja ruuista. Eräs mökkinaapuri tuli mukaan avattu Fasu-keksipussi ja ketsuppia pullo. Ei antanut niitä yhteiseen pöytään, vaan söi Fasut itse, mutta kävi viinipöydästä hakemassa useammankin kerran viiniä.
Mutta eihän tossa ole vielä mitään ruokaa!
Eikö se ole ihan sama mitä kutsuja tuumaa ettei tulekaan ? Ihmisten ei ole pakko mennä vaikka kutsutaan. Sitä voi aina sairastua..
Aikas aikaseen sait kutsun juhannuskekkereihin, vai?
Miten noin niinku omasta mielestä kirjoitti:
Aikas aikaseen sait kutsun juhannuskekkereihin, vai?
Joo, tämä vanha keskusteluhan oli aloitettu torstaina 24.6.2021 klo 12.50, ja viime kesänä juhannusaatto oli perjantaina 25.6.
Minusta satanen kuulostaa valtaisalta summalta, kun normaalisti omissa oloissa omat päivän ruokakulut hoituvat mainiosti kympillä tai parilla, vaikka laittaisi jotain tavallista parempaakin. Mieluiten valitsisin mahdollisuuden olla nauttimatta muiden tuomisista ja syödä vain omia eväitä, kun näyttää siltä, että mökkeilykin on nykyään tuollaista kilpavarustelua ja statussymbolointia, että kuka ostaa tuomisiksi enemmän ja kalliimpaa ja josta osa vielä lentää syömättömänä roskiin.