Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1161/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin niinku omasta mielestä kirjoitti:

Aikas aikaseen sait kutsun juhannuskekkereihin, vai?

Ota se pää pois perseestä ja katso aloituksen päivämäärä.

Eli miten meni noin niinku omasta mielestä?

Vierailija
1162/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin niinku omasta mielestä kirjoitti:

Aikas aikaseen sait kutsun juhannuskekkereihin, vai?

Ota se pää pois perseestä ja katso aloituksen päivämäärä.

Eli miten meni noin niinku omasta mielestä?

Joo ja tuo tämän aamuinen kysymys kysyi että miten mahtoi AP toimia, menikö vai ei.

JA että mites tänä juhannuksena, ei kukaan pyytänyt, kysymys oli retorinen!

( kato googlesta mitä se tarkoittaa!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI,!

Kutsu on Aina kutsu , juhliin Vieraat menevät , sinne valmiseen tarjoiluun.

Tuo on törkeää!

Eikä mua kiinnosta juopottelu!

Vierailija
1164/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan menisin kutsuttunakaan kenenkään mökille enkä muuallekkaan.

Vierailija
1165/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisi eikä menisin.

Vierailija
1166/1992 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin muutaman ekan sivun kommenteista, mut pakko sanoa oma mielipide. Tää keskustelu saattaa tulla vielä ajankohtaseks.

Ensinäkin, onhan tuo lista kohtuuton yhden vuorokauden vierailijalle, *mikäli* tämän oli tarkoitus maksaa se itse. En millään usko, että kaikilta muilta vierailijoilta oli pyydetty samojen hintojen edestä esim. alkoholia. Kutsujan olisi ehdottomasti pitänyt tarkentaa viestissä maksupolitiikka ja muiden vieraiden osuus. Koska tarkennusta ei ollut, ymmärrettävästi ap:lla tuli hyväksikäytetty fiilis.

Toiseksi, kohtuuttomasta pyynnöstä huolimatta, on ap:llakin korjattavaa käsityksissään. Mökkeily ei ole mitenkään verrattavissa illalliskutsuun, jossa kutsuja lähtökohtaisesti tarjoaa ruoan. Joka vuosi mökin omistajat valittavat iltasanomien artikkeleissa juuri näistä ap:n kaltaisista vieraista, jotka saapuvat vain sen yhden viinipullon kanssa, ja olettavat täyttä pitopalvelua. Ihan samalla tavalla ap:n tulee maksaa ruokansa mökkiajalta, kuin mitä hän olisi maksanut jäädessään Helsinkiin.

Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana.

Meillä kavereiden kanssa on systeemi, että yhdessä sovitaan mitä ostetaan, ja kutsuja sitten ostaa koko roskan (paitsi alkoholit). Myöhemmin ruokakulut jaetaan osallistujien kesken sen mukaan, kuinka monta päivää he viettävät mökillä. Yhden päivän mökillä ollut maksaa kolme kertaa vähemmän kuin kolme päivää mökillä ollut. Yksinkertaista ja reilua.

Vierailija
1167/1992 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis AINA kotona?

Vierailija
1168/1992 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilijä kirjoitti:

En jaksanut lukea kuin muutaman ekan sivun kommenteista, mut pakko sanoa oma mielipide. Tää keskustelu saattaa tulla vielä ajankohtaseks.

Ensinäkin, onhan tuo lista kohtuuton yhden vuorokauden vierailijalle, *mikäli* tämän oli tarkoitus maksaa se itse. En millään usko, että kaikilta muilta vierailijoilta oli pyydetty samojen hintojen edestä esim. alkoholia. Kutsujan olisi ehdottomasti pitänyt tarkentaa viestissä maksupolitiikka ja muiden vieraiden osuus. Koska tarkennusta ei ollut, ymmärrettävästi ap:lla tuli hyväksikäytetty fiilis.

Toiseksi, kohtuuttomasta pyynnöstä huolimatta, on ap:llakin korjattavaa käsityksissään. Mökkeily ei ole mitenkään verrattavissa illalliskutsuun, jossa kutsuja lähtökohtaisesti tarjoaa ruoan. Joka vuosi mökin omistajat valittavat iltasanomien artikkeleissa juuri näistä ap:n kaltaisista vieraista, jotka saapuvat vain sen yhden viinipullon kanssa, ja olettavat täyttä pitopalvelua. Ihan samalla tavalla ap:n tulee maksaa ruokansa mökkiajalta, kuin mitä hän olisi maksanut jäädessään Helsinkiin.

Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana.

Meillä kavereiden kanssa on systeemi, että yhdessä sovitaan mitä ostetaan, ja kutsuja sitten ostaa koko roskan (paitsi alkoholit). Myöhemmin ruokakulut jaetaan osallistujien kesken sen mukaan, kuinka monta päivää he viettävät mökillä. Yhden päivän mökillä ollut maksaa kolme kertaa vähemmän kuin kolme päivää mökillä ollut. Yksinkertaista ja reilua.

Mä tiedostan tuon oikein hyvin. En itse viihdy lainkaan mökillä enkä varsinkaan, jos siitä pitäisi vielä maksaakin jotain. Joten kieltäydyn aina kutsuista.

Vierailija
1169/1992 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri pyytää aina mökilleen, ei koskaan kotiinsa. Sinne pitää aina viedä omat ruoat ja osallistua kaikkeen. Meille kotiin kutsuttuna me tarjoamme ja vieraidenei tarvitse tehdä töitä. 

Inhoan vielä sitä mökkiä. En ole käynytkään enää ja vuokraamme oman itsellemme kerran, pari kesässä. 

Vierailija
1170/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille? Sinnehän kuolee pystyyn.

Vierailija
1171/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ajattelin, että huhhuh, mutta tarkemmin mietittynä tuosta puuttuu täysin pääruoat yms. Jos kyseessä on nyyttäriperiaate (mielestäni "kutsu" voi olla hyvinkin myös nyyttärikutsu), niin ei tuo lopulta niin paha juttu ole, viinit ja mansikat ovat ainoa selkeästi kalliimpi ostos. Toisaalta tietty vähän sanelua tuollainen lista, mutta jos kyseessä on vähänkin isompi porukka niin pakko jonkun on siinä organisoida mitä kukanenkin tuo.

Vierailija
1172/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli muutama vuosi sitten huvilanaapurien kanssa yhteiset Venetsialaiset -tilaisuus, ja sovittiin että nyyttäriperiaatteen mukaan jokainen osanottaja tuo osan tarjottavista juomista ja ruuista. Eräs mökkinaapuri tuli mukaan avattu Fasu-keksipussi ja ketsuppia pullo. Ei antanut niitä yhteiseen pöytään, vaan söi Fasut itse, mutta kävi viinipöydästä hakemassa useammankin kerran viiniä.

Meillä nyyttärit pidetään yleensä meillä, isot tilat. Kun joku tulee vst kantamusten kanssa, olen ohjannut kotiin hakemaan lisää. Jos ei ole onnistunut, olen sanonut selkeesti ymmärrätkö nämä on nyyttärit ja näillä sun eväillä et saa edes itse vatsaa täyteen.

Yks mies tuli kerran viskipullon kanssa ja varjeli pulloasn. Otin pullon, kaadoin annoksen 20 lasiin ja toin pöytään. Mies ei kestänyt tätä, vaan joi lasit lähes kaikki. Talutin hänet keinuun, nukahti sinne.

Seuraavana vuotena ei saanut kutsua.

Nuukuus on ikävä asia. On ok, jos ei ole rahaa, mutta nuukuus ei.

Vierailija
1173/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin aikoinaan paljon miehen yhden sukulaisen mökillä viikonloppuisin. Perinne oli, että meillä oli aina mukana omat ruoat ja juomat, paitsi kahvi tuli talon puolesta. Vein joka kerta mukana kahvipaketin ja talon emännälle salmiakkia tai lakritsia, joita hän rakasti. Majoituttiin erillisessä saunarakennuksessa ja siivottiin se lähtiessä. Lisäksi osallistuttiin töihin mitä sattui olemaan esim sahattiin ja pilkottiin puita, kannettiin puita saunan eteinen täyteen, pestiin ikkunat, nostettiin vene ja laituri syksyllä tai laskettiin ne keväällä. Ei toki kaikkia töitä joka kerta vaan tarpeen mukaan aina jotain. Isäntäväki oli aika iäkästä ja olivat hyvin tyytyväisiä järjestelyyn ja olimme aina odotettuja vieraita. Heillä ei ole omia lapsia.

Periaatteessa rahaa siis käytettiin hyvin vähän, mutta homma toimi. Nyt he ovat valitettavasti sen verran iäkkäitä, että mökkeily on jäänyt.

Vierailija
1174/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäytyisin kohteliaasti kutsusta ja pitäytyisin alkuperäisessä suunnitelmassa, oli se sitten mikä tahansa; yksinäinen juhannus omasta tahdosta, laivaristeily tai vaikkapa äidin luona vierailu. Mutta tuohan on jotain ihan pöyristyttävää, se joka KUTSUU, se maksaa, ellei ole etukäteen sovittu, että mennään nyyttäriperiaatteella tjsp.

Kohtuuton lista ehdottomasti. Mutta hämmentää tämä sanan KUTSU toistelu, miten siis yleensä toisten ihmisten mökeille mennään, jos ei kutsuttuna? Silloinko vain ostetaan yhteiset ruuat ja juomat, jos itse ehdotetaan toisen mökille menemistä?

Me mökkeillään yleensä vain sukulaisten kesken, ja jaetaan kulut, niin en tiedä miten tämä kaverit mökillä -homma toimii. Olisi kiva mökkeillä joskus ystävienkin kanssa, mutta ei mulla olisi varaa maksaa yksin kaikkien juomia ja ruokia! Itse varmaan hommaisin mökkiläisenä aamupalatarpeet, kahvit, parit ruuat (tyyliin kala ja grillattavaa lisukkeineen), tonkka tai pari viiniä ja kori yhteisiä saunajuomia. Ja kertoisin kavereille mitä on hankittu. Itsestään selvyytenä vessapaperit ja saunapuut. Kavereilta pyytäisin vaikka tyyliin salaattitarpeet, uusia perunoita, sipsejä, jotain kahvin kanssa, sitä makkaraa ja omia juomia mitä katsoo lisäksi tarvitsevansa.

Vierailija
1175/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kuudesosa viikonlopun sapuskoista? Minusta ihan reilua, toki jos et halua omaa osaasi ruuista, jotka joku muu on selkeästi jo miettinyt valmiiksi, kustantaa, sitten ilmoitat, että "kiitos en tule, hauskaa juhannusta teille kaikille". T: yksi joka on menossa viettämään mökkiviikonloppua 200€ ruokaostosten ja 60€ viinien kanssa. Toki meitä on 5 henkeä ja paikalla on kaikenkaikkiaan 20 henkeä.

Mökkilokit alapeukuttaa, odottavat muut hoitavat kaiken.

Jos et halua noita hankki, älä mene vaan istu kotona. Kaikilla on kivempaa.

Vierailija
1176/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sangen huvittavaa, että mitä ilmeisempi trolli, sitä innokkaammin mammat siihen vastailee.

Miettikääpä ihan huviksennee, jos joku ihan oikeasti saisi moisen viestin, niin julkaisisiko hän sen Suomen luetuimmalla keskustelupalstalla, kun satavarmasti tietäisi, että ketju tulisi viestinlähettäjän tietoon.

Vierailija
1177/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille ei useinkaan mennä valmiiseen pöytään, vaan nyyttäriperiaatteella. Mutta onhan tuo aika paljon pyydetty yhdeltä.

Meillä jaetaan nyyttärit tasan kaikkien kesken, jokainen saa listan mitä tuo ja tämä on toiminut tähän asti. Jokaisella sama kustannus, sen lisäksi isäntä tarjoaa paikan mökkeilyn viettoon, saunan ja ylimääräisiä juomiakin. Jos jollekulle kutsu ei sovi, siitä ilmoitetaan kohteliaasti etukäteen.

Näitäkin valitettavasti oli ennen, jotka tulivat valmiiseen pöytään ja katosivat kun antimet olivat loppuneet. Mökkeily ei ole häät tai muu vastaava tilaisuus, jossa vierailta ei edellytetä tarjoiluun osallistumista.

Vierailija
1178/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko mennä yhtään mihinkään, kutsusta voi aina kieltäytyä.

Vierailija
1179/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut menemään nyyttärimeiningillä ystävien mökeille. Sovitaan kuka tuo mitäkin  

Vierailija
1180/1992 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä vanhanaikaisten joukossa vanhanaikainen, mutta en yksinkertaisesti solmi näin läheisiä tekemisiä senkaltaisten ihmisten kanssa joiden kanssa täytyy kinata euroista ja viinipulloista jne. Yritän saada lähelle samanlaisia kuin itse, eli ollaan avokätisiä niille jotka itse myös ovat sitä. Tässä mielessä ketjun lukeminen on kuin lukisi jotain alienien novellia. Ihan vierasta settiä.

Sen tosin ymmärrän, että joskus elämäntilanne voi olla sellainen, että se yksi viinipullokin on ponnistus maksaa. Tällöin kutsujalta olisi vastuullista ymmärtää tämä mutta toisaalta oma vastuu siinä että kutsuu vain sellaisen tiukassa paikassa olijan, joka arvostaa tätä. Kyllä niitä pummejakin on nähty joilla on yksi jos toinen nyyhkytarina joka on ihan tietoisesti kirjoitettu kuunneltavaksi. Ihmisiä on niin moneen junaan. Kannattaa seuloa ajan kanssa ja nauttia sitten siitä oikeasti laadukkaasta seurasta niin ei jää mikään harmittamaan.

Täysin samaa mieltä, ollaan avokätisiä niille, jotka vastaavat siihen. Minä en viihtyisi seurassa, jossa tulee pienikin häivähdys hyväksikäytöstä (kuten tässä ap:n aloituksessa), koska en tee sitä itsekään. Miksei kutsuja voi vaan sanoa, että meillä on juhannuksen viettoa nyyttäriperiaatteella, tuletko mukaan? Nyt tästä kutsusta tulee ihan se käsitys, että on tarvittu yksi maksaja lisää.

Valitkaa se seuranne tarkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän