Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1101/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miksi osa kokee mökillepääsemismahdollisuuden sellaiseksi, että kutsun saatuaan sinne mökille ei tarvitse viedä mitään ruokaa, eikä siellä tarvitse muuta tehdä kuin mennä valmiiseen pöytään? Ei osallistua ruoanhankintaan, ruoanlaittoon, tiskaukseen tai vierailun jälkien siivoamiseen?

Yleensä mökki sijaitsee ainakin 30 minuutin automatkan päässä lähimmästäkään kaupasta, joka on vain joku Siwa-kokoluokan nykyinen K-kauppa olemattomine valikoimineen.

6 aikuista jo syö (ja juo) valtavasti verrattuna yhteen sinkkuun. Isäntäväenkö pitäisi hankkia kaikki tarjottava ja sitten vielä viettää koko viikonloppu piikomassa ja passaamassa "kunniavieraitaan"?

Ohoh. Olen tuo, joka aikaisemmin kertoi, että meillä on nykyään mökkinä suvun omistuksessa pitkään ollut saaristolaishuvila. Vaikka itse sanon, maisemat ja puitteet ovat melko hulppeat.

En minä kyllä siitä huolimatta näe, että tarjoilen jotain "mahdollisuuksia", jos kutsun mökillemme vieraita.  En todellakaan odota, että he tulevat piikomaan meille, tiskaamaan ja siivoamaan, vaan kyllä ihan toivon vieraita, joille saan tarjota, kuten vieraille nyt tarjotaan. Olen iloinen, että he tulevat meidän mökille ajanviettoon. 

Kyllä minä tiedän, koska olen kutsunut vieraita, kuinka monta, miten paljon ruokaa, juomaa, jne. pitää varata, joten miksi ihmeessä jättäisin ostokset pikku markettiin? 

Ja kyllä, jokainen kutsuvieraani on kunniavieras, jota isäntäväki passaa enemmän kuin mielellään koko viikonlopun - jos olen koko viikonlopuksi kutsunut. 

Ihan kylmäsi tuo mökillepääsymahdollisuus, niin alentava se vieraille on. 

Vierailija
1102/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin kaikki nuo ja veisin mennessäni + jotain kivaa extraa. Kuten pullon viinaa ja savulohen.

Ovela tapa hoitaa tilanne on ostaa kaikki, mutta vähän pieleen. Esim kaljaa viinin asemasta ja sämpylöitä patokeina ja rypäleitä mansikoiden asemasta yms ja sanoa sitten ettei alepassa ollut näitä, kun tuli kiire.

Ovelatapaista ei enää vierailulle kutsuta. Eikä hänelle muutakaan vaihtelua tarjota. Viettäköön kesänsä gyproc-unelmassaan, ilman ystäviään.

Eihän hänelle nytkään tarjottu muuta kuin maksajan osa neljän viinipullon kera neuvottelematta ensin yhteisostoista ja niiden periaatteista. Ystävän kanssa uskaltaa puhua tarjottavista suoraan tai sitten vain kutsuu koska kyse ei ole monen päivän mökkeilystä.

Jos tuossa todellakin oli kyse yhdestä illasta niin halvemmalla saa vaihtelua kun menee ravintolaan ja kokkoa katsomaan kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitten ostosten hintaahan voi vertailla vaihtoehtoiskustannukseen... paljonko maksaisi mökin vuokraaminen juhannukseksi + sapuskat ja viinit itselle? Jos 100€ vaikuttaa edelleen kalliilta, niin sitten ei kyllä kannata lähteä... 

Vierailija
1104/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin.. kirjoitti:

Noitten ostosten hintaahan voi vertailla vaihtoehtoiskustannukseen... paljonko maksaisi mökin vuokraaminen juhannukseksi + sapuskat ja viinit itselle? Jos 100€ vaikuttaa edelleen kalliilta, niin sitten ei kyllä kannata lähteä... 

Mikä vaihtoehto aina kaupungissa mielellään juhannuksen viettäneelle olisi vuokrata itselleen mökki? Kyse oli nimenomaan siitä, että AP ei ollut mökkeilystä alun perinkään innostunut, joten on aika ymmärrettävää, että innostuu vielä vähemmän, kun saa tylysti kummallisen, kalliin ostoslistan käteensä.

Vierailija
1105/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin.. kirjoitti:

Näinhän nämä mökinomistajat tuntuvat ajattelevan, että se mökille pääsy on kaikille jokin mahdollisuus, johon tarrataan onnesta soikeana. 

Että kun kutsuvat jonkun, kutsutun pitäisi ymmärtää saavansa nyt jotain mahtavaa, rahan arvoista tavaraa, johon pitää tietysti vastata rahalla (muhkeat tuomiset) ja nöyrällä asenteella (tiskaaminen, halon hakkuu, mökin siivous).

Eivät tajua, että harvalle suomalaiselle mökkielämä mitään eksotiikkaa ja luksusta on, jota muistellaan vielä mummonakin, että ai maailma kun oikein mökille pääsin.

Vierailija
1106/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miksi osa kokee mökillepääsemismahdollisuuden sellaiseksi, että kutsun saatuaan sinne mökille ei tarvitse viedä mitään ruokaa, eikä siellä tarvitse muuta tehdä kuin mennä valmiiseen pöytään? Ei osallistua ruoanhankintaan, ruoanlaittoon, tiskaukseen tai vierailun jälkien siivoamiseen?

Yleensä mökki sijaitsee ainakin 30 minuutin automatkan päässä lähimmästäkään kaupasta, joka on vain joku Siwa-kokoluokan nykyinen K-kauppa olemattomine valikoimineen.

6 aikuista jo syö (ja juo) valtavasti verrattuna yhteen sinkkuun. Isäntäväenkö pitäisi hankkia kaikki tarjottava ja sitten vielä viettää koko viikonloppu piikomassa ja passaamassa "kunniavieraitaan"?

Ohoh. Olen tuo, joka aikaisemmin kertoi, että meillä on nykyään mökkinä suvun omistuksessa pitkään ollut saaristolaishuvila. Vaikka itse sanon, maisemat ja puitteet ovat melko hulppeat.

En minä kyllä siitä huolimatta näe, että tarjoilen jotain "mahdollisuuksia", jos kutsun mökillemme vieraita.  En todellakaan odota, että he tulevat piikomaan meille, tiskaamaan ja siivoamaan, vaan kyllä ihan toivon vieraita, joille saan tarjota, kuten vieraille nyt tarjotaan. Olen iloinen, että he tulevat meidän mökille ajanviettoon. 

Kyllä minä tiedän, koska olen kutsunut vieraita, kuinka monta, miten paljon ruokaa, juomaa, jne. pitää varata, joten miksi ihmeessä jättäisin ostokset pikku markettiin? 

Ja kyllä, jokainen kutsuvieraani on kunniavieras, jota isäntäväki passaa enemmän kuin mielellään koko viikonlopun - jos olen koko viikonlopuksi kutsunut. 

Nyt kronan vuoksi on ihmiset paljon hankkineet kesämökkejä suurin osa heistä on oletettavasti uusia mökinomistajia. He ostavat mökin nyt ensimmäistä kertaa.

Katsotaan nyt miten ajatukset vaihtuu kun mökinomistajien todellisuus astuu kehiin. Todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää. Koska tarua nämä jotkut kuvitellut, potentiaalisen mökinomistajien mutu ovat.

Muuttuukohan ajatukset "me kohtelemme vieraita kunniavieraana. Passaamme ja tarjoamme heille aivan kaiken, mielellään koko viikonlopun. Olemme iloisia kun he tulevat meidän mökille lomanviettoon".

Kyllä mahtaa muuttua ääni kellossa. 😄

Ei mökki ole sen kummempi siinä kuin muukaan asunto tässä suhteessa: kuka on tähänkään saakka on passannut ihmisiä "kunniavieraina" kotonaan päiväkausia tai viikonloppuja tarjoten ihan kaiken? Ihan miten paljon vaan syövät ja juovat, mitään ei vieraiden tarvitse tehdä ja tuoda, kyllä me palvelemme.

Eiköhän ihmissuhteet ole aina kahdensuuntaisia. Kutsuja kutsuu ja tarjoaa mitä on itse ajatellut.

Kutsuttu kiittää kohteliaasti, tuo tullessaan hyvät tuomiset, auttaa tarvittaessa ja ei oleta olevansa mikään "kunniavieras" eikä kutsujen olevan hänen uupumaton ja ehtymätön "palvelijansa".

En minä ainakaan edes haluaisi, vaivautuisin ja tuntisin olevani toisen hyväksikäyttäjä.

Jos menisin toisen mökille tai kotiin täyteen täysihoitoon päiviksi parhaaseen kesäaikaan ilmaiseksi.

Eikä passaa ja palvele kyllä nämä kirjoittajatkaan mökillään, todellisuudessa. Eikä tarvitsekaan.

Vierailija
1107/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin.. kirjoitti:

Näinhän nämä mökinomistajat tuntuvat ajattelevan, että se mökille pääsy on kaikille jokin mahdollisuus, johon tarrataan onnesta soikeana. 

Että kun kutsuvat jonkun, kutsutun pitäisi ymmärtää saavansa nyt jotain mahtavaa, rahan arvoista tavaraa, johon pitää tietysti vastata rahalla (muhkeat tuomiset) ja nöyrällä asenteella (tiskaaminen, halon hakkuu, mökin siivous).

Eivät tajua, että harvalle suomalaiselle mökkielämä mitään eksotiikkaa ja luksusta on, jota muistellaan vielä mummonakin, että ai maailma kun oikein mökille pääsin.

No miksiköhän nyt korona-aikana ovat miltei kaikki vuokramökit varattu ja omistusmökkeihin ostobuumi? Jopa kuivan maan mökit kelpaavat.

Kukahan niitä vuokraa ja ostaa kun kukaan näemmä ei mökillä oloa pidä minkään arvoisena.

Ettekä te, nuoret ihmiset, vielä tiedä mitä mummona ja vaarina haikaillette. Se on vissi.

Voi olla se kaunis kesäilta mökillä, järvi, sauna ja auringonlasku.

Nyt on niin polleaa sanoa, että minä en vaan mökkiä pidä minkään väärttinä. En ikinä sinne haluaisi.

Ajat ja ajatukset saattavat muuttua, kun kaupunki ja ulkomaat on nähty.

Ei mene nyt joku asia yksiin.

Vierailija
1108/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökittömät eivät tajua mökin ja omakotitalon eroa kesäaikaan.

Omakotitaloon tai yleensä vakituiseen asuntoon järvenkin ihmiset tulevat ilman, että selkeästi kutsutaan. Usein kutsutut ovat myös lähipiiriä.

Mökille poiketaan paljon helpommin. "Olemme nyt lähitienoilla lomareissulla, poikkeamme samalla teille mökille. Tai olemme ohikulkiessa ajatelleet tulla uimaan lasten kanssa kun teillä on niin hyvä ranta" Jne.

Jostain syystä mökille poikkeamisen kynnys on matalampi kuin vakituiseen asuntoon. Mökkikulttuuri on jotenkin erilainen kuin joku omakotitaloelämä.

Jotkut sellaisetkin ihmiset jotka ei välttämättä poikkeaisi kaiku kiasuntoon poikkeavat kovinkinmielellään, vaikka jotkut toisin luulevat, DDD, mökille.

Onhan vapaampaa olla kuin rajatulla omakoti pihalla jossa usein naapurit heti vieressä, ja on se sauna ja uimisen mahdollisuus.

Harvalla on omakotitalossaan järvi silmien edessä, joillain on ehkä.

En itse osaa verrata omakotitaloa ja mökin tunnelmaa keskenään, ainakaan missään taajamassa olevaa taloa.

Mökillä tunnelma vaan on vapaampaa ja luonnonläheisempää.

Se on se mitä minä arvostan ja jotkut mökkivieraat.

Jotkut eivät näitä asioita taas lainkaan arvosta, sekin sopii.

Onhan nyt sekin yksisilmäistä aliarvioida niitä ihmisiä jotka arvostavat mökille kutsua ja mökkiläisyyttä.

On niitäkin ihmisiä jotka pitävät mökkikutsua MAHDOLLISUUTENA päästä pois tavanomaisista ympyröistä ja kuumasta kaupungista. Jotkut saattavat sitä ihan kaivata ja arvostaa, vaikka ette sitä uskoisikaan.

Vierailija
1109/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kronan vuoksi on ihmiset paljon hankkineet kesämökkejä suurin osa heistä on oletettavasti uusia mökinomistajia. He ostavat mökin nyt ensimmäistä kertaa.

Katsotaan nyt miten ajatukset vaihtuu kun mökinomistajien todellisuus astuu kehiin. Todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää. Koska tarua nämä jotkut kuvitellut, potentiaalisen mökinomistajien mutu ovat.

Muuttuukohan ajatukset "me kohtelemme vieraita kunniavieraana. Passaamme ja tarjoamme heille aivan kaiken, mielellään koko viikonlopun. Olemme iloisia kun he tulevat meidän mökille lomanviettoon".

Kyllä mahtaa muuttua ääni kellossa. 😄

Ei mökki ole sen kummempi siinä kuin muukaan asunto tässä suhteessa: kuka on tähänkään saakka on passannut ihmisiä "kunniavieraina" kotonaan päiväkausia tai viikonloppuja tarjoten ihan kaiken? Ihan miten paljon vaan syövät ja juovat, mitään ei vieraiden tarvitse tehdä ja tuoda, kyllä me palvelemme.

Eiköhän ihmissuhteet ole aina kahdensuuntaisia. Kutsuja kutsuu ja tarjoaa mitä on itse ajatellut.

Kutsuttu kiittää kohteliaasti, tuo tullessaan hyvät tuomiset, auttaa tarvittaessa ja ei oleta olevansa mikään "kunniavieras" eikä kutsujen olevan hänen uupumaton ja ehtymätön "palvelijansa".

En minä ainakaan edes haluaisi, vaivautuisin ja tuntisin olevani toisen hyväksikäyttäjä.

Jos menisin toisen mökille tai kotiin täyteen täysihoitoon päiviksi parhaaseen kesäaikaan ilmaiseksi.

Eikä passaa ja palvele kyllä nämä kirjoittajatkaan mökillään, todellisuudessa. Eikä tarvitsekaan.

Öööh minä tämän kertoja olen kyllä 59 vuotias ja mökki on ollut ensin sukumme omistuksessa (jolloin olen sinne voinut ystäviä kutsua) ja minun omistuksessani nyt yli 25 vuotta. Että olisikohan minulla kuitenkin tietoa siitä, miten vieraat mökillämme koen.

Sen vuoksi olenkin oppinut, että kutsun ihmisiä sen verran, kuin rahkeeni riittää tarjota, siksi ajaksi, kun koen, että voin tarjota ja passata. En kutsu ihmisiä toivossa, että he itse ymmärtäisivät aiheuttavansa vaivannäköä ja kustannuksia ja korvaisivat ne minulle.

Vierailija
1110/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloon tai yleensä vakituiseen asuntoon järvenkin ihmiset tulevat ilman, että selkeästi kutsutaan. Usein kutsutut ovat myös lähipiiriä.

Mökille poiketaan paljon helpommin. "Olemme nyt lähitienoilla lomareissulla, poikkeamme samalla teille mökille. Tai olemme ohikulkiessa ajatelleet tulla uimaan lasten kanssa kun teillä on niin hyvä ranta" Jne.

Jostain syystä mökille poikkeamisen kynnys on matalampi kuin vakituiseen asuntoon. Mökkikulttuuri on jotenkin erilainen kuin joku omakotitaloelämä.

Jotkut sellaisetkin ihmiset jotka ei välttämättä poikkeaisi kaiku kiasuntoon poikkeavat kovinkinmielellään, vaikka jotkut toisin luulevat, DDD, mökille.

Onhan vapaampaa olla kuin rajatulla omakoti pihalla jossa usein naapurit heti vieressä, ja on se sauna ja uimisen mahdollisuus.

En itse osaa verrata omakotitaloa ja mökin tunnelmaa keskenään, ainakaan missään taajamassa olevaa taloa.

Onhan nyt sekin yksisilmäistä aliarvioida niitä ihmisiä jotka arvostavat mökille kutsua ja mökkiläisyyttä.

On niitäkin ihmisiä jotka pitävät mökkikutsua MAHDOLLISUUTENA päästä pois tavanomaisista ympyröistä ja kuumasta kaupungista. Jotkut saattavat sitä ihan kaivata ja arvostaa, vaikka ette sitä uskoisikaan.

Me ostimme nyt korona-aikaan mökin. Tein saman tien selväksi kaikille, että se ei ole mikään kestikievari. Soitteluihin ja tekstareihin olen sanonut selkeästi, että ei kiitos, emme kaipaa seuraa, olemme mökillä oman väen kesken. Pihaan ei ole vielä kukaan ilmoittamatta ajanut, mutta jos ajaa, saa jatkaa matkaa oitis.

Sen vuoksi minulla onkin varaa ja jaksamista niiden vieraiden kanssa, jotka olen itse kutsunut. Heidän ei tarvitse tulla huonolla omallatunnolla isojen kestikassien kanssa, vaan saavat kokea olevansa toivottuja vieraita, niin kuin ovatkin.

Kannattaisiko tätä kokeilla muidenkin kuin meidän uusien mökkeilijöiden?

Vierailija
1111/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle 59 vuotiaalle, tulevatko siis nämä kutsumasi ystävät mökillesi tyhjin käsin ja sinä tarjoat ja hoidat aina kaiken?

Jo 25 vuotta olet tehnyt näin.

Jos näin on, niin täytyy sanoa, että olet hyväsydäminen tai sitten melko hyvin toimeentuleva.

Jos olisin ystäväsi niin toisin kyllä tuomisia ja auttaisinkin hiukan, edes joskus.

Toivottavasti nämä sinunkin ystäväsi huomioivat vieraanvaraisuutesi.

Vierailija
1112/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostimme nyt korona-aikaan mökin. Tein saman tien selväksi kaikille, että se ei ole mikään kestikievari. Soitteluihin ja tekstareihin olen sanonut selkeästi, että ei kiitos, emme kaipaa seuraa, olemme mökillä oman väen kesken. Pihaan ei ole vielä kukaan ilmoittamatta ajanut, mutta jos ajaa, saa jatkaa matkaa oitis.

Sen vuoksi minulla onkin varaa ja jaksamista niiden vieraiden kanssa, jotka olen itse kutsunut. Heidän ei tarvitse tulla huonolla omallatunnolla isojen kestikassien kanssa, vaan saavat kokea olevansa toivottuja vieraita, niin kuin ovatkin.

Jaa jää, olet sitten varsin määrätietoinen ihminen. Tai juttu on kuviteltu. Harva ihminen kehtaa käännyttää pihalta pois jos ihminen on esimerkiksi lapsuuden tuttu tai työkaveri. On aika noloa pienellä työpaikalla loman jälkeen mennä töihin ja samaan kahvipöytään jos on käännyttänyt pius pihaltaan.

Usein juuri on niin, että ne ohikulkijat ja poikkejat eivät ole niin vieraita ihmisiä, että heidät voisi käännyttää kylmästi.

Minulla ainakin on vaikea sanoa tutulle ja ihan sinällään ok ihmiselle, että hus hus pois meidän mökin pihalta jos itse siinä leppoisasti istumme.

Minulla on vanhanaikaiset tavat.

Kyllä se Siperia teidätkin vielä opettaa. Koronan takia on ollut vielä osittain hiljaista, mutta ans kattoo ny...pomon tms. perhe saattaa yllättäen kurvata pihalle ja sanoa, että moro, tulimme käymään.

Vierailija
1113/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan, mutta jos haluaa tarjota vapaaehtoisesti 3 ruokalajin juhlaillallisen ei sitä yleensä veloiteta vierailta JOS ei ole kyseessä suku tai kaveriporukka joka sopii keskenään mitä valmistetaan. Yhden illan kestityksiin tai talkoisiin ei voi tilauttaa vieraalla neljää viinipulloa ja kolmenkympin mansikkalaatikkoa. Se toinen juttu se, että vieraat ovat monta päivää. Tällöin osallistutaan yhdessä parin päivän jälkeen, ja tuodaan itsekin ruokia.

Vierailija
1114/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa jää, olet sitten varsin määrätietoinen ihminen. Tai juttu on kuviteltu. Harva ihminen kehtaa käännyttää pihalta pois jos ihminen on esimerkiksi lapsuuden tuttu tai työkaveri. On aika noloa pienellä työpaikalla loman jälkeen mennä töihin ja samaan kahvipöytään jos on käännyttänyt pius pihaltaan.

Usein juuri on niin, että ne ohikulkijat ja poikkejat eivät ole niin vieraita ihmisiä, että heidät voisi käännyttää kylmästi.

Minulla ainakin on vaikea sanoa tutulle ja ihan sinällään ok ihmiselle, että hus hus pois meidän mökin pihalta jos itse siinä leppoisasti istumme.

Kyllä se Siperia teidätkin vielä opettaa. Koronan takia on ollut vielä osittain hiljaista, mutta ans kattoo ny...pomon tms. perhe saattaa yllättäen kurvata pihalle ja sanoa, että moro, tulimme käymään.

Anteeksi mutta puutuin tuohon työkaveriin tai lapsuustuttuun. Onko jossain vielä oikeasti ihmisiä, jotka tunkeutuvat yllätysvierailulle toisen kotiin (joka mökki on) kysymättä lupaa tai edes oletteko paikalla? Tuo kysyminenkin on törkeää JOS kyseessä ei ole vanha ystävä, joka on vaikka ohimenomatkalla.

En voi mitenkään kuvitella työkaveria, joka yksi kaunis päivä seisoo mökkini pihalla huutaen YLLÄTYYYS, me tultiin nyt!!!

Vierailija
1115/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme ilmoittaa, että tulemme nyt teidän mökillenne uimaan? Ei, ette todellakaan tule.

Vierailija
1116/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle 59 vuotiaalle, tulevatko siis nämä kutsumasi ystävät mökillesi tyhjin käsin ja sinä tarjoat ja hoidat aina kaiken?

Jos näin on, niin täytyy sanoa, että olet hyväsydäminen tai sitten melko hyvin toimeentuleva.

Jos olisin ystäväsi niin toisin kyllä tuomisia ja auttaisinkin hiukan, edes joskus.

Eivät nyt tyhjin käsin yleensä tule, tuodaan ihan normaalisti tuliaisia, viinipullo, rasia tienvarsikojusta mansikoita, mitä nyt kukakin keksii ja haluaa tuoda. Mutta ei kyllä ole koskaan mukana patonkeja ja serviettejä ja mitä ihmeitä tuossa oli.

Ehkä eroavaisuus on sitten siinä, että tarjoan todellakin kutsutuille ihmisille. Ei siis ole mitään laumoja, jotka kävisivät mökillä syömässä jääkaapin tyhjäksi tai 20 henkeä kerralla.

Joten en kyllä pidä minään ihmeenä tarjota vieraille ruokaa, aamiaista, välipalaa tms. siinä samassa kuin perhekin niitä syö. Tietysti määrällisesti ostetaan enemmän, mutta kun ei nyt osta pelkkiä ostereita, sisäfilettä, hummeria ja cristalin shamppista, niin harvoin ne menot ihan älyttömiin nousee. Nyt tosin omat lapseni ovat jo isoja, joten he eivät usein ole vieraiden kanssa mökillä yhtä aikaa. 

Samalla ne tiskit menee kuin omat. Mökillä olisi joka tapauksessa mökin työt, eivät vieraat niitä tullessaan tuo. Saunakin lämpiäisi joka päivä, niin se tekee oli vieraita tai ei. Tai ellei lämpiä, niin tuskin ne vieraiden polttamat puut erikseen silmään ottaa uutta mottia tehdessä.

Ja kyllä menen samalla tavalla ystävieni luokse, siis samalla periaatteella.  En minä heillä tiskaile, vaan istun emäntää/isäntää viihdyttämässä heidän tiskaillessaan, esimerkiksi, kuten vieraani istuskelevat minun keittiössäni. 

Minä olen oppinut, että tälläinen vastavuoroisuus on ystävyyttä, ei se, että vieraana tehdään, tuodaan ja maksetaan samaa kuin isäntäväki, ruuasta töihin.

Vierailija
1117/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan töissä olen suoraan kertonut, että en pidä mökillämme mistään muista kuin kutsutuista vieraista. Tein tämän tilanteessa, jossa kerroin mökin ostosta ja joku siinä vitsailikin, että voi tulla asiaa suuntaan x tänä kesänä. Kerroin, että ei kannata, koska en ota vieraita vastaan.

Siinä se taitaa ollakin, että jos on vaikeus härskiin käytökseen vastata pitämällä puolensa, kuvittelee, että kukaan ei niin tee ja on itse pakko hampaat irvessä kestitä kaikki kulkijat. Ei ole.

Vierailija
1118/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nyt tyhjin käsin yleensä tule, tuodaan ihan normaalisti tuliaisia, viinipullo, rasia tienvarsikojusta mansikoita, mitä nyt kukakin keksii ja haluaa tuoda. Mutta ei kyllä ole koskaan mukana patonkeja ja serviettejä ja mitä ihmeitä tuossa oli.

Ehkä eroavaisuus on sitten siinä, että tarjoan todellakin kutsutuille ihmisille. Ei siis ole mitään laumoja, jotka kävisivät mökillä syömässä jääkaapin tyhjäksi tai 20 henkeä kerralla.

Joten en kyllä pidä minään ihmeenä tarjota vieraille ruokaa, aamiaista, välipalaa tms. siinä samassa kuin perhekin niitä syö. Tietysti määrällisesti ostetaan enemmän, mutta kun ei nyt osta pelkkiä ostereita, sisäfilettä, hummeria ja cristalin shamppista, niin harvoin ne menot ihan älyttömiin nousee. Nyt tosin omat lapseni ovat jo isoja, joten he eivät usein ole vieraiden kanssa mökillä yhtä aikaa. 

Samalla ne tiskit menee kuin omat. Mökillä olisi joka tapauksessa mökin työt, eivät vieraat niitä tullessaan tuo. Saunakin lämpiäisi joka päivä, niin se tekee oli vieraita tai ei. Tai ellei lämpiä, niin tuskin ne vieraiden polttamat puut erikseen silmään ottaa uutta mottia tehdessä.

Ja kyllä menen samalla tavalla ystävieni luokse, siis samalla periaatteella.  En minä heillä tiskaile, vaan istun emäntää/isäntää viihdyttämässä heidän tiskaillessaan, esimerkiksi, kuten vieraani istuskelevat minun keittiössäni. 

Minä olen oppinut, että tälläinen vastavuoroisuus on ystävyyttä, ei se, että vieraana tehdään, tuodaan ja maksetaan samaa kuin isäntäväki, ruuasta töihin.

Hyvin sanottu! Tätä mäkin hain kun ihmettelin, mikä kummallinen yhteisvastuukeräys nykyään on mökillä vierailu!

Vierailija
1119/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, eikö enää ole yhtään arvossaan vierailukulttuuri, eli se, että saa kutsun ja saa mennä oikeaksi vieraaksi? Tai vastaavasti, saa kutsua ja olla emäntänä?

Tajusin, kuinka onnellinen saan olla ystävästäni, joka kutsuu joskus mökilleen tai kotiin ja tarjoaa ja passaa. Olen kolmen pienen äiti, varaa meillä ei ole hotelliöihin ja ravintoloihin, niin kyllä mulle on luksusta olla vieraana, huolehtimatta ruuasta ja tiskistä ja ostoksista ja kaikesta.

Totta kai vastavuoroisesti kutsun häntä perheineen, sitten on hänen vuoronsa nauttia tästä. Eikö muut koe, että tässäkin on jotain arvokasta, eikä vaan tiukka ajatus, että kaikkien on pakko kustantaan kaikesta yhtä paljon?

Vierailija
1120/1992 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi mennyt.