Herkkätunteinen ja samaan aikaan narsistinen?
Sain 3 kk sitten uuden työparin, joka vaikutti aivan huipputyypiltä. Hän on moneen kertaan kertonut olevansa herkkä ja ottavansa helposti kaiken kritiikin henkilökohtaisesti.
Ajan kanssa tämä henkilö on alkanut uuvuttaa minua koko ajan enemmän. Hän määrää kaikesta. Jos kirjoitan punainen, muuttaa hän sen siniseksi.
Tiimityö tällaisen henkilön kanssa on aivan mahdotonta. Vai luuletteko, että hän voisi muuttaa persoonaansa? Yksittäisistä asioista olen sanonut monta kertaa, mutta se auttaa siihen asiaan hetken. Tätä menoa olen burnoutin partaalla viimeistään jouluun mennessä.
Kommentit (2)
En ole kyllä huomannut herkkyyttä, mutta sen sanominen on saanut minut varpailleen ja varovaiseksi. Pelkään loukkaavani, vaikka en kyllä koskaan arvioi henkilön ominaisuuksia vaan asioita.
Oli vain hämmentävää huomata miten päivä ilman tuon henkilön seuraa tuntui ihanan rentouttavalta.
Ap.
Näkyykö se herkkyys jossain vai sanooko vain niin? Narsistit on hyviä valehtelemaan ja manipuloimaan, mahdollisesti tuon sanomalle teki tietä sille että suostut oikkuihinsa olevalla ymmärtäväinen. Erityisesti tunteiden manipulaatio on tavallista ja tuo että ensin vaikuttaa oikein loistotyypiltä, mutta hiljalleen totuus paljastuu. Arvaisin että kyseessä on narsisti joka ei ole herkkätunteinen kyllä millään lailla. Jos taas herkkätunteisuus (ei siis narsistinen loukkaantuminen jos narsistin tahtoa ei totella, se on eri asia) on totta, eli osoittaa aitoa häpeän, surun, katumuksen, empatian tai lämpimiä tunteita, niin kyseessä voi olla epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta tähän ei kuulu tunnekylmyys vaan kykenemättömyys hallita tunneimpulsseja sekä se aito herkkätunteisuus. Erotat kyllä kummasta on kyse, kun katsot henkilön tekoja, et kuuntele sanoja. Jos kyseessä on narsisti, vaihtaisin työpaikkaa.